Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Simen1 skrev (3 timer siden):

Takk, det er et poeng.

Når jeg tenker tilbake på den gangen jeg kjøpte robotstøvsuger så hadde jeg forestilt meg at det å ha en robot i hus skulle gå helt av seg selv. Roboten gjør sitt og jeg bare nyter godt av arbeidet. Men jeg oppdaget jo raskt at dette var en "valp" som trengte hyppig oppfølging, fjerning av tråder som spant seg opp, tømming, løsing av problemer, osv osv. Jeg ble gående å gjete denne valpen i stedet for å gjøre noe helt annet.

Er det sånn med robotgressklippere også? Blir man ufrivillig gjeter eller kan den være min private gartner mens jeg reiser på ferie?

Jeg har hatt diverse problemer med først en bensinklipper som fusket, snøret røk, skjær som måtte vedlikeholdes osv. Så kom en flymo med kabel som var irriterende nok i seg selv. Så har jeg hatt to ulike batteriklippere. Den første fikk jeg ikke lengre tak i batteri til når det ble dårlig, den andre har fått mekaniske problemer. Høydemekanismen har knekt.

Så, ja det er ikke en helt fremmed tanke å gå for en helt steingammel manuell klipper. Helt uten batteri, sårbar elektronikk og motor med ørten bevegelige deler som bare er dømt til å feile før eller siden. Det hadde også vært deilig å frigjøre litt bodplass.

Det har iallefall vært slik for oss med robotgressklipperen som med robotstøvsugeren din. Jeg kapitulerte akkurat, og gikk og henta den manuelle gressklipperen. Robotgressklipperen står og spinner i bakken, setter seg fast i skråningen / kantene av plenen. 

EDIT: Vi har 1 mål tomt. 

Endret av leticia
edit
  • Innsiktsfullt 2
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, jeg overtok en gammel manuell klipper og kjører den inntil videre. Den er litt tyngre enn jeg husket, men nå blir det i hvert fall klipt.

Jeg er fortsatt på utkikk etter hva enn som dukker opp. Det blir vel noen gibort- høstpriser fra august. Eller noen som har fått penger på skatten / feriepenger som de svir av på robotgressklipper og gir bort en fullt fungerende vanlig klipper.

Skrevet
On 6/5/2026 at 6:24 PM, kremt said:

Kan finne billigere enn original ser jeg, blant annet på Kjell. Det anbefales bytte hver 4 til 8 uker for å sikre optimal klipperesultat. 

Ja, men det er jo anbefalt å slipe kniven på manuell klippere støtt og stadig også, noe de færreste gjør.

Skrevet
Simen1 skrev (På 5.6.2026 den 18.40):

Det høres mest ut som en kunstig sperre for å kunne ta kunstig mer betalt for en som er mindre sperret. Altså et rent kleptokratisk kunstig hierarki av "modeller".

Produsenten er jo ansvarleg for at markedsføringa av eit produkt er sannferdig. 

Det betyr jo at ein robotklipper må ha ei grense for kor stort areal den kan dekke. 

Desse estimata må reknast for å vere omtrentlege, og kanskje noko oppblåst? Det er tross alt ganske vanleg. 

Samtidig så har nok desse som produsera slike ganske god kontroll på kor store areal dei klara å holde. Men sidan alt er variabelt (nedbørsdøgn, temperatur, sesong) osv kan gi store utslag i veksten så ville eg i alle fall ikkje kjøpt en som var for liten. 

Forskjellen på kapasiteten på to tilsynelatende like modellar kan utgjere litt på batterikapasiteten. Det skal ikkje så mykje til, litt ekstra kapasitet gir lenger driftstid. Ekstra kapasitet kan tåle raskere lading, det lille ekstra kan plutselig føre til at klipparen rekke ei klipperunde eller to ekstra i løpet av eit døgn. 

Vurdera no en Segway 450 noko med awd til 38k for sameiget. Nokon som har klart å få tak i en sånn? 

• 2 måneder senere...
Skrevet

Kidnapper denne tråden.

Er på utkikk etter en klipper med Hybrid (RTK&Kamera) løsning, og det dukker opp et dusin forskjellige merker. Vi har en tilnærmet lik størrelse på hagen som OP, men med noe varierende hindringer (les, barn) og noen få smale passasjer. 
Ser ikke for meg en stor AWD klipper som Dreame A3 eller Segway X4xx serien, men noe med god kantklipping og manøvrerbarhet. Hagen kommer til å endre form flere ganger i årene fremover, så det er gunstig med enkelt oppsett.

Det skrives at Lidar sliter litt ved lite lys og ikke er så nøyaktig mtp hinder på plenen.
AI kameraer forstår jeg meg ikke helt på, men det skal visstnok være bra greier.

Ser ikke for meg å bruke en månedslønn for klipperen og jeg kan godt vente til Black Friday hvis så måtte være.

Forslag?

Skrevet
Fantomtegningen skrev (På 19.8.2026 den 22.27):

Kidnapper denne tråden.

Er på utkikk etter en klipper med Hybrid (RTK&Kamera) løsning, og det dukker opp et dusin forskjellige merker. Vi har en tilnærmet lik størrelse på hagen som OP, men med noe varierende hindringer (les, barn) og noen få smale passasjer. 
Ser ikke for meg en stor AWD klipper som Dreame A3 eller Segway X4xx serien, men noe med god kantklipping og manøvrerbarhet. Hagen kommer til å endre form flere ganger i årene fremover, så det er gunstig med enkelt oppsett.

Det skrives at Lidar sliter litt ved lite lys og ikke er så nøyaktig mtp hinder på plenen.
AI kameraer forstår jeg meg ikke helt på, men det skal visstnok være bra greier.

Ser ikke for meg å bruke en månedslønn for klipperen og jeg kan godt vente til Black Friday hvis så måtte være.

Forslag?

Jeg har satt opp to stk Segway Navimow i210E AWD i vår. De er ganske nette og små, kostet ca 15 000 på bondekompaniet og var ganske lette å sette opp. Veldig lett å redigere soner i ettertid, noe jeg har gjort noen ganger pga familiehytte som deles med flere med forskjellig bruk.

Klarer bakker bra pga AWD, den ene har satt seg fast to ganger i år pga stener/kanter som den setter seg fast i, må nok flytte ytterkant av sonen neste gang jeg er på hytta for å gi litt mer plass på de vanskelige stedene, eller fylle på litt jord slik at det blir flatere.

De klipper som standard ikke i mørket pga dårligere kollisjonsbeskyttelse med kamera, kan overstyres i app, men jeg tenker det er greit å unngå klipping i mørket uansett pga pinnsvin.

• Liker 1
Skrevet
RootShell skrev (På 16.6.2026 den 20.11):

Produsenten er jo ansvarleg for at markedsføringa av eit produkt er sannferdig. 

Det betyr jo at ein robotklipper må ha ei grense for kor stort areal den kan dekke. 

Desse estimata må reknast for å vere omtrentlege, og kanskje noko oppblåst? Det er tross alt ganske vanleg. 

Samtidig så har nok desse som produsera slike ganske god kontroll på kor store areal dei klara å holde. Men sidan alt er variabelt (nedbørsdøgn, temperatur, sesong) osv kan gi store utslag i veksten så ville eg i alle fall ikkje kjøpt en som var for liten. 

Forskjellen på kapasiteten på to tilsynelatende like modellar kan utgjere litt på batterikapasiteten. Det skal ikkje så mykje til, litt ekstra kapasitet gir lenger driftstid. Ekstra kapasitet kan tåle raskere lading, det lille ekstra kan plutselig føre til at klipparen rekke ei klipperunde eller to ekstra i løpet av eit døgn. 

Vurdera no en Segway 450 noko med awd til 38k for sameiget. Nokon som har klart å få tak i en sånn? 

Jeg har satt opp to Segway Navimow i210e AWD i vår, de abefales opptil 1000m2, men ene klipperen har nå 1014m2 fordelt på 8 soner, men protesterer ikke på det. Hadde nesten 1100m2 tidligere men slettet den ene parkeringsplassen med mye gress igjen pga ujevnheter i grusen når biler vrir forhjulene i grusen. 

Tror de grensene bare er anbefalinger, basert på klippetid og slitasje for at kunder ikke skal bli misfornøyde.

• Liker 1
Skrevet
RJohannesen skrev (1 time siden):

Jeg har satt opp to Segway Navimow i210e AWD i vår, de abefales opptil 1000m2, men ene klipperen har nå 1014m2 fordelt på 8 soner, men protesterer ikke på det. Hadde nesten 1100m2 tidligere men slettet den ene parkeringsplassen med mye gress igjen pga ujevnheter i grusen når biler vrir forhjulene i grusen. 

Tror de grensene bare er anbefalinger, basert på klippetid og slitasje for at kunder ikke skal bli misfornøyde.

Fekk faktisk tak i en sånn Segway, usikker på kva modellnummer det var, men den ser i alle fall ut som et romskip og skal dekke 5.000m²

No har den ca 2.000m² å jobbe med, delvis kupert og kronglete parti som tar litt tid samt ganske lang køyreveg. 

Må sei eg er djupt imponert, etter litt prøving og feiling med å forstå kva utviklerane hadde tenkt og litt finjustering av yttergrensa så har den gått i heile sommar nærmast uten noko manuell innblanding i det heile tatt. 

Den køyrer seg ikkje fast, finne fram der den skal og klippe fantastisk rette og fine linjer så det ser nærmast ut som ei fotballbane. Og den hadde hatt kapasitet til å klippe veldig mykje større areal så det virkar i alle fall ikkje for å vere noko problem. 

Resultatet er ikkje like perfekt plen så eg hadde håpa, men no er grunnlaget lagt for neste sesong og det gode arbeidet den gjere kan starte mykje tidlegare neste sesong. Det var litt så som så med den manuelle klippinga før vi kjøpte roboten så eg har stor tru på bedre resultat framover. Kan anbefale den i alle fall. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Har faktisk tittet en del på Segway Navimow I208E/I210E LiDAR som oppfyller det vi ser etter og som ikke er priset så altfor høyt.
Klipping på nattestid har jeg gått bort fra for noen år siden, så mørketid er ikke noe problem.

Nå er det ekstremt vanskelig å velge klipper da det er brukererfaringer som spenner fra ekstremt fornøyd til produkt returnering, men Segway har majoriteten av positive tilbakemeldinger der hovedpunktet er "set & forget" type installasjon, som er bra.

Takk for tips og anbefalinger, tenker det blir å holde utkikk etter disse på salg i løpet av de neste månedene. :) 

Endret av Fantomtegningen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...