Hollabaloo Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden (endret) Complexity skrev (19 minutter siden): Meget sjelden de ryker da. 25 tusen for lader på en Tesla. Svært sjelden de og ryker. Vil du finne en sinnsykt dyr elbil å eie så sjekk ut prisene på Audi e-tron. Faktisk ikke mer enn 19 000 kr for Tesla i følge Motor. Får litt inntrykk fra det jeg har sett og lest at Tesla har mindre av disse groteske deleprisene som enkelte legacy-produsenter plutselig kan finne på å varte opp med. Japaneren (eller hva nå enn nasjonaliteten var) hos Nissan som kom opp med prisen på den ombordladeren som ender på 90 000 kr i Norge, burde begå Harakiri for å gjenopprette sin ære. Eventuelt ingeniøren som konstruerte den på en sånn måte at den ble uforholdsmessig dyr. Eller begge to. Endret 19 timer siden av Hollabaloo
Complexity Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden 7 hours ago, Hollabaloo said: Faktisk ikke mer enn 19 000 kr for Tesla i følge Motor. Får litt inntrykk fra det jeg har sett og lest at Tesla har mindre av disse groteske deleprisene som enkelte legacy-produsenter plutselig kan finne på å varte opp med. Japaneren (eller hva nå enn nasjonaliteten var) hos Nissan som kom opp med prisen på den ombordladeren som ender på 90 000 kr i Norge, burde begå Harakiri for å gjenopprette sin ære. Eventuelt ingeniøren som konstruerte den på en sånn måte at den ble uforholdsmessig dyr. Eller begge to. Kan stemme det. Var muligens en gammel pris jeg fikk når jeg googla. Er billige deler til Tesla ja, og de har step-by-step instruksjoner åpent på netter på hvordan man bytter alt på bilene sine og, så er enkelt å kaste seg rundt på jobben selv eller få noen andre til å gjøre det. Har selv forespurt nissan om priser på deler til min Leaf, og der ble ikke noe handel for å si det sånn.. 1
Kajac Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Brakbjelle skrev (13 timer siden): Hadde helt utelukket brukt elbil selv om det verste verditapet er over. En må huske på det at etter garanti er gått ut så vil feil som må repareres være katastrofalt dyre OM du får deler. Er det noe mere enn en sprekk i baklysglasset så vil 10.000 lappene flagre slik 1000 lappene gjorde før OM det svarer seg i det hele tatt. I tillegg så har vi et batteri som er slitt og det nytter lite å lappe på det da resten av batterimodulene er like gamle og brukte og har kølapp for å ryke rett etter en ev. steikedyr "reparasjon". Hva faen er det du snakker om? 95 % av en elbil og en bensinbil består av de samme delene. Det du kommer med her gjelder alle nyere biler uavhengig av drivstoff, og er også sterkt overdrevent. Jeg får f.eks. helt nye LED baklykter fra Hyundai for ~6000 kroner stykket. Byttet også nettopp frontlykt på mamma sin Leaf. Fikk en brukt i utmerket tilstand for rett over tusenlappen. En ny kostet vel litt over 5000. Når det gjelder batteriet, så holder de seg mye bedre enn det folk tror. Og den vanligste årsaken til stort kapasitetstap er nettopp at én enkeltmodul ryker. Da kan man bytte den ene modulen, som ikke koster skjorten. Husk at bensin- og dieselbiler også har dyre reparasjoner. Titusenlappene flyr fort når man må bytte registerreim, partikkelfilter, katalysator, clutch, girkasse, toppakning, osv. 2 1
bzzlink Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden 15 hours ago, Brakbjelle said: Hadde helt utelukket brukt elbil selv om det verste verditapet er over. En må huske på det at etter garanti er gått ut så vil feil som må repareres være katastrofalt dyre OM du får deler. Er det noe mere enn en sprekk i baklysglasset så vil 10.000 lappene flagre slik 1000 lappene gjorde før OM det svarer seg i det hele tatt. I tillegg så har vi et batteri som er slitt og det nytter lite å lappe på det da resten av batterimodulene er like gamle og brukte og har kølapp for å ryke rett etter en ev. steikedyr "reparasjon". I tillegg så bør en sjekke forsikring da denne er ofte betydelig dyrere enn vanlig. Ser en på total regnestykket kan en ved rett valg av en bensin bil spare betydelige summer. Men: Hadde vært rimelig skeptisk til nyere brukte VAG biler da de har alt etter versjon PLENTY med feil og problemer og som regel av den dyre sorten. Hadde mye heller kjøpt Japansk: Toyota, Mazda, Honda. Nyere Mazda6 med Skyactiv-G motoren (IKKE diesel) får veldig mye skryt mht driftsikkerhet. poenget er at ta å Google driftsikkerhet på biler som har gått minst 5 år så vil du se mye interessant. Det er veldig mange påstander her som jeg ikke er enig i. Dersom du sammenligner Bensin/dieselbiler av samme årgang som elbiler, så har jeg vanskelig for å tro at de er noe rimeligere å holde på veien. Det jeg har sett av verditap i de forskjellige bilklassene på elbiler er heller ikke noe særlig større enn verditapet i de samme klassene for fossil. Hybridbiler skal jeg ikke en gang nevne, fordi ha dobbel drivlinje er nødt til å gi høyere vedlikeholdskostnader. Når man dobler antall sviktpunkter, så får man i hvert fall ikke lavere kostnader. 12 hours ago, Hollabaloo said: Jeg antar du med TCO mener "totale eierskapskostnader" (jeg måtte slå det opp). Man betaler ikke pr bokstav lenger slik som man måtte når man la ut annonse i papir-Aftenposten for en evighet siden for de som husker det, så man kan jo like gjerne skrive begrepene fullt ut. Jeg tror faktisk jeg har til gode å se analyser av totale eierskapskostnader for en elbils siste halvdel av sitt liv, det jeg stort sett ser er beregninger fra bilen er ny og noen år fram i tid. Siste halvdelen av elbiler liv finnes det jo veldig lite data på. Biler i Norge vrakes når de er rundt 20år. Moderne elbiler som kunne ta over som eneste bil for folk kom ikke i signifikante antall før i 2019. Så det er enda noen år før det faktisk finnes et representativt antall elbiler som er mellom 10-20 år gamle.
sedsberg Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden 13 minutes ago, bzzlink said: Hybridbiler skal jeg ikke en gang nevne, fordi ha dobbel drivlinje er nødt til å gi høyere vedlikeholdskostnader. Når man dobler antall sviktpunkter, så får man i hvert fall ikke lavere kostnader. Man dobler ikke antall sviktpunkter siden de deler mange komponenter, samt man slipper noen komponenter. Man har samme clutch, samme gir og samme drivakslinger. Man må ha en DC/DC-omformer men til gjengjeld slipper man dynamo. Man har en elektromotor/generator men slipper starter. Man slipper også ofte multireim m/tilbehør. Og som tidligere nevnt er den elektriske biten så og si vedlikeholdsfri og temmelig driftsikker. Så driftskostnadene blir så og si like som på ren fossilbil. Det som derimot er ulempene er kort elektrisk rekkevidde, ekstra vekt og det faktum at batteriene mister kapasitet med årene. Selv om det ikke er så mye som man skulle tro så blir det veldig merkbart når man har så dårlig rekkevidde i utgangspunktet. Hybrid kan vær fornuftig i noen ekstremt få tilfeller. Men som regel vil ren elektrisk være mye mer fornuftig.
kremt Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden 40 minutes ago, bzzlink said: Moderne elbiler som kunne ta over som eneste bil for folk kom ikke i signifikante antall før i 2019. Så det er enda noen år før det faktisk finnes et representativt antall elbiler som er mellom 10-20 år gamle. TMS kom i 2013. Ville du hatt en 2013 TMS eller en 2013 Octavia? Disse bilene forsvinner mer og mer fra vegene for hver dag som går ettersom batterier, motorer, ac-systemer etc går dukken og koster enormt å reparere. Hybrid som Prius har jo enorm holdbarhet og er ganske lite komplekse. 1
Hollabaloo Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden bzzlink skrev (48 minutter siden): Siste halvdelen av elbiler liv finnes det jo veldig lite data på. Biler i Norge vrakes når de er rundt 20år. Moderne elbiler som kunne ta over som eneste bil for folk kom ikke i signifikante antall før i 2019. Så det er enda noen år før det faktisk finnes et representativt antall elbiler som er mellom 10-20 år gamle. Ja nettopp, og derfor burde folk i denne tråden være forsiktig med å slenge ut bastante påstander den ene eller andre veien.
Hanhijnn Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden bzzlink skrev (53 minutter siden): Siste halvdelen av elbiler liv finnes det jo veldig lite data på. Biler i Norge vrakes når de er rundt 20år. Moderne elbiler som kunne ta over som eneste bil for folk kom ikke i signifikante antall før i 2019. Så det er enda noen år før det faktisk finnes et representativt antall elbiler som er mellom 10-20 år gamle. Nissan Leaf kom i 2011 i noe særlig antall, og den første generasjonen av Leaf er vel noe av det mest "skuddsikre" man har kunnet kjøpe av bil de siste 20 år. Og Leaf har vel holdt seg ganske bra kvalitetsmessig helt opp til nå.
Hollabaloo Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden (endret) bzzlink skrev (1 time siden): Hybridbiler skal jeg ikke en gang nevne, fordi ha dobbel drivlinje er nødt til å gi høyere vedlikeholdskostnader. Når man dobler antall sviktpunkter, så får man i hvert fall ikke lavere kostnader. Du nevner det ene hovedelementet ved risiko for feil, nemlig antall sviktpunkter. Men du glemmer å ta høyde for sannsynligheten for at hvert enkeltelement svikter. Så man kan fint ha en bil med flere enkeltdeler som samtidig har lavere sannsynlighet for at minst en del eller x antall deler svikter vs. en bil med færre enkeltdeler. Endret 5 timer siden av Hollabaloo
Hollabaloo Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden (endret) Hanhijnn skrev (11 minutter siden): Nissan Leaf kom i 2011 i noe særlig antall, og den første generasjonen av Leaf er vel noe av det mest "skuddsikre" man har kunnet kjøpe av bil de siste 20 år. Og Leaf har vel holdt seg ganske bra kvalitetsmessig helt opp til nå. Finnes det faktiske pålitelige undersøkelser som understøtter påstanden din, eller er dette basert på "jungelord", personlige erfaringer, naboens/kompisens erfaringer, mao upålitelig hvis man skal se det store bildet? Endret 5 timer siden av Hollabaloo
sedsberg Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden 1 minute ago, Hollabaloo said: Du nevner det ene hovedelementet ved risiko for feil, nemlig antall sviktpunkter. Men du glemmer å ta høyde for sannsynligheten for at hvert enkeltelement svikter. Så man kan fint ha en bil med flere enkeltdeler som samtidig har lavere sannsynlighet for at minst en enkeltdel svikter vs. en bil med færre enkeltdeler. Et godt eksempel er totakterne. Selv om de har veldig få bevegelige deler (veiv, råde, stempel og kanskje en reed-ventil) så er de uendelig mye mindre pålitelige enn 4-takterne som har mange flere bevegelige deler. Veiv, råde, stempel, ventiler, ventilfjærer, ventilløftere, kamaksling, registerreim/kjede m.m. 1
bzzlink Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden 52 minutes ago, kremt said: TMS kom i 2013. Ville du hatt en 2013 TMS eller en 2013 Octavia? Disse bilene forsvinner mer og mer fra vegene for hver dag som går ettersom batterier, motorer, ac-systemer etc går dukken og koster enormt å reparere. Hybrid som Prius har jo enorm holdbarhet og er ganske lite komplekse. TMS kom til Norge i 2014 meg bekjent. Dette understreker poenget mitt. 2014 model S er første generasjon av absolutt alt. Den er ikke representativ. Og hvorfor jeg påstår at det ikke finnes data nok til å snakke om hvordan biler med BEV drivlinjer er å leve med i 2. halvdel av livet sitt. Clutch på DSG kasse. Mechatronic enhet på DSG kasse er ikke gratis å bytte heller for øvrig. Og det ryker på en del VAG biler i den aldersgruppen.
Hanhijnn Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Hollabaloo skrev (34 minutter siden): Finnes det faktiske pålitelige undersøkelser som understøtter påstanden din, eller er dette basert på "jungelord", personlige erfaringer, naboens/kompisens erfaringer, mao upålitelig hvis man skal se det store bildet? Det er basert på både personlige erfaringer og utallige tilbakemeldinger i Nissan Leaf Feisbukk-grupper, både nasjonale og internasjonale. Jeg har m.a.o. ingen "bevis" hvis du trenger det, men jeg er i alle fall overbevist. Vår 2012 Leaf som vi solgte for et år siden var feilfri så lenge vi hadde den. Og nye eieren er fortsatt fornøyd, traff ho for noen uker siden.
bzzlink Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden (endret) 45 minutes ago, Hollabaloo said: Du nevner det ene hovedelementet ved risiko for feil, nemlig antall sviktpunkter. Men du glemmer å ta høyde for sannsynligheten for at hvert enkeltelement svikter. Så man kan fint ha en bil med flere enkeltdeler som samtidig har lavere sannsynlighet for at minst en del eller x antall deler svikter vs. en bil med færre enkeltdeler. Det jeg mener er at På en Golf 1.8l så kan kamakselposisjonssensoren ryke. På en Golf GTE så kan kamakselposisjonssensoren OG elektromotorposisjonssensoren ryke. Og pop-quiz: Hvor mange vannpumper har en Passat GTE? https://youtu.be/-Ds5scokgY0?si=P5V4fn267r0wcT98 Når biler er i sin siste halvdel av livet, så er ikke spørsmålet om noe ryker, det er når noe ryker. Når du har 2 komplette drivlinjer med ting som kan ryke, så er sjansen større for at noe ryker. Endret 5 timer siden av bzzlink
kremt Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden 9 minutes ago, bzzlink said: TMS kom til Norge i 2014 meg bekjent Nei Quote 7. august 2013 ble de aller første eksemplarene av Tesla Model S levert ut til norske kunder Hvorfor kan man ikke basere erfaringer fra denne. Eller tesla x. Eller jaguar ipace. Eller auda etron 55.
bzzlink Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden 1 minute ago, kremt said: Nei Hvorfor kan man ikke basere erfaringer fra denne. Eller tesla x. Eller jaguar ipace. Eller auda etron 55. De ligger i setningen: Signifikant antall. Elbilandelen i Norge er fortsatt ikke mer enn ca. 30% For å kunne sette standardavvik og varians, så må man ha stort nok utvalg av det man skal måle. 1 hour ago, bzzlink said: Moderne elbiler som kunne ta over som eneste bil for folk kom ikke i signifikante antall før i 2019
kremt Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Da blir spørsmålet, hva er signifikant? Er dette noe du bestemmer, eller forbeholder du deg retten til å velge bare den bilen det passer seg å sammenligne med? Tesla s er det solgt 21721 av i Norge, er dette nok. Hva med tesla x, solgt 14501. Må man opp på tesla 3 med 54439. Eller helt opp til tesla y som det er solgt 88898 av. Av alle elbiler solgt i norge har tesla s en andel på 2.10 %, er dette for lavt for deg, ikke "signifikant" nok? Hva må det være, 3%, 5%, 12 %?
sedsberg Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden (endret) 35 minutes ago, bzzlink said: Når biler er i sin siste halvdel av livet, så er ikke spørsmålet om noe ryker, det er når noe ryker. Når du har 2 komplette drivlinjer med ting som kan ryke, så er sjansen større for at noe ryker. Man har ikke to komplette drivlinjer. Selv ikke VW er så dumme. Og det sier ikke lite. Endret 4 timer siden av sedsberg 1
Hollabaloo Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden (endret) bzzlink skrev (1 time siden): Det jeg mener er at På en Golf 1.8l så kan kamakselposisjonssensoren ryke. På en Golf GTE så kan kamakselposisjonssensoren OG elektromotorposisjonssensoren ryke. Og pop-quiz: Hvor mange vannpumper har en Passat GTE? https://youtu.be/-Ds5scokgY0?si=P5V4fn267r0wcT98 Når biler er i sin siste halvdel av livet, så er ikke spørsmålet om noe ryker, det er når noe ryker. Når du har 2 komplette drivlinjer med ting som kan ryke, så er sjansen større for at noe ryker. Jeg skjønner hvordan du tenker, og i det veldig hypotetiske tilfellet der bil A har et sett X med deler og en bil B har det samme settet X med deler men i tillegg et sett Y med deler, og gitt at både bil A og B bruker og sliter likt på alle delene i sett X, så stemmer det at bil B som har de fleste delene også vil ha høyere risiko for at minst en av delene på bilen vil ryke. Men i virkeligheten så er ikke bildet så svart-hvitt. En bil A med færre deler enn bil B vil ikke nødvendigvis dele alle sine deler med bil B, så bil A med færre deler kan potensielt ha unike deler med en høyere feilrate enn deler på bil B som totalt sett når man ser på feilraten for alle deler på bil A og på bil B gjør at summert så blir B som har de fleste delene en mer driftsikker bil. Blant de delene som både A og B deler, så kan det være konstruksjonsmessige forskjellige mellom bilene som gjør at enkelte fellesdeler brukes og slites annerledes i bil A enn i bil B. Endret 3 timer siden av Hollabaloo
Hollabaloo Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden kremt skrev (1 time siden): Da blir spørsmålet, hva er signifikant? Er dette noe du bestemmer, eller forbeholder du deg retten til å velge bare den bilen det passer seg å sammenligne med? Tesla s er det solgt 21721 av i Norge, er dette nok. Det tallet du oppgir her er antall solgte Model S fra 2013 til dagens dato. Hvis vi legger til grunn at "2. halvdel av livet" er når bilen er mellom 10-20 år gammel, så er da de relevante Model S årgangene 2013-2015, som selvsagt er langt færre biler enn 21721.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå