fredrik2 Skrevet lørdag kl 14:58 Skrevet lørdag kl 14:58 Tycker det er merklig hur sjukvård och tannvård behandlas så forskjellig. Den första kostar nästan inget alls för brukaren oberoende av hur man har levt sitt liv och i den andra får man betala allt själv, vilket bara blir dyrare och dyrare. 1 2
lada1 Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden (endret) On 12/5/2025 at 10:41 PM, Lyncs said: Det er nå engang slik politikere kjøper seg velgere og om skatter og avgifter øker som konsekvens av det så er deres lønn høy nok til at det ikke affiserer dem av nevneverdig grad.. Det blir interessant å se om Rødt og SV (tilsvarende) nå kjøper seg velgere ved å love å inkludere tannhelse i den det universielle helsesystemet. Hvor mange i Norge har nå så dårlig råd at i praksis har dårlig tilgang på tannlege? Vi kan vel i denne sammenheng se bort fra sosial-klienter og innvandrere på "integrerings-programmer", for de får vel ofte allerede dekket sine tannlege-utgifter? Spørsmålet koker ned til hvor mange slitende fattige vi har i Norge og om dette tallet øker. Mitt tips er at både AP og Høyre i det lengste vil unngå å gjøre (tilnærmet) gratis tannlege til en universiell rettighet på linje med å fikse blindtarmen eller et finger. Både AP og Høyre vil vel i det lengste gjøre tannhelsen til en "NAV-greie" (for de fattige)? Endret 11 timer siden av lada1
RustneTrompet Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Jeg håper vi kan få noen utvidede støtteordninger for de som virkelig trenger det. Men jeg registrerer også at det finnes forbausende mange som ikke nøler med å bruke 2-3000 kr. på frisør, ta noen livsnødvendige tatoveringer og alltid ha den siste og dyreste samsung-telefonen på markedet - mens de klager over at det dyrt å gå til tannlegen. Det handler i svært mange tilfeller om prioritering. Jeg må jeg si at jeg ikke synes det er spesielt dyrt å gå til tannlegen dersom det er snakk om forebyggende behandling for normalt friske og oppegående mennesker.
lada1 Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden (endret) 1 hour ago, RustneTrompet said: Jeg håper vi kan få noen utvidede støtteordninger for de som virkelig trenger det. Men jeg registrerer også at det finnes forbausende mange som ikke nøler med å bruke 2-3000 kr. på frisør, ta noen livsnødvendige tatoveringer og alltid ha den siste og dyreste samsung-telefonen på markedet - mens de klager over at det dyrt å gå til tannlegen. Det handler i svært mange tilfeller om prioritering. Jeg må jeg si at jeg ikke synes det er spesielt dyrt å gå til tannlegen dersom det er snakk om forebyggende behandling for normalt friske og oppegående mennesker. Da forstår jeg deg slik at du er imot at tannhelse-behandling blir en universiell rettighet? De som trenger 50.000-100.000 kroner for å fikse tannhelsen, må gjennom runder med NAV? Og er du for å betale mer for å fikse blindtarmen? Kanskje de fleste kan betale for det, og de som ikke har råd må ta noen runder med NAV? Det er politisk interessant om økende fattigdom presser frem universielle rettigheter eller om "NAV-styring" skal gjelde. Spørsmålet kan ha vide politiske implikasjoner. Endret 4 timer siden av lada1 1
RustneTrompet Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden (endret) @lada1 Det er ikke fullt så enkelt. Som jeg skrev, så synes jeg vi skal få noen utvidede støtteordninger for de som virkelig trenger det - så blir det selvsagt en diskusjon om hvor den listen skal legges. Vi har allerede et system på plass med refusjoner for de som av ulike årsaker må ha tannbehandling på grunn av sykdom og skade, men dette systemet er modent for en revisjon. Samtidig synes jeg at det i så tilfelle burde være et krav at folk går jevnlig til tannlegen og utfører sjekk og forebyggende behandling, for dette er ikke dyrt. Hvis du derimot drikker brus med begge hendene, og kjøper jakke til 15000 istedenfor å prioritere tennene dine så er ikke jeg interessert i være med på det spleiselaget. Endret 2 timer siden av RustneTrompet tastefeil
lada1 Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden (endret) 1 hour ago, RustneTrompet said: @lada1 Det er ikke fullt så enkelt. Som jeg skrev, så synes jeg vi skal få noen utvidede støtteordninger for de som virkelig trenger det - så blir det selvsagt en diskusjon om hvor den listen skal legges. Vi har allerede et system på plass med refusjoner for de som av ulike årsaker må han tannbehandling på grunn av sykdom og skade, men dette systemet er modent for en revisjon. Samtidig synes jeg at det i så tilfelle burde være et krav at folk går jevnlig til tannlegen og utfører sjekk og forebyggende behandling, for dette er ikke dyrt. Hvis du drikker brus med begge hendene, og kjøper jakke til 15000 istedenfor å prioritere tennene dine så er ikke jeg interessert i være med på det spleiselaget. Dersom det var reparasjon av bil, så er jeg enig med deg. Men det er ikke morsomt å ha stort behov for tann-behandling. Og det blir vel vanskelig å sile ut de som ikke bryr seg om tennene sine? Og hva med røykere som får lungekreft? Endret 2 timer siden av lada1
Tussi Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden (endret) Jeg har faktisk vært borti noen som ikke fikk kreftbehandling fordi tennene var så dårlige at man ville få kraftige evt dødelige infeksjoner av behandling. Kroppen og tennene henger sammen Endret 2 timer siden av Tussi 1
RustneTrompet Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden @lada1 Helt klart et vanskelig spørsmål, og det er naturlig å trekke paralleller til både røyking, fedme og andre livsstilrelaterte plager. Tannhelse henger selvsagt sammen med resten av helsen, og det ser vi i økende grad eksempler på. Periodontitt har eksempelvis en klar sammenheng med hjertehelse, så det er i samfunnets interesse at man behandler perio tidlig, slik at kostnaden ved fremtidige hjerteplager muligens kan unngås. Men jeg fastholder likevel at individet til en viss grad må stilles til ansvar når det gjelder kontroll og forebygging. Men nå mener jeg også at basehoppere bør ta regningen for redningsaksjonen når de ligger å spreller på en fjellhylle på grunn av egen dumskap.
lada1 Skrevet 23 minutter siden Skrevet 23 minutter siden Har også hørt at dårlige tenner (i overmunnen) kan fremme alzheimer/dementia.
Morromann Skrevet 18 minutter siden Skrevet 18 minutter siden fredrik2 skrev (På 6.12.2025 den 15.58): Tycker det er merklig hur sjukvård och tannvård behandlas så forskjellig. Den första kostar nästan inget alls för brukaren oberoende av hur man har levt sitt liv och i den andra får man betala allt själv, vilket bara blir dyrare och dyrare. Som jeg sa; noen mener kanskje at tenner er en undøvendig "luksus" som man ikke trenger. Men det kan jo være et tankesett som er en etterlevning fra den tiden da det ikke var mye man fikk gjort med tannhygiene og man fikk gebiss som konfimrasjonsgave? RustneTrompet skrev (4 timer siden): Jeg håper vi kan få noen utvidede støtteordninger for de som virkelig trenger det. Men jeg registrerer også at det finnes forbausende mange som ikke nøler med å bruke 2-3000 kr. på frisør, ta noen livsnødvendige tatoveringer og alltid ha den siste og dyreste samsung-telefonen på markedet - mens de klager over at det dyrt å gå til tannlegen. Det er mulig det men husk at det ene ikke utelukker det andre og at det ikke bare er folk med høyt luksusforbruk som unngår tannlege fordi det er for dyrt. RustneTrompet skrev (2 timer siden): Samtidig synes jeg at det i så tilfelle burde være et krav at folk går jevnlig til tannlegen og utfører sjekk og forebyggende behandling, for dette er ikke dyrt. Hvis du derimot drikker brus med begge hendene, og kjøper jakke til 15000 istedenfor å prioritere tennene dine så er ikke jeg interessert i være med på det spleiselaget. Vel, det samme kan man jo si om de som tar imot all annet av legebehandling på grunn av røyking, alkoholimse, sukkerinntak etc og får subisidert behandling av lunger, lever, hjerte, blodet etc etc. Hvorfor behandling av alle andre deler av kroppen enn tennene? Er ikke tenner en del av kroppen? RustneTrompet skrev (1 time siden): Men nå mener jeg også at basehoppere bør ta regningen for redningsaksjonen når de ligger å spreller på en fjellhylle på grunn av egen dumskap. Vel, i utlandet må de det. Men i Norge har de rett på ambulansehjelp som sikkert koster mye mye mer enn et tannlegebesøk.
fredrik2 Skrevet 9 minutter siden Skrevet 9 minutter siden 1 hour ago, RustneTrompet said: Men jeg fastholder likevel at individet til en viss grad må stilles til ansvar når det gjelder kontroll og forebygging. Men nå mener jeg også at basehoppere bør ta regningen for redningsaksjonen når de ligger å spreller på en fjellhylle på grunn av egen dumskap. Nu tar du också upp det men sen verkar du glömma det igen. Hvis ansvar är viktigt med tanke på tänder och basehopp så borde det också vara det med tanka på annan helse. Kan vi ikke bara införa at folk får betala för alla livstidsjukdomar själva? Är inte så otroligt vansklig at ikke röka, träna tillräckligt, spise sunt etc.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå