Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Melatonin, mange varianter

Gjest 9639a...028

Anbefalte innlegg

Gjest 9639a...028
Skrevet

Kikket over ulike alternativer for melatonin til salgs på apotek i kategorien reseptfri. Ser det finnes mengder med alternativer, sugedrops, nesespray ++. Innhold (mg) og pris varierer kraftig også.

Er det noe poeng å kjøpe 3mg tabletter dersom 1mg tabletter er mer enn 3 ganger så billig? Kan man ta 3x1mg tabletter til samme effekt som en 3mg tablett? Isåfall, hva er poenget med å betale for mye? Regnet kjapt over i excel og prisen varierer fra 1.39kr/mg til 6.66kr/mg! Tok ikke med nesespray da jeg ikke gadd regne med ml.

Anonymous poster hash: 9639a...028

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Melatonin er utrolig billig å produsere, du betaler omtrent bare for emballasje, frakt og markedsføring. 

Personlig takler jeg ikke mer enn ca. 0.1-0.2 mg melatonin. Tar jeg en hel tablett på 1mg så er jeg et nervevrak dagen etter.
Til og med en ørliten dose kan slå ut ganske kraftig. 

Jeg har hørt at det kan være variasjon på hundrevis av prosent på faktisk innhold melatonin i samme pakning med preparater. Med melatonindråper vil jeg tro at konsentrasjonen er jevn og forutsigbar. Dette henger kanskje sammen med prisen?

Jeg vil uansett anbefale å begynne med veldig små doser for å se hvordan man reagerer. Dråper som kan tynnes ut i vann er kanskje det enkleste. 

Gjest 9639a...028
Skrevet

Har brukt melatonin i årevis, har prøvd både jetlag 10mg og 2-5mg på resept. Er det noen så lavt som 0.1mg eller 0.2mg. Er ikke alltid melatonin gir noen effekt, men kan hjelpe da. Tipper dråper koster mer bare fordi det er en ny produkttype og mer avansert embalasje, men kan godt hende doseringen blir jevnere i væskeform.

Skrevet
3 hours ago, Espressivo said:

Jeg anbefaler Metode som du får på Apotek 1. De smaker utroooolig godt.....jeg tygger dem som godteri

Det er ikke helt meningen med melatonin, men greit. Bare du holder deg til anbefalt dose

Skrevet

Bare å styre unna alt som påvirker søvn. 

Prøv trening 3-5x/uka, fast legge/stå opp tid, og ikke innta mat siste 2timer før leggetid… 🥱🥱🥱😴😴

• Liker 3
Skrevet
21 minutes ago, kåre b said:

Prøv trening 3-5x/uka, fast legge/stå opp tid, og ikke innta mat siste 2timer før leggetid… 🥱🥱🥱😴😴

Nå er jo melatonin et naturlig søvnregulerende hormon vi allerede har i kroppen

Det hjelper deg å sovne lettere når det et mørkt, så våkner man lettere når det blir lyst.

Veldig bra effekt, men som nevnt kan styrke variere. Noen har best effekt av melatonin i pilleform, andre kan ha bedre effekt av spray eller dråper

• Liker 1
Skrevet
kåre b skrev (32 minutter siden):

Helt rett.
Legemiddelbransjen er kynisk og vil gjerne selge piller for alt; for å våkne, for å sovne, for å bli glad, for å roe ned, for å ha sex, for å dempe matlyst, for å bygge muskler osv osv.
Her er det store penger å tjene ved å spille på helseangst eller andre helt normale utfordringer.

Langtidseffektene av kunstige eller overdrevne mengder av hormoner og virkestoffer, er ikke akkurat oppløftende for mental og psykisk helse.

• Liker 1
Skrevet
17 minutes ago, vortex said:

Det hjelper deg å sovne lettere når det et mørkt, så våkner man lettere når det blir lyst.

Veldig bra effekt, men som nevnt kan styrke variere. Noen har best effekt av melatonin i pilleform, andre kan ha bedre effekt av spray eller dråper

Jeg skal ikke mene så mye fra eller til, men er ikke alltid at selv de naturligste ting gir ønsket effekt over tid. Eksempelvis kan det være fristende å ta testosteron tilskudd, men det kan gi en rekke negative effekter: https://www.forskning.no/hormoner-mannehelse-menneskekroppen/leger-med-klar-testosteron-advarsel/2580416. Mitt råd er å snakke med fastlegen og se om melatonin er rett for deg og de utfordringer du måtte ha.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
vortex skrev (47 minutter siden):

Testosteron er også et naturlig hormon kroppen produserer selv. Vil ikke anbefale folk å randomly blaste det på det grunnlaget alene. (Edit: ser nå at posten over poengterte det samme)

Jeg tar melatonin kun når jeg reiser langt, i jetlag-perioden (ca. en dag per time tidssoneforskyvning). Små doser har funket best for meg.

Endret av Cinemarxism
  • Liker 1
Skrevet
Cinemarxism skrev (8 minutter siden):

Testosteron er også et naturlig hormon kroppen produserer selv. Vil ikke anbefale folk å randomly blaste det på det grunnlaget alene. (Edit: ser nå at posten over poengterte det samme)

Jeg tar melatonin kun når jeg reiser langt, i jetlag-perioden (ca. en dag per time tidssoneforskyvning). Små doser har funket best for meg.

Det er riktig, men jetlag kan forebygges helt uten medisiner.
På mine lange reiser har jeg stilt klokken til bestemmelsesstedet idet jeg går ombord på flyet.
Ved å forholde meg til denne tiden så tidlig som mulig sammen med bevisst bruk av trening, leggetider, måltider vekkerklokke og arbeid, reduseres virkningen av tidsforskjellen vesentlig.
Det er fullt mulig å justere døgnrytmen flere timer i løpet av en dag eller to.

Skrevet
33 minutes ago, Cinemarxism said:

1 hour ago, The Very End said:

Jeg skal ikke mene så mye fra eller til, men er ikke alltid at selv de naturligste ting gir ønsket effekt over tid. Eksempelvis kan det være fristende å ta testosteron tilskudd, men det kan gi en rekke negative effekter: https://www.forskning.no/hormoner-mannehelse-menneskekroppen/leger-med-klar-testosteron-advarsel/2580416. Mitt råd er å snakke med fastlegen og se om melatonin er rett for deg og de utfordringer du måtte ha.

Leger vet ikke alltid best de heller, for eksempel så prakket de på meg Seroquel ( Som er et antipsykotikum ) for langvarig insomnia for over 15 år siden.

Seroquel har som bivirking at man blir trøtt, å vil sove. Men det er ikke den eneste bivirkingen. Inntil for noen år tilbake var seroquel den mest utskrevne medisinen mot søvnvansker, men etter det jeg skjønner har de roet ned utskrivingen av resepter på dette legemiddelet, etter kritikk fra myndighetene

Vektøkning og en forferdelig hangover, hjerte palpitasjoner og restless legs er bare noen av de andre bivirkningene folk opplever med Seroquel. 

Personlig opplever jeg ingen bivirkinger av Melatonin, men så tar jeg det heller ikke hver eneste natt

Så at legene alltid vet best er ikke tilfelle

Skrevet (endret)
vortex skrev (1 time siden):

Nettopp, kroppen regulerer dette helt fint selv. Det er det som er meningen. 

Å begynne å tukle med hormoner skal man være veldig forsiktig med, det bringer skjeldent med seg noe positivt, hvis man ikke har helseproblemer som medfører at kroppen ikke regulerer dette selv.  

Jeg har jobbet skift, dag og natt, snudd døgnet flere ganger i uka, på fiskeri og andre skip. Våken opp mot 3,5 døgn enkelte ganger når ting virkelig ikke gikk som det skulle.  Skjeldent problem å få sove. 

Medsiner fordi man reiser til en annen tidssone? gud hjelpe meg.. 

Nøkkelen er fysisk aktivitet.  

---- 

Selvfølgelig er det noen som sliter med søvn, slik som andre har andre helseproblemer. Da stiller det seg annerledes. Hvis man kan bruke melatonin istf tyngre medisiner så er jo det flott. 

Endret av kåre b
  • Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at hvis man har god effekt av Melatonin er det bra, siden det er mild medisinbruk.

Men man tåler en natt med lite søvn i blant. Det kan fort bli et overforbruk. Feks. i småbarnsperioden, hvis den ene tar nattevåk og den andre vil sove godt på eget rom, er det fort gjort med en pille for å kunne yte 100% på jobb dagen etter.

Apotekene tjener godt på den.

https://www.nettavisen.no/nyheter/melatonin-boom-blant-unge-mange-bruker-det-uten-a-fa-effekt/s/5-95-2916660

Medisiner har bivirkninger. Man må se nytten opp i mot bivirkningene. Fastlegen har de beste rådene mot din søvnløshet. At Melatonin selges uten resept på apoteket, noe som før var reseptbelagt er ikke bra. Dette er en utvikling mot å dempe symptomene istedenfor (å få hjelp til) å gjøre noe med årsaken til søvnproblemene.

https://www.forskning.no/hjertet-melatonin-sovn/vanlig-stoff-mot-sovnloshet-kan-oke-risiko-for-hjertesvikt/2576276

• Innsiktsfullt 1
Gjest 9639a...028
Skrevet
8 hours ago, Espressivo said:

Jeg anbefaler Metode som du får på Apotek 1. De smaker utroooolig godt.....jeg tygger dem som godteri

3.33kr/mg. Sammenlign med Orion 1 til 40% av prisen. Du betaler altså 60% for smak. Kan like gjerne kjøpe godteri?

Skrevet
2 hours ago, kåre b said:

Nettopp, kroppen regulerer dette helt fint selv. Det er det som er meningen. 

Å begynne å tukle med hormoner skal man være veldig forsiktig med, det bringer skjeldent med seg noe positivt, hvis man ikke har helseproblemer som medfører at kroppen ikke regulerer dette selv.  

Jeg har jobbet skift, dag og natt, snudd døgnet flere ganger i uka, på fiskeri og andre skip. Våken opp mot 3,5 døgn enkelte ganger når ting virkelig ikke gikk som det skulle.  Skjeldent problem å få sove. 

Medsiner fordi man reiser til en annen tidssone? gud hjelpe meg.. 

Nøkkelen er fysisk aktivitet.  

---- 

Selvfølgelig er det noen som sliter med søvn, slik som andre har andre helseproblemer. Da stiller det seg annerledes. Hvis man kan bruke melatonin istf tyngre medisiner så er jo det flott. 

Den gjør ikke det hos alle, les deg opp, de som har lave nivåer av melatonin kan oftere få insomnia og andre søvn relaterte problemer.

Når det kommer til søvn, sa tar jeg heller 2 mg med melatonin om kvelden en å gå inn i en ny fase med insomnia. Insomnia er et rent helvete. Jeg foretrekker også melatonin over andre sovemedisiner, som benzodiazepiner osv.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...