Gå til innhold

Guide : Flash 9800np/pro til 9800XT


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mitt Radeon 9800Pro 128mb Ultimate edition lager masse høyfrekvent piping

sinnsykt irriterende når resten av maskinen er stillegående

Var jo litt av poenget med vifteløst skjermkort.

Piper alle sånne grafikk kort når man spiller spill eller ?

eller er det bare meg som må bytte mitt hehe..

Lenke til kommentar
Du må se på kjernen, altså ta av kjøleren og lese hva som står der. Hvis det står R360 så kan du flashe til XT.

 

OBS! men før du gjør dette må du teste ut om kortet ditt klarer å kjøre på XT hastighet ved å klokke det opp 412/360. Hvis du da får artifacts må du enten sette på bedre kjøling eller ikke flashe i det hele tatt.

 

Lerun

Trenger ikke R360 kjerne, funker også med R350 kjerne...

Ja du kan det med 350, men for å være ærlig HVA ER POENGET?!?

 

360 er XT kjernen ikke 350. 350 har ikke shader optimaliseringene i seg, derfor er det nesten bortkastet. Får samme effekt som å overklokke, og overklokking er mye sikkrere enn å flashe en 350 kjerne med XT bios. Vet at Xt biosen strammer minne timingsen, men har ikke sett noen 350 kjerner som har fått noe ut av dette.

 

Så du kan flashe XT på en 350 kjerne, men det er nok dessverre bortkastet.

 

Lerun

Lenke til kommentar

Hei. Flashet PowerColor 9800Pro til XT for noen uker siden.. Men får så Jævli med skrulleduller og Artifacts/renderfeil i det jeg starter maskina.. men hvis jeg rebooter maskinen noen ganger, så kommer den seg.. bruker PowerColor Heatpipe. kan dette være pga feil bios? prøvd : PowerColor XT 128 og Sapphire XT bios 128... Hjelp.. VIL HA XT!! :p

 

Viksa det.. knall :)

post-23-1094177468_thumb.jpg

Endret av k0ntrast
Lenke til kommentar

Hvis du får artifacts etter flashing, er det som regel et varme problem...altså ikke nok kjøling...som regel er det minnet som har problem...så et smart triks er først å klokke før man flasher og stress teste litt....hvis man da får problem må man kjøle mer....enkelere kan det ikke bli.

 

Artifacts = for varmt....ingen artifacts = nok kjøling.

 

Lerun

Lenke til kommentar
Mitt Radeon 9800Pro 128mb Ultimate edition lager masse høyfrekvent piping

sinnsykt irriterende når resten av maskinen er stillegående

Var jo litt av poenget med vifteløst skjermkort.

Piper alle sånne grafikk kort når man spiller spill eller ?

eller er det bare meg som må bytte mitt hehe..

Har akkurat det samme kortet. Mitt lager og sånn lyd. Aner ikke hvorfor, men kan være litt irreterende når det er helt stille i rommet ja. :hrm:

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg hadde flashet mitt 9800 pro til XT på min gamle maskin. Det gikk helt greit.

 

Men nå har jeg kjøpt meg ny data og da kom artifacts med engang jeg prøvde å kjøre 3d mark eller ati tool. Jeg har prøvd å sette ned frekvensene til pro standard, men hjelper ikke noe.

 

Kan jeg prøve å update biosen?

Er kortet litt ødelagt?

Burde jeg flashe tilbake til pro og så til xt igjen?

 

Eller har noen lignende erfaringer eller gode råd?

Lenke til kommentar

Er du sikker at det sitter en 360 brikke på kortet ditt?!

Prøvde du å klokke før du flashet?

 

Ikke alle minnebrikkene på pro kortet kan overklokkes like mye, noen har faktisk hatt problem med å klokke minnet over fabrikk oppsett. Må da se om man klarer å kjøle minnet mer.

 

Bruker du stock vifte på den eller har du satt på en annen?

 

Lerun

Lenke til kommentar

Problemet er at hvis du har R350 kjerne på kortet ditt, noe du bare 100% sikkert kan finne ut er å ta av eksisterende kjøler og lese av det som står på brikken.

 

Hvis det så viser seg at du har R350 kjerne funker ikke det å flashe til XT bios.

Altså dette kan være en av grunnene til at du får artifacts. Det er R360 kjernen man kan flashe til XT. Hva som skjer når man flasher en 350 kjerne er høyst variablet, noen funker det for (selv om de ikke får noe ut av denne flashingen annet enn høyere klokke hast) andre får store problem :no:

 

Så moralen er bare å flash 360 kjerener, etter at man har testet om de klarer XT hastigheter 412, 730 / 2 = 365

 

Lerun

Lenke til kommentar

Kanskje du burde lese resten av innlegget : det står faktisk at det funker for noen, andre ikke.

 

Hele poenget med XT flashingen er å få en høyere ytelse enn hvis man bare hadde klokket til XT hastighet. Denne økte hastigheten (låse opp optimalisert shader, pluss strame minne timings) får man bare med 360 kjerne. Ved å gjøre dette på et kort med 350 kjerne er utfallet høyst variablet. Det er da mye sikkrere å klokke istede, 350 kjernen kan ikke utnytte optimaliseringen som ligger i XT bios.

 

Du hadde tydligvis flaks, du kunne faktisk ha havaret kortet ditt. For noen er dette ikke en akseptabel risk. Derfor er det lurt bare å flashe hvis man har 360 kjerne.

 

Hvis ikke kortet ditt kræsjer kan det hende at straming av minne timings kan ha en effekt på 350 kjernen. Dette er noe jeg ikke vet, men poenget med hele flashingen er å få en bedre shader....de som har 350 kjerne kan flashe så mye de vil men shaderen vil ikke magisk dukke opp alikevel.

 

Lerun

Lenke til kommentar
Du hadde tydligvis flaks, du kunne faktisk ha havaret kortet ditt. For noen er dette ikke en akseptabel risk. Derfor er det lurt bare å flashe hvis man har 360 kjerne.

Kommer an på hvordan type bios du bruker.

Noen er "spesiallaget" for R9800-kort og inneholder ikke alle ekstra duppedittene som 9800XT har.

Har selv flashet ca. 15 kort til XT, alle vellykkede.

Er mer bekymret over de to voltmoddede 9800Pro kortene jeg har surrende hjemme.

 

Har enda tilgode å se et kort havarere pga. flashing mm. man har fått en "bad flash".

 

Men hva vet vel jeg... :roll:

Lenke til kommentar

Så lenge du vet hva du gjør er det ikke et problem.

Det som jeg setter spørsmålstegn ved er at di som gir råd her burde tenke litt over hvordan di presenterer informasjon. Bare å si : det går greit å flashe 350 kjerne, ingen problem det. Så går stakarn og finner biosen for den (brukt for 360), så starter han igjen....og hva skjer jo svart skjerm. Stakkaren sitter der med ingen andre skjermkort, så han har ingen muligheter til å flashe tilbake....hva verre er at han ikke leste det med ta backup av biosen for man flasher... (ok her vil du sikkert si at det er bare å laste ned fra nettet, ja det er det...for de som vet hvor de skal se). Vet at det er mange som vet hva de gjør, og det er de som gir råd her...veldig bra det å dele erfaring. Men gi ufullstendig, uten å presisere hva man må være obs på er som regel en oppskrift på fjasko.

 

Det er bare en generell observasjon, og ja de som har tenkt å flashe burde lese alt for å få med seg hva de må gjøre. Men ikke alle gjør det, og basert på råd her går de bare ut å flasher...uten å vite om de har 350 kjerne eller 360 kjerne (ati tool viser ikke hvilken kjerne du har 100% sikkert). Har heller ikke testet om kortet takler de nye hastighetene.....så pang sitter de med skjegget i postkassa.

Derfor er det greit å forklare hvis man skal flashe 350...så må man passe på detti i tillegg....

 

Bare mine 2 cents....

 

Lerun

 

Obs : leif kom på besøk gitt

Endret av lerun
Lenke til kommentar

Sant nok.

Forresten burde det vært nevt noe om "blindflashing" i sammenheng med backup.

De fleste vil nok tro at skjermkortet er dødt når det ikke kommer noe bilde, selv om det bare er å flashe i "blinde".

Ikkenoe problem.

 

Men egentlig er det unødvendig å flashe om du ikke har XT-PCB, blir akkurat det samme ved å klokke opp frekvensene...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...