ToyotaBil Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Hei! Bilen jeg har er en Toyota Hiace 2009 4wd. Bilen ble kjøpt pga firehjulsdriften. I nærheten av der jeg bor er det en bakke på ca. 50m og 20 grader bratt. Uten snø kommer bilen opp bakken uten problem, men nå når der er 20cm snø, er det ingen bevegelse i bilen de siste 10 meterne. Den stopper opp og glir ned igjen. Jeg har kjørt fremover, bakover, med piggdekk. I tillegg satt på kjetting på alle fire hjula, til ingen nytte. Jeg har hørt med et toyota verksted, som tenkte det kunne være clutch som måtte byttes. Jeg synes jeg luktet en svidd lukt da jeg kjempet meg opp bakken. Hva kan det være? Er det clutchen som må byttes eller er det firehjulstrekken som ikke fungerer på alle hjula. Jeg er ikke godt kjent med snøføre eller firehjulstrekk. Burde bilen klare denne bakken? I tillegg har jeg kjøpt bilen brukt nylig, fra privat enkeltmannsforetak på finn.no, med garanti på inntil 3mnd og 3000km. Jeg har hatt den i 2mnd og 1800km. I kontrakten krysset selger av "nei" for "selges som den er". Burde jeg ta opp dette med selger? Takk for alle tilbakemeldinger!
MailMan13 Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Om clutch slipper er best å kjenne etter på godt føre. Full aksellerasjon over turtallsområdet motoren har mest dreiemoment 2500-3000 kanskje. Øker turtallet på motoren uten at hastigheten øker da så har du et problem med clutch som slurer. Firehjulstrekk betyr ikke at man automatisk kommer frem overalt under alle forhold heller da.
Dubious Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Har du koblet inn 4wd? Regner med at det er manuell innkobling på Hiace, lik som på Hilux.
oddeh Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Piggdekk er best på is; ikke snø. Vurdert å prøve piggfrie dekk?
freedomseeker Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden På Mitsubishi blinker indikatoren mens den kobler inn 4wd, og lyser fast når den er klar. Det er kanskje noe tilsvarende på Toyota? Eller så kan du bare rulle ned vinduet for å se om forhjulene spinner.
ToyotaBil Skrevet 5 timer siden Forfatter Skrevet 5 timer siden MailMan13 skrev (55 minutter siden): Om clutch slipper er best å kjenne etter på godt føre. Full aksellerasjon over turtallsområdet motoren har mest dreiemoment 2500-3000 kanskje. Øker turtallet på motoren uten at hastigheten øker da så har du et problem med clutch som slurer. Firehjulstrekk betyr ikke at man automatisk kommer frem overalt under alle forhold heller da. Takk! Får prøve på det
ToyotaBil Skrevet 5 timer siden Forfatter Skrevet 5 timer siden freedomseeker skrev (26 minutter siden): På Mitsubishi blinker indikatoren mens den kobler inn 4wd, og lyser fast når den er klar. Det er kanskje noe tilsvarende på Toyota? Eller så kan du bare rulle ned vinduet for å se om forhjulene spinner. Har ikke fått noe varsellampe av 4wd i bratt terreng. Slik som jeg har forstått det er det konstant 4wd på denne bilen. Finner ingen knapp til å skru av/på
freedomseeker Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden ToyotaBil skrev (15 minutter siden): Har ikke fått noe varsellampe av 4wd i bratt terreng. Slik som jeg har forstått det er det konstant 4wd på denne bilen. Finner ingen knapp til å skru av/på Ja, jeg tok feil. Er permanent firehjulsdrift på Hiace. 1
pølsemaker Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Uten last i lasterommet er hiach som en forhjulsdrift å regne. Lemp noe tungt inn og prøv igjen. Hjelper ikke det, prøv med noe enda tyngre. Kan vøre greit å få noe til å se om den spinner både foran og bak. Husk at den ikke spinner på alle fire samtidig pga diffrensialene.
Svein M Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden En kan ikke forvente å komme opp bratte bakker med 20 cm snø.
cuberen Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Ettersom jeg har skjønt har ikke Hiace den beste 4wd. T5 feks har bedre 4wd system.
El burro Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Hvis den bare stopper uten at hjulene spinner og motoren fremdeles har turtall så er nok sjansen stor for at det er clutchen som slurer, du bør absolutt ta opp dette med selger siden det er garanti på den.
ToyotaBil Skrevet 1 time siden Forfatter Skrevet 1 time siden pølsemaker skrev (2 timer siden): Uten last i lasterommet er hiach som en forhjulsdrift å regne. Lemp noe tungt inn og prøv igjen. Hjelper ikke det, prøv med noe enda tyngre. Kan vøre greit å få noe til å se om den spinner både foran og bak. Husk at den ikke spinner på alle fire samtidig pga diffrensialene. Der sier du noe! Bilen har for så vidt vært helt tom baki. Godt tenkt.
ToyotaBil Skrevet 1 time siden Forfatter Skrevet 1 time siden El burro skrev (7 minutter siden): Hvis den bare stopper uten at hjulene spinner og motoren fremdeles har turtall så er nok sjansen stor for at det er clutchen som slurer, du bør absolutt ta opp dette med selger siden det er garanti på den. Det du beskriver kan jeg kjenne igjen. Har du erfaring med firehjulstrekk i slike bratte bakker, er det mulig bilen ville klart seg opp med velfungerende clutch?
El burro Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden ToyotaBil skrev (3 minutter siden): Det du beskriver kan jeg kjenne igjen. Har du erfaring med firehjulstrekk i slike bratte bakker, er det mulig bilen ville klart seg opp med velfungerende clutch? Er det manuell eller automat?. Hvis clutchen er i orden og det er manuell så vil hjulene spinne eller så kveles motoren, er det automat så kan det være at girkassen slurer hvis det er noe galt med den men det kan også være clutchen som slurer.
ToyotaBil Skrevet 1 time siden Forfatter Skrevet 1 time siden El burro skrev (3 minutter siden): Er det manuell eller automat?. Hvis clutchen er i orden og det er manuell så vil hjulene spinne eller så kveles motoren, er det automat så kan det være at girkassen slurer hvis det er noe galt med den men det kan også være clutchen som slurer. Ok, det er en manuell, og virka ikke som at den spant noe særlig i toppen av bakken. Da er det sikkert clutchen som er gåen og lukta svidd.
freedomseeker Skrevet 57 minutter siden Skrevet 57 minutter siden cuberen skrev (38 minutter siden): Ettersom jeg har skjønt har ikke Hiace den beste 4wd. T5 feks har bedre 4wd system. VW T5 har ikke permanent firehjulsdrift. Bilen er i utgangspunktet forhjulsdrevet, og bakhjulene kobles kun inn ved behov via haldex koblingen når det registreres hjulspinn. Toyota Hiace har derimot ekte, permanent firehjulsdrift(Full Time 4WD), som betyr at den hele tiden sender kraft til begge akslingene. Hiace er riktignok bakhjulsorientert og sender mesteparten av kreftene bakover under normale forhold, men den kan ved behov fordele opptil 50 prosent av drivkraften til forhjulene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå