Boing_80 Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden torbjornen skrev (3 timer siden): Eg vil tru at dei hadde det best på 80-/90-talet då det var større bevisstheit om det som skjedde her heime før- og under krigen, samt at det var forholdsvis roleg i Midtausten. Dei fleste nordmenn støtta Israel. Og de fleste nordmenn støttet Israel fordi propagandaen den israelske staten produserte var effektiv. Mange nordmenn trodde oppriktig at kibbutzene (eller noe i den duren) var et sosialistisk eksperiment. Kunnskap og informasjon de siste årene viser at den israelske staten karret til seg mer og mer landeområder.
Boing_80 Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden Utrolig at folk fremdeles støtter en stat som har drevet med folkemord.
DukeNukem3d Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Boing_80 skrev (3 timer siden): Utrolig at folk fremdeles støtter en stat som har drevet med folkemord. Ja, det er absolutt veldig rart at Tyrkia har så stor innflytelse i Europa fortsatt. 5 3
obygda Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Tussi skrev (10 timer siden): Jeg kjenner en person som er jøde, hun tør ikke si det til noen nesten, Det høres veldig merkelig ut. Jeg har aldri hørt noen jøder være redd for dette. Ut fra diskusjoner her inne vet jeg jo at det er mange dypt kristne og sikkert noen jøder her inne også. Jeg tror derfor ikke slike ytringer her inne er representativ for hva man faktisk ser i samfunnet der ute. Opplever derimot skjult og åpen rasisme mot innvandrere. En jøde er en person som sklir rett inn i de fleste miljøer i Norge..det være seg på arbeidsplasser eller ute i det offentlige rom. Det sammen kan ikke sies om innvandrere 1
skaftetryne32 Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Ballalaika skrev (13 timer siden): Selvfølgelig er det ikke aktuelt for deg å dokumentere . Og med det bekreftet du at det er bare p*** du kommer med.. Du vet virkelig ikke hva du snakker om. Du greier ikke å dokumentere i mot når du møtte meg med påstander om anti-semittisme og løgner, og du greier ikke å legge fra deg hetsinga, ok her er dokumentasjon, siden du tilsynelatende ikke er i stand til å lære selv. https://torah.org/learning/shulchan-aruch-classes-chapter21/ Jews may have Jews as indentured servants and may subjugate Jews who behave illegally, but may not own Jews as slaves (see 267:14-16); however, they may acquire non-Jews (of both sexes) as slaves ( 1
Rhabagatz Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden 1 hour ago, skaftetryne32 said: Du vet virkelig ikke hva du snakker om. Du greier ikke å dokumentere i mot når du møtte meg med påstander om anti-semittisme og løgner, og du greier ikke å legge fra deg hetsinga, ok her er dokumentasjon, siden du tilsynelatende ikke er i stand til å lære selv. https://torah.org/learning/shulchan-aruch-classes-chapter21/ Jews may have Jews as indentured servants and may subjugate Jews who behave illegally, but may not own Jews as slaves (see 267:14-16); however, they may acquire non-Jews (of both sexes) as slaves ( Dette er et klassisk anti-semittisk argument, der man bruker sitater fra de gamle skrifter (Torah og Talmud) til propagandaformål. Det samme ser vi for øvrig gjøres mot Islam (suraer og hadither), og tilsvarende kunne sikkert ha blitt gjort mot kristendommen. Dette er standard hatpropaganda. Jeg synes ikke dette har plass i denne debatten, og må be deg om å kutte det ut. 1 1
DukeNukem3d Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden skaftetryne32 skrev (1 time siden): Du vet virkelig ikke hva du snakker om. Du greier ikke å dokumentere i mot når du møtte meg med påstander om anti-semittisme og løgner, og du greier ikke å legge fra deg hetsinga, ok her er dokumentasjon, siden du tilsynelatende ikke er i stand til å lære selv. https://torah.org/learning/shulchan-aruch-classes-chapter21/ Jews may have Jews as indentured servants and may subjugate Jews who behave illegally, but may not own Jews as slaves (see 267:14-16); however, they may acquire non-Jews (of both sexes) as slaves ( Du vet at du kan være jøde og ateist på en gang ikke sant? 1
Rhabagatz Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden 4 minutes ago, DukeNukem3d said: Du vet at du kan være jøde og ateist på en gang ikke sant? Det spiller faktisk ingen rolle. Slike sitater sier lite om hva religiøse faktisk tror. Det er felles for alle de disse tre monoteistiske religionene (som strengt tatt er tre grener av jødedommen) at det har masse rare ting i skriftene sine som sier lite om hvordan religionen praktiseres (som varierer stort) eller om hva som er de store trekkene i troen. Det er irrelventant propaganda og søppeldebat! 2
DukeNukem3d Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden (endret) Rhabagatz skrev (9 minutter siden): Det spiller faktisk ingen rolle. Slike sitater sier lite om hva religiøse faktisk tror. Det er felles for alle de disse tre monoteistiske religionene (som strengt tatt er tre grener av jødedommen) at det har masse rare ting i skriftene sine som sier lite om hvordan religionen praktiseres (som varierer stort) eller om hva som er de store trekkene i troen. Det er irrelventant propaganda og søppeldebat! Det spiller en ENORM rolle. Det har enorme positive konsekvenser at man kan være jøde og ateist på en gang. Blant de få millionene jøder vi har er det flere millioner ateister. De som tar tekstene som enkelte viser til seriøst blir dermed en langt mindre del av totalen enn i andre religioner og den generelle toleransen langt høyere. Det gir positive ringvirkninger for hele religionen. Du kan jo se hvor mye toleranse det er for ateisme i Islam, f.eks. Endret 3 timer siden av DukeNukem3d 2
skaftetryne32 Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden (endret) Rhabagatz skrev (41 minutter siden): Dette er et klassisk anti-semittisk argument Å kritisere religion er ikke det samme som å angripe en person pga av deres tro, det må du nesten bare prøve å forstå, sannheten er at abrahamittisk religion har farlige tekster, og påvirkningen er veldig synlig blant de mest ekstreme, noe som burde være åpenbart ,det har ingenting med ant-semittisme å gjøre. DukeNukem3d skrev (20 minutter siden): Du vet at du kan være jøde og ateist på en gang ikke sant? De sier så, jeg forstår ikke hvordan, det ser ut til å være en høyst unik situasjon, da judaisme definitivt er en religion. Endret 3 timer siden av skaftetryne32 1
Mannen med ljåen Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Fordi jøde også betyr etnisitet, i motsetning til andre religioner. Ingen er etnisk kristen eller etnisk muslim, selv om muslimer ofte er arabere. Da Hitler var rasist mot jødene, var det etnisiteten, ikke bare troen han var ute etter. 4 1
Rhabagatz Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden 1 hour ago, DukeNukem3d said: Det spiller en ENORM rolle. Det har enorme positive konsekvenser at man kan være jøde og ateist på en gang. Blant de få millionene jøder vi har er det flere millioner ateister. De som tar tekstene som enkelte viser til seriøst blir dermed en langt mindre del av totalen enn i andre religioner og den generelle toleransen langt høyere. Det gir positive ringvirkninger for hele religionen. Du kan jo se hvor mye toleranse det er for ateisme i Islam, f.eks. Det jeg tar opp er sitater fra andres hellige skrifter, der man bestemmer hva de "egentlig" tror på. Det er en uting. Og dette ble gjort i stor strekning med jødedommen før 1945, og det gjøres i disse dager med Islam. 1
Folkflesk Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden (endret) DukeNukem3d skrev (2 timer siden): Blant de få millionene jøder vi har er det flere millioner ateister. Bare synd det ikke er noen av disse, men religiøse skrullinger som styrer Israel. Endret 1 time siden av Folkflesk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå