Gå til innhold

Guide : Flash 9800np/pro til 9800XT


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
EDIT: Gjorde som det sto, og så vellykket ut.

 

I 3dmark05, selve båt-fly-greie med dragen (Canyon Flight), kom det mange "prikker" i mønster på skjermen, så det er vel dette "artifacts" er.

 

Jeg tok backup av min egen BIOS, men har enda ikke fått om-flasha for å se om det blir bra igjen.

 

Kortet blir oppdaget som XT, og det ser helt greit ut.

 

Oppdatering kommer.

:ohmy:

 

OPPDATERING:

 

Flashet tilbake uten problemer, og testen gikk uten artifacts.

 

Når jeg klokket opp til 412/370 kom det artifacts med ÉN gang!

 

-- Noen idéer til hvordan jeg kan få flashet kortet om til XT uten å oppleve slike problemer?

 

Svar mottas med veldig varm takk!

 

Hei, 'prikker' er typisk tegn på :

 

1. for lav spenning på AGP porten, og/eller

2. for varmt minne på GPU.

 

Forslår at du prøver å sette på noen ram-sinks, pluss sørger for skikkelig

luftgjennomstrømming i kabbiset ditt. Hvis ikke dette fungerer så vurder å sette opp spenningen på AGPporten. Vær forsktig med dette, undersøk først på forumet her hvor mye som er anbefalt.

 

mvh roger

 

Edit: Så i en annen post at du har R350 kjernen? Stemmer dette, så er det ikke noe å tjene på å flashe. Hold deg til PRO biosen.

Endret av roger_h99
Lenke til kommentar
Hei, jeg gidder ikke å bla igjennom over 60 sider for å finne svar på spørsmålet mitt, så beklager hvis det allerede har blitt spurt.

Kan jeg flashe mitt Radeon 9800 på Dell dimemsion 8300?

Grafikkortet kommer rett fra ATI Technologies Inc(det står det på grafikkortet og i enhetsbehandling).

Så da må jeg vel ha en bios fra ATI?

 

Jeg har bestilt vifte til grafikkortet: VGA silencer fra artic-cooling. Kjøpte den fra microplex på tilbud.

Her er vifta: HER

Er det ingen som kan hjelpe meg? :cry:

Lenke til kommentar

Til Jokko88:

Finn først ut hvilken kjerne som sitter på kortet ditt; er det en R360 *) så er et absolutt noe å tjene på å flashe, sitter det en R350 så kan du godt flashe (hvis du kjeder deg og ikke har noe annet å gjøre..), men du tjener ikke noe på det, og det er sjanse for at du får problemer. Det at kortet tilfedligvis sitter i en Dell maskin skulle ikke ha noe å si, med mindre det er så trangt der at du ikke får på den Silenceren.

 

*) Tørk av kjernen, og du vil tydelig se hva som står på den.

 

mvh roger

Lenke til kommentar

Kjernen er under vifta til grafikkortet, ikke sant?

Jeg prøvde å ta ut grafikkortet av datamaskinen, men det satt veldig godt i.

Hovedkortet bøyde seg oppover når jeg prøvde å ta ut grafikkortet, så jeg turte ikke mer. Har Dell låst grafikkortet fast i pcen?

Eller gjorde jeg det feil?

Endret av Jokko88
Lenke til kommentar
Det er unødvendig, men mindre du vil ha 4 mhz mer på core, i tilleg kan du se langt etter garanti.

 

Ikke helt enig med den der..(Garantien ryker, men det gjør den i det øyeblikket orginalkjøeren tas av). Hvor mye høyere shimmen er enn kjernen varierer fra kort til kort. (ser ut som det er relativt store forskjeller i hvor mye lim som er brukt under shimmen).

 

På mitt (Sapphire) var det GOD klaring mellom shimmen og kjernen, anslagsvis 0,4 mm. Dette resulterte i artifacts, selv på stock hastigheter (411/365). Tok av shimmen, og kjører nå 435/370 uten artifacts. Så helt uten betydning er det nok ikke. Men, jeg har ikke fulgt med på kjølere i det siste; mulig det nå er mulig å få gode kjølere der kontaktflaten passer på innsiden av shimmen.

 

Man kan til en viss grad kompensere ved å smøre tjukt på med goop, men får ikke den samme effekten. Bruk et bankkort på høykant og se om det er 'luft' imellom kjernen og kortet. Hvis så er tilfelle; vurder å ta av shimmen, MEN vær forsiktig, det er lett å ødelgge kjernen når kjøleren skrus på igjen uten shim. Å fjerne den med en kjøkkenkniv eller skalpell er en kurant sak.

 

Det er skrevet masse om dette på forumet her; bruk søkefunksjonen.

 

mvh roger

Lenke til kommentar

Etter flere forsøk med diverse XT-bioser har jeg endelig flashet tilbake igjen til original bios. Tror faktisk det ikke har noe for seg å gjøre dette på en 350-kjerne, og det ser etterhvert ut til å bli dokumentert rundt omkring på nettet. For min del gikk jeg opp marginalt på 3dmark 03 med en XT-bios, men med disse håpløse skyggefeilene. Dermed er det lette å anta at det er lettere å rendre med skyggefeil enn med skikkelig grafikk. `03 er i tillegg den _eneste_ applikasjonen hvor jeg målte økning i score. Ikke fikke jeg klokket en eneste mhz ekstra på minnet heller, til tross for at XT-bios skal gi noe høyere spenning på minnet.

 

Etter at jeg flashet tilbake til original kunne jeg konstantere perfekt grafikk og ca. 100 poeng mindre i `03, samme score i `01 og en hyggelig økning på nesten 100 poeng i `05. Dette ved samme klokkefrekvenser på ram og gpu.

Lenke til kommentar
Kjernen er under vifta til grafikkortet, ikke sant?

Jeg prøvde å ta ut grafikkortet av datamaskinen, men det satt veldig godt i.

Hovedkortet bøyde seg oppover når jeg prøvde å ta ut grafikkortet, så jeg turte ikke mer. Har Dell låst grafikkortet fast i pcen?

Eller gjorde jeg det feil?

Nå har vifta kommet, så jeg trenger svar på dette.

Endret av Jokko88
Lenke til kommentar
Kjernen er under vifta til grafikkortet, ikke sant?

Jeg prøvde å ta ut grafikkortet av datamaskinen, men det satt veldig godt i.

Hovedkortet bøyde seg oppover når jeg prøvde å ta ut grafikkortet, så jeg turte ikke mer. Har Dell låst grafikkortet fast i pcen?

Eller gjorde jeg det feil?

Nå har vifta kommet, så jeg trenger svar på dette.

Hovedkortet i Dell maskinen har sikkert en AGP lås, har du sjekket ut dette? Har ikke en Dell selv men, det kan sikkert noen annen bekreft eller avkrefte.

 

--

Wrote this while playing Hanoi Rocks - Decadent Dangerous Delicious (Disc 1)/5 - Tooting Bec Wreck [02:32m of 06:10m]

Lenke til kommentar

Noen som vet om det er mulig å klokke Connect3D ?

Core går fint opp i 412++ mens minnet sliter med å passere 362 mhz.

 

Er egentlig ikke spesielt varmt inne i maskinen da CPU er vannkjølt mens jeg har 2x80mm papst vifter til å blåse i kabinettet.

 

Gidder ikke stresse med vannkjølt GPU når det virker som om det er minnet som ikke henger helt med.

Endret av opera
Lenke til kommentar
Det er unødvendig, men mindre du vil ha 4 mhz mer på core, i tilleg kan du se langt etter garanti.

 

Ikke helt enig med den der..(Garantien ryker, men det gjør den i det øyeblikket orginalkjøeren tas av). Hvor mye høyere shimmen er enn kjernen varierer fra kort til kort. (ser ut som det er relativt store forskjeller i hvor mye lim som er brukt under shimmen).

 

På mitt (Sapphire) var det GOD klaring mellom shimmen og kjernen, anslagsvis 0,4 mm. Dette resulterte i artifacts, selv på stock hastigheter (411/365). Tok av shimmen, og kjører nå 435/370 uten artifacts. Så helt uten betydning er det nok ikke. Men, jeg har ikke fulgt med på kjølere i det siste; mulig det nå er mulig å få gode kjølere der kontaktflaten passer på innsiden av shimmen.

 

Man kan til en viss grad kompensere ved å smøre tjukt på med goop, men får ikke den samme effekten. Bruk et bankkort på høykant og se om det er 'luft' imellom kjernen og kortet. Hvis så er tilfelle; vurder å ta av shimmen, MEN vær forsiktig, det er lett å ødelgge kjernen når kjøleren skrus på igjen uten shim. Å fjerne den med en kjøkkenkniv eller skalpell er en kurant sak.

 

Det er skrevet masse om dette på forumet her; bruk søkefunksjonen.

 

mvh roger

Ja garantien ryker hvis du tar av kjøleren, men når kortet ryker og du må sette på shimen igjen da? :ermm:

Lenke til kommentar

Hei! Jeg gjorde som det sto på den siden du postet, jeg har et sapphire 9800PRO kort 256 mb som jeg prøvde å flashe til XT.. gjorde alt det sto der.. men den DOS fila, er den viktig å ha der? :innocent: For den lå nemlig ikke der når jeg flasha.. Alt gikk fint helt til jeg restarta PCen da jeg fikk bare masse streker på skjermen.. :cry: hva kan jeg gjøre for å få kortet mitt tilbake? Hehe.. Har du noen guide som får kortet tilbake til standard? Noen som har noen råd? på forhånd.. Takk =)

 

mvh. Martin Olsson

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...