Gå til innhold

Skyte blink på ekorn. For rekreasjonens skyld?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Noxhaven skrev (25 minutter siden):

Basert på lokale populasjoner i forskjellige biotoper så er det estimert rett i underkant av 2 invidier pr hektar, og med Norges 12.000.000 hektar så har vi ca. 20 millioner ekorn. Dette varierer trolig fra 10 millioner til 40 millioner basert på sesong og når på året man estimerer.

Under 100000 er hva jeg finner med hjelp av KI. 

Skrevet (endret)
skaftetryne32 skrev (56 minutter siden):

Under 100000 er hva jeg finner med hjelp av KI. 

Aha - og hvordan kom KI frem til dette?

Jeg kan vel legge ved estimatet jeg kom med også - som også var tatt ut ifra AI:

image.png.44898ccf7565a9d01e9165ebb0f5b57d.png

image.png.db5fd6cc144ff6b4f96c0f0725d8bf06.png

Endret av Noxhaven
  • Liker 1
Skrevet
20 hours ago, Noxhaven said:

Uansett, dette blir skutt og jaget lovlig i norge hvert år og ca. snittvekt for artene.

Trost - 100g
Ekorn - 400g
Ringdue - 500g
Lirype/fjellrype - 500g
Orrfugl - 1000g
Stokkand - 1300g
Skogsfugl - 3kg
Grågås - 3kg
Hare - 4kg
Rødrev - 7kg
Grevling - 12kg
Bever - 18kg
Jerv - 20kg
Gaupe - 22kg
Rådyr - 25kg
Ulv - 60kg
-
Reinsdyr - 140kg
Hjort - 200kg
Brunbjørn - 250kg
Elg - 500kg
Isbjørn - 600kg 

Hvorfor har du streket over noen av artene?

Både ulv og brunbjørn drives det jakt på, om enn ikke ordinær jakt.

Brunbjørn og ulv er det lisensfelling av, akkurat som for jerv..

Isbjørn blir ikke skutt og jaget lovlig i Norge, den er fredet og har vært det siden 1973. Isbjørn kan kun felles i nødrett.

• Liker 1
Skrevet
skaftetryne32 skrev (7 minutter siden):

Hmm, takk. Ser ikke helt hvordan den kom frem til noe tall ut ifra lenkene den lener seg på. Men ikke at jeg er sikker på estimatet jeg kom frem til heller.

Skrevet
Snylter skrev (3 minutter siden):

Hvorfor har du streket over noen av artene?

Både ulv og brunbjørn drives det jakt på, om enn ikke ordinær jakt.

Brunbjørn og ulv er det lisensfelling av, akkurat som for jerv..

Isbjørn blir ikke skutt og jaget lovlig i Norge, den er fredet og har vært det siden 1973. Isbjørn kan kun felles i nødrett.

Fordi det ikke drives jakt på disse. Det drives kun lisensjakt om det er overpopulasjon eller et individ som eter sau eller ferder i eller nært bosatt område.
Jerv er et noe mer grensetilfelle, jeg hadde streket jerv også når jeg skrev innlegget, men angret meg siden det er lettere å få til jakt på jerv sammenlignet med brunbjørn og ulv om man har kontakter med markeier. Ulv og bjørn blir det normalt felt under fem individer i året basert på lisens, mens jerv er nærmere hundre individer.
Isbjørn er totalfredet med unntak av nødrett som du sier både i Norge og Russland. Er vel kun Canada hvor det finnes smutthull på jakt av isbjørn.

Om noe så burde heller jerv strykes om du er uenig. Brunbjørn, ulv og isbjørn burde være streket ut.

Skrevet (endret)
58 minutes ago, Noxhaven said:

Fordi det ikke drives jakt på disse. Det drives kun lisensjakt om det er overpopulasjon eller et individ som eter sau eller ferder i eller nært bosatt område.
Jerv er et noe mer grensetilfelle, jeg hadde streket jerv også når jeg skrev innlegget, men angret meg siden det er lettere å få til jakt på jerv sammenlignet med brunbjørn og ulv om man har kontakter med markeier. Ulv og bjørn blir det normalt felt under fem individer i året basert på lisens, mens jerv er nærmere hundre individer.
Isbjørn er totalfredet med unntak av nødrett som du sier både i Norge og Russland. Er vel kun Canada hvor det finnes smutthull på jakt av isbjørn.

Om noe så burde heller jerv strykes om du er uenig. Brunbjørn, ulv og isbjørn burde være streket ut.

Isbjørn bør fjernes helt fra lista di, den drives det ikke regulær jakt på, heller ikke lisensfelling. Nødrett vil si at man avliver en bjørn under angrep på mennesker, det har ingenting med jakt å gjøre på noe som helst vis.

Hvis du insisterer på å ha med isbjørn på lista di bør du også ha med de artene det drives jakt og fangst på på Svalbard.

Du bør vel egentlig bare slette hele lista, den er bare en oversikt over dyr du husker at det drives jakt på, i tillegg til Isbjørn som det ikke drives jakt på.

Endret av Snylter
  • Liker 1
Skrevet (endret)
4 hours ago, Noxhaven said:

Absolutt ikke. Det er å bemerke åpenbar cherry-picking av det som fremstår som følelsesbasert hylekor fra ignorante reddit folk som har sett ekorn i parken og synes de er søte - så når noen skriver at 1000 av disse søte dyrene blir skutt hvert år så er det dramaskrik.

Det er ikke dramaskrik eller underskriftkampanjer om alle rødrever, grevlinger eller bevere som blir jaktet på, men på den ekstreme minoriteten ekorn som vi har ekstremt mye av i landet vårt. De skal avisene skrive om, de skal SV skrive brev om, de skal vi ha underskriftskampanjer om og de skal reddit, facebook og forum gråte over.

Hvor mange ekorn dør av huskatter? Hvor mange ekorn dør fordi det skal bygges nye veier til nye hyttefelt på bekostning av løvskog og annet inngrep i naturen som reduserer habitat og lager nye strekninger de kan bli overkjørt?
Tipper det er langt under en prosent av en promille av ekorn som omkommer pga. jakt sammenlignet med alle andre rekreasjonelle ting og naturinngrep vi driver med i landet vårt som å eie huskatter, kjøre til langrennsløypa/andre hobby aktiviteter eller støtte hyttekulturen i landet vårt (fritidsbolig).

Jeg driter vel i reddit og facebook? Jeg har aldri stemt SV. Man kan jo aldri reagere på noen ting lenger, for hver gang så blir man møtt med "hva med borgerkrigen i Sudan?". Du setter all fokus på konsekvensen og legger null vekt på intensjonen? Det høres veldig skummelt ut i mine ører.

Endret av Abigor
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
On 11/14/2025 at 7:06 AM, skaftetryne32 said:

Jeg håper vi ikke tillater det svineriet der, jakt skal være så lidelses fri som mulig og det er ikke forenlig med jakt med pil og bue.  Det er virkelig ikke nødvendig med et langt dårligere våpen bare fordi jegeren skal føle seg som en ekte apemann, noe som ser ut til å være eneste grunn til å jakte med bue. 

Trur ekte apemann jakta med stein og pinne, eventuellt stor stein og stokk viss apemannen var ekstra sterk.

I all form for jakt der gitt våpen er tillatt vil det oppstå tilfeller med unødvendig lidelse. I så måte er nok ikkje pil og bue noko verre til si jaktform enn eit anna våpen. Nett som med bilkjøring vil man inna jakt oppleve at nokre jegere aldri burde fått jaktlisens, men di blir som regel luka ut. Verre med di som jakter utan lisens og kanskje aldri blir tekne. Der trur eg dyr opplever meir lidelse pga manglande etikk og folkeskikk. 

Skrevet
Maabren skrev (13 timer siden):

I all form for jakt der gitt våpen er tillatt vil det oppstå tilfeller med unødvendig lidelse. I så måte er nok ikkje pil og bue noko verre til si jaktform enn eit anna våpen.

Det er på nesten alle mulige måter et dårligere våpen, det er helt unødvendig å bruke, og jeg ser ingen annen grunn til å bruke det enn å skulle late som om man er macho, skyte på blink kan man gjøre på ting som ikke er levende, skal man jakte får man nesten være litt seriøs med det også.  

Skrevet
skaftetryne32 skrev (23 timer siden):

Jeg føler vel det at når forvaltning av bestand blir et spørsmål så er en annen bestand blitt forvaltet litt for mye allerede, jeg er ikke i mot jakt, men skal man gjøre det så mener jeg at man bør være 100% indianer med det, ingen sløsing, ingen meningsløs jakt kun for morro skyld eller kun for mote eller estetikk. 

Hvilke andre ting vil du regulere og forby? 

skaftetryne32 skrev (1 time siden):

Det er på nesten alle mulige måter et dårligere våpen, det er helt unødvendig å bruke, og jeg ser ingen annen grunn til å bruke det enn å skulle late som om man er macho, skyte på blink kan man gjøre på ting som ikke er levende, skal man jakte får man nesten være litt seriøs med det også.  

Det drives jo med bue jakt i statene. Helt sikkert en enorm mestringsfølelse når man får det til, men det ser ikke bra ut. Dyrene kan ta mange piler om man ikke er dreven, og det er vanskelig og få til neste pil. Det blir pining etter mitt syn. Med et dårlig plassert rifleskudd kan man ofte få til et bedre før det blir forsent. Jeg enda tilgode å være med på ettersøk dog, folk er gode å skyte. 

Angående skjelving: sjekk om du klarer å være stødig med bruk av reim. Da kan du nok skyte opp uten problem. Ved jakt så kan du jo få tak i nok redskap som kan kompansere for det. 

Skrevet
3 hours ago, skaftetryne32 said:

Seriøs jakt utelukker ikkje pil og bue. Pil og bue er ei stillare form for jakt som i gitte situasjon gir mulighet for å felle fleire dyr utan at di blir skremt vekk av kruttskot. 

Kanskje man kan nytte hauk som jaktvåpen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...