Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Tips til safe

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ønsker å kjøpe meg en safe til å ha på soverommet. 

Skal brukes til å oppbevare kontanter og andre ting av verdi og muligens våpen. Så trenger litt plass men ikke gigantisk, skal ikke ha noen rifle kun evt håndvåpen. 

Tips? Ser det er uendelig mange forskjellige varianter og enormt prisspenn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer jo litt an på hvilke funksjoner du vil oppfylle.

De billigste/enkleste hindrer barn og folk fra å forsyne seg, mens de avanserte gjør det vanskelig for "ekte" tyver å bryte seg inn/ta med seg safen.
Skal den sikre verdier mot brann, og hvor høy temperatur skal det tåle?
Våpen er det helt klare regler for hvordan de skal oppbevares, er det noe du bryr deg om?

Skrevet
Jobs skrev (1 time siden):

Godt å vite, våpen er sånn på siden. Mulig i fremtiden. Så kan godt kjøpe en safe som ikke er FG godkjent i dag og håndtere det i evt fremtidig situatsjon. 

WiiBoy skrev (1 time siden):

Det kommer jo litt an på hvilke funksjoner du vil oppfylle.

De billigste/enkleste hindrer barn og folk fra å forsyne seg, mens de avanserte gjør det vanskelig for "ekte" tyver å bryte seg inn/ta med seg safen.
Skal den sikre verdier mot brann, og hvor høy temperatur skal det tåle?
Våpen er det helt klare regler for hvordan de skal oppbevares, er det noe du bryr deg om?

Det er i første omgang enkle krav som å holde barn og vaskehjelp/håndtverkere borte i fra viktige ting. 

Våpen er mer teoretisk og om det blir aktuelt får jeg heller skaffe ett eget våpenskap i fremtiden :)

Skrevet

Raufoss Safehouse alternativt noe fra Franz Jæger?  FJ 5/7 XXS EXL eller tilsvarende i den størrelsen for dokumenter, kamera og slike ting?

Skrevet
19 minutes ago, Salvesen. said:

Det er i første omgang enkle krav som å holde barn og vaskehjelp/håndtverkere borte i fra viktige ting. 

En sånn fra biltema til 499;
https://www.biltema.no/hjem/sikkerhet-i-hjemmet/oppbevaring-med-las/sikkerhetsboks-med-kodelas-2000022685

Den typen er god nok til å sørge for at vaskehjelper, barn eller barnas venner ikke bare tar med seg noen løse kontanter som ligger og slenger. Den lar seg nok lett åpne med en vinkelsliper, men da går man over fra å være "langfingret" til å være ekte tyv.

Den kan også boltes fast, sånn at den ikke bare kan tas med ut.

Skrevet

Jeg kan gjerne anbefale deg å kjøpe et våpenskap ja, men styr langt unna de med kodelås! Nøkkellås er det eneste som duger i lavere prisklasser.

Det første jeg traff på var dette: https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=395518336&srsltid=AfmBOooBVeOY6deuKrQzzQQftUfdYT9BCXe7zN4AEhnRtgo5KaIUtEJB
VIKTIG at det har en godkjenning, det kunne ALDRI skapet som anbefales over her få!

Med rett teknikk åpner du dette skapet med en lett hammer på to sekunder! (Jeg har 6 forskjellige sånne selv! Ikke noe jeg vil satse verdier på!)  Bruker du rå makt så holder en litt kraftig flat skrutrekker / evt et kubein.
Viktig at du kan plugge det fast også hvis du skal ha våpen eller andre verdier der!
Jeg kjøpte i sin tid et 'geværskap' men har aldri eid et eneste gevær. Derimot har jeg GOD plass der til håndvåpen, ammo og ting som har verdi for meg! Jeg benytter skapet til medisiner (som kan være farlige for barn / dyr) dyre gjenstander, dokumenter og annet gøy!
Hvis du bruker litt tid så kan du komme over mye bra og brukt.. Verdt å tenke på.

Skrevet
Salvesen. skrev (2 timer siden):

Korleis vurderer du sansynlegheita for at barn, vaskehjelp eller handtverkar får muligheit til å tilbringe tid ved safen? Mange safer, særleg dei billegaste har svakheiter som kan utnyttast. Dette er kanskje ein særleg utfordring om du har barn som er litt eldre og er veldig nyskjerrige.

Til slik heilt enkel oppbevaring av litt pengar og anna småting så tenker eg at det strengt tatt er godt nok med ei enkel oppbevaringsboks med lås.
Eventuelt ein liten safe av liknande type som den som det var lenke til frå Biltema. Den fra biltema var veldig billig, typisk ligg slike småsafer på ca 1000 lappen og er dermed eit prisgunstig alternativ som gir moderat beskyttelse.

Om du tenker på oppbevaring av verdipapirer og kanskje bilder så bør du sjå på brannsafer. Ein brannsafe er relativt store i forhold til obbevaringsplass sidan brannsafer har tjukke isolerte veggar, sjølv om brannsafer er låsbare så er det ofte ein relativt enkelt lås samanlikna med låsen på til dømes våpenskap. Husk at i forhold til husbrann så bør brannsafen oppevarast lavt i bygget der temperaturane ikkje nødvendigvis blir så høge, safen bør gjerne også plasserast mot yttervegg eller annan stad i huset der det er relativt lett å finne igjen safen etter ein brann.

For oppbevaring av våpen så er det berre godkjente våpenskap som er alternativet, disse oppfyller då FG krava til innbrotssikkerheit forutsatt at skapet er bolta fast eller lasta med nok vekter. Våpenskap er dårleg eigna som brannbeskyttelse om temperaturane blir høge.

Det finnes også kombiskap som kombinerer både brannskjerming og innbrotssikkerheit. Ulempen med slike kombiskap er at dei ofte er relativt dyre sidan kombiskap er sertifisert for både innbrot og brann. Eg vil nok likevel slå eit slag for at eit kombiskap er det som er mest aktuelt å skaffe seg. Særleg om du tenker å oppbevare kontanter utover trivielle beløp så er det eit vel så stort poeng at du kan finne igjen pengane etter ein brann som det er å hindre nokon i å stjele pengane. Men om du skal oppbevare kontantbeløp under 1000 kr i safen så er det sjølvsagt ikkje noko særleg poeng å investere fleirfoldige tusen i ordentlig safe.

Skrevet
The Avatar skrev (4 minutter siden):

Korleis vurderer du sansynlegheita for at barn, vaskehjelp eller handtverkar får muligheit til å tilbringe tid ved safen? Mange safer, særleg dei billegaste har svakheiter som kan utnyttast. Dette er kanskje ein særleg utfordring om du har barn som er litt eldre og er veldig nyskjerrige.

Til slik heilt enkel oppbevaring av litt pengar og anna småting så tenker eg at det strengt tatt er godt nok med ei enkel oppbevaringsboks med lås.
Eventuelt ein liten safe av liknande type som den som det var lenke til frå Biltema. Den fra biltema var veldig billig, typisk ligg slike småsafer på ca 1000 lappen og er dermed eit prisgunstig alternativ som gir moderat beskyttelse.

Om du tenker på oppbevaring av verdipapirer og kanskje bilder så bør du sjå på brannsafer. Ein brannsafe er relativt store i forhold til obbevaringsplass sidan brannsafer har tjukke isolerte veggar, sjølv om brannsafer er låsbare så er det ofte ein relativt enkelt lås samanlikna med låsen på til dømes våpenskap. Husk at i forhold til husbrann så bør brannsafen oppevarast lavt i bygget der temperaturane ikkje nødvendigvis blir så høge, safen bør gjerne også plasserast mot yttervegg eller annan stad i huset der det er relativt lett å finne igjen safen etter ein brann.

For oppbevaring av våpen så er det berre godkjente våpenskap som er alternativet, disse oppfyller då FG krava til innbrotssikkerheit forutsatt at skapet er bolta fast eller lasta med nok vekter. Våpenskap er dårleg eigna som brannbeskyttelse om temperaturane blir høge.

Det finnes også kombiskap som kombinerer både brannskjerming og innbrotssikkerheit. Ulempen med slike kombiskap er at dei ofte er relativt dyre sidan kombiskap er sertifisert for både innbrot og brann. Eg vil nok likevel slå eit slag for at eit kombiskap er det som er mest aktuelt å skaffe seg. Særleg om du tenker å oppbevare kontanter utover trivielle beløp så er det eit vel så stort poeng at du kan finne igjen pengane etter ein brann som det er å hindre nokon i å stjele pengane. Men om du skal oppbevare kontantbeløp under 1000 kr i safen så er det sjølvsagt ikkje noko særleg poeng å investere fleirfoldige tusen i ordentlig safe.

Pr nå tenker jeg noe veldig enkelt, da jeg har små barn som ikke kommer til å komme seg inn på en god stund samt at jeg ikke er spessielt bekymret for andre folk som er i huset men har lyst til å oppbevare litt større mengder kontanter hjemme fremover, så greit at ingen blir fristet om de kommer over det... Samt medisiner, om det skulle trenges ønsker jeg ikke å ha "sterke" medisiner liggende å slenge ift barn osv. 

Så jeg tror en slik enkel sak kan dekke behovet de neste årene så får en heller se på bedre saker etterhvert :)

Skrevet

Sjølv om det sikkerheitsmessig ikkje er anerkjent som ein god metode for å sikre verdisakar, så vil eg likevel minne om at det å skjule verdisakene også til dels fungerer. Ein stor fordel med ein veldig liten safe eller oppbevaringsboks er at du forholdsvis lett kan montere den på ein skjult plass der safen ikkje er så lett å finne. Å ha ein stor blank safe i eit hjørne på soverommet kan kanskje fort ha litt motsatt effekt ved at det blir veldig spennande for barna å prøve å gjette koda.

Skrevet
The Avatar skrev (21 minutter siden):

Sjølv om det sikkerheitsmessig ikkje er anerkjent som ein god metode for å sikre verdisakar, så vil eg likevel minne om at det å skjule verdisakene også til dels fungerer. Ein stor fordel med ein veldig liten safe eller oppbevaringsboks er at du forholdsvis lett kan montere den på ein skjult plass der safen ikkje er så lett å finne. Å ha ein stor blank safe i eit hjørne på soverommet kan kanskje fort ha litt motsatt effekt ved at det blir veldig spennande for barna å prøve å gjette koda.

Ja den skal gjemmes, i klesskap bak rask og rusk :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...