Gå til innhold

Modem inn i tower


Shiva

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å skru opp adsl modemet og putte innmaten inn i toweret. Men det var dette her med strøm. Adapteren til modemet er 12V og strømforsyningen i pc'en er 12V. Er det bare til å plugge det rett på og "modemkortet" tar den mengden det trenger, eller må forsyningen i pc'en levere et nøyaktig antall watt? Elektrisistet er ikke min sterkeste side, men jeg vil helst ha modemet vekk fra skrivebordet og inn i kassa, men uten at det er plugget i adapteren som fulgte med. :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hepp! :w00t:

12v er 12v.

Bare pass på å få + & - riktig, ellers så blåser du kanskje noen kondensatorer på Adsl-modemet ditt...

Det du må finne ut, er hvor mange watt modemet trekker (kan ikke tenke meg at det er all verdens), slik at du ikke overstiger hva strømforsyninungen i pc'en din leverer (her må du jo ta hensyn til hva annet du har koblet til PSU'en din oxo). På noen adaptere står det oppgitt..

Dette var en god idè, men du vil jo alltid måtte vente på modemet hver gang du skrur på pc'en dah.. En annen løsning kan kanskje være å bygge inn adapteren oxo, og koble den på 230v inn, inne i strømforsyningen din.. 2 betenkeligheter er garanti (på psu) og xtra varme i kabinettet (sikkert ikke mye men..) Endret av Pedro80
Lenke til kommentar
Hepp! :w00t:

 

12v er 12v.

 

Bare pass på å få + & - riktig, ellers så blåser du kanskje noen kondensatorer på Adsl-modemet ditt...

 

Det du må finne ut, er hvor mange watt modemet trekker (kan ikke tenke meg at det er all verdens), slik at du ikke overstiger hva strømforsyninungen i pc'en din leverer (her må du jo ta hensyn til hva annet du har koblet til PSU'en din oxo). På noen adaptere står det oppgitt..

 

Dette var en god idè, men du vil jo alltid måtte vente på modemet hver gang du skrur på pc'en dah.. En annen løsning kan kanskje være å bygge inn adapteren oxo, og koble den på 230v inn, inne i strømforsyningen din.. 2 betenkeligheter er garanti (på psu) og xtra varme i kabinettet (sikkert ikke mye men..)

Ok, på adapterenpluggen som går i modemet... antar det er den i midten som er pluss. Tok litt elektrotape på kortet så det ikke skjer noe kortslutninger inni der. Må dra ut kontakten for å sjekke hva som står på adapteren. Gjør det etterpå.

Modemet booter ganske kjapt, så det er allerede klart når windows er klart. Det er også en reset knapp på modemet. Her må jeg lage en bryter som går til frontpanelet og kan bare reboote det hvis det skulle henge seg. Ser ganske bra ut. Modemet ble ganske varmt på bordet her også, men nå fikk jeg klint noen ramsinks på det i samme slengen. :thumbup:

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke en PCI kort fra leverandør on the first place ?

Telenor sitt modem som fulgte med ADSL abbonemanget. Bare husk å ta vare på plastikkkassa hvis en må levere det tilbake senere. Finnes det ADSL modem som går i pci slot'en? Anyways, dette prosjekt for folk som har modemkasse på skrivebordet. Det ser flott ut når jeg tar en kikk i toweret. Ble kvitt tre ledninger til modemet rundt skrivebordet. Skal ta en flott bilde senere og legge det på skruju.com :dribble:

 

Ja, skulle nevne dette. Ikke det store, men litt sånn småirriterende. Det er altså tre ledninger:

 

1. fra veggen til modemet: telefonpluggen

 

Den går fra veggen og inni kassa til modemet i 5/12" sloten. Dette var litt kjipt. Så jeg skal finne en løsning med at det går en ledning fra modemet til baksiden av kassa til en eller annen plugg imellom (må finnes). Slik at en kan plugge telefonledningen i en skjøt bak der, enn å måtte gå inn i kassa. Get the picture?

Hvis f.eks noen skulle begynne å vaske gulvet å flytte på kassa, så blir hele kortet røsket løs inni med et uhell og det faller kless ned på hovedkortet.

 

2. LAN ledningen.

 

Altså denne som går fra modemet til baksiden av kassa. Denne var grei med at det var bare til å ta den fra modemet inni kassa, litt ut på baksiden og plugge den i. Ledningen er litt lang så bunt den med litt tape. Skal se om det finnes kortere lengder på dem. Gjerne 0.2 - 0.3 - 0.5 meter. Tror denne er tre meter lang. Er likvel ikke helt fornøyd med at det stikker noe rart ut bak kassa som plutselig kobles til der bak. Slik får en spørsmål om hva er. Om det heller er mulig å lage til noe som kobles på innsiden. Og en annen ting er at støv har en tendens til å snike seg inn selv de minste hull på kassa. Helst vil jeg selv bare ha vifte med filter som blåser luft inn og en ut.

 

3. Strømkontakten fra adapteren.

 

Denne går også fra veggen og inni kassa til 5/12" sloten. Skumle saker hvis noen flytter på kassa eller unger leker og den blir røsket ned. Så lander den på grafikk-kortet eller noe. Jeg får ikke gjort noe med det før på mandag, men mission er å klippe av pluggen på ledningen til adapteren og lodde den på en ledning fra trafoen i kassa. Men først må jeg gruble litt på og ha klarhet i dette:

 

Modemet bruker 12V forsyning og trafoen leverer 12V. Det er greit.

 

Hvis modemet bruker f.eks 20w og ledningen leverer 10w. Hva skjer?

Hvis modemet bruker f.eks 20w og ledningen leverer 30w. Hva skjer?

 

Er det relevant?

Lenke til kommentar

Hvis du skal dele en netverkskabel i to, anbefaler jeg deg å kjøpe en spesial tang som er til å koble nettverkskabler, og noen klosser til å sette på (du få kjøpt det på Clas Ohlson). Det er mye bedre enn å lodde.

305146_Sw3.jpg

(klosser til å sette på nettverkskabler)

Endret av YuckyClown
Lenke til kommentar
Hvis modemet bruker f.eks 20w og ledningen leverer 10w. Hva skjer?

Hvis modemet bruker f.eks 20w og ledningen leverer 30w. Hva skjer?

 

Er det relevant?

tja, litt..

den første er vel værst. da får ikke modemet tilført nok effekt,

eller adapteret blir overbelastet.

 

den andre tror jeg ikke er så ille..

da blir det vel bare til at adaptere bare har 10W å gå på..

 

tror det er sånn.. eller er jeg helt på jordet?

Lenke til kommentar

12Volten er konstant, strømmen varierer i forhold til resistans, effekt (watt) er Volt*Strøm.

 

La oss si at det er 1000ohm i modemet, da trekker det 12V/1000Ohm=0,012Ampere, da blir effekten 12*0,012=0,144W.

 

Det står sikkert oppgitt hvor mange Ampere modemet trekker under, det er dette du må se på, skulle det trekke 30A (det gjør det ikke...) så har du et problem hvis ikke du har en syk strømforsyning som kan levere 50-60A på 12V'en

 

Altså, strømforsyningen leverer ikke Watt, den leverer strøm (Ampere) i en spenning

 

 

Tidlig på morgenen dette, sikkert dårlig forklart, og eksempelet med 1000ohm er nok langt ifra slik det er på modemet

 

U = Spenning/Volt

I = Strøm/Ampere

R = Resistans/Motstand/Ohm

P = Effekt/Watt

 

U/I=R

U/R=I

I*R=U

I*U=P

P/U=I

P/I=U

osv....

 

 

Edit: Resistansen på modemet er sikkert ikke konstant, den varierer nok, men se under om det står hvor mange Ampere det trekker, det er nok oppgitt hvor mye det max trekker

Endret av CerveZa_
Lenke til kommentar
12Volten er konstant, strømmen varierer i forhold til resistans, effekt (watt) er Volt*Strøm.

 

La oss si at det er 1000ohm i modemet, da trekker det 12V/1000Ohm=0,012Ampere, da blir effekten 12*0,012=0,144W.

 

Det står sikkert oppgitt hvor mange Ampere modemet trekker under, det er dette du må se på, skulle det trekke 30A (det gjør det ikke...) så har du et problem hvis ikke du har en syk strømforsyning som kan levere 50-60A på 12V'en

 

Altså, strømforsyningen leverer ikke Watt, den leverer strøm (Ampere) i en spenning

 

 

Tidlig på morgenen dette, sikkert dårlig forklart, og eksempelet med 1000ohm er nok langt ifra slik det er på modemet

 

U = Spenning/Volt

I = Strøm/Ampere

R = Resistans/Motstand/Ohm

P = Effekt/Watt

 

U/I=R

U/R=I

I*R=U

I*U=P

P/U=I

P/I=U

osv....

 

 

Edit: Resistansen på modemet er sikkert ikke konstant, den varierer nok, men se under om det står hvor mange Ampere det trekker, det er nok oppgitt hvor mye det max trekker

Det står 12 - 1.25A .... Har ikke koblet til psu enda før jeg er sikker. Men hvis jeg har lært noe blir det slik 12x1.25=15w? Altså modemet krever 15w for å funke. PSU er på 350w, så det burde vel funke da og plugge det rett til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...