obygda Skrevet 31. desember 2025 Skrevet 31. desember 2025 Så er vi endelig kommet dit igjen - ved slutten av året der finansene skal gjøres opp. Inntekter der, utgifter her og resultatet blir skatt til velferd både her og der. Men hva som om inntektene ikke er der? Blir det da skatt til velferd? Dette har staten selvfølgelig tenkt på - skatt skal man alltid få selv om man ingen inntekt haver.. Har du noe som er verdt en slant for andre - så er man formuende - og skal skatte av det. Har man puttet formuen på lønnskonto - slik alle andre med vanlig lønn gjør - så får man veldig lite igjen på innskudd der - står det mye penger der - ja så kan det fort bli formueskatt i vente som langt overskrider innskuddsrenten. Om man er dårlig på å plassere sine midler er ikke det formidlene i statens øyne - nei det er sågar skjerpende. Jo dummere man agerer mhp egen formue - jo mer skatt skal man betale. Det gjelder å skatteplanlegge som det så fint heter. Og de rikeste gjør det - de som drømmer om å bli rike og kanskje har en fantastisk ide - de rømmer landet for ikke å bli rammet av denne skatten. Tilbake sitter de dummeste som enten ikke evner å planlegge sin formue, eller rett og slett ikke vil - slike vrange som meg. Vi snakker altså om de som ikke kjøper seg dyre hytter eller leiligheter de egentlig ikke trenger. De som ikke putter penger i aksjer eller sparer på høyrrente - men de som bare tar imot sin lønn og lar den stå der på lønnskontoen og isteden fokuserer på å arbeide hardt - det er de som skal bære den tyngste skatten. For det er blitt slik i dette landet - akkurat som Astrid Lindgren i sin tid skrev - at sitter man stille og IKKE skjermer sine verdier - kommer trollet og forsyner seg. Og trollet - det er staten det. Vi skriver snart 2026 - jeg er en idiot mhp skatteplanlegging, ja jeg vet det, - jeg har noe formue på lønnskonto - jeg har ikke gjeld og føler en enorm urettferdighet på hvordan skattesystemet er bygget opp. Så urettferdig at jeg frivillig legger hodet på hoggestabben og venter på at trollet skal hugge til igjen - i år som i fjor. Uansett hvor mye jeg skriker og hyler opp om hvor gal denne skatten faktisk kan være - så vil ingen i Monismanien høre. Jeg ser smarte mennesker rømme landet - mennesker som ønsker å skape arbeidsplasser. Jeg ser pensjonister som bare ønsker å bo den siste tiden av livet i boligen de eier, men som sliter noe enormt med å klare nettopp det fordi staten ser en formue der. https://www.budstikka.no/nar-formuesskatt-rammer-98-aringer-med-lav-inntekt/o/5-55-2165847 Denne damen på 98 rammes hardt...men det finnes verre historier der ute. Jeg som vanlig arbeider rammes faktisk prosentvis hardere. Min reelle skattesats for 2025 endte nær 50% - dette fordi jeg har en høy lønn fra før - en lønn som uten fradrag gir en skattesats på rundt 47% - før formueskatten kommer på toppen. Og jeg har jo ingen fradrag, men kun formue...så da skriver vi fort 50% i 2026..... Jeg klarer å bære dette - derfor kan jeg være så trass - men rettferdig - det synes jeg ikke trollet i Monensmanien er. Jeg vil ikke kjøpe meg hytte og skjerme min formue - fordi jeg ikke vil bidra til å bygge ned mer natur. Jeg vil ikke putte penger i aksjer - fordi jeg ikke liker å spekulere. Jeg vil ikke dytte penger inn på høyrente konto bare fordi staten jager meg - jeg vil bestemme selv. Jeg vil ikke pusse opp eller kjøpe nyere bolig da dagens bolig er bra nok som den er. Jeg vil rett og slett ikke forbruke mer enn jeg strengt tatt behøver. Men i år som i fjor - trollet i Monensmanien hører ikke...de bare kommer og teller kronene og krever sin skatt. Hvorfor skal man arbeide når man kan leve av pengene man har? Det er det store spørsmålet jeg stiller meg ved inngangen til 2026. For jeg KAN faktisk flytte penger - si opp jobben - ta fri og IKKE bidra like mye til velferdsstaten som før. Det er det trollet i Monensmanien forteller meg at jeg bør gjøre. Kaste inn årene og la andre bære byrden med velferdsstaten. Men det føles veldig som å skulke en dugnad. Min rygg er sterk - min arbeidsevne er god og mitt skattebidrag er stort . men det er ingenting ved dagens skatteregler som taler for å fortsette å bidra slik jeg gjør. Så kanskje 2026 blir mitt siste år som vanlig ansatt. Godt nytt skatteår 1
aklla Skrevet 31. desember 2025 Skrevet 31. desember 2025 (endret) Man kan slepe hesten til vann, men ikke tvinge den til å drikke. At du tilsynelatende netto taper på formuen er ett valg du tar. Ingen kan ta fra deg det valget på samme måte som at en tørst hest kan velge å ikke drikke. Men hvorfor klage på at du er tørst når alt du trenger å gjøre er å drikke vannet forran deg? Det tar 2 minutter for deg å tjene på formuen din risikofritt. At du velger å ikke gjøre det er egentlig lite å klage på.. Jeg betaler også formueskatt, men min kapital tjener meg penger også, så det er ikke så stort problem. Endret 31. desember 2025 av aklla 1
Uderzo Skrevet 31. desember 2025 Skrevet 31. desember 2025 Skattesystemet er neppe designet rundt livsstrategien til de som helst vil ha pengene i madrassen. 1
obygda Skrevet 31. desember 2025 Forfatter Skrevet 31. desember 2025 aklla skrev (1 minutt siden): Man kan slepe hesten til vann, men ikke tvinge den til å drikke. At du tilsynelatende netto taper på formuen er ett valg du tar. Ingen kan ta fra deg det valget på samme måte som at en tørst hest kan velge å ikke drikke. Men hvorfor klage på at du er tørst når alt du trenger å gjøre er å drikke vannet forran deg? Det tar 2 minutter for deg å tjene på formuen din risikofritt. At du velger å ikke gjøre det er egentlig lite å klage på.. Jeg gjør et bevisst valg..men det finnes mennesker der ute som ikke gjør det. Skal skattene være rettferdige så bør skattereglene være 100% nøytrale mhp verdisetting slik at ingen rammes mer enn andre. Her feiler skattesystemet grovt mener jeg. 1
obygda Skrevet 31. desember 2025 Forfatter Skrevet 31. desember 2025 Uderzo skrev (1 minutt siden): Skattesystemet er neppe designet rundt livsstrategien til de som helst vil ha pengene i madrassen. Men hva med vanlige lønnsmottagere som bare setter lønnen inn på lønnskonto?
oddeh Skrevet 31. desember 2025 Skrevet 31. desember 2025 Har allerede vunnet i lotto ved å være født i Norge. Man kan si mye om urettferd vedrørende skatt og avgifter, men vi har det latterlig bra uansett. 1
nebrewfoz Skrevet 31. desember 2025 Skrevet 31. desember 2025 2 minutes ago, obygda said: Men hva med vanlige lønnsmottagere som bare setter lønnen inn på lønnskonto? De bør snarest bli fortalt at det lønner seg å sette det meste av pengene på en sparekonto, i det minste. Lønnskonto gir vel ikke noe særlig bedre rente enn madrassen. 1
obygda Skrevet 31. desember 2025 Forfatter Skrevet 31. desember 2025 nebrewfoz skrev (4 minutter siden): De bør snarest bli fortalt at det lønner seg å sette det meste av pengene på en sparekonto, i det minste. Lønnskonto gir vel ikke noe særlig bedre rente enn madrassen. Jeg vet dette. Men det er ikke slik at alle gjør dette. Hvorfor har man et skattesystem som premierer ulik agering her? Husk det er mange der ute som ikke gjør aktiv skatteplanlegging
aklla Skrevet 31. desember 2025 Skrevet 31. desember 2025 Skattesystemet reagerer likt. Formueskatten er lik på sparekonto og lønnskonto.. 1
nebrewfoz Skrevet 31. desember 2025 Skrevet 31. desember 2025 1 minute ago, obygda said: Jeg vet dette. Men det er ikke slik at alle gjør dette. Hvorfor har man et skattesystem som premierer ulik agering her? Husk det er mange der ute som ikke gjør aktiv skatteplanlegging Jeg ser ikke hva dette har med "aktiv skatteplanlegging" å gjøre. Formuesskatten blir den samme uansett om pengene står på lønnskonto eller sparekonto.
obygda Skrevet 31. desember 2025 Forfatter Skrevet 31. desember 2025 (endret) aklla skrev (8 minutter siden): Skattesystemet reagerer likt. Formueskatten er lik på sparekonto og lønnskonto.. Du får mindre midler å håndtere formueskatt ved å ha pengene på lønnskonto..det er mao ikke likt i praksis Videre er eiendom ikke ikke verdsatt til omsetningsverdi Endret 31. desember 2025 av obygda 1
aklla Skrevet 31. desember 2025 Skrevet 31. desember 2025 obygda skrev (11 minutter siden): Du får mindre midler å håndtere formueskatt ved å ha pengene på lønnskonto..det er mao ikke likt i praksis Skatten er lik, fortjenesten på pengene er forskjellig.
obygda Skrevet 31. desember 2025 Forfatter Skrevet 31. desember 2025 aklla skrev (20 minutter siden): Skatten er lik, fortjenesten på pengene er forskjellig. Men i praksis er den ikke det. Om man kjøper aksjer så får man 20% rabatt. Sekundærbolig 90% osv. Hvor mye penger man har til å betjene formueskatten er uvesentlig..formueskatten,i motsetning til skatt på lønn,følger kun formuesverdien. Dermed havner noen i en skvis. Noen tvinges faktisk til å ta opp gjeld. Mao skatten avhenger av hvordan man planlegger og agerer..den er ikke verdi nøytral,den skiller ikke på evnen til å betjene den og den kan faktisk oppforde til å IKKE arbeide som vanlig ansatt,men heller slutte i arbeid og leve av formuen. Mao sitte passivt uten at noen har bruk for deg.
Uderzo Skrevet 31. desember 2025 Skrevet 31. desember 2025 obygda skrev (54 minutter siden): Men hva med vanlige lønnsmottagere som bare setter lønnen inn på lønnskonto? Lønnskonto er ment for daglig bruk, ikke som en plass å parkere formue. Når man velger å ignorere helt grunnleggende økonomiske grep, er det vanskelig å mene at skattesystemet alene er problemet. 1
obygda Skrevet 31. desember 2025 Forfatter Skrevet 31. desember 2025 Uderzo skrev (5 minutter siden): Lønnskonto er ment for daglig bruk, ikke som en plass å parkere formue. Når man velger å ignorere helt grunnleggende økonomiske grep, er det vanskelig å mene at skattesystemet alene er problemet. Jeg mener man bør skatte etter lønn..ikke formue. Så enkelt. Dermed får man hele tiden intensiver til å jobbe istedenfor passiv inntekt.
Inge Rognmo Skrevet 31. desember 2025 Skrevet 31. desember 2025 aklla skrev (51 minutter siden): Skattesystemet reagerer likt. Formueskatten er lik på sparekonto og lønnskonto.. ...og på penger i madrassen, for den del. obygda skrev (3 minutter siden): Men i praksis er den ikke det. Om man kjøper aksjer så får man 20% rabatt. Sekundærbolig 90% osv. Hvor mye penger man har til å betjene formueskatten er uvesentlig..formueskatten,i motsetning til skatt på lønn,følger kun formuesverdien. Dermed havner noen i en skvis. Noen tvinges faktisk til å ta opp gjeld. Mao skatten avhenger av hvordan man planlegger og agerer..den er ikke verdi nøytral,den skiller ikke på evnen til å betjene den og den kan faktisk oppforde til å IKKE arbeide som vanlig ansatt,men heller slutte i arbeid og leve av formuen. Mao sitte passivt uten at noen har bruk for deg. Helt nøyaktig hvordan oppfordrer formuesskatten til å ikke arbeide, men heller leve av formue man først må få nok avkastning til å kompensere for inflasjonen og deretter betale skatt av før den gir noen avkastning man kan leve av? Evner du ikke å få høyere avkastning på formuen enn at den dekker både formuesskatt og inflasjon, og helst enda litt mer, så bør du heller bruke den opp (eller gi den bort, for eksempel til Skatteetaten...) med det samme, heller enn å bruke av lønnsinntekten for å betale formuesskatt på en formue som minker år for år, i takt med inflasjon og fallende kroneverdi. Og ja, i prinsippet mener jeg det samme om alle de som klager på at de må betale formuesskatt på bedrifter som går med underskudd, i alle fall om den ikke har gitt overskudd tidligere år eller har utsikter til å bli "veldig" (dvs betydelig mer avkastning enn inflasjon og skatt) lønnsom på sikt. Forøvrig er verdsettingsrabatten for sekundærbolig ikke 90, men 0%... 1
Uderzo Skrevet 31. desember 2025 Skrevet 31. desember 2025 obygda skrev (16 minutter siden): Jeg mener man bør skatte etter lønn..ikke formue. Så enkelt. Dermed får man hele tiden intensiver til å jobbe istedenfor passiv inntekt. Det er et legitimt politisk standpunkt. Men så lenge vi faktisk har formuesskatt, må man forholde seg til den virkeligheten. Å avstå fra helt grunnleggende økonomiske grep er et valg som de færreste gjør, og da blir det også et særtilfelle å bruke som argument mot systemet. 2
obygda Skrevet 31. desember 2025 Forfatter Skrevet 31. desember 2025 Uderzo skrev (26 minutter siden): Det er et legitimt politisk standpunkt. Men så lenge vi faktisk har formuesskatt, må man forholde seg til den virkeligheten. Å avstå fra helt grunnleggende økonomiske grep er et valg som de færreste gjør, og da blir det også et særtilfelle å bruke som argument mot systemet. Så argumentet er at folk flest ikke gjør hva jeg gjør..så da driter vi i hvor feil det treffer? Det er veldig få land i verden som opprettholder formueskatt..og jeg vil tro folk flest med vanlig lønn som akkumulerer formue faktisk ser galskapen i systemet..men vi har jo fostret opp generasjoner med gjeldsslaver..så jeg forstår jo at dette treffer få. Men likefullt mener jeg skatten er sykt urettferdig og for mitt vedkommende er den ekstremt demotiverende for å stå i vanlig arbeid. Jeg skal tilsynelatende tvinges til å investere i dyrere eiendom,hytte eller aksjer for å skjerme formuen fra beskatning. Og gjør jeg det som anbefales..f.eks investerer i aksjer..så kan jeg like gjerne slutte i vanlig arbeid og drive forvalting av formuen isteden. Det er derimot ikke ønskelig fra mitt ståsted..men sånn kan faktisk skatten virke. Det føles som om staten vil tvinge meg til å bli investor i aksjer eller eiendom.
Uderzo Skrevet 31. desember 2025 Skrevet 31. desember 2025 obygda skrev (14 minutter siden): Så argumentet er at folk flest ikke gjør hva jeg gjør..så da driter vi i hvor feil det treffer? Det er veldig få land i verden som opprettholder formueskatt..og jeg vil tro folk flest med vanlig lønn som akkumulerer formue faktisk ser galskapen i systemet..men vi har jo fostret opp generasjoner med gjeldsslaver..så jeg forstår jo at dette treffer få. Men likefullt mener jeg skatten er sykt urettferdig og for mitt vedkommende er den ekstremt demotiverende for å stå i vanlig arbeid. Jeg skal tilsynelatende tvinges til å investere i dyrere eiendom,hytte eller aksjer for å skjerme formuen fra beskatning. Og gjør jeg det som anbefales..f.eks investerer i aksjer..så kan jeg like gjerne slutte i vanlig arbeid og drive forvalting av formuen isteden. Det er derimot ikke ønskelig fra mitt ståsted..men sånn kan faktisk skatten virke. Det føles som om staten vil tvinge meg til å bli investor i aksjer eller eiendom. Det er bare en konstatering av at det er et valg å la være å gjøre enkle tilpasninger i et system man er uenig i, og at konsekvensene av det valget ikke i seg selv er et godt argument mot systemet. Du setter det opp som et enten–eller, men i praksis er det fullt mulig å være i vanlig arbeid samtidig som man forvalter formuen sin på en nøktern og fornuftig måte. Man trenger verken å bruke penger eller spekulere aggressivt, det er fullt mulig å spare, betale skatt, beskytte seg mot inflasjon og fortsatt gå i pluss. 1
barfoo Skrevet 31. desember 2025 Skrevet 31. desember 2025 43 minutes ago, obygda said: Så argumentet er at folk flest ikke gjør hva jeg gjør..så da driter vi i hvor feil det treffer? Du vil aldri få eit skattesystem som ikkje har urettferdige elementer for enkelte. Du kan tilpasse deg skattesystemet, eller la være. Det å stappe penger i madrassa er rimelig sjelden hobby, og det er relativt marginalt problem. Du kan jo gi pengane som forskot på arv eller gave om du vil. 44 minutes ago, obygda said: og jeg vil tro folk flest med vanlig lønn som akkumulerer formue faktisk ser galskapen i systemet. Dei fleste er ikkje i posisjon der det har betydning å snakke om. Har du 10 mill i banken betaler du 81k i skatt på det. Er du i posisjon der du har skrapt sammen ti mill er neppe det eit ekstremt offer... Av alle urettferdige utslag av formuesskatt, så er ditt det som bekymrer meg minst. Du kan fikse det om du vil, eller du kan fortsette å oppføre deg irrasjonelt. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå