Yamato47 Skrevet 5. februar Skrevet 5. februar Deepleifisering er det det går i hos meg for tiden. Linux på desktop og laptop ser ut til å kunne bli aldele nydelig, men hva bør jeg gjøre på telefon-fronten? Jeg sitter med iphone mini 13 nå, og så ser jeg jo at å bytte til den andre typen vil kunne gi synergi med Linux. Finnes det grader av degooglifisering, eller må man bare svelge kamel for å få Vipps/Bank-ID og lignende? Har Nothing og Fairphone noe spesielt for seg da, på softwarefronten?
Sharpings Skrevet 5. februar Skrevet 5. februar (endret) Yamato47 skrev (3 timer siden): Deepleifisering er det det går i hos meg for tiden. Linux på desktop og laptop ser ut til å kunne bli aldele nydelig, men hva bør jeg gjøre på telefon-fronten? Jeg sitter med iphone mini 13 nå, og så ser jeg jo at å bytte til den andre typen vil kunne gi synergi med Linux. Finnes det grader av degooglifisering, eller må man bare svelge kamel for å få Vipps/Bank-ID og lignende? Har Nothing og Fairphone noe spesielt for seg da, på softwarefronten? Fairphone er vel bare en dyr og litt dårlig telefon. Nothing er nok flere hakk bedre. Bare nysgjerrig på hvorfor du velger dette. Er det pga Apple i seg selv eller USA? Du får selvfølgelig lov til å velge hva du vil. Jeg bare undrer. Personlig har jeg kun dårlige opplevelser med Linux, men det kan jo ha endret seg på 6-7 år. Hvis du ikke er fast bestemt på Europeisk, så finnes det jo Japanske telefoner. Endret 5. februar av Sharpings
Yamato47 Skrevet 5. februar Forfatter Skrevet 5. februar Sharpings skrev (8 minutter siden): Er det pga Apple i seg selv eller USA? USA, ja. All 'spark of joy' er borte. Og med det en slags fortryllelse, det er som om jeg har gjennomskua Apple og sett hva de driver med, blant annet produksjon av enorme mengder elektronisk søppel utifra manglende vilje til å gi sikkerhetsoppdateringer, og produksjon (dvs design) av ikke veldig komplisert programvare som de kan ta seg ufattelig bra betalt for. Alt lages i Kina, og aksjonærene blir styrtrike. Det er ikke mulig med full boycott av USA og det aspirerer jeg ikke til heller. Men jeg skulle heller ikke hatt epost og skylagring hos en kinesisk aktør. Å komme ut av icloud er viktigst, for meg. Jeg har bare sett såvidt på Linux på desktop i denne omgang og så langt er jeg imponert. Jeg hadde sist kontakt med det domenet for 20 års tid siden, og da måte man virkelig ville det for å holde på. Det blir spennende å se hvor langt det går nå, med Windows 10, SteamOS og trending av youtube-videoer med "everyone is switching to Linux" - narrativ. 1 2
Javisst Skrevet 5. februar Skrevet 5. februar Er i noenlunde samme båt som deg. Har tatt steget over til Linux Mint, og har ikke angret. For første gang på lenge, så føles maskinen ut som "min egen". Uten all slags mas og bloat og AI og dritt. Men telefon har vist seg utfordrende. Jeg er veldig glad i Apple sine produkter, da kvalitet, økosystem og levetid overgår alt annet som jeg har hatt. Skulle svært gjerne ønsket meg en Linux-basert "iPhone", som jeg kunne knyttet mot datamaskinen med europeiske tjenester, men enn så lenge så tror jeg alle alternativer blir en betydelig nedgradering. Dette er nok en av tingene som hindrer reduksjon av amerikanske "big-tech" tjenester og varer for min del. 2 2
tommyb Skrevet 5. februar Skrevet 5. februar Jeg har aldri bitt i eplet fra den onde dronninga, men akkurat det der med å begrense produktlevetiden gjennom å stoppe oppdateringer, tror jeg faktisk Apple ikke kommer spesielt dårlig fra. Det er en nettside jeg har brukt til å velge mellom Android-modeller, som viser hvilke modeller som har forpliktet seg til å oppgradere minimum til n versjoner av Android. Der ser man verdien av Fairphone og forsåvidt de dyreste Samsungene... Bytt ut siste tall for å se på forskjellige versjoner av Android. https://www.androidupdatetracker.com/android/23 Man kan jo alltids kjøpe en Jolla telefon, men... 2
Svein M Skrevet 5. februar Skrevet 5. februar Du må nok enten ha Apple eller en android telefon for å få BankId og annet. Det er veldig mange forskjellige merker på Android som er brukbare. 1
onkel_jon Skrevet 5. februar Skrevet 5. februar Må man ha BankID på mobil da, er det ikke nok med brikke? Men den blir nok faset ut etter hvert, Vipps klarer man nok uten, er bare å bruke bank overføring som man gjorde før.
Complexity Skrevet 5. februar Skrevet 5. februar (endret) Blitt så mye sikkerhet nå at du om du vil ha en sømløs hverdag så må du nok ha hele pakken fra en av de store. Selv beta oppdateringer til telefoner fra deres egen produsent kan få bankid til å reagere. Alt må være signert og helt i orden i dag av sikkerhetsmessige grunner. Men om du vil prøve å holde deg unna Google så finnes det Aurora Store til Android som lar deg installere og administrere apper uten google tilknytning, og komplette Android versioner som ikke har noe google involvert som f.eks GrapheneOS. Endret 5. februar av Complexity
Runar Skrevet 6. februar Skrevet 6. februar tommyb skrev (5 timer siden): Jeg har aldri bitt i eplet fra den onde dronninga, men akkurat det der med å begrense produktlevetiden gjennom å stoppe oppdateringer, tror jeg faktisk Apple ikke kommer spesielt dårlig fra. Nettopp, som eksemplifisert med en nylig oppdatering for telefoner helt tilbake til iPhone 5s fra 2013. Lykke til med å finne en annen produsent som gir ut oppdateringer til 12 år gamle telefoner. Ellers forstår jeg trådstarters ønske om å kutte avhengigheten til amerikanske produkter, og forstår også at man kan se på Apples produkter som overpriset, men å skylde på manglende oppdateringer blir litt feil. Når det gjelder alternativer så kan jeg legge til at GrapheneOS utvikles av en kanadisk organisasjon, og en rekke ikke-amerikanske produsenter av kompatible telefoner, så kanskje det kan være et alternativ? Jeg fant også en liste over bankapper og lignende som fungerer/ikke fungerer på GrapheneOS: https://privsec.dev/posts/android/banking-applications-compatibility-with-grapheneos/#norway 2 1
bbios Skrevet 6. februar Skrevet 6. februar Runar skrev (15 timer siden): Når det gjelder alternativer så kan jeg legge til at GrapheneOS utvikles av en kanadisk organisasjon, og en rekke ikke-amerikanske produsenter av kompatible telefoner, så kanskje det kan være et alternativ? Jeg fant også en liste over bankapper og lignende som fungerer/ikke fungerer på GrapheneOS: https://privsec.dev/posts/android/banking-applications-compatibility-with-grapheneos/#norway Er det ikke kun Google Pixel telefoner grapheneOS støtter?
Smule8o Skrevet 6. februar Skrevet 6. februar Hva gjelder selve den fysiske telefonen er Samsung noe å tenke på da er er en av få som faktisk designer egne SoC'er (prosessor mm.) i et vennligsinnet land. Desverre blir man vel da stuck med Android.
Svein M Skrevet 6. februar Skrevet 6. februar bbios skrev (15 minutter siden): Er det ikke kun Google Pixel telefoner grapheneOS støtter? Det ser ut til å stemme. https://grapheneos.org/faq#device-support
Yamato47 Skrevet 6. februar Forfatter Skrevet 6. februar onkel_jon skrev (21 timer siden): Må man ha BankID på mobil da, er det ikke nok med brikke? Men den blir nok faset ut etter hvert, Vipps klarer man nok uten, er bare å bruke bank overføring som man gjorde før. Jeg er ikke villig til å gi slipp på Vipps. Det jeg kan gjøre er å bare fortsette å ha iphone minien jeg har, synke bilder og notat mot europeisk sky og droppe all forbindeles rett mot PC og laptop. Da blir telefonen litt mindre brukandes, kanskje, og det trenger ikke være en dårilg ting. Og: Jeg blir veldig overraska hvis det ikke innen 10 år finnes en europeisk app-store som løser dette problemet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå