Cyrus664 Skrevet torsdag kl 07:49 Skrevet torsdag kl 07:49 raab skrev (1 time siden): Jeg hadde samme krav som deg, OP, og landet på (trommehvirvel) en Macbook Neo. Min snart 10 år gamle Asus Zenbook var moden for utskiftning, og jeg begynte å fundere over hva jeg egentlig har behov for. Med et budsjett på max 10000. Jeg spiller ikke, og gjør lite krevende oppgaver. Jeg skal egentlig bruke den veldig lite. Lage handlelister. Bli deppa i nettbanken. Bestille flybilletter til Granca for foreldrene mine. Oppgaver som jeg helst ikke vil gjøre på mobilen. Behovet er dermed lett bruk. Sjeldent mer enn 1-2 timer i uka. Jeg sitter med pc 7-8 om dagen på jobb, så jeg har lyst til å bruke så lite tid som mulig på datagreier i fritida. Så vil jeg ha noe som føles solid, med bra byggekvalitet og god skjerm/lyd. Uten støy og unødvendig bloatware. Med kvalitet som vil vare. Så vet jeg at jeg stikker hånda inn i vepsebolet med å nevne Mac her på dataforumet til diskusjon.no, men ingen kan matche kvaliteten til det Apple leverer. Spesielt ikke i den prisklassen, selv om prisen er skrudd opp nylig. Jada, den har 8GB ram. Det er ikke noe du tenker på når du gjør disse oppgavene. Til den typen bruk jeg har nevnt over er den helt suveren. Jeg forventer ikke nye 10 år, men jeg ser ingen grunn til at den kan gjøre jobben sin i noen år fremover. Er du i Apple økosystemet fra før er det knapt noe å tenke på egentlig. Kona kjøpte i fjor en Lenovo til drøyt 11000 kroner. En bra maskin, for all del. Men hun jobber på den, og trenger Windows. Men vifta summer. McAfee og andre ting må avinstalleres når den er ny. iCloud er masete. Stadige reboots for oppdateringer. Sånn er det nå bare. Windows på godt og vondt. Bedre kompabilitet, men mer styr. Du slipper det med Mac, om du er komfortabel med iOS, vel og merke. Privat har jeg aldri vurdert Mac, fordi jeg ikke vil bruke 12000+ på å lage handlelister og sjekke kontoen en time i uka, men til halve prisen har jeg landet på at det er verdt det. Kanskje det er det for deg også. Det kan hende at på papiret så er Mac verdt å vurdere, men i praksis så vil det nok ikke bli det. Mest pga fruen. Hun er overhodet ikke teknisk av seg og liker ikke å lære seg nye ting, så jeg fikk klar beskjed at om det blir en ny PC så kan det ikke bli Mac. Men jeg kan se fordelene da. Uansett, happy wife --> happy life. Etter litt frem og tilbake så har jeg måtte gå ned på budsjettet fra 15K til 10K, så da har jeg foreløpig landet på en Lenovo Yoga Slim 7i. https://www.elkjop.no/product/pc-datautstyr-og-kontor/pc/barbar-pc/lenovo-yoga-slim-7i-14ill10-u5-226v16gb512gb14-barbar-pc/1039028?qid=3615e0551d8d2e2656f9ce1faa303ea3 1
Jalla21 Skrevet torsdag kl 07:59 Skrevet torsdag kl 07:59 raab skrev (1 time siden): Så vil jeg ha noe som føles solid, med bra byggekvalitet og god skjerm/lyd. Uten støy og unødvendig bloatware. Kona kjøpte i fjor en Lenovo til drøyt 11000 kroner. En bra maskin, for all del. Men hun jobber på den, og trenger Windows. Men vifta summer. McAfee og andre ting må avinstalleres når den er ny. iCloud er masete. Stadige reboots for oppdateringer. Sånn er det nå bare. Windows på godt og vondt. Bedre kompabilitet, men mer styr. Du slipper det med Mac, om du er komfortabel med iOS, vel og merke. Du finner Windows laptop uten vifte uten problemer, og hva mener du med stadige oppdateringer som krever omstarter? For Win11 kommer det en slik hver måned, og hva er egentlig problemet med det? Å fjerne unødvendig programvare gjør du en gang når maskinen er ny. Så neppe noe stort problem. 2
raab Skrevet torsdag kl 08:34 Skrevet torsdag kl 08:34 Cyrus664 skrev (41 minutter siden): Det kan hende at på papiret så er Mac verdt å vurdere, men i praksis så vil det nok ikke bli det. Mest pga fruen. Hun er overhodet ikke teknisk av seg og liker ikke å lære seg nye ting, så jeg fikk klar beskjed at om det blir en ny PC så kan det ikke bli Mac. Men jeg kan se fordelene da. Uansett, happy wife --> happy life. Etter litt frem og tilbake så har jeg måtte gå ned på budsjettet fra 15K til 10K, så da har jeg foreløpig landet på en Lenovo Yoga Slim 7i. https://www.elkjop.no/product/pc-datautstyr-og-kontor/pc/barbar-pc/lenovo-yoga-slim-7i-14ill10-u5-226v16gb512gb14-barbar-pc/1039028?qid=3615e0551d8d2e2656f9ce1faa303ea3 Det er en Yoga Slim-variant kona har. Et godt valg om det må bli pc. Jalla21 skrev (30 minutter siden): Du finner Windows laptop uten vifte uten problemer, og hva mener du med stadige oppdateringer som krever omstarter? For Win11 kommer det en slik hver måned, og hva er egentlig problemet med det? Å fjerne unødvendig programvare gjør du en gang når maskinen er ny. Så neppe noe stort problem. Flere små ting som akkumulerer seg til å gjøre brukeropplevelsen litt kjipere enn den trenger å være 🤷♂️ Gjelder spesielt oss som bruker den veldig lite, men som ikke vil bli plaget av sånt når vi først gjør det.
Jalla21 Skrevet torsdag kl 08:50 Skrevet torsdag kl 08:50 raab skrev (13 minutter siden): Det er en Yoga Slim-variant kona har. Et godt valg om det må bli pc. Flere små ting som akkumulerer seg til å gjøre brukeropplevelsen litt kjipere enn den trenger å være 🤷♂️ Gjelder spesielt oss som bruker den veldig lite, men som ikke vil bli plaget av sånt når vi først gjør det. Men da må du over på pen og papir. Det finnes ingen OS som ikke må ha oppdateringer med påfølgende omstarter fra tid til annen. Starter du oppdatering når du er ferdig med det du skal gjøre så er PC startet på nytt til neste gang du skal bruke den, og du merker egentlig ikke noe til det.
Fatninja Skrevet torsdag kl 09:40 Skrevet torsdag kl 09:40 Jeg hater windows 11. Det virker veldig bloated. Windows 10 er / var konge. Selv bruker jeg hovedsaklig macOS, ymse linux distroer og windows 11 når jeg vil meg selv vondt. For "eldre" personer setter jeg opp chromium, som i bunn og grunn er en veldig strømlinjeformet og komersiell linux distro fra Google. Det virker minst komplisert komblnert med lav pris. MacOS vil jeg påstå at har høyere terskel for bruk. Andre linux distroer kan være veldig bra, men det kan dukke opp problemer med driverkompatibilitet. Så det arbeidsledige alternativet er en egen linux distro. Windows 11 er valget om du ønsker unødvendig mye drama og ekstrajobb fordi de som utvikler det og utvikler det er psykopater. Hva trenger man av hardware? En god skjerm, et godt tastatur, en god touchpad, fravær av viftestøy, god batteritid. Hvis du skal kjøre windows 11, så bør du sikkert ha 64 gb ram og den heftigste prosessoren som er å få tak i. For andre operativsystemer så har jeg en god opplevelse på 12-15 år gammel hardware med 8 gb ram. Det er mer enn bra nok til å surfe på nett. Ulempen med chromebooks er at skjermene på dem ofte er ganske dårlige. Bra batteritid, null støy, varierende kvalitet på touchpad og tastatur og kan lades via vanlig telefonlader! En macbook neo har bra skjerm, bra batteritid, null støy, bra tastatur og touchpad. Kan lades via vanlig telefonlader! Ulempen er lærekurve. Når det gjelder windows 11 maskiner, så vel, your on your own. Det er sikkert mange her ellers i tråden som foreslår ting på den fronten for deg. Da har du fort viftestøy, dårlig skjerm om du kjøper litt feil, dårlig batteritid, lader som er en egen kloss som du ikke må glemme å dra med deg. Kort sagt: Grøss. Lykke til
Radon Ready Skrevet torsdag kl 09:43 Skrevet torsdag kl 09:43 (endret) On 9/10/2026 at 9:49 AM, Cyrus664 said: Det kan hende at på papiret så er Mac verdt å vurdere, men i praksis så vil det nok ikke bli det. Nei, nei, nei, det der er å snu verden på hodet, for det er ikke kun på papiret, men i praksis at Mac er mye verdt å vurdere. Bare spør dataselskapet IBM som fant ut at man jævles mindre med en Mac fra Apple i forhold til en Windows-PC, og i tillegg er Mac på sikt også billigere i forhold til en Windows-PC, for dette er nemlig selskapets erfaringer på 200 000 av sine Mac'er og 200 000 av sine Windows-PC'er (sitat) : "IBM says it is 3X more expensive to manage PCs than Macs" Brukervennligheten til en Mac gjenspeiles I det faktum at IBM fant at Windows-brukeren trenger mye mer support enn Mac-brukeren trenger (sitat) : "macOS users and devices require less support, as seven engineers support 200,000 macOS devices versus 20 engineers required to support 200,000 Windows devices. That is a 186% increase in support engineering needed for Windows devices" Forskjellen mht hvor mye mer man må jævles med Windows i forhold til MacOS er overveldende, i følge IBM (sitat) : "Only 5 percent of Mac users called the help desk for assistance, compared with 40 percent of PC users" Quote Mest pga fruen. Hun er overhodet ikke teknisk av seg og liker ikke å lære seg nye ting, så jeg fikk klar beskjed at om det blir en ny PC så kan det ikke bli Mac. Nå er det jo bevist at det å migrere fra Windows til Mac er lettere enn å migrere fra Windows til Windows, så det der argumentet skjønte jeg ikke helt. Sitat IBM: "Migration is also easier for IBM workers using Mac, as nearly 98% of macOS users report that the migration was simple, compared to 86% migrating from Windows 7 to Windows 10" Det er ingenting som indikerer at erfaringene som IBM gjorde ikke kan overføres til privat bruk. Sannheten er vel heller at kona di på dette tidspunktet kun tror at det blir lettere for henne å bruke en Windows PC. Skal kona di bli lykkelig så må hun få oppleve sjøl hva som er best for henne. Apple er blitt et av verdens mest verdifulle selskaper på nettopp det å vise folk hva de trenger uten at folk har skjønt det på forhånd, og et typisk historisk eksempel på dette er at folk ikke skjønte at de trengte en telefon med heldekkende skjerm og uten fysisk tastatur, før iPhone kom. Så du kan jo begynne med å vise kona di artiklene jeg har lenket til over. Det var nemlig det jeg gjorde med min kone, og det ble da svært lett å overbevise henne om at det burde bli Mac istedet for Windows-PC, for hun er i likhet med meg av den filosofi at viktige avgjørelser bør baseres på kalde tørre tall, harde fakta og dokumentasjon, og ikke dogmer, tro og synsing. Når det er sagt, så kan denne filosofien variere sterkt fra kone til kone. I dag, når hun tydelig ser kontrasten, så spyr hun nesten hver gang hun må jævles med en Windows-PC. Kondolerer med tapet av de verdifulle bildene og videoene dine. Slike bilder og videoer av familiemedlemmer, uansett om de er unge eller eldgamle, blir bare mer verdifulle etterhvert som årene går, for med tiden så endres alt; barn vokser opp, blir tenåringer og til slutt voksne, og dine gamle slektninger dør og går ut av tiden. Tilbake står kun minnene. Derfor er det viktig å tenke på automatisk sikkerhetskopiering fra første stund. Apple var først ute med slik sikkerhetskopiering (TimeMachine) ferdig installert på Mac'en opp av eska og på en brukervennlig måte som ikke krevde at du var IT-ekspert. Sikkerhetskopieringen med TimeMachine foregår en gang i timen, en gang om dagen, en gang ukentlig, og en gang i måneden, og kun av de filene som er tilkommet eller forandret siden sist, over kabel eller trådløst nettverk til en ekstern hardisk (eller to), og kun av de folderne som du har pekt ut på forhånd. Jeg har sjøl sikkerhetskopiert bilder og videoer så lenge jeg har hatt datamaskin, og har brukt TimeMachine siden den ble oppfunnet for snart 20 år siden. Så det begynner å bli noen terrabyte med bilder og videoer nå som det sikkerhetskopieres fra hver gang. Merk også at den eksterne harddisken av sikkerhetsmessige grunner ikke bør stå på samme sted som datamaskinen som det kopieres fra. Står den f.eks i samme rom, og rommet brenner eller oversvømmes slik at datamaskinen går ad undas, så skjer det samme med den eksterne harddisken. Min eksterne harddisk som tar imot og lagrer sikkerhetskopier står derfor i en annen bygning enn datamaskinen gjør. Mac'en har også opp av eska ferdig installert en kontorpakke som inneholder regneark, tekstbehandler, og et program for å lage presentasjoner, helt analogt til hhv Microsoft Excel, Word og Powerpoint, med den forskjell at Apples programmer er mer brukervennlige. Men ikke minst så har Mac'en ferdig intallert programmet Photos som på enkelt måte lar deg kategorisere dine bilder og videoer i elektroniske album, som også kan fungere som flotte presentasjoner med bakgrunnsmusikk, om du vil, når slekta kommer på besøk for å se gamle bilder. Det er ingenting som engasjerer et menneske mer enn å se 20-30 år gamle bilder av seg sjøl og slektninger. Endret fredag kl 10:32 av Radon Ready skriveleif 1
Radon Ready Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden (endret) On 9/11/2026 at 3:03 PM, Brukernavn1984 said: Du skriver "bevist", men kilden sier ikke engang at Mac-brukerne migrerte fra Windows. Helt fundamentalt feil. Du må begynne å lære deg å lese innleggene før du svarer på dem, ellers er det fort gjort å dumme seg ut. Men du har jo sjøl proklamert i andre tråder at du ikke gidder å lese lange innlegg, så det feilaktige jåsspreiket du lirer av deg her i kraft av at du ikke har lest innlegget du svarer på, får stå for din egen regning. Hedde du lest innlegget, inkludert artiklene jeg lenket til, så gikk det tydelig frem av artikkelen at IBM for første gang i 2015 ga sine ansatte fritt valg mellom en Mac eller en tradisjonell Windows-PC, gjennom et program kalt "Mac@IBM program". På den tiden var datamaskin-bruk hos IBM sentrert rundt Windows. Grunnen til oppstarten av dette programmet var at IBM hadde oppdaget at Apple administrerte sine datamaskiner med langt færre ansatte enn IBM gjorde, på tross av de to selskapene var ganske like., samt at IBM hadde opplevd stadige forespørsler fra sine ansatte om å få bruke Mac istedet for Windows-PC.. Programmet til IBM involverte totalt mer enn 400 000 ansatte fordelt på 2800 steder. Her kommer teskjea: det er da selvfølgelig underforstått at for de som velger Mac istedet for Windows-PC'en som de allerede har på kontoret, så betyr det at de må migrere fra Windows til Mac, presis slik artikkelen påpekte, men som du enten ikke forsto, nektet å forstå, eller som du ihh til din agenda fornekter. Men du mener altså at det ikke nakkes om migrasjon fra Windows til Mac i dette sitatet : "With a lot of users moving from PC to Mac, Previn congratulated his team for doing a great job of focusing on the user experience and making the migration process extremely intuitive so employees felt comfortable and maintained high productivity levels throughout the process". Du om det. I den første tiden ble 1 900 Mac'er tatt i bruk pr uke hos IBM, dvs 1900 ansatte migrerte fra Windows til Mac pr uke. På et halvt år var 30 000 Mac'er tatt i bruk hos IBM, dvs 30 000 satte hadde migrert fra Windows til Mac. Ett år etterpå var 90 000 Mac'er tatt i bruk hos IBM, dvs 90 000 satte hadde migrert fra Windows til Mac. Fire år etterpå var 200 000 Mac'er I bruk hos IBM, og anslagsvis like mange ansatte hadde migrert fra Windows til Mac. Tok du den nå, eller ? Quote Det har du lagt til selv, og så erklærer du din egen tolkning bevist. Mener du fortsatt at det ikke er bevist at noen hundretusen ansatte hos IBM migrerte fra Windows til Mac, og mener du fortsatt at det kun er noe som jeg har diktet opp? Mooohaaaahaaahahahahaha, du trenger ikke svare, for det var et retorisk spørsmål, og de av leserne som har lest helt hit, vet allerede svaret. Og hva synes du om at det var lettere å migrere fra Windows til Mac, enn fra Windows til Windows? Mooohaaahahahahahaha! Quote Færre systemadministratorer hos IBM beviser heller ikke at kona til trådstarter vil få en enklere hverdag med macOS. Undersøkelsen som utelukkende IBM stod bak, dreide seg om 200 000 Windows-PC'er og 200 000 Mac'er hos IBM, dvs like mange datamaskiner fra hver operativsystem-leir. Av artiklene over går det tydelig frem at IBM ikke trengte flere systemadministratorer enn nødvendig for å drifte de 200 000 Mac'ene. Et av premissene for å ta i bruk Mac istedet for Windows-PC'er var å spare penger. Du må jo være enig i at det er dårlig butikk å ansette for mange folk for å utføre en spesifikk jobb, ikke sant? Ditt problem er at du ikke klarer å bortforklare at IBM rengte kun 7 ingeniører for å drifte de 200 000 Mac'ene mens IBM trengte hele 20 ingeniører for å drifte like mange Windows-PC'er. Du klarer heller ikke bortforklare hvorfor kun 5% av Mac-brukerne tilkalte helpdesk for assistanse, mens 40% av Windows-brukerne måtte tilkalle helpdesk innefor samme tidsrom. Jeg har forresten sjøl brukt både Mac og Windows-PC side om side i over 35 år, og jeg må bare bekrefte at funnene til IBM er helt i tråd med mine egne observasjoner. Så joda, visst pokker betyr det at en Mac høyst sannsynlig gir en enklere hverdag for kona til trådstarter. Især når et av funnene til IBM var nettopp at Mac-brukerne var mer produktive enn Windows-brukerne. Quote Du går faktisk lenger enn Jamf selv. De tjener penger på Apple-administrasjon, men argumenterte likevel for valgfrihet... Feil igjen. 1. Jeg har ikke referert til så mye som en tøddel av hva Jamf påstår eller ikke påstår. Jeg har utelukkende referert til hva IBM fant ut. Det er fullstendig likegyldig om det er Jamf, Durek Verret, Charter-Svein eller fandens oldemor som gjengir og siterer hva IBM har sagt om IBM sine funn rundt IBM sine egne Mac- og Windows-brukere, all den tid sitatene og gjengivelsene er korrekte. All den tid du ikke klarer å bevise at Jamf på noen måte har forfalsket tallene eller sitatene av IBM, så er argumentet ditt om at Jamf tjener penger på Mac-software like usaklig som det dødt og begravet allerede før det treffer bakken. Pisspreiket ditt er analogt til å f.eks å påstå at Kreftforeningens advarsel om røykingens kreftrisiko er ugyldig, ettersom Kreftforeningen tjener penger via donasjoner og innsamlinger på å spre slike advarsler inkludert antall dødsfall pga røyking ut til folk. Eller pisspreiket ditt er analogt til å påstå at apotekets anbefaling om å ta en Paracet når det gjør vondt, er ugyldig, visstnok fordi apoteket tjener penger på å selge smertestillende tabletter. Kreftforeningen, i liket med Jamf, videreformidler og siterer kun funnene til nøytral og uhildet tredjepart. Det gjør apoteket også, ettersom apotekets farmasøyter har fått god opplæring i den uavhengige medisinske forskningens funn rundt de biokjemiske virkningsmekanismene og virkningen til Paracet. I Kreftforeningen sitt tilfelle er den nøytrale og uhildete tredjeparten den uavhengige medisinske forskningen på kreft og dens årsaker. I Jamf sitt tilfelle er IBM den nøytrale og uhildete tredjeparten. Så hva er egentlig poenget ditt her? Er poenget ditt at alt som Jamf, Kreftforeningen eller apoteket måtte påstå, er ugyldig pga interessekonflikt, når det er bevist at disse aktørene tjener penger på den den samme informasjonen fra nøytral uhildet tredjepart som de også videreformidler? Hvis du tror det, så du i så fall laaaangt utpå blåbærtur. Oj, oj, da må du ikke finne på å kjøpe satelittnavigator fra Garmin eller noen andre, for Garmin tjener penger på å videreformidle informasjon fra nøytral tredjepart har jeg hørt, eksempelvis GPS eller Galileo, eid av hhv statene i USA og i EU. Hadde det vært Jamf sine egne funn som Jamf formidlet, så hadde du hatt et poeng om interessekonflikt, men slik var det ikke. Jamf arrangerte en konferanse som IBM blant mange andre aktører deltok i, og Jamf har videreformidlet IBM sine funn både i tekst og i allment tilgjengelige videoopptak fra konferansen. Hvis artikkelen jeg lenket til er falsk og formidler tall fra IBM som Jamf har pyntet på eller forfalsket, slik du sterkt insinuerer her, tror du ikke de andre aktørene ville merket det og protestert? 2. Det var IBM som argumenterte for valgfrihet, og ikke Jamf slik du feilaktig påstår her. Jeg har referert til hva IBM argumenterte for, ettersom IBM er uhildet og nøytral tredjepart i denne saken. Jeg driter i hva Jamf argumenterer for og jeg har derfor heller ikke referert til - eller sitert Jamf sine meninger. Og når IBM ga sine ansatte valgfrihet, så valgte noen hundretusener av dem, dvs rundt halvparten, å migrere fra Windows til Mac, ble mer produktive og trivdes mer på arbeidsplassen, presis slik lenkene over rapporterer. Sånn er virkeligheten, svelg den og la livet gå videre. Quote ......ikke for å påtvinge Mac til folk som foretrekker Windows. Du bruker altså resultatene fra et program for valgfrihet til å belære andre om at de velger feil. Selv leverandørens egen markedsføring er mer nyansert enn innlegget ditt. Feil igjen. 1. Sorry, men her overdriver du nok mine evner. Jeg kan på ingen måte påtvinge noen noe som helst, for ikke kan jeg hypnotisere gjennom tekst-innlegg, og ikke kan jeg plante tvangstanker i folk gjennom telepati. Jeg har kun videreformidlet funnene til nøytral uhildet tredjepart om Mac versus Windows. Det var IBM, og ikke jeg, som kom frem til disse funnene. Det var heller ikke jeg som forfattet rapporten om disse funnene. Jeg har kun videreformidlet dem. Om noen her inne får tvangstanker og føler seg påtvunget å kjøpe Mac pga det jeg videreformidlet, slik du her påstår at de gjør, så kan jeg bare gi det gode råd at man får til mye flott rundt omkring på dette landets psykiatriske institusjoner, så her er det bare å ta frem gule sider og ringe. 2. Når det gjelder "leverandøren" du preiker om her, så er ikke IBM leverandør av Mac, slik du feilaktig påstår. Hvis det var Jamf du mente var leverandør, så er Jamf heller ikke leverandør av Mac, for Jamf er leverandør av programvare. Du klarer heller ikke å sitere meg et eneste sted på at jeg har påstått om noen at "de velger feil". Så hvis du kunne kutte ut sitatfusket ditt og stråmannsargumentasjonen din, så hadde det vært fint. Men det er ganske tydelig at jeg traff en nerve der mht feil valg hos enkelte, når bevisene for at Mac er både billigere og bedre enn Windass blir så tydelige. Quote Anbefal gjerne Mac, men spar oss for foredraget om "kalde tørre tall og harde fakta" når du ikke skiller mellom det kildene sier og det du selv ønsker at de skal si. Interessant at du mener at tallene som IBM fortalte om ikke er kalde tørre tall og harde fakta. Da har du selvfølgelig noen beviser å slenge på bordet som viser at disse tallene er ikke-fakta, dvs falske da, ikke sant? Du kan jo i samme slengen også lenke til beviser for at IBM egentlig sa noe helt annet enn det IBM sa i følge de lenkene jeg har gitt ovenfor, siden du her påstår at artiklene egentlig formidlet det jeg ønsket at IBM skulle si, og ikke det IBM sa i virkeligheten. Jeg venter spent på hva du har å fare med, for hittil har du beviselig kun presentert løgner, pisspreik og stråmannsargumenter. Endret 1 time siden av Radon Ready fikset skriveleif
Brukernavn1984 Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden 1 hour ago, Radon Ready said: Enorm wall of text full av løgn. Du kommer med så mange løgner at jeg ikke vet hvor jeg skal starte. La oss se på bare den første: "du har jo sjøl proklamert i andre tråder at du ikke gidder å lese lange innlegg" Når og hvor har jeg proklamert at jeg ikke gidder å lese lange innlegg? Har jeg skrevet nøyaktig det, eller løy du da du påsto at jeg hadde det?
Radon Ready Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden 15 hours ago, Brukernavn1984 said: Du kommer med så mange løgner at jeg ikke vet hvor jeg skal starte. La oss se på bare den første: "du har jo sjøl proklamert i andre tråder at du ikke gidder å lese lange innlegg" Når og hvor har jeg proklamert at jeg ikke gidder å lese lange innlegg? Har jeg skrevet nøyaktig det, eller løy du da du påsto at jeg hadde det? Det proklamerte du her, da du skrev (sitat) "ingen orker å lese en sånn remse som du skrev der. Kan du gjenta poenget i en eneste setning?" Siden jeg nå har motbevist alle dine påstander i denne tråden med troverdige uavhengige kilder, og siden jeg har bevist at Mac er både billigere enn en Windows-PC, mer brukervennlig enn en Windows-PC-, og øker personlig produktivitet i forhold til en Windows-PC, og siden jeg også nå har bevist at du har proklamert at du ikke gidder å lese lange innlegg, så er den logiske konklusjonen at det kun er du som farer med løgner her.
Svein M Skrevet 26 minutter siden Skrevet 26 minutter siden Jeg ser en kan få brukbare Windows laptoper fra ca 6000. Og for 8000-10000 så er der mange gode maskiner å velge blant, f.eks Lenovo Yoga Slim 7 eller 7i. MacBook Neo 13 A18 Pro 8/256GB til 9000 kan også være et alternativ til enkel bruk, om en ikke trenger Windows.
raab Skrevet 14 minutter siden Skrevet 14 minutter siden (endret) Tenker at vi er kommet lengre i 2026 enn at det er så voldsomt behov for å finne en slags objektiv konsensus rundt Windows vs Mac. Personlig har jeg brukt begge opp gjennom de siste årene, og er komfortabel med begge, så det blir en avveining om hva man foretrekker og vektlegger. Systemene er mer kompatible med hverandre enn før, blant annet med web/skybaserte løsninger. Da jeg kjøpte min første Mac i 2006 var det en passe interessant øvelse å gjøre noe så enkelt som å dele filer med en pc. Hadde jeg hatt data og spilling som hobby slik som før i tiden ville ikke Mac vært et alternativ overhodet. Nå er det andre behov. Endret 13 minutter siden av raab
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå