Gå til innhold

Noen som vil ha ulåst Barton som klokker bra?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
edit: det fine med amd cpuer er at de ikke blir ødelagte ved høy volt, dette er pga den korte pipelinen til amd, i motsetning til intel.

Lengden på pipeline har ingenting å gjøre med overlevelsesevnen når man setter opp spenningen. Det er det helt andre faktorer som avgjør. Bla. gate-length, bredde, isolasjonsmateriale og transistordesign ellers.

Det skal mye volt til for å ødelegge an amd cpu, i motsetning til p4 som man må være meget forsiktig med. Og jo det har mye med pipeline å gjøre, selfølgelig har de andre delene også noe å si. Men prøv å ødelegge en amd cpu vhja volt med en prometia. Det skal mye til!

Lenke til kommentar
edit: det fine med amd cpuer er at de ikke blir ødelagte ved høy volt, dette er pga den korte pipelinen til amd, i motsetning til intel.

Lengden på pipeline har ingenting å gjøre med overlevelsesevnen når man setter opp spenningen. Det er det helt andre faktorer som avgjør. Bla. gate-length, bredde, isolasjonsmateriale og transistordesign ellers.

Det skal mye volt til for å ødelegge an amd cpu, i motsetning til p4 som man må være meget forsiktig med. Og jo det har mye med pipeline å gjøre, selfølgelig har de andre delene også noe å si. Men prøv å ødelegge en amd cpu vhja volt med en prometia. Det skal mye til!

AMD cpu ene tåler sikker godt med volt, men arkitekturmessige forhold som pipeline lengden har ikke noe med elektriske forhold som toleranse for driftspenninger.

Lenke til kommentar
edit: det fine med amd cpuer er at de ikke blir ødelagte ved høy volt, dette er pga den korte pipelinen til amd, i motsetning til intel.

Lengden på pipeline har ingenting å gjøre med overlevelsesevnen når man setter opp spenningen. Det er det helt andre faktorer som avgjør. Bla. gate-length, bredde, isolasjonsmateriale og transistordesign ellers.

Det skal mye volt til for å ødelegge an amd cpu, i motsetning til p4 som man må være meget forsiktig med. Og jo det har mye med pipeline å gjøre, selfølgelig har de andre delene også noe å si. Men prøv å ødelegge en amd cpu vhja volt med en prometia. Det skal mye til!

La meg illustrere det slik:

 

Om du har en rød ferrari og en blå folkevogn .. Hvem er raskest? Ferarrien ja, men er det på grunn av rød-fargen? Nope!

 

Det er nesten slik du argumenterer. Du trekker frem en egenskap ved CPU'en (lite dødelighet ved høyere spenning) og automatisk begrunner det med en helt annen og ikke-relatert egenskap ved den samme CPU'en (lengden på pipeline).

 

Jeg gjentar: Lav dødelighet ved økning av spenningen har ingen sammenheng med lengden på pipelinen.

Lenke til kommentar
edit: det fine med amd cpuer er at de ikke blir ødelagte ved høy volt, dette er pga den korte pipelinen til amd, i motsetning til intel.

Lengden på pipeline har ingenting å gjøre med overlevelsesevnen når man setter opp spenningen. Det er det helt andre faktorer som avgjør. Bla. gate-length, bredde, isolasjonsmateriale og transistordesign ellers.

Det skal mye volt til for å ødelegge an amd cpu, i motsetning til p4 som man må være meget forsiktig med. Og jo det har mye med pipeline å gjøre, selfølgelig har de andre delene også noe å si. Men prøv å ødelegge en amd cpu vhja volt med en prometia. Det skal mye til!

Spenningstoleransen er knyttet til prosessen som brukes for å lage CPU'ene. Og ikke bare minimumslengden på transistoren, men til og med fabrikanten som produserer dem. Hvordan kretsene er designet kan også spille en rolle, som er sikkert tilfellet her.

 

Jeg mistenker at Intel CPU'er er oversensitiv til spenningsøkning pga bruk av ny teknologi i kretsene som er designet til å funke på en viss spenning, og at det ellers ikke gir forventede resultater (kræsj). Denne er sikkert også grunnen til den lavere totaleffekten som Intel CPU'er har, som er nok vitsen med å designe slik.

Endret av joebush
Lenke til kommentar
Noen som vet om en norsk shop som selger amd athlon xp-m 2500+.

har hatt lyst på den å sammenligna me den jeg har nå (xp 2500+) pga. den vil ikke lenger enn 2535mhz.

Tror dessverre ikke det er noen, Mamoz har noen Tbred-er, men det er ingen andre av de som er med i prisguiden ihvertfall.

 

 

Malvado: CPU-er klokker ofte bedre når man har "brent dem inn", kjørt dem under stress en stund med høy spenning.

 

billythekid: Ikke noe jeg vet om :D

Kan vel alltids være problemer med visse hk, men jeg har ikke sett noe. Trål gjennom trådene på XS (er en svær litt eldre en der også) hvis du lurer.

 

Hvis noen ikke har fått med seg dette:

Man kommer visst inn på den danske siden via direktelinkene, men ITbutikken sender til Norge også, det er bare å gå inn på ITbutikken.no og navigere seg frem til CPU-ene.

Endret av EnD.R.E.
Lenke til kommentar

Litt info om mobile Bartons:

 

Jeg har nå funnet ut at uPGA (mikro-PGA) IKKE er kompatible med vanlige hovedkort. De fleste XP-M på 35w og lavere er uPGA, men, heldigvis, 2200 og 2400 FJQ4C, som ITbutikken har er alle OPGA, disse kan brukes i vanlige hovedkort. GJQ4C derimot kommer visstnok både som uPGA og OPGA.

 

Så det skulle ikke være noe å bekymre seg over, men om CPU-en ikke er kompatibel med ditt hovedkort, ikke kom med noen regning til meg :green:

 

Man har jo alltids 15 dagers returrett, pålagt av kjøpsloven (ITbutikken følger norsk kjøpslov for norske kunder).

Lenke til kommentar
Prosessor ( mobil ) - 1 x AMD Athlon XP-M 2400+ ( 266 MHz ) - L2 512 MB        806,-
Prosessor ( mobil ) - 1 x AMD Athlon XP-M 2400+ / 2 GHz ( 266 MHz ) - L2 512 kB        707,-

 

Hva er forskjellen på disse 2 (jeg antar det er en skrivefeil fra ITbutikken at den første har 512 MB L2 cache :D ?

Endret av Filla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...