Gå til innhold

Guide : Flash 9800np/pro til 9800XT


Anbefalte innlegg

Her er mine tweakede bioser:

 

En for Pro og en for XT

 

Jeg bruker disse på mitt PC9800pro med 350kjerne.

 

Pro_Ultra (Ultra timings)

 

XT Ultra (Ultra timings)

 

Jeg har ikke endret standard klokken på disse, kun tweaket Timings på minne. Jeg garanterer ingenting, men de YTER noe seriøst ;)

 

Disse vil trolig virke på alle kort som takler PC 9800XT Samsung E-die biosen.

 

Spørsmål og svar og generell diskusjon om disse kan tas i Denne Posten

 

Edit:

 

NB! Prøv først om kortet deres takler følgende mem innstillinger med ATItool 0.0.22:

Mem TRCDRD: 4

Mem TRCDWR: 2

Mem TRAS 9

Mem TR2W: CL+2CLK

Mem TWR: 2*

Mem WR_Latency: 1.5*

 

* = Standard verdier i XT bios

 

Om kortet gjør det og takler PC Samsung E-Die bios`en bør det gå bra, men jeg garanterer ingenting (annet enn ett seriøst ytelsesløft om det gjør det).

 

Edit2:

 

Jeg fant også ut følgende:

 

IKKE øk Volt til AGP porten med slike tweakede timings. Dette gjelder (hvertfall) for Abit NF7-S V2 med 9800pro/XT @ Tweaked. Da får en grafikkfeil Vesentlig raskere enn ved å la den stå på 1.5V

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjøpte mitt FIC radeon 9800 pro, desember i fjor. Jeg har prøvd brukerveiledning, men kommer ikke til 412, bare til 411,x.

Er det noe jeg bør spesielt prøve. Lest en masse tester og FIC får jo en del skryt for klokke egenskapene.

Er min mulighet for å få XT umulig? Er det noen andre programmer jeg bør prøve?

 

En ting til. Holder det med å bruke standard kjøling? eller lønner det seg å bytte kjøling.

Lenke til kommentar

Hmm, testa dette nå med kortet mitt, et Sapphire pro. Jeg brukte bios'en til club3d. Alt så ut til å funke bra, det flimra litt ved oppstarten, og bildet hadde forflyttet seg litt på skjermen, så ting tydet på at noe hadde forandret seg ihvertfall. Men i AIDA32 og ATItool står det at jeg har et pro kort, hvorfor det? Ytelsesøkning ble det, fra 5800 til 6500, men skjønner bare ikke hvorfor den finner et pro-kort??

Lenke til kommentar

Har også et Sapphire kort, m/ Hynix minne.

Prøvde de timingene til AveMORphine, det gikk dårlig; bare artifacts, selv i windows desktop.

 

CSSK: Atitool rapporterer bare det som står i biosen. Hvis du brukte en moddet PRO bios der man ikke har endret ledetekstene (åpne biosen i en teksteditor å sjekk) så vil det stå 'PRO' i Atitool og Enhetsbehandling.

Lenke til kommentar
Burde man ha ekstra kjøling eller er det bare å kjøre i gang? Har et 128MB Sapphire Radeon 9800 PRO, noen som har erfaring med det?

Vel prøv deg frem når du 412/365 med standard kjøling ser er det vel å bra.

 

Har samme kortet, og kom ikke til disse hastighetene (uten artifacts) før jeg byttet kjøler. (VGA Silencer)

 

mvh r

Lenke til kommentar
Burde man ha ekstra kjøling eller er det bare å kjøre i gang? Har et 128MB Sapphire Radeon 9800 PRO, noen som har erfaring med det?

Vel prøv deg frem når du 412/365 med standard kjøling ser er det vel å bra.

 

Har samme kortet, og kom ikke til disse hastighetene (uten artifacts) før jeg byttet kjøler. (VGA Silencer)

 

mvh r

Har du en billig, men bra kjøler, å anbefale?

Lenke til kommentar
Har også et Sapphire kort, m/ Hynix minne.

