Gå til innhold

Revolusjon i Iran?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Mr.M skrev (9 minutter siden):

hva bygger du det på? Hoveddelen dødsdømte er nok "klassiske" forbrytelser som drap, voldtekt, ran, og grov narkotika kriminalitet.

at det henrettes "hele" 1500-2000 årlig, har vel muligens sin forklaring i at de praktiserer dødsstraff mer konsekvent enn andre land, som "nøyer seg med" å idømme dødsstraff men ikke fullbyrder det.

https://deathpenaltyinfo.org/iran-sees-75-increase-in-executions-during-first-four-months-of-2025-over-2024

De bruker det som et våpen mot egen befolkning, for å true minoriteter til underkastelse

https://iranhumanrights.org/2025/07/iran-political-death-sentences-surge-in-brutal-crackdown-on-minorities/

Endret av Tussi
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
13 hours ago, Imaginacíon said:

USA kan ikke annet enn å bombe. Aldri i verden om de går inn med soldater, og gjør de det blir det katastrofe. Bomber de, dreper de iranere, også sivile. Jepp. Det vil nok hjelpe. Det har en jo sett andre steder.

Kommer veldig mye ann på antall bomber og type. Hiroshima og Nagasaki viser at bombing kan avgjøre konflikter - men prisen...........

Skrevet
Tussi skrev (12 minutter siden):

jeg er litt skeptisk til denne NGO'en

Sitat

According to Norway-based Iran Human Rights (IHRNGO)

Jeg har sett tilfeller tidligere der man underkommuniserer eller med vilje ikke nevner hele bildet rundt en dødsdømt. F.eks. var det en som"ble henrettet fordi han var homoseksuell" men når jeg gravde i saken i utenlandske kilder, viste det seg at han riktignok var homse, men han hadde egentlig voldtatt og drept tre unge gutter.

• Innsiktsfullt 3
Skrevet
Mr.M skrev (15 minutter siden):

jeg er litt skeptisk til denne NGO'en

Jeg har sett tilfeller tidligere der man underkommuniserer eller med vilje ikke nevner hele bildet rundt en dødsdømt. F.eks. var det en som"ble henrettet fordi han var homoseksuell" men når jeg gravde i saken i utenlandske kilder, viste det seg at han riktignok var homse, men han hadde egentlig voldtatt og drept tre unge gutter.

Jeg innser at  du forsvarer dette, jeg er overhodet ikke interessert å gi det noe som helst oppmerksomhet videre

• Liker 3
Skrevet
Imaginacíon skrev (11 minutter siden):

Å prøve å bringe på det rene de faktiske forhold er å "forsvare".

Nei å hevde at Iran bare gjennomfører dødsstraff ift andre land er å bagatellisere det omfattende drapene vi ser på minoriteter. Trodde du var en av de som liksom skulle forsvare utsatte grupper...

• Liker 4
Skrevet (endret)
3 minutes ago, Tussi said:

Nei å hevde at Iran bare gjennomfører dødsstraff ift andre land er å bagatellisere det omfattende drapene vi ser på minoriteter. Trodde du var en av de som liksom skulle forsvare utsatte grupper...

Dette er en stråmann. Hen var litt skeptisk til denne NGOen pga et kjent tilfelle av fusk med fakta.

Endret av Imaginacíon
  • Liker 1
Skrevet
Imaginacíon skrev (1 minutt siden):

Dette er en stråmann. Hen var litt skeptisk til denne NGOen pga et kjent tilfelle av fusk med fakta.

Nei, han sa allerede før det at han ikke trodde det var spesifikt mot minoriteter, og at de fleste var kriminelle 

• Liker 3
Skrevet
4 minutes ago, Tussi said:

Nei, han sa allerede før det at han ikke trodde det var spesifikt mot minoriteter, og at de fleste var kriminelle 

Han hadde en teori om at hoveddelen dømte var vanlige forbrytere. Skal en komme nærmere sannheten må en kunne fremsette teorier og hypoteser.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
DukeNukem3d skrev (15 timer siden):

Om dette stemmer, hører det med at Ilam er en provins hvor etniske kurdere utgjør en stor majoritet (typ 80%). Dette inkluderer da også Abdanan. I så måte skal man være litt skeptisk mot å anse hendelser som skjer i denne typen provinser for noe som nødvendigvis også vil være aktuelt andre steder i landet, skjønt man har lov å håpe.

Utfordringen i Iran er at prestestyret har store sikkerhetsstyrker som er svært lojale kombinert med en fragmentert og svak opposisjon. Det skal sånn sett mye til før staten taper sitt voldsmonopol, og det kan i tillegg være vanskelig for befolkningen å finne noe samlende punkt å jobbe mot utover å uttrykke misnøye. Dette illustreres jo av det @Imaginacíon postet over her, der det uttrykkes at alternativet til prestestyret fremstilles å være å bli tatt over av Israel/USA. Igjen vet man jo ikke om det er slik folk flest oppfatter det, men det er reelt at man i liten grad har noen samlende opposisjonsfigurer i landet som kan tilby et samlende alternativ til de religiøse mørkemennene.

• Liker 1
Skrevet
1 minute ago, Hugo_Hardnuts said:

Om dette stemmer, hører det med at Ilam er en provins hvor etniske kurdere utgjør en stor majoritet (typ 80%). Dette inkluderer da også Abdanan. I så måte skal man være litt skeptisk mot å anse hendelser som skjer i denne typen provinser for noe som nødvendigvis også vil være aktuelt andre steder i landet, skjønt man har lov å håpe.

Utfordringen i Iran er at prestestyret har store sikkerhetsstyrker som er svært lojale kombinert med en fragmentert og svak opposisjon. Det skal sånn sett mye til før staten taper sitt voldsmonopol, og det kan i tillegg være vanskelig for befolkningen å finne noe samlende punkt å jobbe mot utover å uttrykke misnøye. Dette illustreres jo av det @Imaginacíon postet over her, der det uttrykkes at alternativet til prestestyret fremstilles å være å bli tatt over av Israel/USA. Igjen vet man jo ikke om det er slik folk flest oppfatter det, men det er reelt at man i liten grad har noen samlende opposisjonsfigurer i landet som kan tilby et samlende alternativ til de religiøse mørkemennene.

Den eneste figuren jeg har sett fremmet til å ta over er Pahlavi, sønn til den den gang forhatte Shahen. Jeg stiller meg tvilende til at dette er noe folk flest vil.

• Liker 1
Skrevet
Imaginacíon skrev (3 minutter siden):

Den eneste figuren jeg har sett fremmet til å ta over er Pahlavi, sønn til den den gang forhatte Shahen. Jeg stiller meg tvilende til at dette er noe folk flest vil.

Det er nok de færreste iranere interessert i nei. Man har en del andre skikkelser, men utfordringen er at opposisjonen er fragmentert basert på etniske, religiøse og politiske skillelinjer. Dette er nettopp noe regimet har understøttet som et ledd i å bevare sin posisjon - god gammeldags splitt & hersk.

• Liker 2
Skrevet
Tussi skrev (27 minutter siden):

ja hvorfor skulle jeg ikke tro/si det? Iran har 90 millioner innbyggere, og selvsagt sin andel av grove forbrytelser som bla. drap og voldtekt.

dermed, at summen av slike forbrytelser godt kan forklare 1000-1500 henrettelser pr. år er da helt plausibelt, all den tid det idømmes ganske konsekvent som vi vet.

• Innsiktsfullt 2
Skrevet
Imaginacíon skrev (24 minutter siden):

nei, det er ikke realistisk. Blir litt som enkelte russere som ønsker etterkommere av Tsaren som nytt overhode.

Dessuten er vel Pahlavi først og fremst ønsket av iranere som flyktet i 1979 (hvorav mange var Shaen tilhengere) og lever i diaspora i utlandet.

Et problem i Iran, er at de har blitt regime-indoktrinert i snart femti år, så å få de til å tenke "utenfor boksen" er nok ikke lett. Men jeg vil tippe at uansett evt. nytt styre, blir det ganske konservativt. (i alle fall til å begynne med)

• Liker 1
Skrevet
37 minutes ago, Mr.M said:

nei, det er ikke realistisk. Blir litt som enkelte russere som ønsker etterkommere av Tsaren som nytt overhode.

Dessuten er vel Pahlavi først og fremst ønsket av iranere som flyktet i 1979 (hvorav mange var Shaen tilhengere) og lever i diaspora i utlandet.

Et problem i Iran, er at de har blitt regime-indoktrinert i snart femti år, så å få de til å tenke "utenfor boksen" er nok ikke lett. Men jeg vil tippe at uansett evt. nytt styre, blir det ganske konservativt. (i alle fall til å begynne med)

Jeg har mest tro på reform av sittende styre. Jeg vil tro de innser nå at noe må gjøres.

Skrevet
Mr.M skrev (33 minutter siden):

ja hvorfor skulle jeg ikke tro/si det? Iran har 90 millioner innbyggere, og selvsagt sin andel av grove forbrytelser som bla. drap og voldtekt.

dermed, at summen av slike forbrytelser godt kan forklare 1000-1500 henrettelser pr. år er da helt plausibelt, all den tid det idømmes ganske konsekvent som vi vet.

FN er nå ganske tydelige på at det du skriver her ikke stemmer, men heller at minoriteter både idømmes strengere straffer enn andre og i mindre grad blir sikret en rettferdig rettsprosess: https://docs.un.org/en/A/HRC/31/26 Det er jo noe som skurrer når Minoriteter som utgjør noen få prosent av befolkningen plutsetlig utgjør flere titalls prosent av de som blir henrettet...

• Liker 1
Skrevet
2 minutes ago, Hugo_Hardnuts said:

FN er nå ganske tydelige på at det du skriver her ikke stemmer, men heller at minoriteter både idømmes strengere straffer enn andre og i mindre grad blir sikret en rettferdig rettsprosess: https://docs.un.org/en/A/HRC/31/26 Det er jo noe som skurrer når Minoriteter som utgjør noen få prosent av befolkningen plutsetlig utgjør flere titalls prosent av de som blir henrettet...

Det er et poeng. En skulle tro det var nogenlunde fordelt etter størrelsen på befolkningen.

Skrevet (endret)
Imaginacíon skrev (4 minutter siden):

Det er et poeng. En skulle tro det var nogenlunde fordelt etter størrelsen på befolkningen.

Nei, kurdere blant annet utgjør 13% av befolkningen, over 50% av de henrettede.ser det ut til ifølge den ene linken.  Baluchere er også en stor del

Endret av Tussi
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Just now, Tussi said:

Nei, kurdere blant annet utgjør 13% av befolkningen, over 50% av de henrettede.ser det ut til

Det tyder på at det er en skjevbehandling av kurdere.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...