Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

hvorfor bruke opera fremfor explorer?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mouse gestures trenger jeg ikke, da jeg har 8 programmerbare taster på musa mi (MX700). Har her både framover og bakover og det jeg måtte ønske.

8 programmerbare taster? Og 5 fingre? Vel... Sier seg selv at en knapp og en bevegelse må være lettere enn å måtte søke rundt på menyen av programmerbare taster.

 

Hadde det ikke vært for at du hadde brukt så mye penger at du følte du måtte, og for at du ikke har teste mouse gestures skikkelig, så hadde du lett skippet den programmerbare musen din og brukt mouse gestures og en vanlig mus.

 

 

Alle som har designet en webside med CSS vet at IE er elendig på å tolke CSS.

Lenke til kommentar

Har vi kommet frem til hva som er best da? Ser bare forskjellige meninger om 2 andre nettlesere.....

 

Jeg har brukt IE hele livet sålenge jeg hkan huske....ikke hatt noen problemer, men er fremdelesl itt interresert i å se hvordan denne tråden utarter seg og om det kommer en slags enighet om hvilke nett leser som er best...fordeler/ulemper osv...en totalvurdering.

Lenke til kommentar
Jeg har brukt IE hele livet sålenge jeg hkan huske....ikke hatt noen problemer, men er fremdelesl itt interresert i å se hvordan denne tråden utarter seg og om det kommer en slags enighet om hvilke nett leser som er best...fordeler/ulemper osv...en totalvurdering.

Jeg hadde heller aldri problemer med IE før jeg prøvde Opera. Last det ned. Det er gratis. Prøv det selv en ukes tid. Pop-up-blokker, mouse gestures, tabbed browsing og alt.

 

Lover deg du ikke kommer til å angre. Selv har jeg nettopp kjøpt lisenser til Opera 7 i Linux og Windows, pluss bestilt en backup-CD! :D

Lenke til kommentar

Får vel skrive litt her da:

 

her er forøvrig 101 grunner til å bytte ut IE med mozilla: http://www.xulplanet.com/ndeakin/arts/reasons.html

 

jeg bruker mozilla fordi jeg først ble lei av alt tullet med IE,

når ie krasjer så må explorer startes på nytt (dette er jo egentlig noe tull med windows og bla. derfor bruker jeg nå mer og mer linux)

jeg gikk lei av popup's

NEI ie følger ikke standardene, de støtter bare de mest grunnleggende delene av css2, f.eks er jeg veldig glad i hover på andre elementer enn a, prøv det i mozilla og opera, veldig tøfft på bla. lister.

 

jeg skriver masse xhtml og css og da etter nyeste standarder fra w3 dette blir alltid feil i IE før jeg har laget ca hundre ekstra snarveier og stylesheets.

 

en ganske interessant artikkel jeg leste for en stund siden forklarer litt mer om hvordan microsoft holder på:

http://www.alistapart.com/articles/msn/

 

den er noen år gammel nå, men det meste stemmer fortsatt og uansett er det ett godt utgangspunkt for å lære litt mer om diverse utsagn fra MS gjennom tidene, en side det refereres til der: http://zone.msn.com/asheronscallxp/minilaunch2.asp er det fortsatt ikke mulig å komme innpå med mozilla (funka i opera nå) og den er fortsatt ikke validert.

 

tror jeg leste her et sted en som skrev at IE følger css1 bedre enn opera, les da dette lille sitatet fra alistapart.com og ja det stemmer helt korrekt fortsatt den dag i dag:

 

BOXING WITH BOX MODELS

 

Memorize this: In the CSS box model, padding and borders are added to the overall size.

 

Wrong

    A box 300 pixels wide, with 20 pixels of inner padding, is 300 pixels wide in IE/Windows. That seems right, but it’s wrong according to the CSS1 spec.

Right

    A box 300 pixels wide, with 20 pixels of inner padding on each side, is 340 pixels wide in CSS-compliant browsers (300 + 20 pixels on the left + 20 pixels on the right). That’s because padding, even though it occurs on the INSIDE of the box, is added to the overall width per the CSS1 spec.

 

grunnen til at jeg bruker mozilla til dagligdags surfing istedenfor opera er egentlig bare fordi jeg har vent meg til mozilla og er fornøyd, men jeg har opera liggende, er greit for å teste i flere browsere når man mekker sider...

Lenke til kommentar

Jeg bruker Opera hovedsaklig fordi;

- Jeg synes Opera virker stiligere.

- Opera er MYE sikrere - Både mot virus og spyware.

- Opera har en innebygget popup-stopper, og lar ikke spyware få infisere og forsøple maskinen uten min "godkjennelse".

 

 

Jeg liker ikke Opera fordi;

- Enkelte (mange) sider er beregnet for bruk med Internet Explorer og følger IKKE HTML-standarden. Det er til tider utrolig irriterende med meldinger som "This page can only be viewed in Internet Explorer".

Internet explorer følger ikke standardene - Opera gjør.

- Plugins som Shockwave o.l. funker bare til Internet Explorer ;(

Lenke til kommentar

Opera burde snart lære seg JavaScript, så er de en verdig konkurrent til IExplore og Mozilla... Fordi som vil krangle og si at Opera er best på Javascript(NOT), kan stikke inn på www.easports.com og sjekke hvor tøffe menyene er:-)

 

Bruker selv Mozilla Firefox, og kan anbefale denne på det varmeste... Har heller ikke hatt noen problemer med IExplore opp igjennom, men den mangler en god download manager. Har også prøvd vanlig Mozilla, men synes denne er vel treig. Opera er jo også bra, men må fixe javascriptstøtten, hvis jeg skal konvertere....

Lenke til kommentar
Opera burde snart lære seg JavaScript, så er de en verdig konkurrent til IExplore og Mozilla... Fordi som vil krangle og si at Opera er best på Javascript(NOT), kan stikke inn på www.easports.com og sjekke hvor tøffe menyene er:-)

 

Bruker selv Mozilla Firefox, og kan anbefale denne på det varmeste... Har heller ikke hatt noen problemer med IExplore opp igjennom, men den mangler en god download manager. Har også prøvd vanlig Mozilla, men synes denne er vel treig. Opera er jo også bra, men må fixe javascriptstøtten, hvis jeg skal konvertere....

sånne menyer kan man lage mye bedre med css og de vil da være mye raskere (javascript er tregt) men det vil ikke fungere i IE for IE støtter ikke halvparten engang av hva som er mulig i css2.

Lenke til kommentar

Til de som har problemer med Opera og menyer i Skandiabanken:

 

Sett musepeker i ruten der teksten "Velkommen til Skandiabanken" står > høyreklikk >

 

gå til "Frame" og "Reload".

 

Nå skal menyene fungere normalt.

 

Alt+f5 skal også fungere, det gjør det ikke hos meg, men prøv gjerne selv...

 

Dette funker iallefall for linux-versjonen.

Lenke til kommentar
og i den lille perioden (ca. 5 min) så frøys IE *minst* 3 ganger.

Nå er ikke jeg heller verdens største fan av IE (bruker Mozilla Firefox), men dersom IE frøys 3 ganger iløpet av 5 min. , så er det noe galt med PC-en din. Bruker IE på jobben (har også brukt det i MANGE år), og har aldri opplevd noe sånt.

 

Mouse gestures trenger jeg ikke, da jeg har 8 programmerbare taster på musa mi (MX700). Har her både framover og bakover og det jeg måtte ønske.

Og hvis det er noe galt med pcen min, hvorfor skulle ikke Opera kræsje også da?

Lenke til kommentar
...

Har ingenting med saken å gjøre...

Pointet er jo ikke hva som er MULIG å gjøre...

Når noen spør om hvorfor de skal skifte til opera, må man jo opplyse om at enkelte sider ikke funker... blir jo irrelevant at sidene EGENTLIG kunne vært kodet på en annen måte.... Må også si at javascript etterhvert er såpass utbredt at det burde bli støttet i enhver nettleser med respekt for seg selv....

Lenke til kommentar
...

Har ingenting med saken å gjøre...

Pointet er jo ikke hva som er MULIG å gjøre...

Når noen spør om hvorfor de skal skifte til opera, må man jo opplyse om at enkelte sider ikke funker... blir jo irrelevant at sidene EGENTLIG kunne vært kodet på en annen måte.... Må også si at javascript etterhvert er såpass utbredt at det burde bli støttet i enhver nettleser med respekt for seg selv....

vel det har seg sånn at Opera er mer framtidsrettet enn f.eks IE...

 

javascript er et eldgammelt redskap som er veldig greit til f.eks testing av skjema'er (sjekke at felt er utfylt o.l.), men til f.eks menyer som vi pratet om nå så finnes det mye bedre metoder å lage det på, og er det ikke da bedre om man får flere mennesker til å bruke disse nye raskere metodene framfor å fortsette med det gamle...

 

skader ikke å prøve noe nytt engang i blant selvom det gamle ofte er trygt...

 

så ja det er greit å opplyse om at Opera kanskje ikke viser sider laget på en måte oppfunnet for over 10 år siden så helt bra, men samtidig kan man si at verden har kommet et steg (eller 100) videre de siste årene...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...