PÃ¥inter Skrevet i går, 00:00 Skrevet i går, 00:00 leticia skrev (8 minutter siden): Her er noen andre beskrivelser av denne "skaperen" som du ser opp til... eksempler fra linken følger under linken Allikevel👇🏼 PÃ¥inter skrev (1 time siden): Gjør ikke noe av selvhevdelse og tom ærgjerrighet, men vær ydmyke og sett de andre høyere enn dere selv. 4 Tenk ikke bare på deres eget beste, men også på de andres. Du skal elske din neste som deg selv. Elsk hverandre inderlig som søsken, sett de andre høyere enn dere selv. PÃ¥inter skrev (34 minutter siden): Du kan rænte så mye du vil over at kristne gjør slik eller slik, men følger de ikke anbefalingene over er de vel ikke så kristne allikevel, men heller…….??? 2
leticia Skrevet i går, 01:06 Skrevet i går, 01:06 (endret) At fortellingene i bibelen er såpass forskjellige, burde fortelle oss at bibelen er skrevet av forskjellige mennesker, med forskjellige ideer. Det er ingen "gud" som er ansvarlig for bibelen. Kun mennesker, som skreiv ned og samlet skrifter fra tiden de levde i. Det passer stort sett ikke inn i den tiden vi lever i nå, selv om jeg fint kan "kjøpe" det humanistiske aspektet om medmenneskelighet som en universal verdi folk bør leve etter, men som vi på ingen måte trenger en religion for å etterleve. Heller tvert om vil jeg si. Men man får et forklaringsproblem hvis man kun fokuserer på dette, og glemmer helt det andre som er beskrevet i bibelen, som er: ekstremt brutalt, bestialsk, diskriminerende, rett frem rasistisk og ofte totalt uten medmennesklighet (ifølge nettavisens link). Bibelen, kristendom | Dette er de jævligste tingene som står i Bibelen Jeg syns det er mildt sagt spesielt at man må "tilbe" noen og ha så tydelige leveregler å leve etter for at man skal gjøre moralsk riktige ting. Og selv med disse levereglene så klarer man altså å undertrykke og diskriminere folk med "feil" kjønn, "feil legning" og "feil rase / etnisitet". Endret i går, 01:07 av leticia link 4 1
PÃ¥inter Skrevet i går, 01:09 Skrevet i går, 01:09 Prøv å tenk selv litt, ikke bare svelg det andre har tygget før deg😉 Oppfør deg slik bud selv ønsker å bli behandlet. 2
Capitan Fracassa Skrevet i går, 04:41 Skrevet i går, 04:41 (endret) PÃ¥inter skrev (7 timer siden): Prøv å tenk selv litt, ikke bare svelg det andre har tygget før deg😉 Interessant og avslørende, hvordan du i stedet for argument, går på person. Nok en gang bruker du hersketeknikk i stedet for saklig diskusjon. Noen vil til og med kalle det mobbing! I tillegg: Svelger ikke du det andre har tygget før deg, når du stoler så blindt på Bibelen? Sitat Oppfør deg slik bud selv ønsker å bli behandlet. Så du ønsker å bli møtt med hersketeknikk i stedet for saklige argumenter? Bibelen er full av uhyrligheter utført av Gud. Om @leticia har kopiert dette eller lest det selv, endrer ikke på det faktum, så du kunne og burde ha diskutert sak i stedet for person her. Min personlige favoritt for tiden, er da Gud skulle straffe David for å ha vært utro med Betseba, og gjorde det ved å drepe barnet deres, og få voldtatt ti av Davids koner i offentlighet. Endret 20 timer siden av Capitan Fracassa 3 3 1
PÃ¥inter Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden PÃ¥inter skrev (11 timer siden): Takk, og det har du helt rett i. Så inntil alle velger leve etter disse prinsippene her, Gjør ikke noe av selvhevdelse og tom ærgjerrighet, men vær ydmyke og sett de andre høyere enn dere selv. 4 Tenk ikke bare på deres eget beste, men også på de andres. Du skal elske din neste som deg selv. Elsk hverandre inderlig som søsken, sett de andre høyere enn dere selv. vil det alltid være krig mellom mennesker. Som nevnt i sitatet over, hvis man ønsker fred på denne kloden er første steg å følge de rådene nevnt i samme sitat. «Alt dere vil at andre skal gjøre mot dere, det skal også dere gjøre mot dem. For dette er loven og profetene.» Så, etter å ha fjernet religion, og la oss si religiøse, men det fortsatt finnes mennesker som👇🏼 leticia skrev (11 timer siden): Nei, det tror jeg ikke. Det vil alltid være maktsyke mennesker , som vil drite i menneskerettigheter. Så vil man fortsatt måtte ha leveregler som de over. 1 1
Karltorbj Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden PÃ¥inter skrev (6 minutter siden): Som nevnt i sitatet over, hvis man ønsker fred på denne kloden er første steg å følge de rådene nevnt i samme sitat. «Alt dere vil at andre skal gjøre mot dere, det skal også dere gjøre mot dem. For dette er loven og profetene.» Så, etter å ha fjernet religion, og la oss si religiøse, men det fortsatt finnes mennesker som👇🏼 Så vil man fortsatt måtte ha leveregler som de over. De man vil godt, gir man frihet. 1
PÃ¥inter Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden (endret) Karltorbj skrev (15 minutter siden): De man vil godt, gir man frihet. Hva er frihet? Er dette👇🏼frihet? «Nei, det tror jeg ikke. Det vil alltid være maktsyke mennesker , som vil drite i menneskerettigheter.» Skal man fjerne slike mennesker? Fratar man ikke deres frihet til å være som de vil? Endret 19 timer siden av PÃ¥inter 1
Subara Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden Sidsel Wold om tro (Al). Hun har nettopp deltatt på trosverksted med biskopen i Oslo. Sidsel Wold har et nyansert syn på tro, formet av hennes mange år som NRK-korrespondent i Midtøsten, der hun så stor religiøs kraft, men også konflikter; hun vurderte konvertering til jødedommen, men følte hun aldri kunne bli "100 % jødisk", og har nå stor respekt for tro som gir håp, selv om hun selv er sekulær og savner det hun mener nordmenn går glipp av i en trygg velferdsstat Wold understreker at tro gir mennesker styrke i lidelse, men også uttrykker bekymring for at religiøse symboler og handlinger (som koranbrenning) kan eskalere vold, og fremhever viktigheten av å balansere religiøs overbevisning med menneskeverd, slik hun ser i både det jødiske og det palestinske samfunnet. Hennes Syn på Tro og Religion Respekt for Tro: Wold ser troen som en enorm kraft som gir håp og styrke i vanskelige tider, noe hun observerer sterkt i Midtøsten. Sekulær Hverdag vs. Tro: Hun reflekterer over at nordmenns sekularisme ofte skyldes en trygg velferdsstat, men at dette kan føre til at man går glipp av noe, en "høyere himmel". osv.
leticia Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden PÃ¥inter skrev (39 minutter siden): Som nevnt i sitatet over, hvis man ønsker fred på denne kloden er første steg å følge de rådene nevnt i samme sitat. «Alt dere vil at andre skal gjøre mot dere, det skal også dere gjøre mot dem. For dette er loven og profetene.» Så, etter å ha fjernet religion, og la oss si religiøse, men det fortsatt finnes mennesker som👇🏼 Så vil man fortsatt måtte ha leveregler som de over. Likte du så godt det du selv skreiv at du er nødt til å kopiere deg selv 3 ganger? Vi har lover å forholde oss til. For oss som bor i Norge så heter disse Norges lover. Ellers så fungerer Kardemommeloven også ganske bra. Mesteparten av befolkningen trenger altså ingen religion for å kunne oppføre seg bra. Lovene i Norge passer ikke så bra sammen med de undertrykkende kristne skriftene. 3
leticia Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden Karltorbj skrev (36 minutter siden): De man vil godt, gir man frihet. Det er sant, men frihet må også begrenses i noen tilfeller, for å gi andre frihet også. Eksempler jeg kan komme på er f.eks røykeloven.
PÃ¥inter Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden leticia skrev (4 minutter siden): Ellers så fungerer Kardemommeloven også ganske bra. Mesteparten av befolkningen trenger altså ingen religion for å kunne oppføre seg bra. Du har helt rett, det er bare å ta en titt på verden vi lever i. 1
leticia Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden (endret) Capitan Fracassa skrev (6 timer siden): Bibelen er full av uhyrligheter utført av Gud. Om @leticia har kopiert dette eller lest det selv, endrer ikke på det faktum, så du kunne og burde ha diskutert sak i stedet for person her. Ja, hvordan skal man egentlig kunne diskutere hva som står i bibelen uten å henvise til hva som står i bibelen? Men jeg har skjønt det. Det er kun budskapet om nestekjærlighet og tilgivelse som skal trekkes frem fra bibelen av de kristne. Ikke alle grusomhetene og undertrykkingen, både av det som står der, og hvordan kristne samfunn enda bruker denne undertrykkingen til å diskriminere grupper i befolkningen den dag i dag. Capitan Fracassa skrev (6 timer siden): Interessant og avslørende, hvordan du i stedet for argument, går på person. Nok en gang bruker du hersketeknikk i stedet for saklig diskusjon. Noen vil til og med kalle det mobbing! I tillegg: Svelger ikke du det andre har tygget før deg, når du stoler så blindt på Bibelen? For meg, at en religiøs ber meg om å tenke selv, det må jeg nesten ta som en ære. Det blir omtrent på samme nivå som om en antivakser som nektet å ta koronavaksinen hadde kalt meg for en dum sau for at jeg tok vaksinen, og at han senere som uvaksinert fikk korona og ble alvorlig syk eller døde av det. Endret 18 timer siden av leticia skrivefeil 2
Karltorbj Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden (endret) leticia skrev (1 time siden): Det er sant, men frihet må også begrenses i noen tilfeller, for å gi andre frihet også. Eksempler jeg kan komme på er f.eks røykeloven. Ja, ikke fullt anarki da, barna maa jo styres, freks. Men voksne mennesker, som tar hensyn, maa faa lov til aa bestemme, over seg selv, der det ikke gaar ut over andre, uten at de kontrollfreaksa, som tror paa en fantasi, skal styre livene deres. Kjaerligheten tukter ogsaa, gjelder barna, ikke voksne mennesker som vil kontrolere andre voksne mennesker. Endret 17 timer siden av Karltorbj
PÃ¥inter Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden Karltorbj skrev (37 minutter siden): Kjaerligheten tukter ogsaa, gjelder barna, ikke voksne mennesker som vil kontrolere andre voksne mennesker. Her er du inne på noe veldig vesentlig. Det er kjernen i fri vilje. Menneskenes historie er et universelt eksempel på hva som skjer hvis alt skal være lov. Hvem har rett til å bestemme hva som er galt og hva som er rett, skaperen eller det skapte? Resultatet av at mennesket ønsket å bestemme selv hva som var rett og galt ser vi i historien. 1
Capitan Fracassa Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden (endret) PÃ¥inter skrev (26 minutter siden): Menneskenes historie er et universelt eksempel på hva som skjer hvis alt skal være lov. Hvem har rett til å bestemme hva som er galt og hva som er rett, skaperen eller det skapte? Her forutsetter du at det finnes en skaper, noe det ikke er rasjonell grunn til å tro. Sitat Resultatet av at mennesket ønsket å bestemme selv hva som var rett og galt ser vi i historien. Og i Bibelen ser vi det hypotetiske resultatet av at Gud bestemmer - noe som er minst like ille som det mennesker gjør. Hvorfor skal vi godta at en Gud bestemmer hva som er rett og galt, når denne guden synes det er rett å voldta kvinner som straff mot deres mann, drepe barn, drepe tusenvis av mennesker som straff for det deres konge har gjort, steine kvinner som ikke blør på bryllupsnatten, holde slaver og banke dem slik at de dør etter et par dager, eller drukne (nesten) alle dyr og mennesker, osv. osv? På hvilken måte mener du en slik Gud bør bestemme hva som er rett? Heldigvis har de aller fleste mennesker, både kristne, ateister og de tilhørende andre religioner en mye bedre moral enn den bibelske gud, slik at vi ikke lenger godtar slaveri, voldtekt som straff, drap på uskyldige osv., selv om det dessverre fortsatt skjer. Endret 16 timer siden av Capitan Fracassa 4 1
PÃ¥inter Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden «Hvorfor skal vi godta at en Gud bestemmer hva som er rett og galt, når» Ingen tvinger noen til noe som helst, det er et aktivt valg man tar. De som leser bibelen vil lese dette👇🏼også. «For jeg vet hvilke tanker jeg har med dere, sier Herren, fredstanker og ikke ulykkestanker. Jeg vil gi dere en fremtid og et håp.« 1
Capitan Fracassa Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden (endret) PÃ¥inter skrev (2 timer siden): Ingen tvinger noen til noe som helst, det er et aktivt valg man tar. Så da du skrev: Sitat Hvem har rett til å bestemme hva som er galt og hva som er rett, skaperen eller det skapte? ... så mente du ikke noe med det? Du mente ikke at skaperen eller andre skal bestemme? Hvorfor skrev du det da? Endret 13 timer siden av Capitan Fracassa 4
PÃ¥inter Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden Skaperen setter reglene, fritt valg å følge de. 1
disk Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden Har sett mye video og tv av Jesus, og det som slår meg, er at det Jesus forteller, er veldig forskjellig til hvordan eg oppfatter kristne og religionen. Det føles mer som en måte å styre et "samfunn" på, å si ord som får den riktige oppførselen frem. Tror disse tv-fortellingene stammer fra "the gospels" mens bibelen blir litt som når fanden skal prøve å gjøre noe ut av det. Altså disse dissiplene til Jesus virker jo helt ekstremt fjern fra hans lære, det var ikke hverdagskost det de fikk servert. Men eg har totalt sett bort fra alle fysiske mirakler. De miraklene som har rørt meg er når han klarer å få erkefiender til å bli venner, det er magiske flotte øyeblikk. For meg handler ikke dette om rett og gal historie, men om det som har blitt sagt rører meg, og det må eg nok være ærlig på at det er det mye som har gjort med Jesus. Kristendommen opplever eg som et svik 1
Noxhaven Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden PÃ¥inter skrev (6 timer siden): Som nevnt i sitatet over, hvis man ønsker fred på denne kloden er første steg å følge de rådene nevnt i samme sitat. «Alt dere vil at andre skal gjøre mot dere, det skal også dere gjøre mot dem. For dette er loven og profetene.» Jeg ønsker at JW skal gi meg blodoverføring om jeg blir hardt skadet - så jeg føler meg forpliktet til å gi dem blod om de blir skadet.. basert på loven og profetene. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå