Gå til innhold

Er lcd-skjerm dårligere å bruke til spilling


Datanerd01

Anbefalte innlegg

PS Henrik2k, gleder meg til å høre begrunneslen din, så ikke svikt meg 

er du en ultra-pc-gamer sitter å spiller data hele dagen så har man en crt-skjerm, den gir en bedre spillopplevelse, både på responstid og fps

 

jeg har ingen konkret begrunnelse på det fordi at jeg er ingen ekspert innin skjermer, vet bare at en crt-skjerm er mest egnet for spilling....... har både en crt og en lcd skjerm i huset, og lcd-skjermen er en 17" til litt over 5000 spenn, så den er ikke dårlig, 16 ms tror jeg. ihvertfall. begge er supre å spille på, men crt ligger litt foran.

 

 

EDIT: jeg sitter ikke å spiller hele dagem, men brukte det som et eksempel

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes personlig at CRT skjermen fremdeles er endel bedre når det gjelder FPS spill. Ved strategi osv så er LCD skjermen mer behagelig :) For ikke å snakke om i windows, hvor det er en drøm :p

 

Ville ikke byttet ut LCD skjermen på jobben med en CRT skjerm uansett liksom, men ville heller ikke byttet ut CS skjermen (21" CRT) med en LCD skjerm hjemme :)

 

Så, kommer nok ned til smak og behag, og bruksområder seff :)

Lenke til kommentar

Når det gjelder billedkvalitet, skarphet og fargegjengivelse er nok LCD milevis forann i løypa.

¨

Skal ikke krangle med deg, men det er viktig å ha fakta på bordet.

Eg har provd haugevis med LCD og CRT skjermer. LCD er bare elendig i BILDE KVALITET. Og naar du sier LCD er mileveis framfor i lopa paa bildekvalitet osv. har du ikkje lest tester osv paa nettet. Kan du bevise at dei er mileveis framfor i lopa, kan eg bevise at CRT er bedre, JA. Det er haugevis av tester. Blant annet fra lille sony, men man kan jo ikkje stole paa raporter fra firmaer kan du, seffolgelig kan du det. Du er sikkert ein naiv dust som akkurat har kjopt ein LCD skjerm for 5000 eller noko, og sier at den er best :thumbdown:

 

Kom fram med link til sier der det staar at LCD er bedre neste gang

Lenke til kommentar

Svaamaas: Er du klarover hvor kraftig du nå bæsjet deg selv på leggen?

 

Oivind_Dahle driver faktisk og tester LCD skjermer. Bare vent på LCD roundupen som kommer hvert øyeblikk her på HW.no

 

Jeg lurer også på hvilke LCD skjermer du har prøvd. Jeg sitter i skrivende stund foran en Samsung 173P LCD skjerm, og den har langt skarpere bilde, og mye bedre fargegjengivelse enn CRT skjermen som står ved siden av her.

 

Hvis det er snakk om tester du har lest på nett, så synes jeg også det er noe snodig det du skriver om at "alle testar seier" at LCD skjermer er så mye dårligere enn CRT skjermer på disse områdene. De fleste som har testet LCD skjermer kommer som regel frem til at det blir færre og færre grunner til å velge en CRT skjerm fremfor en LCD skjerm. Personlig kunne jeg aldri tenke meg å gå tilbake til en CRT skjerm (til tross for at Sony har noen ganske fine).

 

Jaja, alle kan ikke være like opplyste.

Lenke til kommentar

Svaamaas

Øivind Dahle har berre hatt ca 30-40 skjermer til test i prisklasse frå 3000-, til 20000,-

Eizo leverte 3 skjermer.

Samsung leverte 4.

Nec leverte 4.

 

Eizo sendte faktisk ein modell som ikkje er på markedet enno direkte til Øivind for at den skulle vere med i testen.

 

Viss du også sjekker den store LCD guiden som dahle har produsert, så vil du nok sjå at denne personen sitter kanskje med litt meir kunnskap om LCD enn kva dei fleste andre her gjer.

 

Samt at mykje av infoen han sitt inne med kjem direkte frå produktsjefane i dei aktuelle skjermprodusentane.

 

Så at du ahr testa drøssevis med LCDer må eg ta med ei klype salt då ingen testar gjort i Norge har tatt for seg så mange skjermar.

 

mvh

JanEirik

Medlem av Dahles LCD test team

Endret av Jankee
Lenke til kommentar

Når det gjelder billedkvalitet, skarphet og fargegjengivelse er nok LCD milevis forann i løypa.

¨

Skal ikke krangle med deg, men det er viktig å ha fakta på bordet.

Eg har provd haugevis med LCD og CRT skjermer. LCD er bare elendig i BILDE KVALITET. Og naar du sier LCD er mileveis framfor i lopa paa bildekvalitet osv. har du ikkje lest tester osv paa nettet. Kan du bevise at dei er mileveis framfor i lopa, kan eg bevise at CRT er bedre, JA. Det er haugevis av tester. Blant annet fra lille sony, men man kan jo ikkje stole paa raporter fra firmaer kan du, seffolgelig kan du det. Du er sikkert ein naiv dust som akkurat har kjopt ein LCD skjerm for 5000 eller noko, og sier at den er best :thumbdown:

 

Kom fram med link til sier der det staar at LCD er bedre neste gang

Wow, det må være det mest useriøse innlegget som handler om Lcd skjermer på lang tid. Dessverre så tar du grovt feil.

 

Kjøpte meg nettopp en Samsung 173T, etter anbefaling fra en venn.

Bildekvaliten på denne skjermen er utrolig bra, og kan ikke sammenlignes med den gamle Crt skjermen min. Har en del erfaringer med en del forskjellige crt skjermer og jeg har enda ikke sett en som har bedre kvalitet enn lcd skjermen jeg har nå.

 

Gode Lcd skjermer er som oftest en del bedre enn Crt skjermer nå til dags.

Går vi et par år tilbake så var nok ståa en annen. Crt skjermer leder nok fortsatt ann når det gjelder spilling, men det er vel det ingen som i dag er uenige om.

Å stole på en 100% på en produsent blir som å la seg lure av "Ærlige Påls Bruktbiler" rundt hjørnet. Alle produsenter prøver å få sitt produkt frem på best mulig måte, og hva de sier er som oftest ikke 100% riktig. Nå ber du meg sikkert om å komme med en link til noen fakta, men det er andre ting i livet som erfaring, som teller mer.

 

Til slutt, få tak i en GOD lcd skjerm, og sett en crt skjerm i samme klasse (pris, størrelse osv) ved siden av og fortell meg hvilken skjerm som du har hodepine av etter 7 timer i strekk, eller hvilken av de du helst vil se yndlingsfilmen din på.

Er det Crt skjermen? Neppe..

Lenke til kommentar
Svaamaas

Øivind Dahle har berre hatt ca 30-40 skjermer til test i prisklasse frå 3000-, til 20000,-

Eizo leverte 3 skjermer.

Samsung leverte 4.

Nec leverte 4.

 

Eizo sendte faktisk ein modell som ikkje er på markedet enno direkte til Øivind for at den skulle vere med i testen.

 

Viss du også sjekker den store LCD guiden som dahle har produsert, så vil du nok sjå at denne personen sitter kanskje med litt meir kunnskap om LCD enn kva dei fleste andre her gjer.

 

Samt at mykje av infoen han sitt inne med kjem direkte frå produktsjefane i dei aktuelle skjermprodusentane.

 

Så at du ahr testa drøssevis med LCDer må eg ta med ei klype salt då ingen testar gjort i Norge har tatt for seg så mange skjermar.

 

mvh

JanEirik

Medlem av Dahles LCD test team

Nå gleder jeg meg bare enda mer til den testen :dribble:

Lenke til kommentar

Siden jeg ikke har en Sony LCD men en Samsung 191T så kan jeg jo ikke gå god for LCD'ene til Sony men jeg kan ikke se for meg at de er _så_ mye dårligere. Uansett, jeg kjøpte Samsungen for å ha i tillegg til min Sony Trinitron 19". Poenget er at hvis Trinitronen min er så mye bedre enn Sony sine LCD skjermer så tør jeg nesten ikke tenke på hvor dårlig den er for min Samsung knuste Sony'n ned i støvlene.

PS! Sony'n står på loftet nå.

Lenke til kommentar

For meg så er det største hinderet for å gå over til LCD på spille-PC'en min at det kun ser bra ut i den eksakte oppløsningen den er laget for - med en gang man avviker fra det så ser det lite bra ut selv om spillet har aldri så mye 'eye-candy'.

 

Har du et spill som ikke støtter oppløsningen, eller som flyter altfor dårlig uten å skru ned detaljgraden en god del i LCD'ens oppløsning så vinner helt klart CRT hos meg når det gjelder spilling nettopp fordi jeg kan velge oppløsning utifra hvor glatt spillet flyter i de ulike oppløsningene.

 

Det hadde jo vært genialt om det fantes en driver eller noe som brukte f.eks. kun de 1024x768 'midterste' punktene på en 1280x1024-LCD hvis man kjørte i 1024x768-oppløsning. DA skal jeg gå over til LCD med rask responstid, men inntil videre er CRT førstevalget hos meg når det gjelder spilling.

 

Å sitte og jobbe på en LCD er jo derimot veldig behagelig.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar

Ja eg for unskylde meg naar eg sa at LCD VAR ELENDIG, men vis du tar billige LCD skjermer og samenlikner dei med billige CRT skjermer vil du faa eit mykje bedre resultat med CRT, vis du derimot kjoper ein skjerm for over 10000 saa faar du seffolgelig bra resultat. :thumbs: Eg har foresten studert om LCD skjermer saa eg veit eindel om det :yes:

 

Så at du ahr testa drøssevis med LCDer må eg ta med ei klype salt då ingen testar gjort i Norge har tatt for seg så mange skjermar.

 

NEI eg bur ikkje i norge naa, har du hort om utlandet :p og det fins internett og ting og tang som man kan faa mange tester fra....

 

Men LCD skjermer er ikkje millevis foran CRT, dei er kanskje det i storelsen men ca likt paa det andre(MED EIN DYR LCD)

 

 

PS. Ja saa fant eg ut at det var mange LCD fanatikere her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...