Gå til innhold

Kommentar: Kva er greia med presseetikk?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg stoler kun på Øystein Furevik hos Gamer, rett og slett fordi vi har en lignende smak for gamle spillmekanismer.

Ellers er det ekstremt påfallende hvor stort gapet er mellom prateklassens anmeldelser, og almuens anmeldelser på moderne spill. De betalte journalistene tilhører rett og slett ikke samme sosiale sfære som majoriteten av oss som gamer på kraftige pcer. Dermed finner vi meningsfeller blant YouTubere i stedet.

Jeg har ikke blitt lurt av Asmongold og Critical Drinker til å bli en fæl mann. De reflekterer bare livsverdiene jeg fikk på 90 og 00 tallet. En tid hvor maskulinitet eksisterte side om side med feministqueens som Ally McBeal og Sex and the City. En tid hvor svart kultur regjerte på radio, kino, og tv.

2. Generasjon migrant Adam Njå har skrevet en rekke kronikker til NRK, spesielt for å adressere menns høyrebølge. Hans tekster er verdt en lesing.

https://www.nrk.no/ytring/klassesviket-1.17121698

https://www.nrk.no/ytring/menn-i-dameland-1.16464217

Begge disse to er relevante for å forklare hvorfor det er et så stort sprik mellom prateklassen og arbeiderklassen i vurderingen av gode og dårlige spill.

• Liker 2
Skrevet

TL:DR

Slik sett er det heller ikkje overraskande at journalistane flyktar frå internasjonal spelpresse.

Flykter? De får sparken. Learn to code.

Spill og film anmeldere hører jeg aldri på. En gjeng med pretensiøse teater unger som trur de er noe de ikke er. Stoler heller på Youtubere og Twitch streamere der jeg kan se gameplay live. Og jeg er ikke en 19 år gammel svett gamer, jeg er snart 50.

Hvordan kan man stole på spill anmeldere som ikke klarer å komme seg gjennom en tutorial. Som gir dårlige og upopulære spill gode karakterer mens de gir gode og populære spill dårlig karakter bare for at spillet ikke passer inn i deres ideologi.

• Innsiktsfullt 2
Skrevet
Anmeldelser hos redaksjoner , har utspilt sin rolle i dagens digitale samfunn . Hvorfor skal folk som har betalt for å skrive en Anmeldelse få oppmerksomhet når det er millioner av ærlige meninger der ute som har betalt for å spille , ikke fått betalt .
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Fleskelars skrev (22 minutter siden):

Anmeldelser hos redaksjoner , har utspilt sin rolle i dagens digitale samfunn . Hvorfor skal folk som har betalt for å skrive en Anmeldelse få oppmerksomhet når det er millioner av ærlige meninger der ute som har betalt for å spille , ikke fått betalt .

Hør hør!

• Liker 1
Skrevet
37 minutes ago, Fleskelars said:

Vet du at de er ærlige?
Vet du at de ikke har fått betalt for sin "ærlige" mening?
🙄

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet

Jeg setter pris på gamer.no, på lik linje jeg setter pris på VG i den forstand at jeg får nyheter presentert.

Folk flest kunne dog ikke brydd seg mindre om spill er kultur eller ikke. De vil kun se om et spill er for de eller ikke, og hvis man kan både se video og samtidig høre på en person en liker på YouTube, så danner det et bedre inntrykk enn å lese en tekst skrevet av en som man ikke har et forhold til. Spesielt de pretensiøse "journalistene" som skal blande inn så mange fremmedord de klarer i en anmeldelse for å vise hvor kunnskapsrike de er. Så kan du ta med norsk spillpresse sin fetish til å lage norske ubrukelige ord for alle gaming utrykk: Boss=Sjefskamp. HP= Helsepoeng osv osv. Der har du flere grunner til at pressen distanrer seg fra den gjengse person som spiller, og folk heller går til Youtube.

Så kan du jo legge til for gamer.no sitt eget vedkommende alle nynorsk artiklene de publiserer. Ca 10-15% av Norges befolkning bruker nynorsk. Er det rart å tenke at de resterende 85% søker gaming relaterte saker andre steder da? Dette er selvsagt bare min påstand, men jeg tenker at totalen av dette gjør at spesielt "yngre" folk føler seg langt mer hjemme på youtube

• Liker 1
Skrevet
Fleskelars skrev (1 time siden):

De har tydeligvis ikke utspilt sin rolle, da gamer.no, såvidt meg bekjent, og en rekke andre lignende sider gjør det godt. 

• Liker 3
Skrevet
kilik skrev:

Heller Gamer.no og journalister enn forutinntatte, høyrevridde anti-woke gamere på Youtube.

Savner kulturjournalistikken fra 90- og tidlig 2000-tallet da man faktisk hadde spillanmeldelser i VG, Dagbladet og lokalavisene.  

Kunne ikke vært mer enig der.
  • Liker 7
Skrevet
VifteKopp skrev:

De har tydeligvis ikke utspilt sin rolle, da gamer.no, såvidt meg bekjent, og en rekke andre lignende sider gjør det godt. 

Selvfølgelig gjør Gamer.no det bra - det er en god side for spill og nyheter . Men når det gjelder anmeldelser , så tar alle en kikk på metacritic , Steam etc for å sjekke average userscore før de tar et kjøp , samt innom tuben for gameplay . Slik fungerer det i dag .
Skrevet
kilik skrev:

Heller Gamer.no og journalister enn forutinntatte, høyrevridde anti-woke gamere på Youtube.

Savner kulturjournalistikken fra 90- og tidlig 2000-tallet da man faktisk hadde spillanmeldelser i VG, Dagbladet og lokalavisene.  

støttes, og helt enig å lese rune i vg og snrre i dagbladet var en fast tradisjon hos meg på denne tiden
  • Liker 2
Skrevet
Fleskelars skrev:
VifteKopp skrev:

Selvfølgelig gjør Gamer.no det bra - det er en god side for spill og nyheter . Men når det gjelder anmeldelser , så tar alle en kikk på metacritic , Steam etc for å sjekke average userscore før de tar et kjøp , samt innom tuben for gameplay . Slik fungerer det i dag .
ja takk begge deler?
  • Liker 2
Skrevet
Fleskelars skrev (14 minutter siden):

Eller de leser grundigere anmeldelser fra anmeldere de liker og er interessert i å høre meningen til.

Jeg tror ikke gamer.no ville brukt ressurser på anmeldelser hvis de ikke fikk noe igjen for det. 

• Liker 4
Skrevet (endret)

Det må jo være litt sannhet i bekymringene. Hardware Unboxed har jo uttalt at de ikke lenger vil teste og anmelde review copies i frykt for a disse produktene er bedre eller at produsent legger seg opp i hva som blir sagt om produktet. De har uttalt at de kjøper alle produktene de tester etter at de ble svartelistet hos Nvidia. 

Men om gamer.no lar seg manipulere vet jeg ikke. Det må jo i så fall komme fram bevis for dette i tilfellet. 

Endret av Milarwen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...