Gå til innhold

Tromsø, der mistet dere retten til å le!

Snylter

Anbefalte innlegg

Skrevet
Simen1 skrev (7 timer siden):

Turistene betaler flyplassavgifter, havneavgifter, bompenger, mva på hotell, restaurant, hundesledeturer, hvalsafari og andre aktiviteter. Totalt et tresifret antall millioner i året bare i Tromsø kommune. Mulig det har passert milliarden nå. Det er nylig åpnet for ytterligere avgifter ja, men ikke iverksatt ennå.

God tur videre sørover! Regner med du måler avstand langs vei, ikke luftlinje, for da får jeg 2100 og 2400 km til å krysse hverandre i grensetraktene mellom Ukriana og Russland, nært Sumy.

Hehe, ja, det var i kjøring ,  ikke i luftlinje 😅 Jeg skal holde meg unna Russland / Ukraina. 

Takk for det 🥰

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Snylter skrev (4 timer siden):

Det har man valgt å ikke gå for i Norge, unntaket er Longyearbyen.

Jeg ser ikke det store problemet med å ha turistskatt. Man kan f.eks la det gjelde bare de utenlandske turistene, hvis man er redd for norsk motstand. 

Skrevet
frohmage skrev (5 timer siden):

Når man markedsfører seg som en perfekt turistdestinasjon for asiater må man vel tilpasse seg disse også. Hvordan tenker du ellers å løse det?

Norge trenger ikke-diskriminerende lover som krever bestått glattkjøringskurs og mørkekjøringskurs for alle som skal kjøre i landet på vinterstid. I dag gjelder det dessverre bare for norske statsborgere.

Så kan man sikkert spørre om det er ironisk at bare de som statistisk kjører godt på vinterføre avkreves for dette, eller om det er snakk om en årsak-virkning her. Jeg mener definitivt sistnevnte.

Si meg, når du reiser et eller annet sted i verden, forventer du at landet tilpasser seg deg - eller tilpasser du deg til landet?

Skrevet
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Norge trenger ikke-diskriminerende lover som krever bestått glattkjøringskurs og mørkekjøringskurs for alle som skal kjøre i landet på vinterstid. I dag gjelder det dessverre bare for norske statsborgere.

Om alle land skal få lov til å ha egne kjørekortregler blir det vanskelig å kjøre i utlandet for oss alle.

Simen1 skrev (4 minutter siden):

Si meg, når du reiser et eller annet sted i verden, forventer du at landet tilpasser seg deg - eller tilpasser du deg til landet?

Det siste, men det er ikke sjelden man hører om nordmenn som dummer seg ut på ferie i utlandet heller.

• Liker 1
Skrevet
6 hours ago, Simen1 said:

I sommer ble det flertall på stortinget for å innføre turistskatt. De ordkløyver og kaller det riktignok besøksbidrag. Dette er vedtatt ved lov i hht denne artikkelen. Tromsø skulle iverksette det fra 1.6.2026, men datoen er utsatt til 1.1.2027.

Takk, I stand corrected.

Fikk ikke med meg denne, bare at det en snau måned tidligere ble skrotet.. Ting kan skje fort i politikken når de får muligheten til å innføre nye avgifter..

• Liker 2
Skrevet
frohmage skrev (2 timer siden):

Om alle land skal få lov til å ha egne kjørekortregler blir det vanskelig å kjøre i utlandet for oss alle.

Vel, alle land har hver sine trafikklover, egne bøtesatser, egne utvalg av skilter osv. Tilpasset landets behov og særegenheter. I Norge har vi et behov for spesiell kompetanse på vinterlige forhold. Jeg ser virkelig ikke problemet. Når jeg kjører i andre land så tilpasser jeg med lover og regler som gjelder der* og forventer at folk som besøker Norge også følger våre lover og regler her.

* Jeg skal ikke skryte på meg å sette meg veldig godt inn i andre lands lover og regler, men jeg gjør i hvert fall litt innsats.

Skrevet
Simen1 skrev (7 minutter siden):

Jeg ser virkelig ikke problemet.

Ett problem er vel at vi hadde måttet kreve at alle med førerkort fra utlandet tok norske tester for å kjøre her. Noen ganger er det enklere å tilpasse typiske turistdestinasjoner for turistene (til en viss grad, såklart).

Skrevet

Det burde ikke være for mye forlangt at folk som planlegger å besøke et land som får mye snø og is vinterstid, setter seg inn i hvordan det faktisk er å kjøre på snø- og islagte veier, som ofte er/kan bli veldig glatte.
Og hvis det viser seg at de ikke har kunnskap og erfaring med bilkjøring under sånne forhold, er det ikke urimelig å forby dem fra å kjøre bil på egenhånd før de evt. tar og består glattkjøringskurs.

Sikkerheten må prioriteres, og ingen, hverken lokale innbyggere eller andre turister, skal måtte risikere påkjørsel og skader fordi en turist fra tropiske strøk besøker Tromsø for å oppleve nordlyset vinterstid og tror at kjøring på sommerføre og vinterføre er det samme.

Uansett hvor folk kommer fra og hvor i verden de reiser, må de nesten sette seg inn i hvordan klimaet er i destinasjonslandet på den årstiden de skal reise dit.
På samme måte som du ikke reiser til Alaska med (utelukkende) sommerklær i bagasjen.

• Liker 2
Skrevet
kremt skrev (36 minutter siden):

Hvis man reklamerer aktivt mot nettopp asiatiske turister blir det vel litt snodig å klage på at de faktisk kommer. 

Nå konstruerer du bare en motsetning som ikke finnes. At noen reklamerer aktivt mot asiater og andre klager på at de kommer betyr ikke at alle er hyklere. Jeg er en av de som heier på turismen og pengene de legger igjen. Men jeg vil gjerne at de som leier bil, ikke truer sikkerheten på veiene både for sin egen del og andre. Det er ikke noe hyklersk over det.

Hvor kult hadde det ikke vært å reise til et annet sted på kloden, ta et kompetansebevis som en event arrangert av profesjonelle kursholdere, på kinesisk, fransk, spansk etc, og få et kompetansebevis på å kjøre under så eksotiske forhold som is, snø og mørke.. ! Jeg er helt sikker på at dette hadde solgt ganske bra og konkurrert mot alt fra slalom til hundesledetur, hvalsafari og nordlysturer.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
leifeinar skrev (2 timer siden):

Nåja, det er bare lunsjtider så det kommer nok flere. Denne for eksempel: en turist som kjører priattaxi for andre turister.

Vi har blitt vant til 2-5 hendelser med turister i trafikken hver dag nå.

Edit: 4. januar: utforkjøring på Stakkevollvegen. Avisa har ikke (turt å) opplyse om nasjonalitet. Ennå en utforkjøring ved flyplassen, like ved utkjøringa fra Hertz. Nasjonalitet ikke oppgitt. Senere på kvelden: Turister på vei fra Tromsø "skulle bare" følge google maps, kjørte i grøfta. Nasjonalitet ikke oppgitt.

5. januar: En bil med fire turister kjørte i en elv et annet sted i fylket. Nasjonalitet ikke oppgitt.

7. januar: Frontkollisjon, nasjonalitet ikke oppgitt, ei heller om det var turister.

7. januar: To asiater tatt for å drive ulovlig priatkjøring i Norge, uten løyve eller arbeidstillatelse.

Dagen er ennå ung, så det kommer nok mer.

Endret av Simen1
  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...