Gå til innhold

Guide : Flash 9800np/pro til 9800XT


Anbefalte innlegg

OMGJØR DITT 9800 NON-PRO / 9800 PRO TIL ATI 9800XT

 

R9800_SERIES.jpg

 

Satt her og tenkte lenge på de som flasher sitt nVidia 5900 kort til nVidias toppmodell 5950 Ultra. Ganske grei bonus tenkte jeg, men det må da være bonuser for oss med ATi baserte skjermkort også?

 

Joda, ATi's 9800 non-pro / 9800 pro baserte kort kan lett omgjøres til ATi's toppmodell 9800XT, med få unntak. Det viktigste er at du kan kjøre ditt 9800 skjermkort på :

 

Core : 412

Memory : 365 / 370 (avhengig av produsent)

 

Hvis disse hastighetene ikke går ved vanlig klokking, blir desverre flashingen umulig. For å prøve ut om du kan kjøre disse hastighetene annbefales programmet

PowerStrip

 

-----------------------------------------------------------------

-----------------------------------------------------------------

 

FØR VI SETTER I GANG

 

Før vi setter i gang med flashingen, må vi sørge for at vi har følgende :

 

1. Sjekket at skjermkortet kan overklokkes

2. Flashrom -- dette programmet er det vi bruker til å flashe skjermkortene.

 

EDIT : her finner du siste versjon av Flashrom : http://www.3dchipset.com/bios/ati/flash/index.php

 

3. Bootable floppy disk -- disketten som vi booter på før vi starter OSet.

4. Sist, men ikke minst, ATI's 9800XT BIOS. Under her er en liste med de forskjellige BIOSene av forskjellige produsenter.

 

HUSK : ALT GJØRES PÅ EGET ANSVAR

 

-----------------------------------------------------------------

-----------------------------------------------------------------

 

BIOS :

 

BIOSer til diverse 9800XT kort ligger på følgende side :

 

http://my.tbaytel.net/panthor/bioses.htm

 

Du finner alle produsentenes BIOS på denne siden, og husk at selv om du ikke finner til ditt kort, kan du benytte deg av en annens produsent BIOS:)

 

-----------------------------------------------------------------

-----------------------------------------------------------------

 

HVORDAN FLASHE

 

Etter at du har valgt riktig BIOS versjon, er vi nesten klare. Det første som må gjøres er å kjøre filen DRDFLASH.EXE i Windows lastet ned som BootDisk ovenfra. Sett inn en diskett og la den gjøre seg ferdig.

 

Etter den er ferdig må du extracte FLASHROM til disketten også. Programmet winrar kan brukes til extracting.

 

Det er utrolig lurt å rename BIOSen til et ganske så kort navn, da FLASHROM har visse problemer med visse navn. Jeg kalte min 9800xt.bin og det funket helt ypperlig, anbefaler dere også å finne et lignende navn

 

Da skal følgende filer ligge på disketten :

 

DOS4GW

FLASHROM

FLASHROM.ROM

DIN-9800XT-BIOS.BIN (som sagt, lurt å gi ditt eget navn på biosfilen, eks 9800xt.bin)

 

Etter at alt er klart, starter vi maskinen på nytt, og booter på disketten. Hvis alt har gått riktig til nå skal den boote opp på Caldera Dr.Dos 2.xx.

 

Før vi setter helt i gang, tar vi en backup (sikkerhetskopi) av vår opprinnelige bios ved å skrive følgende :

 

flashrom -s 0 original.bin

 

Etter at BIOSen er lagret, kan vi sette i gang med flashingen.

Skriv følgende :

 

flashrom -p 0 DIN-9800XT-BIOS.bin

 

Hvis alt er gjort riktig skal det stå : 6xxxx of 6xxxx bytes verified. Da har du omgjort ditt 9800 non-pro kort til ett 9800 XT. MEN det er ikke helt på tide å juble riktig enda.

 

-----------------------------------------------------------------

-----------------------------------------------------------------

 

SJEKKE OM ALT ER I ORDEN

 

Først så restarter vi PCen og ser om alt er i orden. Etter du har startet maskinen på nytt, er det mulig det kommer litt flimring på skjermen ved Windows oppstarten, men ikke bekymre deg, det er helt normalt. Etter du har kommet inni Windows, er det på tide med driverinstallasjon.

 

Bruk enten ATi's originale CATALYST drivere, eller Omegacorners verdenskjente OMEGA drivere.

 

ATI CATALYST

OMEGA DRIVERS

 

Restart maskinen og sjekk at alt er på plass. Hvis du har flashet riktig skal Windows finne ATI RADEON 9800 XT og installere driverene. Og bildet på skjermen skal være som før. Hvis det er det minste tegn til artifacts, har BIOS flashingen gått galt, og du burde vurdere en annen produsents BIOS som er mest lik mulig som din egen.

 

GRATULERER

 

Hvis alt er i orden, prøv å starte opp noen spill, benchmarks etc for å se at alt er i orden, hvis det er som så har du fått deg et ATI Radeon 9800 XT :)

 

98xt.JPG

 

3Dmark 03 første er 9800xt / andre 9800pro

klokkefrekvensen er 200mhz høyere med 9800pro

 

flashed.JPG

 

-----------------------------------------------------------------

-----------------------------------------------------------------

 

GUIDEN GJELDER IKKE 9800SE-BASERTE KORT

 

-----------------------------------------------------------------

-----------------------------------------------------------------

 

UPDATE 1 : HVIS FLASHINGEN GÅR VEST

 

Det er jo en risiko for at flashingen kan gå galt. Er fortsatt ikke noe

grunn til å frykte noe som helst. Vi lagret original-BIOS som original.bin

og den ligger på disketten. Hvis du får artifacts i Windows, er det å gjøre samme prosessen som du gjorde når du flashet fra 9800 --> 9800XT, bare med originalbiosen.

 

Om flashingen går helt galt, kan kortet fortsatt reddes, ved å bruke et PCI-kort.

Update kommer senere :)

 

-----------------------------------------------------------------

-----------------------------------------------------------------

 

UPDATE 2.1 : ATI-TOOL

 

Et ganske nyutviklet program KUN for ATI skjermkort, som sjekker artifacts og kan sjekke hvor mye du kan klokke maks i programmet.

 

For siste versjon sjekk : http://atitool.ocfaq.com/

 

screen1.gif

 

PROGRAMMET ER I TIDLIG BETA-FASE, DVS. DET HAR NOK VISSE FEIL

 

-----------------------------------------------------------------

-----------------------------------------------------------------

 

Mvh. VeXx :)

Endret av VeXx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette virker enormt spennende. Sitter selv meg et PowerColor 9800 Pro kort. Har vannkjoling paa gpu. Vurderer aa flashe. Men vil vente aa se andre PowerColor resultater forst.

 

Bra post, btw! :D

Takker, har selv flashet PowerColor 9800Pro til 9800XT med biosen som jeg postet her :) Funker utrolig digg og merker faktisk ytelsesforskjell på høye oppløsninger, lykke til hvis du skal prøve ;)

Lenke til kommentar

Fin guide dette.

 

Men hva oppnår man med flashing? I hovedsak to ting:

-Høyere klokk på minnet siden XT-bios gir det høyere spenning

-Høyere 3DMark03-score

 

Eller har du kanskje testet med andre benchmarks/spill som viser høyere ytelse ved samme klokkefrekvens?

 

Et 9800Pro blir ikke likt som et XT om man flasher det (i motsetning til FX5900>5950), de har forskjellig PCB.

Endret av EnD.R.E.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

enig med EnD.R.E

 

for de med powercolor så er det vel ekstra lurt å ha ram sinks ettersom når man øker spenningen så øker temperaturen.

greit nok at man får noen få ekstra poeng i 3dmark03.

hvorfor modifisere kortet når du når samme klokkehastighet ved vanlig overklokking ?

 

greit at et originalt xt kort ligger noen få poeng over et pro klokket til xt hastighet, men er det verdt å risikere kortet ditt for det..

Endret av Slettet-80wCWpIM
Lenke til kommentar
Fin guide dette.

 

Men hva oppnår man med flashing? I hovedsak to ting:

-Høyere klokk på minnet siden XT-bios gir det høyere spenning

-Høyere 3DMark03-score

 

Et 9800Pro blir ikke likt som et XT om man flasher det (i motsetning til FX5900>5950), de har forskjellig PCB.

Du får alle funksjonene som er på ett 9800XT kort. Satt og tenkte selv, hjelper dette noe egentlig, er jo bare minnet som blir overklokka..

 

Da kjørte jeg en rekke benchmarks i Unreal Tournament 2003, Far Cry, 3Dmark03.

 

Først kjørte jeg med 9800Pro på 9800XT hastighet.

 

Forskjellene i FarCry = 46fps til 53fps.

Unreal Tournament 2003 var det ingen forskjell i 1024x768.

3Dmark03 gikk fra 6404 til 6758.

 

FarCry målte jeg med FRAPS.

 

Vil påstå at 9800XT er bedre skjermkort og man oppnår noe bedre ytelse, varierer fra 5-15% avhengig av spill.

 

Dette er såklart for de som ønsker det, så jeg tvinger ingen til flashing heller ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM
Fin guide dette.

 

Men hva oppnår man med flashing? I hovedsak to ting:

-Høyere klokk på minnet siden XT-bios gir det høyere spenning

-Høyere 3DMark03-score

 

Et 9800Pro blir ikke likt som et XT om man flasher det (i motsetning til FX5900>5950), de har forskjellig PCB.

Du får alle funksjonene som er på ett 9800XT kort. Satt og tenkte selv, hjelper dette noe egentlig, er jo bare minnet som blir overklokka..

 

Da kjørte jeg en rekke benchmarks i Unreal Tournament 2003, Far Cry, 3Dmark03.

 

Først kjørte jeg med 9800Pro på 9800XT hastighet.

 

Forskjellene i FarCry = 46fps til 53fps.

Unreal Tournament 2003 var det ingen forskjell i 1024x768.

3Dmark03 gikk fra 6404 til 6758.

 

FarCry målte jeg med FRAPS.

 

Vil påstå at 9800XT er bedre skjermkort og man oppnår noe bedre ytelse, varierer fra 5-15% avhengig av spill.

 

Dette er såklart for de som ønsker det, så jeg tvinger ingen til flashing heller ;)

du får jo ikke alle funksjonene!

hva med den innebygde temp måleren!!

Lenke til kommentar
enig med EnD.R.E

 

for de med powercolor så er det vel ekstra lurt å ha ram sinks ettersom når man øker spenningen så øker temperaturen.

greit nok at man får noen få ekstra poeng i 3dmark03.

hvorfor modifisere kortet når du når samme klokkehastighet ved vanlig overklokking ?

 

greit at et originalt xt kort ligger noen få poeng over et pro klokket til xt hastighet, men er det verdt å risikere kortet ditt for det..

Har hentet masse informasjon fra Driver Heaven / 3DMAXX og som for meg, og alle andre, så økte faktisk spillytelsen i nyere spill. Jeg kan ikke forklare det med ord, men kan gjerne gi deg en link der andre også har flashet sine kort.

 

her er et lite screen til :

 

edit : bilde fjernet, ødela row'en :)

Endret av VeXx
Lenke til kommentar

Stemmer det at du ikke får temperaturmåleren, det er noe som er lagt på "eksternt" av ATi i senere tid. Du får derimot ett fullverdig 9800XT kort, som yter på samme nivå som andre 9800XT kort.

 

Overdrive-funksjonen får du jo også.

 

overdriveonn.gif

 

:)

 

Vennligst ikke flame meg, jeg gir bare de som ønsker muligheten til å vite dette.

Lenke til kommentar
Stemmer det at du ikke får temperaturmåleren, det er noe som er lagt på "eksternt" av ATi i senere tid. Du får derimot ett fullverdig 9800XT kort, som yter på samme nivå som andre 9800XT kort.

 

Overdrive-funksjonen får du jo også.

 

overdriveonn.gif

 

:)

 

Vennligst ikke flame meg, jeg gir bare de som ønsker muligheten til å vite dette.

åssen kan overdrive virke når du ikke har temp måler? kanke det værer fali det?

Lenke til kommentar

Det er noe du sier fordi du vil selge de 9800XT korta dine, leste tråden :p

 

hehe, neida, jeg tuller, altså det vet jeg rett og slett ikke.

 

HUSK ; jeg skrev :

 

ATi's 9800 non-pro / 9800 pro baserte kort kan lett omgjøres til ATi's toppmodell 9800XT, med få unntak

Lenke til kommentar
Stemmer Thomas, men husk å sjekke at du kan klokke til 412 / 365 først, ellers går det til venstre  ;)

Man kan modifisere biosen til å ha de klokkefrekvensene man vil.

Det kan man også gjøre, men det virker som om det er stor interresse for å flashe kortene uansett.

 

:)

Endret av VeXx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...