Gå til innhold

Er lcd-skjerm dårligere å bruke til spilling


Datanerd01

Anbefalte innlegg

Dette har meg jammen utvikla seg til ein interesant diskusjon. Skjonner at det er ein del delte meninger. Eg maa nok desverre si at ein crt skjerm er eit betre kjop til ein spille pc. I alle fall saa lenge du har ein normal okonomi. Aa bruke titusener av kroner paa ein god lcd skjerm med god kvalitet syns eg er sloseri. Du kan i staden kjope ein mykje billigere crt skjerm og ta det streve aa bere skjermen rundt om kring. Ja aa drasse crt skjermer er noko forbaska dritt. Har du plass probelmer og skal bruke pc'en til kontor arbeid er sjolvsagt lcd eit betre valg. Eg ville for min del valgt ein god crt. For min del saa er eg ikkje saa veldig imponert over det norske markedet. Ville nok ha vert bedre aa reist ut i den store verden aa skjekka litt. Du kan ikkje finne saa mange butikker i Norge som som har ein heil seksjon om hardisker saa stor som ein vanleg elkjop butikk. Nei, eg tur ikkje du kan finne det i det heile tatt. Dere kan sikkert berre sporre svaamaas. Trur han har vori innom ein del saanne butikker. Eg trur forresten heller ikkje at lcd Nå er det

 

 

Nå er det LCD det går på og intet annet..

 

Er egentleg ikkje heilt sikker paa om lcd blir den store framtida. Blir nok heller plasma, men sjolvsagt er det ogsaa altfor dyrt i oyeblikket. vi faar nok berre vente aa sjaa. Men vi veit da alle at kvalitet messig ville det ha knust baade crt og lcd.

 

Men er det ikkje mest smak og behag. Kontor\spilling, snobb\mann paa gata.

 

over og ut fra meg

 

Viss noen lurte saa er eg i usa no. MAINE. litt langt nord, men eg overlever.

:w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
en crt-skjerm vil alltid være bedre å spille med en en lcd skjerm,

Kan ikke du begrunne dette argumentet?

Jeg har spilt på mange av top-range (19-21") skjermene på det norske markedet og kan med hånden på hjertet si at det var en mye bedre opplevelse enn 19" crt'n min. Jeg synes ikke det var noe problem med endel av de billigere 19" skjermene heller.

Derfor gleder jeg meg til å høre hvorfor en crt alltid kommer til å være bedre til spill.

 

Det alexf sier er derimot et godt poeng. 17 og 19" kjører i 1280*1024 og dette krevende å dra rundt for skjermkortet. Det krever en brukbart up to date maskin for å dra rundt noe sånt.

 

For de som lurer på hvilke lcd'er som er gode til spilling, sjekk LCD testen som hokker på hw til uka. Har dere spørsmål så kommer vi i testcrewet til å stå tilgjengelig i en tråd :)

 

PS Henrik2k, gleder meg til å høre begrunneslen din, så ikke svikt meg ;)

Da bør du også sammenligne dem med toprange ctr skjermer også, og ikke 19" hjemme :thumbup:

Lenke til kommentar
Er egentleg ikkje heilt sikker paa om lcd blir den store framtida. Blir nok heller plasma, men sjolvsagt er det ogsaa altfor dyrt i oyeblikket.

Trodde det var sånn at plasma forblir dyrt, og at det derfor forsvinner. Når det gjelder den store framtiden så er det nok ingen teknologi som blir enstydende. Etter lcd kommer oled, og etter det kommer det noe nytt.

 

 

Når det gjelder duskusjonen her: det er ikke kommet mye fakta på bordet. Øivind har slengt på litt, vi i testgjengen har kommet med erfaringer basert på sammenligning svamaas har kommet med sitt syn og shimano har kommet med ett godt argument mot. Her er en utfordring: skaff referanser til påstandene deres.

 

Sånn jeg ser det så er det ingen grunn til å høre på påstandene mot lcd så lenge disse er så dårlig begrunnet. Spesielt ikke når disse påstandene står mot det (sansynligvis) norges største lcd-test konkluderer med. Foreløpig står den ubestridt her i tråden

Lenke til kommentar

Okey, ser at det er mange LCD fanatics her.. huff :no:

Dette blir som en amd vs. intel tråd, i.e not good.

Tar man pris/ytelse er fortsatt CRT best, no doubt about it.

Er derimot eye strain, plassbehov osv. viktig, så finnes det ikke noe bedre enn LCD atm.

 

Ang spill; jeg har selv hatt både CRT og LCD. Nå sitter jeg på en Eizo L557 (som forøverig begynner å dra på årene). Poenget er at den har etterslep som fy i spill som CS og Q3. Faktisk så mye at jeg sluttet å spille FPS spill etter at jeg fikk Eizo'en :thumbdown:

 

Så har jeg et lite spørsmål til de som sier at LCD er like god som CRT i spill. Hvilke spill tester dere med???

 

Etter lcd kommer oled, og etter det kommer det noe nytt.

Gleder meg til å se prislappen på en 19" oled.. :no:

 

 

Og enda en ting.. Tror dere dahle er Gud innen LCD feltet?

Han er en mann i gata som er intressert i LCD teknologien..

I tillegg har han skrevet en LCD guide og en LCD test. Jaja.. han kan jo kanskje annsees som en gud??

 

Til slutt vil jeg si at lcd er en bra teknologi, kommer sågar selv til å kjøpe lcd neste gang, poengterer dette, fordi det er jo nesten umulig å påpeke at crt er bedre på noen områder her uten å bli kalt en "sta, bakstrebersk crt-fanatiker"

Amen to that! :love:

Endret av Strupstad
Lenke til kommentar
Spesielt ikke når disse påstandene står mot det (sansynligvis) norges største lcd-test konkluderer med. Foreløpig står den ubestridt her i tråden

Kommer jo selvsagt helt an på hvordan testen er lagt opp. Slik jeg har fortstått vil det være en test av kun LCD-skjermer, og i den sammenheng vil jo testen være verdiløs når det gjelder å sammenligne CRT med LCD, slik denne tråden her handler om. :shrug:

Og foreløpig er denne testen verdt absolutt null og niks, da den ennå ikke er publisert noe sted. Derfor er det veldig interessant at du mener at den "står ubestridt her i tråden". Snakk om å være useriøs!

Lenke til kommentar

Har aldri hatt en LCD-skjerm, sitter nå med en Samsung SyncMaster 957MB som jeg er veldig fornøyd med. Super bildekvalitet på en skjerm til drøye 2000 kroner! Dog jeg må inrømme at jeg alltid har hatt lyst på en kick-ass LCD-skjerm for at den ser bedre ut i kjellerstua mi og er mye lettere å ta med på LAN. Men var innstilt på en 19", og en LCD ble da for dyr.

 

Men har prøvd en del LCD-skjermer og vil se at de som koster litt er mye bedre enn CRT-skjermer, men å spille FPS-spill med gamle LCD'er derimot er et rent ******! hehe

Lenke til kommentar
Jeg lurer også på hvilke LCD skjermer du har prøvd. Jeg sitter i skrivende stund foran en Samsung 173P LCD skjerm, og den har langt skarpere bilde, og mye bedre fargegjengivelse enn CRT skjermen som står ved siden av her.

 

Og hvilken crt-skerm er det? En crt-skjerm i tilsvarende prisklasse? La meg tippe at den ikke er det. Folk flest gjør jo den samme feilen gang på gang "herregud lcd-skjermen som er 17 tommer til 5k er bedre en 2k 19-tommeren, jeg ser det jo selv", om man tar det ypperste innen begge teknologier, så er fargegjengivelsen bedre på crt, det mener de aller fleste som tester, har faktisk tilgode å se noen på nett som ikke gjør det, grunnen er at vridningen av krystallene ikke kan gjøres presist nok, om jeg ikke husker feil.

 

Forøvrig produserer sony både lcd og crt, og lcd er dyrere, så jeg vet ikke helt hvorfor de skulle ha egeninteresse av å hause opp crt.

 

Til slutt vil jeg si at lcd er en bra teknologi, kommer sågar selv til å kjøpe lcd neste gang, poengterer dette, fordi det er jo nesten umulig å påpeke at crt er bedre på noen områder her uten å bli kalt en "sta, bakstrebersk crt-fanatiker"

 

AtW

Lenke til kommentar

Vice:

 

CRT har sine fordeler, jeg har aldri nektet på det. Disse er:

De fungerer godt i ulike oppløsninger, de er rimelige, og de har bedre responstid. Men som jeg sa innledningsvis: sannsynligheten for at en person merker forskjellen på responstid er meget liten.

 

Når det gjelder spill blir disse nå produsert med tanke på LCD skjermer (tenker da på oppløsning).

 

Det som er morsomt er at LCD også lages for spill slik at det ikke skal være noen flaskehalser noen sted. Når du kjører 1600 x 1200 x 32 med 100 fps, bør du ha en kabel som takler slik overføring. Lcd har dette med sin dual dvi.

