Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

hvorfor bruke opera fremfor explorer?


Anbefalte innlegg

Nå er det vel sånn at Opera bruker en Java-runtime plugin fra SUN (tror jeg).... så jeg vet ikke helt om man kan legge skylden på Opera helt og holdent.. Kan det være at folk som koder i java heller ikke følger reglene? Noen innspill på det?

Javascript har ingenting med java å gjøre, tross navnelikheten. Suns java har dermed ingenting med eventuelle mangler i Operas støtte for javascript å gjøre. Eventuelle problemer man måtte ha med javascript på websider som ikke fungerer i Opera vil nok i de aller fleste tilfeller skyldes dårlig javascriptkode, fremfor feil i Opera.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Firefox om jeg tør. En oppdatert version.

Aksepterer Firefox skins fra Firebird v0.7?

 

Bruker Smoke-skinet, og nekter å bytte før det oppdateres dersom Firefox ikke tar imot eldre skins.

 

 

Ellers må jeg si at Firebird/Firefox/Phoenix er krem, har brukt den i snart halvannet år tenker jeg. Testet den første gang etter en kortere periode i Opera, og må si at Firebird passet meg som hånd i hanske. Null problemer. Den fylte ut alle de mindre hullene jeg satt igjen med etter å ha testet Opera.

Så får nasjonalstoltheten bara la vente på seg.

 

Anbefalte extensions:

copy image

this window

paste and go

close other tabs

tabbrowser preferences

ie view

 

Sistnevnte er mer et "pre-emptive strike". Treffer vel ikke på visningsproblemer oftere enn en gang i halvåret, maks.

Lenke til kommentar
Den fylte ut alle de mindre hullene jeg satt igjen med etter å ha testet Opera.

Anbefalte extensions:

copy image

this window

paste and go

close other tabs

tabbrowser preferences

ie view

Kan du forklare hvilke huller du satt igjen med etter du hadde testet Opera? Og brukte du Mouse Gestures da?

Lenke til kommentar
Og brukte du Mouse Gestures da?

Tror du må innse at ikke alle synes Mouse Gestures er så fantastisk flott.

 

Med litt oppegående mus (MX500/700/900 f.eks.) så har man hurtigknapper som langt på vei gjør Mouse Gestures overflødige - selv om man bruker Opera.

 

Uten at jeg i det hele tatt har konfigurert den noe ekstra (som man også kan gjøre hvis man gidder) så er standardfunksjonene i driverne følgende:

 

Frem og tilbake, scrolle flytende opp og ned (altså på en annen måte enn med scrollhjulet - man scroller så lenge man holder knappen inne), samt en knapp for å bytte mellom applikasjoner (eller webvinduer). Alt dette uten å flytte musa en millimeter.

 

Og ikke minst så fungerer disse funksjonene overalt i OS'et og ikke bare i nettleseren. 3.partsprogrammer for Mouse Gestures er jo en bra greie så man kan bruke det andre steder enn bare i nettleseren (og i andre nettlesere enn bare Opera...), men jeg ser for meg at det fort kan bli kluss hvis man bruker det i f.eks. en filkatalog og brått har drag'n'droppa filer hit og dit bare fordi man skal gå et hakk tilbake i katalogstrukturen f.eks. :D

Endret av Shimano
Lenke til kommentar
...det er liksom mye mindre styr i IE + at den fungerer stort sett greit på alle sider. (som egentlig er hoved poenget)

Der har du grunnen til at jeg bruker IE 50% av tiden og Opera resten.

Ser jeg f.eks en film og har lyst til å sjekke et navn på imdb, så er IE mye greiere å bruke. Men f.eks i et forum hvor du ofte åpner mange vinduer på en gang så er det greiere med Opera. Men Opera kjæsjer ofte, er veldig treg å starte opp og viser mange sider fucked.

Lenke til kommentar
,15/02/2004 : 15:09] Plugins som Shockwave o.l. funker bare til Internet Explorer

De fungerer glitrende skal jeg si deg. Bare kopier over filene til Plugins-mappen.

:D

Det skal jeg prøve!

 

 

og til karen ovenfor her;

Sidene Opera viser fucked, følger ikke standardene :|

Så enkelt er det. Men det hadde jo seff vært ålreit om den gjorde noen unntak (eller om folk lærte seg å kode HTML)

Endret av [ReXoR]
Lenke til kommentar
...det er liksom mye mindre styr i IE + at den fungerer stort sett greit på alle sider. (som egentlig er hoved poenget)

Der har du grunnen til at jeg bruker IE 50% av tiden og Opera resten.

Ser jeg f.eks en film og har lyst til å sjekke et navn på imdb, så er IE mye greiere å bruke. Men f.eks i et forum hvor du ofte åpner mange vinduer på en gang så er det greiere med Opera. Men Opera kjæsjer ofte, er veldig treg å starte opp og viser mange sider fucked.

Greiere med imdb i IE? Du kan jo tilogmed ha ett eget imdb-søkevindu i opera.

 

AtW

Lenke til kommentar
Og brukte du Mouse Gestures da?

Tror du må innse at ikke alle synes Mouse Gestures er så fantastisk flott.

 

Med litt oppegående mus (MX500/700/900 f.eks.) så har man hurtigknapper som langt på vei gjør Mouse Gestures overflødige - selv om man bruker Opera.

 

Uten at jeg i det hele tatt har konfigurert den noe ekstra (som man også kan gjøre hvis man gidder) så er standardfunksjonene i driverne følgende:

 

Frem og tilbake, scrolle flytende opp og ned (altså på en annen måte enn med scrollhjulet - man scroller så lenge man holder knappen inne), samt en knapp for å bytte mellom applikasjoner (eller webvinduer). Alt dette uten å flytte musa en millimeter.

 

Og ikke minst så fungerer disse funksjonene overalt i OS'et og ikke bare i nettleseren. 3.partsprogrammer for Mouse Gestures er jo en bra greie så man kan bruke det andre steder enn bare i nettleseren (og i andre nettlesere enn bare Opera...), men jeg ser for meg at det fort kan bli kluss hvis man bruker det i f.eks. en filkatalog og brått har drag'n'droppa filer hit og dit bare fordi man skal gå et hakk tilbake i katalogstrukturen f.eks. :D

Jeg er ikke enig med deg, jeg har en mus med ett tonn med knapper, bruker fortsatt mouse gestures, det er rett og slett kjappelere enn å bruke alle knappene.

 

AtW

Lenke til kommentar
' date='16/02/2004 : 07:26'] og til karen ovenfor her;

Sidene Opera viser fucked, følger ikke standardene :|

Så enkelt er det. Men det hadde jo seff vært ålreit om den gjorde noen unntak (eller om folk lærte seg å kode HTML)

Det gjør ikke akkurat saken bedre.

 

Greiere med imdb i IE? Du kan jo tilogmed ha ett eget imdb-søkevindu i opera.

Men opera bruker jo 13 år å starte opp.

Lenke til kommentar
Kan du forklare hvilke huller du satt igjen med etter du hadde testet Opera? Og brukte du Mouse Gestures da?

Husker ikke alle, men byttet til Phoenix var mer en beslutning på grunnlag av et helhetsinntrykk.

 

Men skal gi deg ett eksempel.

 

 

Jeg bruker tab-browsing, som garantert alle andre med Firefox/Opera også gjør.

 

I Opera ligger det lille krysset man lukker tab'ene med helt oppunder og tett inntil knappen for å lukke hele programmet. Dette er lite praktisk, er man rask vil hele programmet lukkes dersom man bommer på knappen.

I Firefox kommer lukkeknappen på samme linje som tab'ene, dvs langt unna knappen for å lukke hele programmet. Da gjør det ikke noe om man er litt for rask når man skal lukke en tab, man får ikke annet enn en bom, dvs ingen respons.

Nå skal det jo sies at man godt kan lukke tabs med ctrl+F4, men det er en annen sak. Det er ikke alltid man sitter lent over tastaturet.

 

For ordens skyld; mouse gestures bruker jeg ikke.

Lenke til kommentar

Der har du grunnen til at jeg bruker IE 50% av tiden og Opera resten.

Ser jeg f.eks en film og har lyst til å sjekke et navn på imdb, så er IE mye greiere å bruke.

 

Folk er forskjellige :) Selv digger jeg at jeg kan fyre opp opera og skrive "i filmnavn" istede for å måtte først inn på imdb.com for så å søke i deres søkefelt.

 

Koden for imdb søk (skal inn i search.ini fila i profile directoryet ditt) kan se slik ut:

 

[search Engine 4]

Name=I&MDB.com

URL=http://www.imdb.com/Find?select=All&for=%s

Query=

Key=i

Is post=0

Encoding=utf-8

Search Type=1

Verbtext=17063

Has endseparator=-1

Nameid=0

Position=-1

Lenke til kommentar
Nå er det jo sånn at hvis du kanskje er litt rask og treffer feil lukkeknapp, så kan du bare sette på "Confirm exit" - så slipper du å lukke hele programmet hver gang du bommer :)

 

Eller bare bruke shift+click på den aktuelle tabben

Eller enda bedre: midtre museknapp. Enklere får du det ikke(om du ikke vil bruke mouse gestures da)

Lenke til kommentar

Tror du må innse at ikke alle synes Mouse Gestures er så fantastisk flott.

 

Med litt oppegående mus (MX500/700/900 f.eks.) så har man hurtigknapper som langt på vei gjør Mouse Gestures overflødige - selv om man bruker Opera.

Jeg bruker både MX500 og MX700 og kan ikke si at disse knappene fyller ut funksjonene som du får med mouse-gestures (nå snakker jeg om i Opera). Med mouse-gestures så er det et par tre geniale funksjoner som jeg har fått bakt inn i håndleddet (og sliter med å legge av meg når jeg en sjelden gang bruker IE) og det er h.knapp+opp = stopp nedlastning, h.knapp+ned = nytt vindu og h.knapp+ned og høyre som er lukk vinduet. ( for ikke å glemme fram og bakover også da ;) ) Så om du tenker deg at du åpner et bedritent vindu så er det lett å stenge det... Evt om du åpner en side hvor grafikken laster tregt, men det du egentlig trenger er teksten, så er det bare å stoppe siden.. For ikke å snakke om noe som jeg oppdaget for noen måneder siden.. h.knapp+skrollehjul= beveg deg mellom vinduene... genialt.

 

Kan selvfølgelig innse at ikke alle takler så mange ekstrafunksjoner knyttet til en museknapp, der er mye å huske på og lære seg og vi er ikke alle like godt motorisk anlagt (dette er ikke sarkastisk ment ;) sorry om jeg måtte støte noen nå )..

 

 

Edit: for de som ikke skjønte det.. jeg bruker ikke begge musene samtidig :laugh:

Endret av hart
Lenke til kommentar
I Opera ligger det lille krysset man lukker tab'ene med helt oppunder og tett inntil knappen for å lukke hele programmet. Dette er lite praktisk, er man rask vil hele programmet lukkes dersom man bommer på knappen.

For ordens skyld; mouse gestures bruker jeg ikke.

Hva med CTRL-F4 ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...