Prøvde de timingene til AveMORphine, det gikk dårlig; bare artifacts, selv i windows desktop.

 

CSSK: Atitool rapporterer bare det som står i biosen. Hvis du brukte en moddet PRO bios der man ikke har endret ledetekstene (åpne biosen i en teksteditor å sjekk) så vil det stå 'PRO' i Atitool og Enhetsbehandling.

Prøvde du da ved å flashe kortet eller endret du det i ATItool ?

 

Mitt R350 kort har godt minne virker det som :)

 

Edit:

 

Prøv å sette disse til standard verdier:

 

Mem TRAS 9 (standard 10)

Mem TR2W: CL+2CLK (standard CL+3CLK)

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar

Forskjellen på 9800pro og 9800XT er endelsen på "Device ID". 9800pro = 4E48 9800XT = 4E4A.

 

Redigering av disse fører til endring av hva Windows oppfatter kortet som. Desverre fører det også til at ytelsen blir tilsvarende de to forskjellige kortene. Så jeg vil tørre å påstå at forskjellen mellom de to bios`ene er lik 0, men forskjellen i ytelse er grunnet forskjellig optimalisering i OS/drivere/Programmer for hver type kort.

 

Jeg hadde håpet å redigere en 9800XT bios så den ble gjenkjent som 9800pro og få den ekstra ytelsen i 3dmark03 men da med 9800pro, dette skjedde altså ikke (jeg mast ca 300 3dmark bare ved å endre Devise ID).

 

roger_h99: tror ikke du misforsto, men det ser ikke ut til at ditt minne er like glad i lave timings som mitt :(

Lenke til kommentar

heisann =) jeg tenkte på å flashe ett kort som denne men lurte på om hvilken jeg skulle velge da?? ut ifra den siden du har link til så har de en HIS bios som er lik sapphire kortene. men lenger nede står det at det er en bios for sapphire radeon 9800 pro lite bios!`???hvilke av disse er riktig eller kan du gi meg link til den riktige for mitt kort så hadde det vært kjempegreit. :)

Lenke til kommentar

Jeg bruker et Club3d 9800 PRO-kort, men har ikke testet noe av dette.

 

Skrudde opp til 412/365 - men alt ble forandret 411.75/364.50 -noen grunn?

 

Jeg går utifra at en flash vil fungere på mitt skjermkort?

 

Takk for svar/gjerne PM!

 

Edit: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=CCBA4C - slik har jeg montert på kortet.

Endret av Karibi-Kåre
Lenke til kommentar

Hei, jeg gidder ikke å bla igjennom over 60 sider for å finne svar på spørsmålet mitt, så beklager hvis det allerede har blitt spurt.

Kan jeg flashe mitt Radeon 9800 på Dell dimemsion 8300?

Grafikkortet kommer rett fra ATI Technologies Inc(det står det på grafikkortet og i enhetsbehandling).

Så da må jeg vel ha en bios fra ATI?

 

Jeg har bestilt vifte til grafikkortet: VGA silencer fra artic-cooling. Kjøpte den fra microplex på tilbud.

Her er vifta: HER

Endret av Jokko88
Lenke til kommentar

EDIT: Gjorde som det sto, og så vellykket ut.

 

I 3dmark05, selve båt-fly-greie med dragen (Canyon Flight), kom det mange "prikker" i mønster på skjermen, så det er vel dette "artifacts" er.

 

Jeg tok backup av min egen BIOS, men har enda ikke fått om-flasha for å se om det blir bra igjen.

 

Kortet blir oppdaget som XT, og det ser helt greit ut.

 

Oppdatering kommer.

:ohmy:

 

OPPDATERING:

 

Flashet tilbake uten problemer, og testen gikk uten artifacts.

 

Når jeg klokket opp til 412/370 kom det artifacts med ÉN gang!

 

-- Noen idéer til hvordan jeg kan få flashet kortet om til XT uten å oppleve slike problemer?

 

Svar mottas med veldig varm takk!

Endret av Karibi-Kåre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...