 

Så det eneste argumentet jeg kan se at crt har fremfor lcd er bare prisen (som nå jevner seg ut) og oppløsningsmulighetene.

 

Samtlige jeg har snakket med som spiller og benytter Hyundai q17s har aldri klart å spore etterslep. (og det finnes bedre skjermer der ute til spilling).

 

Uansett: LCD teknologien blir satset på av samtlige produsenter og det er skjermer under utvikling med blinkene baklys og enda raskere paneler. Vi vil bare se bedre og bedre modeller:)

 

Og det er grunn til at lcd er foretrukket innen en rekke nisje områder, der kvalitet er i høysetet.

 

CRT er dessverre på vei ut, og allerde neste år må du basere dine kjøp på denne fronten på eldre/brukte modeller.

 

Lest magasinet jeg anbefalte?

Lenke til kommentar

AAARRRGH!!!

 

 

Hoi... det var 8 mindre innlegg her når jeg bynte å lese.. og på toppen av det hele : alt dette viste jeg jo fra før, nemlig.

 

 

 

:cry:

 

 

(jada.. og jeg tok meg til og med tid til å regsitrere meg bare for dette.)

Endret av kneecaps
Lenke til kommentar
Forøvrig produserer sony både lcd og crt, og lcd er dyrere, så jeg vet ikke helt hvorfor de skulle ha egeninteresse av å hause opp crt.

 

Det svaret trur eg vil komme i testen av Sony sine LCD skjermer.

 

svaamaas

Men eg har sett mykje dritt av billige CRT skjermer også.

 

CRT har definitivt sine fordelar, men antalet fordelar begynner å bli sterkt redusert,

som også dahle har påpeikt.

 

Då seier at du har testa mange LCD skjermer og har studert det, samtidig så du refererer til internett tester (altså andre ledds opplysningar) Det grunnlaget eg uttaler meg på er som testar av LCD skjermar ( første ledds opplynsingar)

 

At det finnes personer som har meir peiling enn dahle om LCD skjermar er heilt sikkert. (Dahle får jo opplysningane sine frå ein plass). Det store spørsmålet er om nokon på dette forumet har like mykje kunnskap om LCD som han.

 

Eg håper at det svaret er ja, for då kan me ha ein konstruktiv diskusjon her, og ikkje eit nytt emne til "flaming war" alla AMD/Intel diskusjonane.

 

 

mvh

JanEirik

Lenke til kommentar
Ang spill; jeg har selv hatt både CRT og LCD. Nå sitter jeg på en Eizo L557 (som forøverig begynner å dra på årene). Poenget er at den har etterslep som fy i spill som CS og Q3. Faktisk så mye at jeg sluttet å spille FPS spill etter at jeg fikk Eizo'en :thumbdown:
Er det noe vits i å dra fram erfaringer med gamle lcd-skjermer når det er opplest og vedtatt at disse suger i forhold til crt?

 

Så har jeg et lite spørsmål til de som sier at LCD er like god som CRT i spill. Hvilke spill tester dere med???

Skal vi se: trackmania (som avslører gosting ypperlig), ut2k3, mobilde forces, spilte vel quake3 på et par skjermer + ettellerannet lcdtest program

 

Og enda en ting.. Tror dere dahle er Gud innen LCD feltet?

Han er en mann i gata som er intressert i LCD teknologien..

I tillegg har han skrevet en LCD guide og en LCD test. Jaja.. han kan jo kanskje annsees som en gud??

Gud; nei. Men en som kjenner markedet og teknologien; ja. Det som er viktig å trkke fram er at han (med fler) har sittet og brukt en stor del av skjermene på det norske markedet, og derfor vet hva som er bra og hva som er dårlig i forhold til hverandre

 

 

Kommer jo selvsagt helt an på hvordan testen er lagt opp. Slik jeg har fortstått vil det være en test av kun LCD-skjermer, og i den sammenheng vil jo testen være verdiløs når det gjelder å sammenligne CRT med LCD, slik denne tråden her handler om.
Det tråden handler om er lcd til spilling. Her har vi førstehånds erfaring som sier at dette fungerer utmerket med en god del lcd-skjermer. Når det gjelder sammeligningen trekker vi inn andre kilder

 

Og foreløpig er denne testen verdt absolutt null og niks, da den ennå ikke er publisert noe sted

Sant, skulle formulert meg anderledes, beklager. Poenget mitt var uansett at ingen legger fram referanser i diskusjonen her...
Lenke til kommentar
Forøvrig produserer sony både lcd og crt, og lcd er dyrere, så jeg vet ikke helt hvorfor de skulle ha egeninteresse av å hause opp crt.

 

Det svaret trur eg vil komme i testen av Sony sine LCD skjermer.

 

svaamaas

Men eg har sett mykje dritt av billige CRT skjermer også.

 

CRT har definitivt sine fordelar, men antalet fordelar begynner å bli sterkt redusert,

som også dahle har påpeikt.

 

Då seier at du har testa mange LCD skjermer og har studert det, samtidig så du refererer til internett tester (altså andre ledds opplysningar) Det grunnlaget eg uttaler meg på er som testar av LCD skjermar ( første ledds opplynsingar)

 

At det finnes personer som har meir peiling enn dahle om LCD skjermar er heilt sikkert. (Dahle får jo opplysningane sine frå ein plass). Det store spørsmålet er om nokon på dette forumet har like mykje kunnskap om LCD som han.

 

Eg håper at det svaret er ja, for då kan me ha ein konstruktiv diskusjon her, og ikkje eit nytt emne til "flaming war" alla AMD/Intel diskusjonane.

 

 

mvh

JanEirik

Det er liten tvil om at dahle har god peiling på lcd, men man må ikke bare ha god peiling på lcd om man skal sammenlikne de to, man må ha god peiling på crt også. At du uttaler deg på "førsteledds"-grunnlag hjelper jo ingenting, for alle oss andre er du like andreledds som alle andre testere, og dessuten testet dere vel bare lcd, ingen "seriøse" crt-skjermer.

 

AtW

Lenke til kommentar
Kommer jo selvsagt helt an på hvordan testen er lagt opp. Slik jeg har fortstått vil det være en test av kun LCD-skjermer, og i den sammenheng vil jo testen være verdiløs når det gjelder å sammenligne CRT med LCD, slik denne tråden her handler om.
Det tråden handler om er lcd til spilling. Her har vi førstehånds erfaring som sier at dette fungerer utmerket med en god del lcd-skjermer. Når det gjelder sammeligningen trekker vi inn andre kilder

Denne tråden handler ikke om lcd til spilling, den handler om lcd er dårligere enn crt til spilling, selv om moderne lcd fungerer utmerket til spilling, så er det jo nettop sammenlikningen som er det viktige for å besvare spørsmålet i topicen.

 

Men jeg er enig i deg, la oss grave fram noen kilder, skal se om jeg finner noen senere i dag, søkte opp en ganske stor mengde forrige gang jeg var i en slik diskusjon ;). (ps kilde-oppfordringen gjelder begge veier)

 

AtW

Lenke til kommentar

Hva er det som gjør en skjerm dårlig egnet for spill da? Så lenge den ikke har etterslep, og ikke er svart hvit skulle det vel duge ganske lenge? Poenget er at fargegjengivelse og andre ting som rådyre crt skjermer ifølge dere er bedre på ikke har så mye å si for spilleren i gata

Lenke til kommentar
Hva er det som gjør en skjerm dårlig egnet for spill da? Så lenge den ikke har etterslep, og ikke er svart hvit skulle det vel duge ganske lenge? Poenget er at fargegjengivelse og andre ting som rådyre crt skjermer ifølge dere er bedre på ikke har så mye å si for spilleren i gata

Under forutsetning av at noe i det hele tatt er viktig for en spillskjerm, så er vel fargegjenngivelse en av de aller viktigste tingene, kontrastforhold er viktig, og fleksibilitet angående oppløsning er viktig. Alle disse tingene scorer crt høyere på. Selv når man ser bort ifra fargegjenngivelse står disse to tingene igjen, og der er crt best. en crt 19 tommer til 5k er faktisk ganske bra (en bra 17 tommer lcd koster vel tilsvarende), så jeg vil si at det er en fordel for mannen i gata om ikke plass opptar deg, og du kun skal bruke den til spill.

 

AtW

Lenke til kommentar
Kanskje me kan konkludere med at billig-LCDskjermen er ikkje toppers til spel men viss du legg litt meir pengar i det vil du få ein god spillskjerm.

 

Men farge gjengivelse trur eg er meir viktig i film og grafisk arbeide enn i spel. (spesielt FPS spill)

 

 

mvh

JanEirik

Ja for all del, du kan få en bra spillskjerm som er lcd, håper jeg ikke har gitt inntrykk av noe annet, og får de aller fleste er de andre fordelene så store med lcd, at de velger det, men vil du ha en "top-notch"-spilleskjerm, så må jeg nok sette pengene mine på crt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...