Gå til innhold

Er lcd-skjerm dårligere å bruke til spilling


Datanerd01

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et problem med LCD i forhold til CRT er at LCD skjermen krever en bestemt oppløsning (f.eks 1280 x 1024) for at bildet skal se bra ut. Dette kan være et problem i spill dersom denne oppløsningen blir for krevende å kjøre. Noen spill har ikke støtte for denne oppløsningen i det hele tatt, og da vil bildet bli redusert.

 

Derimot til vanlig bruk er LCD mye bedre enn CRT.

Lenke til kommentar
en crt-skjerm vil alltid være bedre å spille med en en lcd skjerm,

Kan ikke du begrunne dette argumentet?

Jeg har spilt på mange av top-range (19-21") skjermene på det norske markedet og kan med hånden på hjertet si at det var en mye bedre opplevelse enn 19" crt'n min. Jeg synes ikke det var noe problem med endel av de billigere 19" skjermene heller.

Derfor gleder jeg meg til å høre hvorfor en crt alltid kommer til å være bedre til spill.

 

Det alexf sier er derimot et godt poeng. 17 og 19" kjører i 1280*1024 og dette krevende å dra rundt for skjermkortet. Det krever en brukbart up to date maskin for å dra rundt noe sånt.

 

For de som lurer på hvilke lcd'er som er gode til spilling, sjekk LCD testen som hokker på hw til uka. Har dere spørsmål så kommer vi i testcrewet til å stå tilgjengelig i en tråd :)

 

PS Henrik2k, gleder meg til å høre begrunneslen din, så ikke svikt meg ;)

Endret av enden
Lenke til kommentar

Tenker mye på den saken her. Så da stiller jeg spørsmålet. Hva er menneskelig å oppdage?

 

Vil en som sitter på et radeon 9700 pro merke forskjell om han bytter til 9800 xt, når denne bare spiller unral 2k3?

 

Sannsynligvis ikke. Og slik er det også med LCD skjermer. Hvis du spiller på den vil du merke stor forskjell fra CRT når vi tenker på etterslep? Sannsynligvis ikke.

 

Men du vil merke at bilde er klarere, skarpere og mer detaljert.

 

CRT = responstipd på ca 2 ms

LCD = responstid på 16 og oppover.

 

For de som skal krangle på det med responstid knuger på disse tallene. Men n å er det slik a LCD faktisk bruker responstiden på en heøt annen måte en CRT.

 

Tenkt til felle; Du spiller unral 2k3 med en skjerm med responstid på 16, mrn siden du bare bruker deler av responstiden ligger den plutselig på 8 ms, i enkelte tillfeller bruker du kanskje enda mindre.

 

Det vi er inne på her er Image Formation time, og det er meget avansert.

 

 

 

Men sum sumarum:

 

Hva er best å spille på?

 

noen sier CRT, mens de som har kjøpt seg LCD er meget fornøyd med denne. Og det er ikke uten grunn flere og flere podusenter slutter å lage CRT modeller.

Lenke til kommentar
CRT gir klarere og skarpere farger, men LCD har flimmerfritt bilde og er derfor bedre å se på over lengre tid. :thumbs:

 

Jeg ville nok valgt en CRT (selv om den er litt tung).

Hvor tar du dette fra?

 

Er dette en påstand du har hørt fra andre eller er det noe du misstenker er slik?

 

Kan nevne at det er gjort større tester på akkurat det med fargegjengivelse (kjøp litt mer avanserte blalder enn hjemmpc f.eks cap & design) og de desidert dyreste crt modellene (45 000) ble knust av Eizo L885.

 

Så ikke kom med uttalelser som er helt på jordet. Hvis det du sier er riktig hvorfor har da Eizo (som er kjent som kongen av produsenter) helt sluttet å produsere CRT modeller?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

når det gjelder responstiden på LCD skjermer, vil jeg bare legge til at responstiden som står oppgitt hos produsenter/webshop er responstiden mellom svart/hvitt, og dermed ikke responstiden skjermen har mellom farger. derfor kan dette vere en del misvisende, så min anbefaling er da å lese tester av skjermene før man kjøper, det er ofte rimelig stor forsjell på billige og dyre skjermer.

 

mitt valg hadde nok blitt en LCD skjerm hvis jeg skulle kjøpt meg en ny en, LCD skjermene har blitt såpass bra etterhvert (og så ser de så mye penere ut da;). De som sier noe annet har nok gjort er dårlig kjøp ;)

Lenke til kommentar
CRT gir klarere og skarpere farger, men LCD har flimmerfritt bilde og er derfor bedre å se på over lengre tid. :thumbs:

 

Jeg ville nok valgt en CRT (selv om den er litt tung).

Hvor tar du dette fra?

 

Er dette en påstand du har hørt fra andre eller er det noe du misstenker er slik?

 

Kan nevne at det er gjort større tester på akkurat det med fargegjengivelse (kjøp litt mer avanserte blalder enn hjemmpc f.eks cap & design) og de desidert dyreste crt modellene (45 000) ble knust av Eizo L885.

 

Så ikke kom med uttalelser som er helt på jordet. Hvis det du sier er riktig hvorfor har da Eizo (som er kjent som kongen av produsenter) helt sluttet å produsere CRT modeller?

Det er visst noen som har vanskelig for å forstå:

Følgende er sakset fra noen som lager både crt og lcd(et lite firma kalt Sony), ville nok tro at de har litt mer peiling enn noen lcd fanatikere som sier "jeg ser ingen forskjell jeg, så da er det ingen forskjell"

http://displaysbysony.com/display/howToChoose_technology.jsp

 

CRTs tend to handle multiple resolutions better and provide faster screen response time and superior image quality

 

CRT: Image Detail: Tighter pixels in CRT displays deliver clearer, crisper images.

 

Og hvis argumentet ditt er at "Eizo ikke lenger lager CRT skjermer", da viser det utrolig lite markedforståelse og modenhet.

Lenke til kommentar

Vice:

 

Stikk på Narvesen og kjøp deg Cap&Design nummer 9 2003.

 

Hva en produsent sier om egne teknologi er uintressant. Les det bladet og kom med tilbakemelding. I den testen vil du se CRT skjermer som ligger langt utenfor rekkevidden av den normale brukers lommebok, disse har hatt en større konkuranse mot LCD skjermer.

 

Jeg tror de som har gjort de testene der har litt mer peiling enn deg og meg.

 

Men det er riktig at en CRT er bedre til å takle forskjellige oppløsninger., og har bedre responstid.

 

Når det gjelder billedkvalitet, skarphet og fargegjengivelse er nok LCD milevis forann i løypa.

¨

Skal ikke krangle med deg, men det er viktig å ha fakta på bordet.

Endret av oivind_dahle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...