Gå til innhold

SV vil gi 2 millioner til Islamsk Råd

Anbefalte innlegg

Skrevet
Baranladion skrev (2 timer siden):

Tvangen er nok den samme, men det er nok en tydelig forskjell på konsekvensene av å ikke følge tvangen i norske kristne miljøer, kontra norske muslimske miljøer. Det blir nok rimeligere per nå å sammenligne miljøer som JV og Islam. 

Allikevel tror jeg over tid, at det vil være enklere å velge å ikke bruke hijab uten represalier fra familie/nærsamfunn i Norge. Akkurat nå, så tror jeg ikke det generelle inntrykket er, at hijab er et helt frivillig valg for alle, ihvertfall ikke på lik linje som korset. 

Vi burde absolutt hatt forbud mot indoktrinering, jeg mener også det burde vært vanskeligere å bedrive organisert religion. Det bør være et personlig valg, tatt på et helt annet grunnlag enn "arv" (tvang). Samtidig, så blir det jo litt paradoksalt, da man må legge veldig strenge føringer på hvordan oppdra sine egne barn, det er jo helt opplagt at man oppdrar barn med de verdier man selv har. 

Det kan jo være at SV ønsker å score billige poeng hos norske muslimer. Jehovas vitner (JV) har ikke mottatt statsstøtte siden 2021-ish, men vant fram i anken i lagmannsretten, og saken skal opp i høyesterett. Nå er ikke islamsk råd et trossamfunn i seg selv, og er nok enda et nivå på internjustis hos deler av medlemsmassen i islamsk råd sammenlignet med JV, men hvis JV vinner fram i høyesterett (eventuelt i Haag), vil islamsk råd trolig ha en langt bedre sak i forhold til statsstøtte/krav til saklighet for avslag på statsstøtte, kanskje også med flere års støtte til gode.

Er helt enig i at støtten til trossamfunn bør oppheves. Det at kun DNK skulle støttes mener jeg imidlertid ikke blir riktig. Dagens ordning er en erstatning for den gamle kirkeskatten, men selv om man på generell basis til en viss grad betaler skatt til formal man ikke benytter og saker man ikke støtter, vil det være noe fundamentalt feil med å støtte kun en eller noen få aktører innen religionsutøvelse. Det er inngripende i forhold til trofriheten, som er en menneskerettighet, om religiøs praksis innad hos religionene skal være førende for hvorvidt man får tildeling eller ikke. Også politiske partier er kontroversielle og praktiserer ekskludering av medlemmer som åpent og åpenbart bryter med fundamentale retninger det enkelte parti står for, og slik det praktiseres i dag, framstår det som vilkårlig hvem som skal nektes trosstøtte eller ikke. Det enkleste og beste for samfunnet hadde vært avvikling av hele støtteordningen med tilsvarende skattekutt, og hvor medlemmer selv hadde finansiert religiøse tjenester. Hvis en begravelse, konfirmasjon eller kirkelig vielse koster femti tusen, gjør den jo det uansett om det går av skatteseddelen eller fra brukerne av tjenesten, men er jo selvsagt mange som er tilhengere av at andre skal betale for tjenestene de selv ønsker å bruke, så de må gjerne også avvikle eller privatisere NRK i samme slengen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Drunkenvalley skrev (42 minutter siden):

Nei, eg er ikkje "ein av dei", du berre spydde ut renspikka fiksjon og påsto at det var ein meining eg hadde. Kanskje bry deg med kva folk faktiskt seie enn å drive med skitsnakk.

Hvis du har problemer med å forholde deg til virkeligheten er det eit deg-problem.

Apropo fiksjon, du går rundt og innbiller deg at nordmenn er kvinnehatere når all statistikk viser at vi har de beste kvinnerettigheter i verden her i vesten - egentlig bare presset av muslimsk innvandring (og en del annen innvandring også) der kvinnesynet er et helt annet. Blant annet fordi de ser opp til en profet som giftet seg med ei 9 år gammel jente og tror det er det perfekte.

Skrevet

SV er en av mange grunner til at velferdsstaten slik den er i dag bør avvikles så snart som mulig. Og skattene senkes tilsvarende. Vi kan ikke la politikerne forvalte enorme felles verdier. Samfunnet har rett og slett ikke råd lenger. Vi kan velge selv å redusere velferden gradvis, eller vi kan vente på at vi tvinges til det. Av disse to alternativene er det første faktisk en utvei, det siste er en slutt.

Skrevet

For min del syns eg at støtten som er gitt bør vera for å utføre funksjoner som er i allmenn interesse. Dette er deriblant f.eks begravelse, kirkegård, bygg og vedlikehold av institusjoner som brukes for kulturelle tilbud (dvs kyrkje, moske, osv) som bryllup, begravelse eller andre anledninger.

Ikkje for å gje penger til trosamfunnet, men for å meir praktiskt holde disse funksjonene tilgjengelig og ved like for allmenns interesse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...