PÃ¥inter Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden (endret) podcarsten skrev (47 minutter siden): jeg synes bare det er påfallende at deres oversettelse, gjort av mennesker uten dyp utdanning i bibelske språk, skiller seg fra de fleste bibeloversettelsene i bla. disse 2 eksemplene Mener du da majoriteten av bibeloversettelser tilsier at de er riktig? podcarsten skrev (47 minutter siden): det logisk å tro at oversettelsen er gjort for å fjerne motsetninger mellom JVs allerede etablerte dogmer, og skriften disse skal tolkes ut i fra. Hvilken motsetning? Til andre kristne eller motsetning i bibelen? Critical review edit Biblical scholars have noted the New World Translation's attempts at accurate conservative translation, its critical apparatus, and its use of modern critical editions of the biblical manuscripts. Criticism of the New World Translation focuses mainly on Christological issues in its rendering of the New Testament: the translation of the word Kyrios (Greek: Κύριος) as "Jehovah" —usually translated as "Lord" by classical translators, its rendering of passages related to the doctrine of the Trinity and the divinity of Christ such as John 1:1, and for its difficult-to-understand formal equivalence. Critics of the movement claim that the NWT is scholastically dishonest. Endret 3 timer siden av PÃ¥inter 1
DukeNukem3d Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Hehe, de debattantene som er veldig opptatte av at vi må ha så mye MENA-innvandring som mulig er selvsagt de som er mest aktive i å hate kristendom her inne. Det er så latterlig enkelt å gjennomskue agendaen. Hadde noen holdt på slik mot en muslim slik dere holder på mot PAYinter så ville dere sagt det var islamofobi 1
RosaGnom Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden DukeNukem3d skrev (20 minutter siden): Hehe, de debattantene som er veldig opptatte av at vi må ha så mye MENA-innvandring som mulig er selvsagt de som er mest aktive i å hate kristendom her inne. Det er så latterlig enkelt å gjennomskue agendaen. Hadde noen holdt på slik mot en muslim slik dere holder på mot PAYinter så ville dere sagt det var islamofobi Tviler på det. Spiller ingen rolle hva man kaller religionen. Om vi kaller det kristendom eller islam, spiller ingen rolle. 1
Capitan Fracassa Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden DukeNukem3d skrev (22 minutter siden): Hehe, de debattantene som er veldig opptatte av at vi må ha så mye MENA-innvandring som mulig Jeg har ikke sett en eneste debattant være opptatt av det her på religionsforumet. Har du, eller fantaserer du? Sitat Hadde noen holdt på slik mot en muslim slik dere holder på mot PAYinter så ville dere sagt det var islamofobi Hadde en muslim kommet her og oppført seg halvparten så dumt som PAYinter, så hadde hen definitivt fått motbør fra meg. Jeg har mindre sans for Islam enn Kristendom, så du bommer helt. 1 1
DukeNukem3d Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Capitan Fracassa skrev (18 timer siden): Nei. Du finner ikke en historiebok som er enig med deg. Islam blir romantisert i det norske skoleverket og det arabiske slaveriet blir ikke engang nevnt. Men det er fordi vi er/var kristne land at demokrati ble mulig. Som du ser så har du 50+ muslimske land, men få skikkelige demokrati. Debattinnlegg: Forskere romantiserer islam
DukeNukem3d Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden (endret) Capitan Fracassa skrev (9 minutter siden): Jeg har mindre sans for Islam enn Kristendom, så du bommer helt. Det er jo åpenbart tøv. Du har enda ikke fått med deg at kristne vesten har blitt til blomstrende demokrati, mens av 50+ muslimske land så er det få land som i det hele tatt kan kalles demokrati og utviklingen går stadig i feil retning. I din verden er visst alt dette tilfeldig. Som ateist er jeg lei av at folk prater ned en reformert versjon av en religion som ikke lenger er et problem (den var et problem ja). Det ender opp i at folk generelt prater ned vesten og helst av folk med en agenda (R/SV/MDG spesielt aktive, fordi de ønsker stor innvandring til Europa. Da blir det å prate ned vår kultur/religion et verktøy) Endret 3 timer siden av DukeNukem3d
PÃ¥inter Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden DukeNukem3d skrev (47 minutter siden): Hadde noen holdt på slik mot en muslim slik dere holder på mot PAYinter så ville dere sagt det var islamofobi Noen vil til og med kalle det mobbing og hersketeknikk. 😉 1
podcarsten Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden PÃ¥inter skrev (1 time siden): Mener du da majoriteten av bibeloversettelser tilsier at de er riktig? Jeg tipper de oversettelsene som er gjort av mennesker med stor kompetanse på bibelske språk er de beste, men dette er et sidespor. PÃ¥inter skrev (1 time siden): Hvilken motsetning? Til andre kristne eller motsetning i bibelen? Hvis ens teologi rent logisk mangler forankring i kjente oversettelser av Bibelen, og en lager en ny oversettelse av Bibelen som passer helt med ens egen teologi, så var motsetningen de gamle oversettelsene vs ens egen teologi som ble fikset med en oversettelse som stemmer med ens egen teologi. 1
PÃ¥inter Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden podcarsten skrev (1 minutt siden): Hvis ens teologi rent logisk mangler forankring i kjente oversettelser av Bibelen Skal vi da gå ut fra at 👇🏼 PÃ¥inter skrev (1 time siden): Mener du da majoriteten av bibeloversettelser tilsier at de er riktig? Flertallet gir vekt. Så mener du at motsetningen ligger i forskjellen mellom oversettelser og ikke i teksten i bibelen?, for påstanden var motsetning i teksten. 1
podcarsten Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden DukeNukem3d skrev (58 minutter siden): Hehe, de debattantene som er veldig opptatte av at vi må ha så mye MENA-innvandring som mulig er selvsagt de som er mest aktive i å hate kristendom her inne. Det er så latterlig enkelt å gjennomskue agendaen. Hadde noen holdt på slik mot en muslim slik dere holder på mot PAYinter så ville dere sagt det var islamofobi Trådens beste innlegg. Virkelig. Treffer klokkerent og har en saklighet som bringer debatten til nye høyder. Gratulerer. 2
podcarsten Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden PÃ¥inter skrev (3 minutter siden): Skal vi da gå ut fra at 👇🏼 Flertallet gir vekt. Så mener du at motsetningen ligger i forskjellen mellom oversettelser og ikke i teksten i bibelen?, for påstanden var motsetning i teksten. Personlig gir jeg totalt blaffen i hvilken oversettelse som er mest riktig, men antar at mennesker med mer kompetanse enn meg er de man bør høre på angående hvilken oversettelse som er mest korrekt. Det JEG kommenterer er tidslinjen, man har ikke oversettelser man liker godt nok MEN man vet hva man mener Bibelen skal si, så man lager en oversettelse som stemmer med hva man mener Bibelen skal si. 1
DukeNukem3d Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden PÃ¥inter skrev (19 minutter siden): Noen vil til og med kalle det mobbing og hersketeknikk. 😉 Utvilsomt 1
PÃ¥inter Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden podcarsten skrev (1 time siden): Personlig gir jeg totalt blaffen i hvilken oversettelse som er mest riktig, men Allikevel….? podcarsten skrev (1 time siden): antar at mennesker med mer kompetanse enn meg er de man bør høre på angående hvilken oversettelse som er mest korrekt. Så bra du antar det da, blir det litt det samme som å la andre ta avgjørelser for en? 1
podcarsten Skrevet 55 minutter siden Skrevet 55 minutter siden PÃ¥inter skrev (10 minutter siden): Allikevel….? Så bra du antar det da, blir det litt det samme som å la andre ta avgjørelser for en? Allikevel hva da? Jeg antar at det er mennesker med kompetanse som vil kunne gi gode argumenter for hvilken bibeloversettelse som er den beste. Så er det opp til meg å avgjøre hvilke argumenter jeg finner best og mest tungtveiende. At det er det samme som å la andre ta avgjørelser for en, finner jeg veldig merkelig. Hvis du trenger ny bil, og ringer til en selger, og kjøper den ene bilen hen anbefaler, da lar du andre ta avgjørelsen for deg. Melder du deg inn i et lukket religiøst samfunn hvor andre kommer med ferdigtygde vurderinger du er nødt til å godta og tapet ved å forlate gruppen er så digert at det nok er tryggest å bli værende, lar du andre ta avgjørelser. Men om du lytter til mennesker med god og grundig kompetanse på et felt, foretar egne avveiinger for og imot, da vil du få et bedre grunnlag til å foreta korrekt avgjørelse. Helt selv. 2
PÃ¥inter Skrevet 47 minutter siden Skrevet 47 minutter siden podcarsten skrev (3 minutter siden): Allikevel hva da? Allikevel diskuterer du bibeloversettelser?👇🏼 podcarsten skrev (1 time siden): Personlig gir jeg totalt blaffen i hvilken oversettelse som er mest riktig, podcarsten skrev (5 minutter siden): Men om du lytter til mennesker med god og grundig kompetanse på et felt, foretar egne avveiinger for og imot, da vil du få et bedre grunnlag til å foreta korrekt avgjørelse. Helt selv. Så du driter ikke i det allikevel, for du også argumenterer for at jehovas vitners oversettelse er feil? Og skal man argumentere for noe så driter vel man ikke i fakta, eller?
podcarsten Skrevet 32 minutter siden Skrevet 32 minutter siden PÃ¥inter skrev (Akkurat nå): Allikevel diskuterer du bibeloversettelser?👇🏼 Så du driter ikke i det allikevel, for du også argumenterer for at jehovas vitners oversettelse er feil? Og skal man argumentere for noe så driter vel man ikke i fakta, eller? Det var da også en vinkling. Jeg diskuterte kun NWT siden du inntil da hadde valgt en strategi i debatten som grovt sett gikk ut på (i etterpåklokskapens perfekte lys) å late som om du var helt uvitende om hvordan den oversettelsen skiller seg ut fra andre. Jeg gikk inn i debatten fordi jeg ble i tvil om du faktisk ikke forstod akkurat det, ikke for å dosere om den var dårlig eller bra. Det er ganske gode, logiske grunner for å tro at den kan ha sine svakheter, men jeg overlater til mer kompetente mennesker enn meg til å komme med argumenter for hvilken bibeloversettelse som er best. Men for meg personlig må gjerne NWT vinne "Bible translation of the year", hvert eneste år, jeg er ikke investert i dette. Jeg er interessert i forskjellene, og forskjellige tolkninger, og også hvordan en bok som enkelte opplever som en faktabok kan være så splittende at det finnes utallige tolkninger, og alle hevder at akkurat deres tolkning er den rette. Og alle andre feil. 2
jjkoggan Skrevet 24 minutter siden Skrevet 24 minutter siden podcarsten skrev (2 minutter siden): og også hvordan en bok som enkelte opplever som en faktabok kan være så splittende at det finnes utallige tolkninger, og alle hevder at akkurat deres tolkning er den rette. Og alle andre feil. Kilde? Jeg vet få som mener dette. Jeg vet få som mener bibelen er en faktabok og få som mener deres sekt har rett og alle andre tar feil,
podcarsten Skrevet 21 minutter siden Skrevet 21 minutter siden jjkoggan skrev (1 minutt siden): Kilde? Jeg vet få som mener dette. Jeg vet få som mener bibelen er en faktabok og få som mener deres sekt har rett og alle andre tar feil, Det er en oppfatning levert med litt skarpe kanter, ikke en ufeilbarlig evig sannhet
jjkoggan Skrevet 3 minutter siden Skrevet 3 minutter siden (endret) podcarsten skrev (19 minutter siden): Det er en oppfatning levert med litt skarpe kanter, ikke en ufeilbarlig evig sannhet Slike misoppfatninger fører til ufortjente fordommer mot kristne. Hva kristne folk mener varierer mye unntatt en tro på jesus. Få tolker bibelen. Isteden hører på presten de mener er ærlig og velutdannet i hva bibelen sier og er relevant til livene deres Endret 1 minutt siden av jjkoggan
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå