Gå til innhold

Er lcd-skjerm dårligere å bruke til spilling


Datanerd01

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter egen erfaring har eg lagt merke til at LCD er suveren i bilde kvalitet men nedsig'en kommer når man begynner å spille. Her snakker vi selfølgelig om skjermer i 4-6tusen kr klassen.Kjøper men dyre kvalitets lcd skjermer så er dette problemet mindre/borte. Lcd er kommet for å bli og teknologien blir bedre og bedre så det er ikke lenge til skjermene tar over fullstendig.

 

CRT VS LCD test

Lenke til kommentar
skal bli flott å se testen som skal komme , kanskje den alt er kommet .....

Men hva vil en test fra en som allerede har bestemt seg være til hjelp for.

mye Svada på denne tråden

ingen fare, testen er jennomført av en reke ulike mennesker. Det er ikke en person som har sittet og bestemt at "den liker je og den liker jeg ikke"

Lenke til kommentar

Jeg har en Acer 17" LCD skjerm som jeg kjøpte i høst, den kosta 3.500 ca.

I starten la jeg fort merke til ghosting i raske spill (cs q3 UT osv), men etterhvert ble jeg vandt til det. Jeg angret litt på kjøpet i starten men ble glad i den etterhvert :love:

 

I forhold til min gamle LG 17" CRT (for ca 2000 for 2 år siden) så var bildene mye skarpere, fargene klarere, og selvfølgelig mye bedre plass på bordet :thumbs:

Dessuten så føles det bedre for øynene, når jeg nå kommer på skolen og sitter på en 17" crt i noen timer kjenner jeg det svir i øynene (er litt nærsynt da :wow::wow: )

 

my 2 cent :blush:

Lenke til kommentar
Jeg har en Acer 17" LCD skjerm som jeg kjøpte i høst, den kosta 3.500 ca.

I starten la jeg fort merke til ghosting i raske spill (cs q3 UT osv), men etterhvert ble jeg vandt til det. Jeg angret litt på kjøpet i starten men ble glad i den etterhvert 

 

I forhold til min gamle LG 17" CRT (for ca 2000 for 2 år siden) så var bildene mye skarpere, fargene klarere, og selvfølgelig mye bedre plass på bordet 

Dessuten så føles det bedre for øynene, når jeg nå kommer på skolen og sitter på en 17" crt i noen timer kjenner jeg det svir i øynene (er litt nærsynt da  )

 

my 2 cent 

 

Enig...

 

Hvis man ikke kjører en CRt på mindre enn 80-90 hz går det fint. Men LCD er en mye enklere lan skjerm enn crt! det har jeg erfart!

Lenke til kommentar

Hva er det med dere folkens? At CRT er på vei ut og kommer til å bli erstattet er det vel ingen som helst tvil om? Bør ikke alle bare være happy for at det skjer litt utvikling på skjermfronten også?

 

Jeg kjører fortsatt CRT og vil nok gjøre det helt til LCD skjermene er billig og gode nok for mitt behov. Det er dessverre ikke billigskjermene i dag. (For krevende 3D verktøy som f.eks CATIA benyttes gjerne disse skjermene: http://www.stereographics.com/products/syn.../synthagram.htm )

 

Så jeg sitter gjerne et par år til på CRT til nye, bedre og BILLIGERE løsninger kommer på markedet.

 

Thats evolution people, be part of it!

Lenke til kommentar

Hei

 

Tenkte jeg skulle komme med et par erfaringer vedrørende crt vs. lcd og spill.

 

Jeg regner meg selv som en som spiller mye, vanligvis flere timer daglig og i helgene opp i 20-25 timer. (Har en forståelsesfull samboer :green: )

Jeg har spilt RTCW aktivt i OGL,TWL og CAL samt turneringer. Også en kort periode på RTCW.no serie.

Har også spilt Q3 RA3 i OGL

(OGL, TWL og CAL er Amerikanske serier/laddere)

Foruten dette spiller jeg alt mulig RTS, RPG, SIM osv., og ikke minst (med tanke på responstid)Q3 CPMA som kanskje er den raskeste FPS varianten som eksisterer.

 

Før jeg byttet til LCD satt jeg med en 21" NEC, og var ganske fornøyd med den bortsett fra at den tok opp hele skrivebordet og veide 42Kg.

 

For vel et år siden gikk jeg over til en Samsung 191T og observerte følgende:

Det fantes ghosting og tearing som var plagsomt en kveld eller 2. Etter det har jeg knapt lagt merke til det. Jeg er også mindre plaget av såre øyne etter en 10 timers økt.

 

Her er et par forsøk på konklusjoner etter mine opplevelser:

 

Responstid: Dette er fremdeles et relevant tema, men man skal være ganske sensitiv før dette spiller noen rolle. Dessuten er dette et minkende problem med de nyeste skjermene. Videre er dette noe mange reagerer på de første dagene og siden spiller det ingen rolle lenger for dem. Personligser jeg ikke noen god grunn til at spillere ikke kan bruke en god LCD skjerm nå.

 

Fargegjengivelse: Hmmm, det jeg har lært om tweaking for spilling er å skru ned til 16bit farge, justere gamma og kontrast slik at det ser utvasket ut og fjerne mest mulig av teksturer og detaljer, bort med skygger og tåke. Alt for å se det viktigste best (motstanderen). Hva en diskusjon om fargegjengivelse har med dette å gjøre vet ikke jeg. Dersom det er hobbyspilleren som skal spille penest mulig spill er det ingen fornuftig grunn til å velge CRT fremfor LCD ettersom kvalitetsforskjellene etterhvert er minimale.

 

Oppløsning: Ja det er en ulempe at LCD ikke egner seg tilå kjøre flere oppløsninger. For det første er det mange gamle spill som ikke støtter dette (Hvor lenge har du tenkt å spille dem? ) Videre er det en utfordring at en høy fast oppløsning krever en god maskin til å drive dette. Likevel, utviklingen av maskinvare går så fort at det er et minkende problem. Saken er at du mest sansynlig har skjermen i mange år, skjermkortet/maskinen blir gjerne byttet mange ganger i løpet av denne tiden.........

 

Konklusjon:

Om du er opptatt av spill og har en CRT du er fornøyd med tåler du å vente.

Om du ikke er ekstremt opptatt av spill og må/vil kjøpe ny skjerm er LCD rette valget for 95%) (Forbehold om personer med synshemming som trenger store bokstaver.) Og ekstreme grafiske brukere CAD etc.

Om du er ekstremt opptatt av spill og må/vil kjøpe ny skjerm er LCD det rette valget for 90 - 95%. Unntakene KAN være de som er i verdenseliten, men optimalt utstyr er ikke en forutsetning for å være best. (Noen av verdens beste i RTCW satt med helt ordinære maskiner, en av verdens beste i CPMA er finsk og spiller med 100+ ms responstid på nettet etc. etc.)

 

Og ja, jeg har testet en del LCD-skjermer med CPMA i det siste........... :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...