Rune_says Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Storm i vannglass at Støre valgte som han gjorde. Kun Israel som har et stort markeringsbehov mot alt som kan tolkes som kritikk. Idag ble to journalister fra Reuters stenet av "hyggelige" israelske bosettere på okkuperte Vestbredden. Palestinerne forsøkte høste oliven fra sine oliventrær og ja, en palestiner drept i flyktningeleir på Vestbredden... men slikt teller ikke med doble standarder for menneskeverd. https://youtu.be/uYFGX_LN1ao?si=bKUPiwkA7MeFO6Zd&t=286 3
Ballalaika Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Folkflesk skrev (23 minutter siden): Mao skal kun jøder som er enige med Det mosaiske trossamfunn ha rett til å markere den dagen. Politikere og ikke-jøder, samt jøder som ikke er enige med DMT: Hold dere vekk. Dette blir kanskje en stråmann? 1
Folkflesk Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden (endret) Ballalaika skrev (10 minutter siden): Dette blir kanskje en stråmann? Neppe. Han skrev at vi må "la dem ha dagen i fred". Hva skulle det ellers bety enn at bare DMT skal kunne markere den? Det rareste er kanskje at man fratar jøder som heller vil gå i fakkeltog muligheten til å markere dagen. Endret 3 timer siden av Folkflesk 3
DukeNukem3d Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Folkflesk skrev (3 minutter siden): Det rareste er kanskje at man fratar jøder som heller vil gå i fakkeltog muligheten til å markere dagen. Jeg synes også det er rart ved å la anti-israelske krefter kuppe dagen fra de. Det burde åpenbart være norges største jødiske samfunn som regisserte hele dagen, bestemte hvem de ville invitere osv. 2
Folkflesk Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden (endret) DukeNukem3d skrev (9 minutter siden): Jeg synes også det er rart ved å la anti-israelske krefter kuppe dagen fra de. Det burde åpenbart være norges største jødiske samfunn som regisserte hele dagen, bestemte hvem de ville invitere osv. Og så bli hysterisk og sende Ulstein etter andre som vil markere dagen på samme måte som er gjort i noen tiår? Endret 3 timer siden av Folkflesk 1 1
DukeNukem3d Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Folkflesk skrev (9 minutter siden): Og så bli hysterisk og sende Ulstein etter andre som vil markere dagen på samme måte som er gjort i noen tiår? Sende Ulstein? Det burde ikke være en venstreradikal organisasjon som antirasistisk senter som holdt hovedmarkeringen, det burde være norges største jødiske samfunn. Åpenbart. 4
Folkflesk Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden DukeNukem3d skrev (3 minutter siden): Sende Ulstein? Det burde ikke være en venstreradikal organisasjon som antirasistisk senter som holdt hovedmarkeringen, det burde være norges største jødiske samfunn. Åpenbart. Og hva skjer hvis andre folk fortsetter å gå i fakkeltog? Skal noen liksom gripe inn? Eller holder det at Ulstein skal få sin årlige gneldre-dag for å kurtisere sørlandske kristenfundamentalister? 2
DukeNukem3d Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Folkflesk skrev (Akkurat nå): Og hva skjer hvis andre folk fortsetter å gå i fakkeltog? Skal noen liksom gripe inn? Eller holder det at Ulstein skal få sin årlige gneldre-dag for å kurtisere sørlandske kristenfundamentalister? Ingen trenger å gripe inn så lenge dagen handler om å markere antisemittisme og ikke alt mulig annet. Da bør jo alle som møter opp være velkommen. Men det er jødene som bør få invitere talere, organisasjoner osv. 3
Folkflesk Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden (endret) DukeNukem3d skrev (6 minutter siden): Ingen trenger å gripe inn så lenge dagen handler om å markere antisemittisme og ikke alt mulig annet. Da bør jo alle som møter opp være velkommen. Men det er jødene som bør få invitere talere, organisasjoner osv. Det kan jo gå bra hvis de ikke inviterer den israelske ambassadøren, som flesker til med et av sine vanlige utspill om hvor anti-semittisk Norge og statsministeren rett foran ham er. Endret 3 timer siden av Folkflesk 2
obygda Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden DukeNukem3d skrev (4 minutter siden): Ingen trenger å gripe inn så lenge dagen handler om å markere antisemittisme og ikke alt mulig annet. Da bør jo alle som møter opp være velkommen. Men det er jødene som bør få invitere talere, organisasjoner osv. Det mosaiske trossamfunnet virker å ha en veldig lite inkluderende holdning til denne dagen. Hva med Tyskland som utførte handlingene..bør offsielle personer fra dette landet kunne ha en plass i markeringen? Jo mer jeg leser og hører argumenter så fremstår dette mer og mer som en dag der enkelte grupperinger vil ha en slags eksklusiv minnedag for enkelte jøder med rett tro... og det er det. Jeg trodde,og jeg er ikke jøde, at det viktigste formålet med markeringen var å sette fokus på at dette aldri må skje igjen...ikke mot jøder..ikke mot muslimer..ikke mot noen grupperinger i samfunnet. Men jeg ser jeg har tatt helt feil. Dette er en eksklusiv jødisk sørgedag der fokuset er å fremmheve den urett jødene ble utsatt for. Så skal vi andre gå rundt å føle en slags skyld og skam på vegne av våre forfedre fordi de kke stoppet galskapen. Er det den vinklingen man ønsker så dyrker man jo frem de antisemittiske monstrene i samfunnet. Er det virkelig dette man ønsker å oppnå? For det oppleves faktisk litt slik når man stikker hodet inn i denne debatten 3
DukeNukem3d Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Folkflesk skrev (55 minutter siden): Det kan jo gå bra hvis de ikke inviterer den israelske ambassadøren, som flesker til med et av sine vanlige utspill om hvor anti-semittisk Norge og statsministeren rett foran ham er. Så mye rar whataboutisme du kommer drassende med hele tiden.
torbjornen Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden (endret) trn100 skrev (5 timer siden): Intelligens innebærer selvsagt også å være et bra og omtenksomt menneske som passer inn i et "moderne" samfunn. Dette er eg ueinig i. Det er ingen motsetnad mellom høg intelligens og vondskap. Det er heller ikkje nødvendigvis nokon motsetnad mellom låg intelligens og evne til å vise omsorg. Endret 1 time siden av torbjornen 1
torbjornen Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden DukeNukem3d skrev (5 timer siden): Merkelig å dra frem en debatt du er 70 år for sent ute til å ta i en tråd om krystallnatten synes jeg. Selv Norge anerkjenner Israels rett til å eksistere akkurat der den er i dag. Graver man dypest i jorda finner man også jødisk historie. Så det er da helt naturlig at den jødiske staten skulle opprettes der det uansett ikke fantes noen stat fra før av og de har dype historiske røtter i området. Muslimene har 50+ land de kan velge i, de trenger ikke ødelegge den lille sandstripen til Israel også. Det er ingen vits i å kverulere. Det han snakkar om var vel at det er ein del som ynskjer seg eit Israel som omfattar eit større område som i forhistorisk tid var befolka av jødar, eit Israel som omfattar både dei okkuperte områda og deler av nabolanda. 1
torbjornen Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden DukeNukem3d skrev (4 timer siden): Jeg har vært på Ramallah på besøk hos palestinere midt under intifadaen. Men jeg synes IDF var greie jeg, de jeg reiste med overdrev voldsomt mye hvordan de vi behandlet av IDF. Den gangen var jeg lurt til å være pro-palestina. Som turist var du nok privilligert samanlikna med lokalbefolkninga. Til og med Greta Thunberg blir behandla skikkeleg av Israel. 1
torbjornen Skrevet 57 minutter siden Skrevet 57 minutter siden (endret) OleBrum2 skrev (4 timer siden): Du har rett i at det er religiøst drevet…men ikke bare. Det handler også om nasjonal identitet, eller gruppetilhørighet. Pan-arabismen har mye av skylden ved siden av religiøs fanatisme. Ellers finner jeg at Israel er et sekulært samfunn, og «the movers and shakers» har vært sekulære. Som Ben-Gurion. Selvsagt, mange religiøse der og som former og gar formet, men kontra den totalt gjennomsyrete fundamentalistiske holdningen en ser blant folk på Gaza og deler av Vestbredden er det litt som å sammenligne Norge i dag med Spania på 1100 tallet hva angår religiøse dogma. De mest religiøse i Israel er jo udugelige både som entreprenører, tech-arbeidere, og soldater. Hadde Israel bestått av en majoritet av dem ville de vært utslettet for lenge siden. Ville ellers sjekket litt bak hvem som sitter i forskjellige FN organ. Det er en stor muslimsk og arabisk blokk, og det gjør at FN er biased når det kommer til Israel som et rent faktum. Du kan i alle fall ikke stole på dem hva angår sannhet i denne konflikten. De fleste av verdens land er dessverre ikke moderne denokratier, og FN blir ikke bedre enn deres medlemmer.! https://unwatch.org/un-israel-key-statistics/ Eg trur ikkje at ein skal generalisere verken når det gjeld israelarar eller når det gjeld palestinarar på Vestbreidda. Du gløymer også at mange palestinarar er kristne. Endret 45 minutter siden av torbjornen 1
DukeNukem3d Skrevet 31 minutter siden Skrevet 31 minutter siden torbjornen skrev (37 minutter siden): Det er ingen vits i å kverulere. Det han snakkar om var vel at det er ein del som ynskjer seg eit Israel som omfattar eit større område som i forhistorisk tid var befolka av jødar, eit Israel som omfattar både dei okkuperte områda og deler av nabolanda. Trodde det var "hun" men ok. 1
torbjornen Skrevet 24 minutter siden Skrevet 24 minutter siden Det kan godt vere. Det er ikkje alltid så godt å vite kven ein svarar i farten, så eg burde vel bruke ordet hen i staden for han.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå