Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

hvorfor bruke opera fremfor explorer?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er hovedsaklig to grunner til at jeg ikke bruker Opera:

-Bruker flere connections på en server (les Shimanos gode innlegg om dette, på side 3 i denne tråden)

 

-Jeg ønsker ikke at nettleseren skal dele de url'ene jeg bruker med andre selskap slik Opera gjør.

 

Den dagen Opera endrer disse to tingene skal jeg vurdere deres nettleser igjen. Å bruke Opera er helt uaktuellt for meg så lenge de gjør disse to tingene.

 

Inntill da er det Phoenix aka Firebird aka Firefox som er det klare førstevalget.

Endret av Jattajatta
Lenke til kommentar

jattajatta: Når du refererer til URL-deling så er dette et valg du kan gjøre under preferences og advertising. Jeg kan ikke forestille meg at noen faktisk vil sette den opsjonen på... Hvem vil vel dele ut sine surfevaner slik at andre kan dynge deg ned med målrettet reklame for deg og dine "vaner" (for å forsøke å tjene penger på det).

Gå for generic selection så sover du trygt om natta ;)

Lenke til kommentar
Det er hovedsaklig to grunner til at jeg ikke bruker Opera:

-Bruker flere connections på en server (les Shimanos gode innlegg om dette, på side 3 i denne tråden)

 

-Jeg ønsker ikke at nettleseren skal dele de url'ene jeg bruker med andre selskap slik Opera gjør.

 

Den dagen Opera endrer disse to tingene skal jeg vurdere deres nettleser igjen. Å bruke Opera er helt uaktuellt for meg så lenge de gjør disse to tingene.

 

Inntill da er det Phoenix aka Firebird aka Firefox som er det klare førstevalget.

Begge deler kan du jo stille inn i preferences, bare sett max connections to a server til 1. Og slå av targeted reklame (eller registrer).

 

AtW

Lenke til kommentar
jattajatta: Når du refererer til URL-deling så er dette et valg du kan gjøre under preferences og advertising. Jeg kan ikke forestille meg at noen faktisk vil sette den opsjonen på... Hvem vil vel dele ut sine surfevaner slik at andre kan dynge deg ned med målrettet reklame for deg og dine "vaner" (for å forsøke å tjene penger på det).

Gå for generic selection så sover du trygt om natta ;)

Ser nå at på Opera sine sider at det er mulig å slå dette av. Men det er altså slått på som default/standardinnstilling:

 

To elect non-contextually targeted ads, click on File > Preferences > Advertising within your browser and choose "Show generic selection of graphical ads" as your default advertising choice.

..

# The Opera browser sends Google the URL of the web page you are

        visiting and your IP address (with the exceptions Opera filters

        out -- see below)

 

# Google tries to determine your general geographic location based on your

        IP address, to better target the ads

Brukte Opera i mange måneder får jeg fant ut at Opera hadde et slikt opplegg med å dele addressene og ble mildt sagt forbanna når jeg fant ut dette. Den siden jeg linker til over er ikke akkurat lett å finne fra opera.com og det er meningsløst å forvente at jeg som bruker skal måtte lete rundt på siden deres for å finne ut om dette.

Viste ikke noe om dette før en venn av meg fortalte meg om det. like ting er noe man kan forvente av Microsoft eller AOL ikke av Opera. Så tilliten min til Opera er ganske så tynnslitt. Mulig at jeg gir dem en sjanse senere, men nå ser det ut som om Firefox er førstevalget.

 

 

Update; Atwindsor; ja ser det er mulig å slå av dette i preferences også.

Endret av Jattajatta
Lenke til kommentar

Opera

 

+ Pluss

* Mouse Gestures.

* Tabbed Browsing.

* Lettere å konfigurere selv.

* Egen boks for søk på google eller lignende lett tilgjengelig.

* Fullscreen.

* Hurtigtastene.

* Pop Up blokker + andre hurtiginnstillinger for lyd og plug ins.

* Muligheter for å åpne nye vinduer i bakgrunnen.

* Ikke like populært mål for hackere som ie.

 

- Minus

* Har problemer med å vise noen nettsider, f eks skandiabanken.

* Er ikke særlig bra på å lagre nettsider på harddisken ( Opera får ikke alltid med alt.Ie gjør det )

* Reklame banner, hvis man ikke betaler, eller ( fy ) finner en serial på nettet.

 

 

Fikk jeg med alt nå ?

 

Bruker selv opera, og IE får skandiabanken og hvis jeg har lyst å lagre sider.

Lenke til kommentar
leste en artikkel om virusbeskyttelse http://pub.tv2.no/nettavisen/it/article178782.ece

 

nå nettopp. der sier de: "Det er særlig Microsoft som er utsatt for angrep fra hackere og virusskrivere, selv om det stadig kommer nye virus som også retter seg mot andre operativsystemer og programmer.

 

Et alternativ kan være å skifte til en nettleser eller e-postklient som ikke er like utsatt for angrep som Internet Explorer og Outlook. Det finnes mye bra gratis programvare på nettet, blant annet er norske Opera et godt alternativ , både som nettleser og e-postklient."

 

hvorfor bør jeg bytte til opera fremfor explorer? og hvorfor bør jeg heller velge explorer? hvordan aktiverer man en ny nettleser på pc`n? (win xp)

 

IE:

 

- Træg

- Sikkerhet sux

- tungvent

 

OPERA:

 

- Kjapp

- Sikker

- Lett

Endret av *Magnus*
Lenke til kommentar
Brukte Opera i mange måneder får jeg fant ut at Opera hadde et slikt opplegg med å dele addressene og ble mildt sagt forbanna når jeg fant ut dette.

Mulig det har fungert annerledes tidligere, men nå er det slik at første gang man starter opp Opera etter det er installert, får man spørsmål om man vil ha "generic" eller "relevant" ads, og det står en knapp merket "Read more" hvor man kan lese mer om hvordan "relevat" ads fungerer. Selv om man ikke klikker på denne knappen (de fleste gidder vel ikke sånt), står det altså at URL'er blir sent til Google.

 

Bare velg "generic" eller kjøp Opera, så slipper man slike bekymringer

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke testet de nyeste versjonen av Opera så du har sikkert rett i at de har endret på dette.

 

Da jeg brukte Opera fra 5.0 til 6.04 (ikke helt sikker på versjonsnummer) kom det ikke noe info om dette ved installasjon så vidt jeg husker. Det var helle ikke noen informasjon om dette i preferences/innstillinger.

 

 

Edit; siste versjon jeg brukte var 6.05.

Endret av Jattajatta
Lenke til kommentar
Nå har jeg ikke testet de nyeste versjonen av Opera så du har sikkert rett i at de har endret på dette.

 

Da jeg brukte Opera fra 5.0 til 6.04 (ikke helt sikker på versjonsnummer) kom det ikke noe info om dette ved installasjon så vidt jeg husker. Det var helle ikke noen informasjon om dette i preferences/innstillinger.

Det er stor forskjell på Opera 6 og Opera 7. Og Opera 7.5 ser også lovende ut! :)

Lenke til kommentar

Rart med disse "A mot B - hva er best?" trådene, de munner sjeldent ut i noe annet enn at enten liker man det, eller så gjør man det ikke... Det blir det samme som å tørke seg bak, noen foretrekker toalettpapir, andre bruker bark. Hva som fungerer best blir liksom opp til de som vil vurdere det.

(den som vil prøve ut sammenligningseksempelet mitt må gjerne gjøre det, men de må å love å poste resultatet)..

Lenke til kommentar

Dette har vel forlengst blitt en "holy war" :p

Og etter å ha lest diverse innlegg, så ser jeg at det ikke er mange som har brukt eller utforsket Opera nok til å se for en genial nettleser dette er.

 

Man kan forandre på stortsett alt:

  • Hurtigtaster
  • Hvor knapper, adresselinjen, vindulisten, m.m. skal være
  • Mouse gesturene kan gjøre det du vil
  • Man kan redigere cachen, hvis en side ikke virker kan man "reparere" den selv, og bruke Refresh Display for å laste den pånytt.
  • Mye mer

Hvis du f.eks. tar et søk på Google, kan du lage en "Linked" (Window -> Create Linked) side, dvs. at alle linker du åpner i google-søket kommer kun opp i en side. På denne måten har du kun åpent étt vindu med linker du åpner og kan se om innholdet er relevant eller gå videre til neste treff. (Man kan selvfølgelig åpne masse vinduer også...)

 

Og lukker man uheldigvis et vindu kan man åpne det igjen med CTRL+Z, og CTRL+ALT+Z hvis man vil åpne gamlere vinduer man har lukket.

 

Hvis man ikke vil se bilder på en side, hvis man kun er ute etter informasjon f.eks. trykker man én gang på "G". Da forsvinner bildene, trykk én gang til og man får bildene som er i cachen, én gang til så lastes bildene normalt.

 

Og hvis en side er dårlig laget kan man trykke CTRL+G og de fleste formateringer fjernes, kan stilles inn.

Man kan også lage en CSS fil som blir brukt på dokumentet når man trykker CTRL+G, slik at man får siden slik man vil ha den.

 

Man har så mange muligheter, og hvis man ikke trenger de så bruker man de ikke, enkelt og greit.

Men hvis man lærer å bruke de så klarer man ikke å skjønne hvordan man kan være foruten.

 

Jeg anbefaler Opera. :love:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...