Byxeflens Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden (endret) Vorastra skrev (2 timer siden): Byxeflens skrev (2 timer siden): Vorastra skrev (3 timer siden): Synes det er veldig modig å bruke *The Acolyte* som bevis på at folk «ulegitimt» blir sure på wokehet, når dette kanskje er den serien som mest åpenbart har lidd under at skribentene skulle dytte inn mest mulig mangfold og identitet – koste hva det koste vil. Poenget er jo at serier med for mye fokus på «mangfold» ofte *er* middelmådige eller dårlige. Totalt skivebom. Det neste blir vel et forsvar av den uslepne diamanten *Star Trek: Starfleet Academy* Og jeg liker spesielt delen at jeg tilhører et "politisk spektrum" fordi jeg mener dette. En barnslig svartmaling av meningsmotstandere og handler mer om å plassere kritikere i riktig moralsk bås. Vi kan vel også nevne at serien ble kansellert for lavt seertall. Tenk å, uironisk, bli sur av "mangfold og identitet"(?) Det mest tullete er hvor relative de begrepene er og hvor bredt de favner, noe som gjør at de kan brukes, i denne sammenhengen negativt, for å kaste på noen liter bensin på "dette liker jeg ikke"-bålet. Og det er ikke å komme fra at man tilhører et visst politisk spekter når det at det eksisterer homofile, mørkhudede, lesbiske, transpersoner i et fiktivt univers får det til å knyte seg helt i trusa di, samtidig som man maner om at ens egne "moralske ståsted" og meninger - de skal respekteres. Ironien er til å ta og føle på. Hva sier du egentlig her, bortsett fra å forsøke en slags svartmaling? Dette fremstår som et dårlig forsøk på å ta en slags moralsk seier. Jeg stiller også spørsmål ved om du faktisk har sett serien og mener den er bra, eller om dette mest handler om å vise at du er på «riktig side». Serien ble kansellert; det er et faktum. Hvis du mener at jeg skriver dette med dårlige holdninger eller rasistiske undertoner, kan jeg like gjerne si at du skriver dette for å være moralistisk og sanke «sosiale poeng». Det å tolke folk i verste mening går begge veier. Så med en gang man begynner å kaste stein, bør man tenke seg om to ganger. Så derfor reagerer jeg spesielt på at en spaltist skriver slik. Du skal selvsagt få ha enerett på svartmaling, og om du føler at jeg forsøker å skåre moralske poeng, så sier det kanskje mest om utgangspunktet ditt (?). Du skrev kanskje ikke "Poenget er jo at serier med for mye fokus på «mangfold» ofte *er* middelmådige eller dårlige"? Jeg har ikke sagt noe om kvaliteten på serien, men synes det er svært underholdende at man blander kvalitet og politikk på denne måten, spesielt når politikk snevres ned til "woke" eller "ikke-woke". Svakhetene og styrkene til The Acolyte henger ikke på "mangfold", men på ren og skjær kvalitet, eller mangel på sådan, i håndverket. Det jeg "forsøker å si" er at det er rimelig tåpelig å koble politikk og, med det, redusere begrepet til "mangfold", "woke" (og lignende relative og begrensende uttrykk) til kvalitet. Da er man så langt borte i det politiske landskapet at man beveger seg i en sektlignende retning. At man ikke kan kose seg med noe fordi noen er "representert", er et klart tegn på at man i alle fall ikke er på "riktig" side. Endret 9 timer siden av Byxeflens Skriveleif 3
Zepticon Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Som mann over 40 har jeg selvsagt fasiten (jeg blir i hvertfall anklaget for det så snart jeg uttaler meg): - Sequel trilogy: Helt uten rettning, bare kaos. Film 2 var minst dårlig. - Prequel trilogy: Ganske dårlig. Men nyere tids Star Wars har senket nivået såppass at de er nå godt over middels. - Original Trilogy: Helt OK filmer. Problemet er som med alle de moderne seriene: Kvaliteten er gjennomgående rævva, og de skrives at folk uten noen form for talent for historiefortelling. Det skinner også gjennom at folk og series lages for å pushe et spesielt narrativ, ikke for å fortelle en god historie. Jeg er stort sett så langt mot venstre man kan være og samtidig være mann over 40 med hvite tennissokker. Hudfarge, kjønn og legning på hovedpersonen kan være hva som helst. Men historien må være bra. Vi ser jo klart trenden med Witcher, Wheel of Time og Rings of Power utenfor SW universet. Man går bort fra historer som har solgt milioner av bøker og så skal noen amatører skrive noe de tror er bedre, mer moderne og mer inkluderende, men lager bare søppel som ingen gidder å se. Spesielt WoT driter på leggen når de tar et av de store poengene med Two Rivers, og ødelegger det med "diverse casting". Og Witcher som til slutt ble "The adventures of Ciri og Jennefer med innslag av Geralt". Hadde de bare gidda å vente til bøkene faktisk handlet om Ciri men så langt kom de ikke. RIngs of Power og "Galadriel" er jo også episk dårlig: Hvordan lage en "sterk" kvinnelig hovedperson? Jo, gjør henne til en mann i alt utenom utseende. Vi trenger: "Nå skal vi lage en jævlig bra historie. (Og den skal treffe flere fans)" Ikke: "Vi må treffe flere fans sånn at flere kjøper merch, her er en historie om homofile, om transexuelle, om kvinner, om folk med handicap" 1
rabler Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden 1 hour ago, Kenny Bones said: Det er så sykt hvordan kritikken misforstås som "misogoni" osv. Når det ovehodet ikke er der kritikken ligger. Problemet er at det skyves inn "diversity" uten dybde. Bare fordi at. Det er latskap og ekstremt shallow. Det er derfor fansen blir provosert. Det verste er jo at det er masse de kunne fortalt med de karakterene som faktisk hadde gjenspeilet positivt hvordan minoriteter ofte undertrykkes. Men de bruker det ikke til en drit, og DET er grunnen til at det er så mye misnøye med Disney Star Wars. Noe sier meg at uansett hvordan de ville gjort det ville ditt argument være "uten dybde". Det lateste argumentet i historien… 🙄 Tvert om så er det mange fans som elsket diversiteten i Acolyte. Så dette argumentet faller på sine egen urimelighet. Det er ikke fansen som blir provosert, det er misogynistiske og rasistiske kulturkrigere som blir provosert, men så skal det jo veldig lite til for å provosere den gjengen 1
Baljepiraten Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden "RIngs of Power og "Galadriel" er jo også episk dårlig: Hvordan lage en "sterk" kvinnelig hovedperson? Jo, gjør henne til en mann i alt utenom utseende." Det der er jeg så vilt enig i og det er mye av grunnen, tror jeg (også som man over førti), at serier etc. som av mange omtales som "woke" kan provosere. De blir for urealistiske slik vi ellers kjenner andre lignende mennesker eller når hvem det skulle være. Derimot er det veldig mange eksempler på film og serier der kvinnen er en troverdig helt. Og som imponerer i "tøffhet" og som samtidig kan vise følelser. La meg dra fram mine favoritteksempler: Ellen Ripley i Alienfilmene, Arya spesielt men også andre kvinner i Game of Thrones.
Sjørøver Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Byxeflens skrev (5 timer siden): Star Wars er et storpolitisk drama der opprørere kjemper mot det onde imperiet. Det er vel ikke så veldig vanskelig å trekke paralleller til samtiden filmene er spilt inn i. Kontekst og innhold, liksom. Star Wars har alltid vært stappet av politikk på alle måter. Men du trenger ikke å tenke så mye på det. Det appellerer jo veldig til barn. Nye star wars er lite uten politikken og forkynningen. Andor er nok det beste som er laget i Star Wars, for det er en god historie med gode og kompetente karakterer. Byxeflens skrev (4 timer siden): Og det er ikke å komme fra at man tilhører et visst politisk spekter når det at det eksisterer homofile, mørkhudede, lesbiske, transpersoner i et fiktivt univers får det til å knyte seg helt i trusa di, samtidig som man maner om at ens egne "moralske ståsted" og meninger - de skal respekteres. Ironien er til å ta og føle på. Ironien er nok at du ikke forstår noen av ankepunktene.
Fleskelars Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden En godt fortalt histore , var det som gjorde Star Wars populært i utgangspunktet .
LampeLars94 Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Tror ikke woke er problemet, da hadde ikke Endor vært så universelt likt. Å rydde opp i Star Wars canon var det virkelig behov for, men det et ikke noe Disney evner. Utrolig skuffende hvor lavt nivå det er på disse innleggene forresten. Er det ingen av skribentene til gamer.no som har en interessant tanke i skolten?
LampeLars94 Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden rabler skrev: 1 hour ago, Donkey Kong said: Alle skal få ha sin mening. Men jeg tror du er i kraftig mindretall her. Det får så være. Star Wars har normalt null dybde og Acolyte forsøkte å tilføre universet litt sårt tiltrengt nyanse og gråsoner. Hæh? Det er da ekstremt mye dybde i mye av materiellet. Hvor mye har du egentlig lest?
Zepticon Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden (endret) Byxeflens skrev (3 timer siden): At man ikke kan kose seg med noe fordi noen er "representert", er et klart tegn på at man i alle fall ikke er på "riktig" side. Jeg tror det handler mer om at man fokuserer på representasjon fremfor kvalitet. Ellers, her er mer rant: Det tas valg som gir en dårlige historie, for å fremme representasjon. Kjepphesten min her er Wheel of Time. Her er det snakk om en homogen landsby der _alle_ ser like ut, med unntak av EN person. I serien er det så mange etniske forskjeller i Two Rivers at HELE poenget med at Rand ser ut som en Aiel blir borte. Man ødelegger fundamentale deler av verden, plot-points og karakterutviklinger, til fordel for dårlig gjenomført representasjon. Two Rivers SKAL være en homogen landsby, det er lite folk som kommer dit, og de har mye av "the gamle blodet". Dette er viktig gjennom hele serien. Det samme med at Rand har et utseende som skiller seg veldig ut. Alt dette drukner i elendige forsøk på å skohorne inn etnisitet. Og resultatet er at serien dør. Det er et stort poeng i bøkene at det er flere ulike kulturer, som har sammenfallende profetier om Dragen. Men i steden for å heve blikket å se på de forskjellige etniske aktørene, så skal alle farger skohornes inn i første episode. Ja, hovedpersonene i første bok er etnisk homogene. Men det er også et stort poeng med serien. Tar Valon derimot er IKKE homogen, og i tårnet kunne man kjørt på med alt mulig, fordi bakgrunnen til karakterene der er ikke så viktig for historien. Disse fantasyverdnene er ofte bygget på homogene kulturer og etnisiteter, fordi det var slik verden var før. Å dytte inn etnisk representasjon her er like dust som alle filmene der Jesus ser ut som en hvit mann som aldri har satt sine bein i midtøsten. Det eneste man har oppnådd med denne taktikken er at folk nå ser en mørkhudet, en kvinne eller en homofil som hovedperson og automatisk tenker "faen, dette blir dritt" fordi vi har erfart og blitt kondisjonert til at representasjon betyr dårlig kvalitet. Og det er jævlig trist for å være ærlig. At hovedpersonen i en av de nyeste Star Trek serien var kvinne og mørkhudet hadde jeg overhode ikke noe problem med. Det som derimot ble et problem for den serien var at de ikke turte å la hovedpersonen stå på egne bein, men måtte blande inn Spock og masse rare greier for å få ting til å gi mening. De skulle ha en mørkhudet og kvinnelig hovedperson, men hun måtte henges på en mannlig etablert hovedperson/karakter for å få tyngde. Og da er jo poenget vekk. Hvorfor kunne de ikke skrevet henne som feks Kaptein Janeway som var en mye bedre, mer realistisk og troverdig karakter? Hun var der fordi hun var best, ikke fordi hun var søstra til noen. Og hun viste gjennom hele serien hvorfor hun var kaptein. Og så er det jo forsøket på omvendt kulturell appropriation. Det vil si å skohorne inn andre etnisiteter inn i typiske "vestlige" myter og eventyr. I steden for en mørkhudet Snehvit så vil jeg mye heller se noe nytt, et afrikansk folkeeventyr med afrikanske skuespillere. Black Panther, selv om det var Marvel var jo et friskt pust her. Eller Kinesiske og japanske myter og guder med japanske skuespillere. Til og med greske guder og helter representert av kritthvite amerikanske skuespillere er cringe. Jeg synes de greske gudene er dritkule, men jeg forventer jo ikke at de skal bruke blonde skandinaver på rollelista på Olympus. Endret 6 timer siden av Zepticon
LampeLars94 Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Zepticon skrev: Byxeflens skrev (3 timer siden): At man ikke kan kose seg med noe fordi noen er "representert", er et klart tegn på at man i alle fall ikke er på "riktig" side. Jeg tror det handler mer om at man fokuserer på representasjon fremfor kvalitet. Ellers, her er mer rant: Det tas valg som gir en dårlige historie, for å fremme representasjon. Kjepphesten min her er Wheel of Time. Her er det snakk om en homogen landsby der _alle_ ser like ut, med unntak av EN person. I serien er det så mange etniske forskjeller i Two Rivers at HELE poenget med at Rand ser ut som en Aiel blir borte. Man ødelegger fundamentale deler av verden, plot-points og karakterutviklinger, til fordel for dårlig gjenomført representasjon. Two Rivers SKAL være en homogen landsby, det er lite folk som kommer dit, og de har mye av "the gamle blodet". Dette er viktig gjennom hele serien. Det samme med at Rand har et utseende som skiller seg veldig ut. Alt dette drukner i elendige forsøk på å skohorne inn etnisitet. Og resultatet er at serien dør. Det er et stort poeng i bøkene at det er flere ulike kulturer, som har sammenfallende profetier om Dragen. Men i steden for å heve blikket å se på de forskjellige etniske aktørene, så skal alle farger skohornes inn i første episode. Ja, hovedpersonene i første bok er etnisk homogene. Men det er også et stort poeng med serien. Tar Valon derimot er IKKE homogen, og i tårnet kunne man kjørt på med alt mulig, fordi bakgrunnen til karakterene der er ikke så viktig for historien. Disse fantasyverdnene er ofte bygget på homogene kulturer og etnisiteter, fordi det var slik verden var før. Å dytte inn etnisk representasjon her er like dust som alle filmene der Jesus ser ut som en hvit mann som aldri har satt sine bein i midtøsten. Det eneste man har oppnådd med denne taktikken er at folk nå ser en mørkhudet, en kvinne eller en homofil som hovedperson og automatisk tenker "faen, dette blir dritt" fordi vi har erfart og blitt kondisjonert til at representasjon betyr dårlig kvalitet. Og det er jævlig trist for å være ærlig. At hovedpersonen i en av de nyeste Star Trek serien var kvinne og mørkhudet hadde jeg overhode ikke noe problem med. Det som derimot ble et problem for den serien var at de ikke turte å la hovedpersonen stå på egne bein, men måtte blande inn Spock og masse rare greier for å få ting til å gi mening. De skulle ha en mørkhudet og kvinnelig hovedperson, men hun måtte henges på en mannlig etablert hovedperson/karakter for å få tyngde. Og da er jo poenget vekk. Hvorfor kunne de ikke skrevet henne som feks Kaptein Janeway som var en mye bedre, mer realistisk og troverdig karakter? Hun var der fordi hun var best, ikke fordi hun var søstra til noen. Og hun viste gjennom hele serien hvorfor hun var kaptein. Og så er det jo forsøket på omvendt kulturell appropriation. Det vil si å skohorne inn andre etnisiteter inn i typiske "vestlige" myter og eventyr. I steden for en mørkhudet Snehvit så vil jeg mye heller se noe nytt, et afrikansk folkeeventyr med afrikanske skuespillere. Black Panther, selv om det var Marvel var jo et friskt pust her. Eller Kinesiske og japanske myter og guder med japanske skuespillere. Til og med greske guder og helter representert av kritthvite amerikanske skuespillere er cringe. Jeg synes de greske gudene er dritkule, men jeg forventer jo ikke at de skal bruke blonde skandinaver på rollelista på Olympus. Michael B Jordan har kjøpt opp rettighetene til Black Leopard, Red Wolf. Folk som bryr seg om representasjon bør følge med på den, for den kan fort sprenge man grenser!
herzeleid Skrevet 59 minutter siden Skrevet 59 minutter siden Som påpekt før blir analysen av kontroversene rett og slett for forutsigbar og ensidig, og ut over å være et godt bilde på hvordan den ene "siden" ser på den andre fremstår den som en god illustrasjon på hvor politisk ensrettet "spilljournalister" fremstår. Det hadde vært forfriskende om gamer.no sine skribenter på et tidspunkt gjorde et forsøk på en analyse fremfor et partsinnlegg, for her hadde jeg egentlig ikke trengt å lese artikkelen for å vite hva som kom. Sitat ...av menn for menn ...Star Wars bare er for dem og ingen andre. Minoriteter kan ikke eksistere på skjermen uten at det oppfattes som et politisk budskap Et brunt ansikt dukker opp på skjermen, en dame kysser en dame og beskyldningene om «woke» begynner å hagle. La oss ikke late som om «woke» er noe mer enn et catch-all begrep for ting individer på visse deler av det politiske spektrumet ikke liker
Awne Skrevet 10 minutter siden Skrevet 10 minutter siden Her føler jeg Josephine bommer totalt. Det kan vel tenkes at den aller største grunnen til at Star Wars fans generelt ikke liker Disney Star Wars (med Andor og Rogue One som unntak) er fordi de rett og slett er helt elendig laget. Disney feiler på helt fundamentale ting i historiefortellingen sin. Dette kan man også si om prequel filmene til Lucas, men der er i alle fall kontinuiteten i behold, stort sett. Det introduseres mye nytt i Disney Star Wars som gjør at man lurer på hvorfor ingen har gjort dette før osv. Det er en hel haug med karakterdrap på gamle karakterer (og nå snakker jeg ikke om at de dør), og handlingen til karakterene gir ikke mening, stort sett. Dette gjelder for alle tre filmene, ikke bare TLJ. Samtidig er filmene preget av at de ikke hadde en plan fra starten av. JJ lager en Mystery Box film, der vi skal få tink forklart en annen gang, kanskje..., mens Ryan lager en film som aktivt unngår alle teoriene han har lest på Reddit. Deretter blir siste film en film hvor man må skyve inn 2 filmer med "build-up" på en ny historie som de appåtill tok fra en bok som de har redusert til "ikke canon" når Disney tok over. Ellers har budskapet i Star Wars alltid vært ganske enkelt, da dette er et karakterdrama, hvor handlingen og budskapet egentlig ikke er så viktig. "Prinsesse fanget I tårnet" av en "ond trollmann" og hans "sorte ridder", hvor vår "gårdsgutt" må ta "sverdet ut av steinen", blir ledet av en "god trollmann" og må "følge i sin far sine fotspor" for "å redde prinsessen" osv osv. Klassisk Dark Fantasy historie hvor moralen er "stå opp mot det onde". Det trenger ikke å være så mye mer avansert enn det. Ellers viser det seg ganske raskt at prinsessen kanskje ikke er den som trenger mest hjelp her.. Problemet med Rey (som jeg egentlig likte ganske bra de første 10 minuttene hun var med i The Force Awakens), er at siden hun allerede er best på alt så er det umulig å ha noe karakterutvikling, foruten at hun velger å ikke reise hjem igjen... Dette er kanskje litt dårlig i en serie av filmer som er 90% drevet av karakterutvikling. Igjen en fundamental feil Disney gjør. Det har ingenting med at det er en kvinne i hovedrollen. Men det er vel også ikke urimelig å tenke at de som valgte å skrive denne karakteren hadde et budskap eller en agenda de ville fremme. Sett bort fra det rent visuelle er det ganske lite positivt å hente fra noen av filmene i Disney trilogien. The Force Awakens er kanskje verre enn TLJ, men man ser ikke dette før man faktisk tenker over hva som skjer i filmen, og den er laget for at du ikke skal tenke når du ser den, for det har man ikke tid til. The Acolyte har jeg ikke sett, da jeg hadde gitt opp lenge før den serien kom ut, men jeg har jo ikke akuratt hørt positive ting. Kenobi serien er også preget av de samme tingene som filmene er. Dårlig skuespill, dårlig manus, dårlig klipping, dårlig regi.. Karakterer gjør ting som ikke gir mening, ofte for å få historien til å gå videre. Utgangspunktet til hele serien baserer seg faktisk på dette. The Flashbacks of Boba Fett var også utrolig skuffende. Det hele føles ganske enkelt som litt dårlig fan fiction som er laget av noen som egentlig ikke kan skrive og som ikke har laget notater før de begynte... Det er der jeg tror problemet ligger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå