Gå til innhold

Revolusjon i Iran?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
34 minutes ago, Fatninja said:

Hva skjer?

Det er voldsomme protester i Iran og de har vistnok mistet kontroll over byen Abdanan.

Kan dette være nok til regimeendring i Iran?

https://www.ncr-iran.org/en/ncri-statements/statement-iran-protest/iran-malekshahi-and-abdanan-fall-to-the-people-as-repressive-forces-flee-from-rebellious-youth/

Det kan gå begge veier. Det er rapporter om motprotester. Borgerkrig kanskje. Det spørs hvor regimetro revolusjonsgarden er.

• Liker 2
Skrevet

Lov å håpe at det endelig kan skje noe. Jeg har sett flere eksil-iranere uttrykke et reelt håp denne gangen. En regimeendring må skje innenfra, på det iranske folkets premisser, hvis ikke risikeres landet å kastes ut i borgerkrig og kaos som vil bli svært blodig og langvarig.

• Liker 5
Skrevet
Fatninja skrev (7 timer siden):

Hva skjer?

Det er voldsomme protester i Iran og de har vistnok mistet kontroll over byen Abdanan.

Kan dette være nok til regimeendring i Iran?

https://www.ncr-iran.org/en/ncri-statements/statement-iran-protest/iran-malekshahi-and-abdanan-fall-to-the-people-as-repressive-forces-flee-from-rebellious-youth/

La oss for all del håpe det. Hvis ikke frykter jeg massakre og massive henrettelser i den byen

• Liker 3
Skrevet
6 minutes ago, DukeNukem3d said:

Dere får ta det for det det er verdt, kun en påstand :)

Kanskje var denne karen en jævel, men at minoriteter gjør dette kan bety at det går mot borgerkrig.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Imaginacíon skrev (18 minutter siden):

Kanskje var denne karen en jævel, men at minoriteter gjør dette kan bety at det går mot borgerkrig.

Hvor mange år skal minoriteter finne seg i å bli henrettet  og undertrykket flr de gjør opprør?

• Liker 3
Skrevet
5 minutes ago, Tussi said:

Hvor mange år skal minoriteter finne seg i å bli henrettet  og undertrykket flr de gjør opprør?

Jeg konstaterer kun det som ser ut til å bli resultatet. De har våpen, er villig til å bruke dem, og sentralmakten kommer til å gå etter dem.

Skrevet
Imaginacíon skrev (2 minutter siden):

Jeg konstaterer kun det som ser ut til å bli resultatet. De har våpen, er villig til å bruke dem, og sentralmakten kommer til å gå etter dem.

Da håper jeg USA gjør alvor av truslene

• Liker 3
Skrevet
2 minutes ago, Tussi said:

Da håper jeg USA gjør alvor av truslene

USA kan ikke annet enn å bombe. Aldri i verden om de går inn med soldater, og gjør de det blir det katastrofe. Bomber de, dreper de iranere, også sivile. Jepp. Det vil nok hjelpe. Det har en jo sett andre steder.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
15 minutes ago, DukeNukem3d said:

Demonstrantene roper "Pahlavi vil komme tilbake!" Politiet står på taket, de er ikke en del av demonstrasjonen. Men vil folk flest ha Pahlavi? Jeg tviler.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
12 minutes ago, Tussi said:

Tøffe folk dette regimet, skyter ned demonstranter, stormer sykehus og stjeler likene av de de har drept

https://www.nrk.no/urix/anklager-iran-for-a-stjele-lik-fra-sykehus-1.17714781

Og igjen ,dette gjør de mot egen sivilbefolkning

Hvis dette stemmer så bør det fordømmes, kan overhodet ikke forsvares.

Israel gjør likskjendinger mot palestinerne, har null respekt for gravsteder, kan det forsvares mener du? Jeg tar det opp siden du fremhever at Iran gjør det mot egen sivilbefolkning.

Endret av Imaginacíon
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Imaginacíon skrev (9 minutter siden):

Hvis dette stemmer så bør det fordømmes, kan overhodet ikke forsvares.

Israel gjør likskjendinger mot palestinerne, har null respekt for gravsteder, kan det forsvares mener du? Jeg tar det opp siden du fremhever at Iran gjør det mot egen sivilbefolkning.

Jeg tar det opp på den måten fordi dette handler om Iran, og det er mange som hele tiden sier "hva med Israel". Jeg regner med du ikke vil vi skal blande inn i iran hver gang du kritiserer Irsrael? Det var poenget mitt

• Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Tussi skrev (18 timer siden):

Ja, det er tragisk. Og de fleste som henrettes er etniske og religiøse minoriteter.

hva bygger du det på? Hoveddelen dødsdømte er nok "klassiske" forbrytelser som drap, voldtekt, ran, og grov narkotika kriminalitet.

at det henrettes "hele" 1500-2000 årlig, har vel muligens sin forklaring i at de praktiserer dødsstraff mer konsekvent enn andre land, som "nøyer seg med" å idømme dødsstraff men ikke fullbyrder det.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...