Gå til innhold

Kabel til radio

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei

Har en radio her som trenger en strømadapter. Legger ved et bilde av strømadapteren og radioen.

Vet noen hvor jeg kan skaffe en slik? Må den være identisk som på bilde for at radioen skal fungere?

Strømadapter:

IMG_0214.jpeg

Radio:

IMG_0215.thumb.jpeg.6915cf18a5316092296ff443742e219a.jpeg

Endret av Galaxyx32
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den siste du linker til har 5V spenning, og ser dermed grei ut. Klarte ikke å se om den hadde pluss midt i pluggen, men det kan du sikkert spørre om.

• Liker 1
Skrevet
Skrevet
2 minutes ago, Galaxyx32 said:

Funker den til radioen selv om det står 7,2 W på denne?

Ja.

Det er radioen som trekker watt av strømadapteren. Så radioen trekker så mye den trenger.

Volt derimot blir dyttet, så den må stemme for ikke å ødelegge radioen. 

Screenshot 2026-07-31 at 17.59.12.png

• Hjerte 1
Skrevet
bzzlink skrev (7 minutter siden):

Den originale strømadapteren er på 5watt så det bør gå bra.

Den originale tålte 1A, så jeg vil ikke anbefale en som tåler under 1A.

Skrevet
26 minutes ago, Svein M said:

Den originale tålte 1A, så jeg vil ikke anbefale en som tåler under 1A.

Ah, så ikke at den tålte så lite Ampere

Skrevet (endret)

Det ser ut til at jeg har 5.5 x 2.1 mm DC-plugg med pluss i midten på min DAB-radio. Også den har 5V og 1A stømadapter.

Jeg vil tro at det er riktig DC-plugg for din radio. Så den Goobay 5V i post over ser grei ut.

Endret av Svein M
Skrevet

Sånn til ettertid så kan man jo oppsummere litt hvis andre lurer på noe av det samme.

Spenningen (altså volt) må stemme overens med det enheten krever. Krever den 5V så må man bruke en 5V forsyner. Verken mer eller mindre vil funke. Bruker man mindre spenning enn enheten krever så vil den ikke slå seg på eller evt. fungere dårlig. men man ødelegger dem trolig ikke. 

Bruker man forsyner med høyere spenning så kan man fort eller rettere sagt med høyest mulig sannsynlighet ødelegge enheten. 

Når det gjelder ampere så er det bare om og gjøre og passe på at man bruker en forsyner som kan levere MINST det enheten krever. Krever enheten 1 ampere og man plugger inn en forsyner som kan gi 10 ampere så gjør ikke dette noen ting, så lenge spenningen er riktig så klart. 

Plugger man inn en forsyner som kan gi maks 0.5 ampere og enheten krever minst 1 ampere vil du ikke ødelegge enheten men forsyneren vil nok gå varm og slutte og virke.

Så er selvsagt polaritet viktig og at pluggen man bruker faktisk passer. 

Er du i knipe, så har jeg det meste av slike DC plugger i forskjellige dimensjoner liggende. Kan sende riktig plugg til deg hvis du trenger det mot at du betaler frakten. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Mag ne skrev (3 minutter siden):

Usb lader er 5v. Hvis du klipper av en ledning for å skjøte til riktig plugg så er rød leder + og sort er -/ jord

Riktig at en USB lader er 5V, men den er også kun 0,5A, så halvparten av det som trengs her.

De fleste av dagens USB ladere kan levere høyere, også på 5V, men det kan fort være at enheten må si i fra hvor mye den trenger, slik at den ikke kun kjører på 0,5A. Visse eldre enheter som ikke tåler høyere A, har nektet å lade på ladere som kan gi opptil 2,5A på 5V.

Det går ann å prøve, men ikke sikkert det vil fungere.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
1 hour ago, IcedStrider said:

Riktig at en USB lader er 5V, men den er også kun 0,5A, så halvparten av det som trengs her.

De fleste av dagens USB ladere kan levere høyere, også på 5V, men det kan fort være at enheten må si i fra hvor mye den trenger, slik at den ikke kun kjører på 0,5A. Visse eldre enheter som ikke tåler høyere A, har nektet å lade på ladere som kan gi opptil 2,5A på 5V.

Det går ann å prøve, men ikke sikkert det vil fungere.

Quickcharge ladere nekter å lade enheter som ikke sier ifra hva de ønsker av spenning. Quickcharge går vel opp til 20V.

Gamle 5V greier funker alltid selv om man tukler med dem.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Complexity skrev (15 timer siden):

Quickcharge ladere nekter å lade enheter som ikke sier ifra hva de ønsker av spenning. Quickcharge går vel opp til 20V.

Gamle 5V greier funker alltid selv om man tukler med dem.

Dette er riktig. Mange gamle enheter nekter og lade hvis man prøver og lade den med USB-C/USB-C kabel fra en moderne lader. Jeg har en helt ny billigstøvsuger til bil som ikke tar til seg lading på den måten. Men med vanlig USB går det fint.

Det sikreste er derfor å kjøpe en dedikert 5V adapter som kan gi minst 1 ampere og har riktig plugg med riktig polaritet. 

Alternativt kan man kjøpe en "vanlig" USB lader med USB-A utgang som gir minst 1 ampere også kjøper man et adapter evt. til den andre enden som går fra uSB til DC plugg med polaritet i midten.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
1 hour ago, Bjerknez said:

Dette er riktig. Mange gamle enheter nekter og lade hvis man prøver og lade den med USB-C/USB-C kabel fra en moderne lader. Jeg har en helt ny billigstøvsuger til bil som ikke tar til seg lading på den måten. Men med vanlig USB går det fint.

Det sikreste er derfor å kjøpe en dedikert 5V adapter som kan gi minst 1 ampere og har riktig plugg med riktig polaritet. 

Alternativt kan man kjøpe en "vanlig" USB lader med USB-A utgang som gir minst 1 ampere også kjøper man et adapter evt. til den andre enden som går fra uSB til DC plugg med polaritet i midten.

Har mange slike ting som er kresen og ikke kan lades med usb-c til usb-c.. Selges fortsattt ting i dag som "dum" og må lades slik. De sparer vel en krone per produkt eller nå ved å slippe å ha chippen som kommuniserer med laderen.

Sjansen er forøvrig stor for at man har en adapter i skuffen sin som leverer 5V som har fulgt med noe utstyr en gang og er kassert. Er man som meg og tar vare på alt slikt har man ett stort lager tilslutt.

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...