Gå til innhold

Guide : Flash 9800np/pro til 9800XT


Anbefalte innlegg

Har nå brukt ATItool og tweaket 9800pro kortet mitt så jeg har

 

7338 3dmarks med Pro bios

 

Det er fremdeles ca 70 3dmarks bak tilsvarende hastighet med XT bios, så det er ett eller annet annet enn minne instillinger her :hmm:

 

Skal prøve samme minneinstillinger med XT bios`en og se hva som skjer :fun:

 

Edit: Der skjedde det jammen noe gitt :D

 

7675 3dmarks 906 CPUmarks

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hei, jeg har et sapphire radeon 9800 pro atlantis ultimate edition 128 mb (langt navn) jeg prøvde akkurat og overklokke det men opplevde en del artifacts i div benchmarks, bl.a 3dmark 03. jeg brukte den eneste biosen som var fra sapphire... noen andre som har prøvd med dette kortet?

 

mvh fredrick pettersen

 

jeg har oxo extra kjøling, så jeg tviler på at det er et varmeproblem.

Endret av tazie
Lenke til kommentar

Bare ett spørsmål. Jeg har ett Sapphire 9800 PRO som jeg nettopp monterte VGA-silencer på. Jeg la merker til at det sto R360 på kjernen og bestemte meg derfor for å prøve og finne ut av denne flashinga. Minnet er av typen Hynix, men vet ikke latency. Jeg har prøvd, GeCube 9800 XT 128MB og Sapphire 9800 XT 128MB bioser, men begge gir korrupt bilde. Er det noen som har funnet en bios som fugerer for dette kortet, eller er dette ett veldig vrangt kort?

 

Bilde av kortet:

sapphire9800pro01.jpg

sapphire9800pro02.jpg

Lenke til kommentar
Bare ett spørsmål. Jeg har ett Sapphire 9800 PRO som jeg nettopp monterte VGA-silencer på. Jeg la merker til at det sto R360 på kjernen og bestemte meg derfor for å prøve og finne ut av denne flashinga. Minnet er av typen Hynix, men vet ikke latency. Jeg har prøvd, GeCube 9800 XT 128MB og Sapphire 9800 XT 128MB bioser, men begge gir korrupt bilde. Er det noen som har funnet en bios som fugerer for dette kortet, eller er dette ett veldig vrangt kort?

Jeg brukte har R350 kjerne med hynix minne, og flashet til XT med Samsung bios.. Dette har jeg testet på et annet hynix R350 kjerne kort også...

Da er altså konklusjonen, at Samsung bios funker fint også med hynix minne på R350

kjerne, men funker ikke på R360 kjerne...

 

Jeg kan faktisk clocke høyere (uten artifacts), ved bruk av samsung bios istedet for hynix bios) Dette er påvist på 2 forskjellige kort....

Rare saker saker :hmm:

Lenke til kommentar
Bare ett spørsmål. Jeg har ett Sapphire 9800 PRO som jeg nettopp monterte VGA-silencer på. Jeg la merker til at det sto R360 på kjernen og bestemte meg derfor for å prøve og finne ut av denne flashinga. Minnet er av typen Hynix, men vet ikke latency. Jeg har prøvd, GeCube 9800 XT 128MB og Sapphire 9800 XT 128MB bioser, men begge gir korrupt bilde. Er det noen som har funnet en bios som fugerer for dette kortet, eller er dette ett veldig vrangt kort?

Jeg brukte har R350 kjerne med hynix minne, og flashet til XT med Samsung bios.. Dette har jeg testet på et annet hynix R350 kjerne kort også...

Da er altså konklusjonen, at Samsung bios funker fint også med hynix minne på R350

kjerne, men funker ikke på R360 kjerne...

 

Jeg kan faktisk clocke høyere (uten artifacts), ved bruk av samsung bios istedet for hynix bios) Dette er påvist på 2 forskjellige kort....

Rare saker saker :hmm:

Og du får ikke skyggefeil i 3dmark03?

Lenke til kommentar
Jeg gjorde som det sto i guiden, men når jeg skal flashe så kommer det : Error 0fl01  Så kan jeg ikke gjøre mer. Jeg skrev Flashrom -p 9800xt.bin    Merklige greier. Hva kan det være som er feil?

Du gjorde nok ikke akkurat det som stod i guiden..

Du glemte å angi hvilken enhet som skal flashes ( 0= AGP)

 

mvh r.

Lenke til kommentar

Kjørte en 3Dmark03 med kortet mitt flashet til XT, da fikk jeg 6600 i score med standard XT-clock. Så prøvde jeg å flashe tilbake igjen og kjøre det som PRO, men med en clock på 424/370 og da fikk jeg 6500 i score. Er dette riktig eller deler 3Dmark ut ekstra poeng bare fordi det er ett XT kort? Jeg ville tro at ett PRO kort med høyere clock ville være raskere enn ett XT kort med lavere clock.

Lenke til kommentar
ja prøvde med det. men det komme masse artifacs i doom 3.. Hva er feil

Basert på det jeg har leste i dette forumet (også andre) ser det ut som den medfølgende kjøleren er for dårlig til å holde unna varmen på et pro@xt kort under doom3.

 

Løsning? Vel, bytt kjøler, f.ks. til en VGA Silencer fra Artic Cooling.

Men, se på bidet av kjernen over; legg merke til metallrammen (shimmen) rundt selve kjernen.

Antageligvis er denne ørlite grann høyere en overflaten på kjernen (sett et bankkort på høykant og se om man ser 'luft' i mellom), ergo man får dårlig kontakt mellom kjøler og kjerne.

 

Se også på org. kjøleren; den er litt høyere akkurat over kjernen.

 

Jeg tok av denne shimmen (vær forsiktig) og vips; atifacts i Doom3 var vekk.

 

Nå er det en stund siden jeg gorde dette; det er mulig det er kommet kjølere til dette kortet som passer på innsiden av shimmen.

 

mvh r.

Lenke til kommentar

Jepp, når man får artifacts er det som regel for lite kjøling inn i bildet. 9800pro produserer masse varme og denne må man få ut av kassa. Hvis man ikke har nok vifter i kabinettet fra før (bruke push/pull prinsippet), kan miljøet være litt for varmt slik at standard kjøleren på skjermkortet ikke har noen kall luft å jobbe med. Derfor er det viktig å ha et godt ventilert kabinett, eller gjøre som foreslått; skifte kjøleren på skjermkortet til noe annet.

 

Lerun

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...