Gå til innhold

🥣 Et stille måltid som protest mot matprisene.

Hvordan merker du matprisene?  

67 stemmer

1. 1. Hvordan har matprisene påvirket dine spisevaner?

• Jeg spiser mindre middag eller hoppe over måltider.
      5
    • Jeg kjøper billigere varer, men spiser fortsatt som før.
      21
    • Jeg har ikke merket noe forskjell.
      5
    • Jeg har godt råd, men reagerer prinsipielt på prisnivået.
      29
    • Jeg syns prisøkningen er overdrevent eller misforstått.
      7

Anbefalte innlegg

Skrevet
Iki skrev (31 minutter siden):

Selvfølgelig.

Det var som sagt bare for å sette det på spissen.

Har bare lagt merke til at det til stadighet er klaging på boligprisene i Osloområdet, og da spesielt for de med dårligere råd.

Da hører man ofte at det blir problemer med husleie, mat, osv.

Tenker det da kan være en ide å ikke samle alle i en by, men heller spre dem litt utover i det store landet vi har.

Det er mye plass jo lengre nord man kommer.

Folk må nødvendigvis være i nærheten av der jobbene er. Men for de som ikke jobber, så burde flere tenke på om det kan "lønne seg" å flytte til bygdene våre. Akkurat når det gjelder nord - norge så er kanskje ikke det best f.eks for kronikere. pga kulda. De burde kanskje heller rette nesa ut av landet til varmere strøk. 

Uansett, som jeg var innom tidligere i tråden (og også har vært i andre tråder) så handler fattigdom ikke alltid om å få for lite utbetalt, men også om hvordan man forbruker det man har, hvor god kontroll man har på hverdagsøkonomien. Men jeg syns alle burde være sikret en utbetaling på 25.000 i måneden, som et minimum (i full stilling eller på en minstesats). 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
leticia skrev (8 timer siden):

Hvorfor tenker du mobiliteten et dårlig? Det er vel oftest psykiske årsaker til uføretrygd, ikke fysiske. Mange kan dermed kjøre egen bil. Det er heller ikke slik at alle er på minstesats og får 20.000 utbetalt (tall nevnt tidligere i tråden). 

Fysiske grunnar for å være ufør er meir enn berre det som er synleg, mange uføre er uføre av ting som også er til hinder for å køyre bil. I alle tilfelle så er det svindyrt med, så kostnaden av billig husleige + personbil blir fort veldig samanliknbar med høg husleige + busskort. 

• Liker 2
Skrevet
Iki skrev (6 timer siden):

Selvfølgelig.

Det var som sagt bare for å sette det på spissen.

Har bare lagt merke til at det til stadighet er klaging på boligprisene i Osloområdet, og da spesielt for de med dårligere råd.

Da hører man ofte at det blir problemer med husleie, mat, osv.

Tenker det da kan være en ide å ikke samle alle i en by, men heller spre dem litt utover i det store landet vi har.

Det er mye plass jo lengre nord man kommer.

Det er utfordringer med å bo i utkantstrøk også. Tilgang til offentlig transport er ikke eksisterende, så da må man ha bil og alle utgiftene det fører med seg.

• Liker 2
Skrevet
12 hours ago, Duriello said:

Sånn som du tidvis skriver så virker det jo ikke helt sånn. Men det sagt, jeg håper virkelig at du finner lykken der du endag flytter. 👍🙂🙂🙂

Forøvrig enig i siste linjen. 😄

En urett er vanskelig å håndtere å leve med på toppen av at man er skadet, når man vet at friskere individer med deltidsjobb som hever i pose og sekk. Som om de oppfyller kravene noe mer enn meg.

Jeg har håp om at det ordner seg. Folk stemmer jo absurd nok inn en politikk som fører til høyere boligpriser og leiepriser. Som boligeier må jeg kjenne min besøkelsestid, kan håve inn en del på det hvis det er noe jeg velger å gjøre.

Enn så lenge får jeg nøye meg med 1 måltid til dagen, nudler, egg og en sjelden gang, en middag. 🥕🥚🍅🥗 

Skrevet
1 hour ago, TheKims said:

Det er utfordringer med å bo i utkantstrøk også. Tilgang til offentlig transport er ikke eksisterende, så da må man ha bil og alle utgiftene det fører med seg.

Skjønt det er jo oftest andre alternativer enn Oslo eller Gokk. F.eks Hov eller Dokka er landsbyer som er svært billige, men gjer tilgang til det mest av behov, med ok buss-ordninger om ein ynskje reise. Også her i Haugesund har det vore Ganske Rimelig™️ sjølv om ein bor ganske sentralt.

No er ikkje som at eg foreslår å flytte fra familie, venner og lignende da, men om ein f.eks har familie i Oslo så kan ein godt bo på tettsted som ikkje er Oslo, men har lett tilgang.

No kan forøvrig dette fort bli ein øvelse i å spare seg til fant da. Eg misunner ikkje nokon som sitt og føler dei må ta eit sånt val. Det er veldig vanskelig å berekne kva realiteten er når du er der hvis det er betydelig avstand unna.

• Liker 1
Skrevet
TheKims skrev (1 time siden):

Tilgang til offentlig transport er ikke eksisterende

Tja. 2-3 busser hver dag er vel ikke akkurat ikke-eksisterende, samt at de aller fleste småsteder har det man trenger i nærheten.

Man trenger strengt tatt bare en måte å motta posten og en matbutikk.

Skrevet
Drunkenvalley skrev (8 minutter siden):

Skjønt det er jo oftest andre alternativer enn Oslo eller Gokk. F.eks Hov eller Dokka er landsbyer som er svært billige, men gjer tilgang til det mest av behov, med ok buss-ordninger om ein ynskje reise. Også her i Haugesund har det vore Ganske Rimelig™️ sjølv om ein bor ganske sentralt.

No er ikkje som at eg foreslår å flytte fra familie, venner og lignende da, men om ein f.eks har familie i Oslo så kan ein godt bo på tettsted som ikkje er Oslo, men har lett tilgang.

No kan forøvrig dette fort bli ein øvelse i å spare seg til fant da. Eg misunner ikkje nokon som sitt og føler dei må ta eit sånt val. Det er veldig vanskelig å berekne kva realiteten er når du er der hvis det er betydelig avstand unna.

Bor i Troms, så her er det ikke noe annet tilbud. Vi har ikke taxi en gang. 

Skrevet
6 minutes ago, Iki said:

Tja. 2-3 busser hver dag er vel ikke akkurat ikke-eksisterende, samt at de aller fleste småsteder har det man trenger i nærheten.

2-3 busser er funksjonelt sett intet-eksisterende for mange med eller uten uføretrygd. 👀 Men det openbare problemet er at slike bussruter oftest er "før og etter skole-/arbeidsdag" - som ikkje passer for nokon som helst som ikkje skal ut for slikt, men enda mindre for nokon som blir utmatta etter relativt kort tid.

• Liker 2
Skrevet
Iki skrev (4 minutter siden):

Seriøst? 

Skrevet
TheKims skrev (Akkurat nå):

Seriøst? 

Ja.

Tok å søkte opp reiser rundt omkring.

Slik som Olderfjord, Lakselv, Skibotn, Bardufoss, Stokmarknes og Kvarv.

Alle der hadde 2 eller flere busstilbud hver dag. Til nærmeste skole / sykehus / lufthavn.

Skrevet

Så lenge mamma har mat og vann, så er det greit? Min mor har ikke bedt om å få leddgikt, men siden hun ikke bidrar til samfunnet kan vi bare hive ho i kjelleren?

Bor i Bardufoss. Det er ingen buss tilbud.

• Liker 1
Skrevet
The Avatar skrev (2 timer siden):

Fysiske grunnar for å være ufør er meir enn berre det som er synleg, mange uføre er uføre av ting som også er til hinder for å køyre bil. I alle tilfelle så er det svindyrt med, så kostnaden av billig husleige + personbil blir fort veldig samanliknbar med høg husleige + busskort. 

Dette er ikke motsigende av det jeg sa. Jeg sa at mange uføre kan kjøre bil. Jeg er fullstendig klar over at mange har tilstander som gjør at dem ikke kan det også. 

Noen har også tilstander som gjør det umulig for dem å ta kollektivtrafikk, mens egen bil kan gå bra. Og noen kan ikke gjøre noen av delene. 

Ellers enig i det siste du skriver, om hvis man skal bevege seg rundt, så kan kostnaden ved bilen bli tilnærmet like dyrt å bo landlig til, som å ta kollektivt i en by. 

• Liker 2
Skrevet
Drunkenvalley skrev (23 minutter siden):

2-3 busser er funksjonelt sett intet-eksisterende for mange med eller uten uføretrygd. 👀 Men det openbare problemet er at slike bussruter oftest er "før og etter skole-/arbeidsdag" - som ikkje passer for nokon som helst som ikkje skal ut for slikt, men enda mindre for nokon som blir utmatta etter relativt kort tid.

Ene stedet jeg bodde hadde kun skolebuss, dvs at om sommeren så kom man seg ingen steder hvis man var hjemmeboende eldre uten bil og uten familie som kunne hjelpe til. Så ble nærbutikken nedlagt også... 

Tok man skolebussen inn til byen betydde dette at man måtte være i byen til skoledagen var slutt. 

Det var en regionbuss som gikk et stykke unna likevel, men når man er ubevegelig så ville gåturen bort der vært altfor lang til at det kunne være aktuelt for mange uføre, samt eldre. 

• Liker 2
Skrevet
Iki skrev (38 minutter siden):

De fleste uføre har ikke jobbnettverk, så da blir det øvrige nettverket enda viktigere. Fatter ikke at det går an å overse slike sosiale behov

• Liker 3
Skrevet
TheKims skrev (8 minutter siden):

Så lenge mamma har mat og vann, så er det greit? Min mor har ikke bedt om å få leddgikt, men siden hun ikke bidrar til samfunnet kan vi bare hive ho i kjelleren?

Bor i Bardufoss. Det er ingen buss tilbud.

Så lenge hun har mat, vann, strøm, hus, underholdning, tilgang til sykehus, klær, medisin, osv.

Du trenger ikke bo i en storby for å kunne ha alt du trenger for å leve.

Søker jeg opp buss fra Bardufoss til Narvik så får jeg 3 avganger i morgen.

Skrevet
Tussi skrev (1 minutt siden):

Fatter ikke at det går an å overse slike sosiale behov

Folk har internett og telefon.

Samt at du kan skaffe deg et lokalt nettverk selv på små steder.

Skrevet
Iki skrev (Akkurat nå):

Så lenge hun har mat, vann, strøm, hus, underholdning, tilgang til sykehus, klær, medisin, osv.

Du trenger ikke bo i en storby for å kunne ha alt du trenger for å leve.

Søker jeg opp buss fra Bardufoss til Narvik så får jeg 3 avganger i morgen.

Da må man komme seg til bussen først. 

• Liker 2
Skrevet
Iki skrev (3 minutter siden):

Folk har internett og telefon.

Samt at du kan skaffe deg et lokalt nettverk selv på små steder.

Det er ikke så lett som du tror, særlig ikke for psykisk syke

• Liker 2
Skrevet
Tussi skrev (Akkurat nå):

Hvordan har dem klart det før da?

Skrevet
Tussi skrev (Akkurat nå):

Mange opplever at nettverket forsvinner når man blir syk. Vil tro at det merkes sterkest hos de yngre. Når man aldri orker å "bli med ut " så gir mange venner opp å holde kontakten. Det er lettere å bli dumpet fra et forhold som ufør også, spesielt hvis man er mann. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...