Gå til innhold

Nå er det flere elbiler enn dieselbiler i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og likevel er det de som påstår at elbiler er en flopp, og at elbiler aldri er gode nok til å erstatte dieselbiler. Tallene sier derimot noe annet

  • Liker 2
Skrevet
Kajac skrev (5 minutter siden):

Og likevel er det de som påstår at elbiler er en flopp, og at elbiler aldri er gode nok til å erstatte dieselbiler. Tallene sier derimot noe annet

Det stemmer nok i stor grad at elbiler kan erstatte en stor andel av privatbilmarkedet, men det finnes enda ikke fullgode erstatninger for andre kjøretøy, som varebiler, lastebiler, anlegg, landbruk og lignende.  

Jeg mener på ingen måte elbil er en flopp, men jeg tror ikke elbilteknologien slik den er i dag vil holde for framtiden.

Kari og Ola Nordmann kan nesten alle klare seg med en elbil, men det er ikke sikkert vi har en god nok utbygging av elnettet vårt til å støtte at alle har og bruker elbil. Spesielt ikke hvis all næring også må konvertere.

Vintervedlikehold, langtransport, utrykning, bilberging, og mange flere med høye krav til beredskap er ikke gjennomførbart med dagens el-teknologi, eller dagens ladeinfrastuktur, for den saks skyld. Selv om det sikkert hadde vært kjekt å få stå flere timer å lade, i stedet for å brøyte midt i et kraftig snøfall.

Skrevet
1 hour ago, Kajac said:

Og likevel er det de som påstår at elbiler er en flopp, og at elbiler aldri er gode nok til å erstatte dieselbiler. Tallene sier derimot noe annet

Erstatter er problemet. Det er et supplement. Det samme problemet som i det grønne skiftet. Elektrisitet er et supplement, ikke en erstatter.  Store deler av verdens elektrisitet er en proxy for andre energikilder.

Skrevet
BadCat skrev (Akkurat nå):

Erstatter er problemet. Det er et supplement. Det samme problemet som i det grønne skiftet. Elektrisitet er et supplement, ikke en erstatter.  Store deler av verdens elektrisitet er en proxy for andre energikilder.

99,9 % av kjøretøy kan erstattes av rene elektriske varianter. Og for de få, sære tilfellene hvor batteridrift ikke er egnet, så har vi fremdeles ikke-fossile alternativer som naturgass og hydrogen. 

Med unntak av skipsfart og luftfart, så tror jeg batteri-teknologien er moden nok til å erstatte i praksis alt av diesel og bensinbruk i dag.

  • Liker 1
Skrevet

Alle som har PC kan bytte til Mac, men det er verken ønskelig eller passende til folks individuelle bruk.

Staten kan legge ned NRK. Folk kan se nyhetene på TV2 i stedet.

Meninga er å ha flere alternativer, ikke at alle skal bruke samme løsning for sine problemer. 

Individuell valgfrihet kom for fullt i forrige århundre. Man trenger ikke å gå bakover i samfunnsutviklinga.

Jeg har nok gjenstander som lades. Jeg hater konseptet. Jeg lader mellom 10 og 20 gjenstander hver dag. Jeg trenger ikke bil som må lades i tillegg.

Skrevet
BadCat skrev (3 minutter siden):

Alle som har PC kan bytte til Mac, men det er verken ønskelig eller passende til folks individuelle bruk.

Staten kan legge ned NRK. Folk kan se nyhetene på TV2 i stedet.

Meninga er å ha flere alternativer, ikke at alle skal bruke samme løsning for sine problemer. 

Individuell valgfrihet kom for fullt i forrige århundre. Man trenger ikke å gå bakover i samfunnsutviklinga.

Jeg har nok gjenstander som lades. Jeg hater konseptet. Jeg lader mellom 10 og 20 gjenstander hver dag. Jeg trenger ikke bil som må lades i tillegg.

Du har valgfriheten fremdeles. Du kan fremdeles kjøpe fossilbiler, men nesten ingen gjør det. Og du kan ikke sammenligne lading av bil med lading av f.eks. PC eller mobil. Jeg lader bilen min ca. én gang i uken. Da plugger jeg den i om kvelden, og den er klar om morgenen. Det er bokstavlig talt mer styr med å fylle bensin.

Skrevet

Jeg driter i hva andre gjør. Mange drar på danseband eller rockekonsert. Det betyr ikke at jeg skal.

Hva folk kjøper av bil er prisdrevet og reflekterer ikke nødvendigvis hva folk foretrekker.

Skrevet
BadCat skrev (7 minutter siden):

Jeg driter i hva andre gjør. Mange drar på danseband eller rockekonsert. Det betyr ikke at jeg skal.

Hva folk kjøper av bil er prisdrevet og reflekterer ikke nødvendigvis hva folk foretrekker.

For folk flest er forholdet kost/nytte-forholdet det viktigste ved kjøp av bil. Og der vinner elbilene praktisk talt alltid. For de som er over gjennomsnittet interessert i forbrenningsmotorer, så har de muligheten til å kjøpe en slik bil. Men når elbil-salget er tilnærmet 100 %, så tror jeg vi kan slå fast at folk flest foretrekker elbil. 

Skrevet
2 hours ago, BadCat said:

Erstatter er problemet. Det er et supplement. Det samme problemet som i det grønne skiftet. Elektrisitet er et supplement, ikke en erstatter.  Store deler av verdens elektrisitet er en proxy for andre energikilder.

Joda, for all del er elektrisitet ein proxy, men det er ein agnostisk proxy som er ekstremt effektiv. Det betyr at enten me bruker kull, olje, gass, vind, sol, vannkraft, atomkraft, osv, så kan det brukes uten å ha eit unikt leveringssystem for kvart individuelt system.

Samtidig så betyr det at disse andre energikildene kan utnyttes på den tryggeste og mest effektive måten uten plasskrav verdt nemne. Me treng ikkje lengre at olje, bensin eller diesel forbrennes i ein ramme på ein V6 motor stappet inn i ein Honda Odyssey, men kan heller køyre arbitrært store eller små maskiner som kan konvertere det meir effektivt.

Dette er og eit generelt nødvendig steg for å eskalere utviklingen til menneskehetens energibehov.

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
7 minutes ago, sedsberg said:

Er det i det hele tatt noen som selger nye fossilbiler lengre da? Bortsett fra yrkesbiler?

Det er framleis oftest tilgjengelig, men i økende grad mindre og mindre. Veit at hos f.eks Volvo kunne man kjøpe allverdens fossilbiler, skjønt dei har ganske aggressivt byttet lineup no da. 

Skrevet (endret)
steinrawr skrev (4 timer siden):

Det stemmer nok i stor grad at elbiler kan erstatte en stor andel av privatbilmarkedet, men det finnes enda ikke fullgode erstatninger for andre kjøretøy, som varebiler, lastebiler, anlegg, landbruk og lignende.  

Jeg mener på ingen måte elbil er en flopp, men jeg tror ikke elbilteknologien slik den er i dag vil holde for framtiden.

Kari og Ola Nordmann kan nesten alle klare seg med en elbil, men det er ikke sikkert vi har en god nok utbygging av elnettet vårt til å støtte at alle har og bruker elbil. Spesielt ikke hvis all næring også må konvertere.

Vintervedlikehold, langtransport, utrykning, bilberging, og mange flere med høye krav til beredskap er ikke gjennomførbart med dagens el-teknologi, eller dagens ladeinfrastuktur, for den saks skyld. Selv om det sikkert hadde vært kjekt å få stå flere timer å lade, i stedet for å brøyte midt i et kraftig snøfall.

Flere timer på å lade?

Tesla Semi truck kan kjøre 800 km og lade 70% på 30 minutter og kommer til å være lang billigere å kjøre i form av drivstoff og drift. Det er ikke mer en en liten kaffepause for en truck sjafør.

Alt er ikke løst enda, men dette går fort og problemene du nevner kommer til å bli løst.

Endret av MrL
Skrevet
4 minutes ago, MrL said:

Tesla Semi truck kan kjøre 800 km og lade 70% på 30 minutter og kommer til å være lang billigere å kjøre i form av drivstoff og drift. Det er ikke mer en en liten kaffepause for en truck sjafør.

Og fleste lastebilsjåfører køyre 630 til 965 km dagen også i følge kjapt søkt på Google, så det er jo nesten eller hel arbeidsdag i lastebilen. Samtidig så skal dei ha lunsj, dasspauser, kvilepauser, osv.

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
MrL skrev (11 minutter siden):

Flere timer på å lade?

Tesla Semi truck kan kjøre 800 km og lade 70% på 30 minutter og kommer til å være lang billigere å kjøre i form av drivstoff og drift. Det er ikke mer en en liten kaffepause for en truck sjafør.

Alt er ikke løst enda, men dette går fort og problemene du nevner kommer til å bli løst.

Slike lastebiler har kjørt rundt i mange år. ASCO har flere. 1000kWh batteri Om økonomien er veldig bra vites ikke

Skrevet
28 minutes ago, sedsberg said:

 

Som selges av forhandlere i Norge?

Du får sikkert kjøpe de om du insisterer. De tas vel inn på bestilling. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...