Gå til innhold

Nazist er blitt det nye ordet for å dehumanisere noen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Før 2022 var det relativt uvanlig å se Godvins lov i effekt.

Så kom det bedritne umennesket Vladimir Putin på banen og som gjevnlig leser av russiske medier, hovedsaklig Russia Today, fikk jeg artikkel etter artikkel slengt mot meg hvor det ble sagt av Ukraina var nazister og burde utryddes, vi i vesten, inkludert her i Norge var nazister og burde utryddes med atomvåpen.    Nå har avskummet Vladimir Putin og hans medavskum roet ned noe denne retorikken noe, men om man ser i kommentarfeltene på RT, så er det fortsatt fritt spillerom for å oppfordre til folkemord på oss.  Å ikke være en genocidal drittsekk blir kjapt moderert på den siden.   Jeg har prøvd for å si det sånn.

Merk, jeg har ikke blitt radikalisert mot Russland på grunn av vestlige medier.   Det er på grunn av hva russiske medier har tillatt å lire ut av seg de siste 3 årene.

Men tilbake til hovedpoenget mitt:

Dette har tydelig smittet over på den vestlige offentlige debatten også.   Godwins lov trer i kraft veldig ofte.  Denne konstante overbruken av ordet nazist av meningsmotstandere vil, merk mine ord, gjøre at folk gir faen etterhvert og bare kaller seg åpent for nazister, med mindre vi får noen som sitter ved makta som faktisk gjør som f.eks Danmark, som har satt en nullvisjon rundt dette med asyl.  

Godwins lov:

"Etter hvert som en nettdebatt varer lenge nok, nærmer sannsynligheten for at noen blir sammenlignet med Hitler eller nazistene seg"

• Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Fatninja skrev (3 timer siden):

Godwins lov:

"Etter hvert som en nettdebatt varer lenge nok, nærmer sannsynligheten for at noen blir sammenlignet med Hitler eller nazistene seg"

Jeg tror det er liten tvil om at dette er sant, ganske enkelt fordi vi er på et forum som ikke modereres veldig aktivt, men det er sant for alle politiske slagsider på dette forum, ikke bare venstresiden som det i praksis blir med denne versjonen, jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg er blitt kalt et eller annet som i praksis betyr at jeg er en venstreekstremist eller kommunist, sosialist er et kallenavn som er nesten godtatt, og alle på venstresiden støtter islam sies det, dette er vanlig påstand her på dette forum, løgn fra ende til annen selvfølgelig. 

Poenget er at dette er noe de aller færreste faktisk gjør, men de kommer ikke utelukkende fra den siden du muligens personlig ikke er en stor fan av, og de som faktisk gjør sånt, enten det er sammenligning med hitler eller stalin, vel de bør ganske enkelt ignoreres og rapporteres, det skjer tilsynelatende ganske sjeldent. 

• Liker 2
Skrevet

Trur ikkje du har vore på nettet lenge hvis du meine "vestlige debattens" bruk av ordet er nytt. I tillegg så må ein jo forstå at når nazister faktiskt er til stede så er ikkje Godwin's Law relevant i den forstand; når dei er nazister så er dei jo berre nazister.

Hvis du er dum nok til å tru folk kaller seg nazister på moro skyld så har eg ei bru å selje deg.

• Liker 5
Skrevet

Personlig synes jeg det er mye verre å bli kalt kommunist, det er tross alt en mye mer grotesk ideologi med flere dødsfall på samvittigheten, til og med i fredstid.

I dag blir man kalt nazist og fascist om man for eksempel er imot åpne grenser eller ønsker å sende hjem ulovlige innvandrere. Det som før var en helt naturlig del av et fungerende samfunn. Spesielt ser man det i USA, der ICE nå ikke får lov til å gjøre jobben sin uten noen arbeidsløse hippier febrilsk skriker "nazi! fascist!" som eneste argument.

Det eneste som man trenger å si er "ok" eller "ja, hva så?" om man blir beskyldt for å være nazist, fascist eller rasist, det er som oftest beskyldninger fra personer med liten bakkekontakt og ingen gode argumenter.

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, Drunkenvalley said:

Trur ikkje du har vore på nettet lenge hvis du meine "vestlige debattens" bruk av ordet er nytt. I tillegg så må ein jo forstå at når nazister faktiskt er til stede så er ikkje Godwin's Law relevant i den forstand; når dei er nazister så er dei jo berre nazister.

Hvis du er dum nok til å tru folk kaller seg nazister på moro skyld så har eg ei bru å selje deg.

Nå følger jeg med en god del på hva som skjer i linux verden.  I Gnome foundation blant annet, og blant ledelsen hos Debian og Ubuntu, navn som burde være kjente selv for folk uten særlig kjennskap til linux, blitt vanlig å kaste ut folk som ikke er 100% med på trans, Palestina, pluss null grenser og stemple dem som nazister (Det syns jeg er fascinerende, siden mange av dem er jøder), samt oppfordre til drap på de som er blitt stemplet som nazister.

Dette er folk som har veldig mye makt, da veldig mye av den digitale infrastrukturen vår er strukturert rundt spesielt Debian.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...