krikkert Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden Snylter skrev (4 timer siden): Er nå egentlig dette riktig? Sli jeg tolker reglene kan jeg velge å gå direkte på skadevolder, så må skadevolder ta det med sitt forsikringsselskap. Det står tydelig i skadeserstatningsloven §4-2 1. ledd: I det omfanget det er på det rene at en skade kan kreves dekket av forsikring for tingskade eller annen formuesskade, kan den skadelidte bare gjøre gjeldende sitt erstatningskrav mot den ansvarlige skadevolder dersom skaden er voldt: a. ved forsett eller grov uaktsomhet av den ansvarlige selv, eller b. i hans yrke, ervervsvirksomhet eller dermed likestilt virksomhet. Du kan selvsagt velge å henvende deg til skadevolder. Og skadevolder kan velge å la forsikringsselskapet(s advokat) opptre på sine vegne. Du har da fortsatt rettet et krav mot skadevolder.
wampster Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden krikkert skrev (28 minutter siden): Du kan selvsagt velge å henvende deg til skadevolder. Og skadevolder kan velge å la forsikringsselskapet(s advokat) opptre på sine vegne. Du har da fortsatt rettet et krav mot skadevolder. Hvordan regner man ut kompensasjonen for alt styret med å måtte bytte og få tak i alt nytt? Alt som er skadet/ødelagt må jo demonteres/kjøres bort/det må handles inn nytt/det må monteres og i hele den perioden vil en jo være uten diverse ting.
Rhabagatz Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden 11 hours ago, barfoo said: om eg har eit elektrisk anlegg frå 1910 vil det vere ulovleg å tilbakeføre det ved omfattande skade, og det vil i praksis vere snakk om nyinstallasjon. Er det rettferdig at skadevolder i realiteten skal oppgradere det elektriske anlegget til å vere i mykje betre stand enn det var? Jeg kan forstå det at jeg skal få erstatning for den brukte vaskemaskinen som gjør meg i stand til å anskaffe en tilsvarende brukt vaskemaskin. Men hvis jeg har et gammelt, fungerende anlegg, burde jeg kunne kreve å få et tilsvarende gammelt, fungerende anlegg igjen etter skade. For mange vil det medføre stor ulempe å måtte (ufrivillig) oppgradere et anlegg etter skade. Den ulempen er noe man påføres, og som man med rimelighet må kunne forvente en kompensasjon for.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå