Gå til innhold

Skuffende Oppgradering.


gromgut32

Anbefalte innlegg

Kjøpte oppgradering på komplett til maskina mi nå, siden budsjettet ikke holdt til ny pc, men kan ikke si at jeg er imponert over resultatet.

Oppgraderte fra: AMD Duron [email protected], MSI KM2M Combo,256 MB SD Ram.

 

Oppgraderte til : P-4 3.0 HT, Abit IS7E, Twinmos 512 MB PC3200 DDR ram.

 

Kan ikke si at forandringen ble så enorm som forventet. Nå tillot ikke budsjettet skjermkort ennå heller, så vet det er en sabla flaskehals der, men på rene cpu-tester venta jeg meg litt mer da.

 

Fikk f.eks bare ett resultat på 1 min og 8 sek på Super Pi , og bare 198 på cpu mark99.

 

Noen som har noen ideer om hva som kan gjøre maskina så treg..? Kan vel ikke ha koblet noe feil når maskina er stabil og fin? Råd mottas med takk! :)

 

P.S. CPU'en ligger på ca 42'C idle.

 

Edit: Ikke les gjennom alt om du ikke absolutt vil da. Denne saken er konkludert på siste side. ;)

Endret av gromgut32
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hei sann, jeg kan nok nesten se med en gang at det er ikke ett problem at du har underklokka altså. rett og slett fordi selv om du hadde underklokka den hadde den fortsatt vært rask.

 

Du har en kraftig prosessor, og problemet ditt ligger nok i at disken din er treg, og hvis du har ett gammel skjermkort så er det gått mulig at den forrige cpu'en din klarte å kjøre det kortet på maks.

 

Derfor, en ny disk og et nytt skjermkort burde blir din neste oppgradering, husk også å legge inn alle chipsett drivere, det gjør stooor forskjell.

 

 

Mvh. Steffen

Lenke til kommentar
hei sann, jeg kan nok nesten se med en gang at det er ikke ett problem at du har underklokka altså. rett og slett fordi selv om du hadde underklokka den hadde den fortsatt vært rask.

 

Du har en kraftig prosessor, og problemet ditt ligger nok i at disken din er treg, og hvis du har ett gammel skjermkort så er det gått mulig at den forrige cpu'en din klarte å kjøre det kortet på maks.

 

Derfor, en ny disk og et nytt skjermkort burde blir din neste oppgradering, husk også å legge inn alle chipsett drivere, det gjør stooor forskjell.

 

 

Mvh. Steffen

Hovedkortet ble kjøpt nytt sammen med CPU'en og driverne var det første jeg la inn. Skjermkortet spiller jo ikke noen rolle på rene CPU-tester.

At det finnes raskere harddisker er vel heller utvilsomt,så det blir nok det neste jeg satser på. Denne er såkalt ultra-ATA da,så innmari treg er den da ikke da..?

Lenke til kommentar

Nå er det jo slik med Intel systemer at FSB og VCore stiller seg inn automatisk - stort sett fordi multiplier er låst. Så det vil si at den stiller seg jo inn slik den skal være i uklokket stand.

Det du jo kan tweake er jo minne settings - selv kjører jeg 4 stk. 512 MB TwinMos'er på 2-3-3-7, (4:5) og da selvfølgelig i DUAL oppsett.

 

Det du kan prøve er å disable HT for å se om det gir bedre resultater. Jeg har sett tester der HT har negativ innvirkning.

 

Memory read hos meg = 4122 MB/s

Memory write = 1805 MB/s

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar

Hmm...er vel verd ett forsøk, men har mine tvil om at det kommer til å utgjøre store forskjellen da... hadde kanskje hjulpet litt med en bedre kjøler? Denne kom jo i "boxed" utgave. Skulle jo gjerne hatt 512 MB Ram til oxo da, men så er det budsjettet da.. :cry:

 

Neste blir nok heller å satse på en S-ATA HDD, og Skjermkort. fant forresten disse to, som jeg synes ser brukbare ut...? Etter mitt budsjett altså... ;)

 

Produkt Info Bestil Pris(NOK)

Sapphire RADEON 9600 Atlantis - Grafikkadapter - RADEON 9600 - AGP 8x - 128 MB DDR 1.019,-

Sapphire RADEON 9600 Atlantis - Grafikkadapter - RADEON 9600 - AGP 8x - 256 MB DDR 1.089,-

Lenke til kommentar

Nahhh - med 42 idle ligger du akkurat der du skal være når det gjelder kjøling. Intel stock- kjølerne er slettes ingen dårlige kjølere, og dessuten vil man jo ikke ha behov for bedre kjøler så lenge du ikke har tenkt å klokke den så sinnsykt.

 

Det jeg ville ha sørget for (om du ikke allerede har gjort det), er å ha oppdatert BIOS til absolutt siste versjon, og det samme når det gjelder drivere til chipsettet på hovedkortet ditt.

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar

CPU Mark resultatet ditt er ikke noe særlig gale.

Jeg får 202 med XP2400+@XP3000+ og 2*256MB TwinMos PC3200@PC2700

Synes at SuperPI resultatet ditt var litt rart,68 sek er ganske mye. Selv får jeg 51 med nevnte oppsett,skulle tro at P4`n din er raskere.

Har ingen løsning på "problemet" ditt,men jeg synes at du ikke bør legge så stor vekt på syntetiske tester. Om du selv merker stor forskjell,ikke om du gjør det på benchmarkprogrammer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...