Gå til innhold

uberettiget "kritikk/mistenkeliggjøring" av Temu?

Mr.M

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

snublet over denne

https://www.nrk.no/klima/xl/nrk-kjopte-varer-pa-temu-og-sendte-i-retur-med-sporing-1.14714037

hadde det vært "bedre" om varene ble brent opp?

det forfatterne åpenbart ikke tar med i betraktningen, som kan forklare hvorfor dette kan skje, er at det uansett er hundrevis av skip og tusenvis av containere i europeiske havner, som reiser tomhendte tilbake til Asia uten last. Ergo betaler ikke Temu, AliExpress, etc. særlig mye fraktrate da båtene som sagt uansett skal tilbake. Man får tusenvis av små pakker i en 40-fot container.

sånn sett er gjenbruk bedre enn å ødelegge/brenne opp ting, eller har jeg "oversett" noe? :roll:

Endret av Mr.M
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alternativet man ønsker er at butikkene får varene i retur og kan selge dem til noen andre. Kritikken til NRK går nok på at mange Temu-varer er varer av lav kvalitet som har kort vei fra fabrikken til søppeldynga, og måten Temu er lagt opp forsterker dette.

Moral of the story: Billig drit er dårlig for miljø, arbeidere, klima og deg selv.

Det jeg derimot savner er at man lærer folk hvordan man kjøper skikkelige ting på Temu, AliExpress osv. Vet du hva du skal kjøpe så finner du mange ting som er både billigere og bedre.

• Liker 1
Skrevet
trn100 skrev (3 minutter siden):

Det er selvsagt galskap å inbille seg annet enn at retur av et par sokker til 31,- til Kina har noe for seg 😉

Det er derfor det er bedre at lokale butikker tar seg av lagring, distribusjon og retur, slik vi alltid har gjort.

• Liker 1
Skrevet
Gavekort skrev (1 minutt siden):

Det er derfor det er bedre at lokale butikker tar seg av lagring, distribusjon og retur, slik vi alltid har gjort.

Vi kan jo ha i bakhodet også at Temu undergraver en del av vårt eget næringsliv, foruten kanskje de som sjauer på Gardermoen? 😉

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Gavekort skrev (3 timer siden):

Alternativet man ønsker er at butikkene får varene i retur og kan selge dem til noen andre.

ville ikke reisen tilbake til Kina blitt like lang?

Skrevet
Gavekort skrev (3 timer siden):

Verden ser jo ikke slikt ut, ergo er det vel litt irrelevant? Man kan ikke "tvangs-opprette norske butikker som skal importerer varer fra Temu.

Skrevet
Mr.M skrev (15 minutter siden):

Verden ser jo ikke slikt ut, ergo er det vel litt irrelevant? Man kan ikke "tvangs-opprette norske butikker som skal importerer varer fra Temu.

Det er jo allikevel et lite paradox at mange nettkunder som gjerne kjøper billig fra Kina samtidig anklager norske myndigheter for ikke å klare å opprettholde norske arbeidsplasser? 😉

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
trn100 skrev (12 minutter siden):

Det er jo allikevel et lite paradox at mange nettkunder som gjerne kjøper billig fra Kina samtidig anklager norske myndigheter for ikke å klare å opprettholde norske arbeidsplasser? 😉

ikke sett noe særlig til de anklagene? Uansett det vel 40-50 år siden norsk produksjon forsvant til utlandet i stor stil. En gang i tiden hadde vi haugevis av tekstil-bedrifter, sykkelproduksjon, skofabrikker, hvitevare produsenter, lampefabrikker, og alt mulig rart. Man kan ikke skylde på internet/netthandel, som kom lenge etterpå.

Skrevet
Mr.M skrev (9 timer siden):

Det er fortsatt lov å påpeke svakheten med "den nye modellen".

• Liker 1
Skrevet
Gavekort skrev (1 time siden):

Det er fortsatt lov å påpeke svakheten med "den nye modellen".

jo det kan man alltids gjøre.

men det er utopi at Kina-varer (tekstiler, elektronikk, etc.) skal produseres i Norge, og være "kort-reiste" varer.

Derfor etterlyste jeg (realistisk) alternativ til praksisen som NRK/Fremtiden i våre hender er kritiske til.

Skrevet (endret)

Til NRK: Sjekk hva hunden deres vil ha først neste gang, så slipper dere å bli en del av problemet.
Som jeg skrev i den andre Temu-tråden, kjøperne må sette seg bedre inn i hva det er i de kjøper før de bestiller. Og det er MYE bra på Temu, bare man leter en stund.

Jeg har ikke noe problem med Temu så lenge produktet står til forventningene. Og når prisen er det den er, så er også forventningene lave - men sålangt har jeg blitt positivt overrasket hver gang. Jeg har ikke hatt behov for å hverken kaste, returnere eller klage på noe av det jeg har kjøpt på Temu.

Eneste overraskelsen var noe tau jeg kjøpte til et enkelt prosjekt (billig "paracord"), men måleenheten stod ikke oppført. Så jeg kjøpte etter hva jeg trodde var i fot, og fikk i meter. Så der har jeg fortsatt en god del til overs...

Kjøpte meg et par ryggsekker for snart ett år siden nå, og den ene bruker jeg hver gang jeg skal reise noe sted. Har fungert helt supert så langt, og det til en fjerdedel av prisen på en tilsvarende sekk skulle jeg kjøpt den i Norge. Kjøpte den andre sekken som en backup, da jeg forventet den første ikke ville holde særlig lenge, men så langt har jeg ikke hatt bruk for den.

Det samme med en haug av Molle-lommer til å feste på ryggsekken, pluss andre småvesker som jeg også har kjøpt fra Temu.
Jeg forventet nesten ingenting av sakene, men alt fungerer helt supert. Var vel rundt 900 Kr. for begge sekkene. Pluss rundt det samme for en fotoveske + 6-7 Molle-lommer i forskjellige størrelser. Estimerte rundt 7000 Kr. skulle jeg kjøpt alt det samme her i Norge.

Det meste vil såklart ryke hvis man prøver å ødelegge det, eller kanskje selv etter første uhell, men det har ikke skjedd ennå.
Det som derimot har blitt skadet var en Timbra foret arbeidsjakke til nærmere 2000 Kr. jeg kjøpte på Monter. Ene lommen hektet seg fast i en bordkant når jeg reiste meg opp for å gå, og dermed spjæret nesten hele lommesømmen.

Jeg har også en Helly Hansen Magni skalljakke med listepris på nesten 4000kr. (kjøpt gjennom Tørn), som Helly Hansen selv omtaler som "vår beste jakke", og den kom med mange løse trådbiter fra avklipte sømmer. Ikke engang Temu-sekkene hadde det når de kom.

Endret av PaladinNO
Skrevet
Mr.M skrev (2 timer siden):

men det er utopi at Kina-varer (tekstiler, elektronikk, etc.) skal produseres i Norge, og være "kort-reiste" varer.

Er det? Det er ingen av oss som må ha en t-skjorte til 15 kroner.

• Liker 1
Skrevet
Gavekort skrev (14 minutter siden):

Er det? Det er ingen av oss som må ha en t-skjorte til 15 kroner.

også langt dyrere t-skjorter som selges i Norge, lages andre steder. En vanlig enkel hvit Asia-produsert t-skjorte ligger på 50-60 kr. hos Biltema, Jula, etc.

denslags kunne selvsagt vært produsert her i kongeriket, hvis det er lønnsomt å starte en tekstilfabrikk å gjøre det?

Skrevet
Mr.M skrev (9 minutter siden):

også langt dyrere t-skjorter som selges i Norge, lages andre steder. En vanlig enkel hvit Asia-produsert t-skjorte ligger på 50-60 kr. hos Biltema, Jula, etc.

denslags kunne selvsagt vært produsert her i kongeriket, hvis det er lønnsomt å starte en tekstilfabrikk å gjøre det?

Klart det er billigere å lage t-skjorter i Bangladesh, og enda billigere å selge dem fra der også. Men det er ikke utopi å flagge produksjon hjem, spesielt ikke hvis vi endrer på paradigmet om at alt skal være billigst mulig, gjerne på kompromiss av kvalitet og levetid.

Det er bare hodeløs konsumerisme der vi jager et dopaminrush for å kjøpe noe ræl fra Kina, og så kaste det i søpla 2 uker senere når du har mistet interessen eller tingen blir ødelagt.

• Liker 1
Skrevet
Gavekort skrev (4 minutter siden):

Klart det er billigere å lage t-skjorter i Bangladesh, og enda billigere å selge dem fra der også. Men det er ikke utopi å flagge produksjon hjem, spesielt ikke hvis vi endrer på paradigmet om at alt skal være billigst mulig, gjerne på kompromiss av kvalitet og levetid.

det er ikke spesielt billig å handle t-skjorte på Temu (eller klær generelt) (gå inn på Temu å søk på t-skjorte)

jeg kjøper mine i Norge.

dessverre er nok toget gått for norsk produksjon, selv om det evt. hadde vært regningssvarende å lage det her. Fordi, næringslivet er gjerne ikke fornøyd om ting går i balanse, det skal helst gi stor profitt/avkastning i tillegg til aksjonærer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...