Gå til innhold

De siste dager og beistets merke

Anbefalte innlegg

Skrevet
Lexie skrev (15 minutter siden):

Nei, det er grunnleggende og det vil du se om du virkelig studerer Jesu lære.

Nei dette er nok hva du selv velger å legge i det, mange andre kristne ser noe helt annet og de er fremdeles kristne nettopp pga nettopp jesu lære eller hva du nå enn vil kalle det, det er ikke du som er kristendommens port vokter.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Lexie skrev (49 minutter siden):

Prøv igjen:) Begynn med de titusener av menigheter og Jesu advarsler, og selv bibelens advarsler mot skriften. Hvorfor er det ikke enhet?

Jeg leste innlegget ditt, jeg bare stusser på hva 25 års studie har resultert i.

Hvis du leser Matteus 13: fra vers 24 så får du en pekepinn på hvorfor det er ca 45000 forskjellige tolkninger av èn og samme lære.

Endret av PÃ¥inter
  • Liker 1
Skrevet (endret)
Lexie skrev (2 timer siden):

Den virkelige sannhet er livets absolutte analyse. Den forteller sin egen historie og på ett eller annet tidspunkt vil det bli kjent for oss. Finnes det en skapelse og vilje bak livet, har livet et mål og mening?

Jeg liker Forkynnerens forklaringer,  han ville granske alt med visdom (1.12)  alt som Gud har gitt menneskene å plage seg med. (13-18) Og alt har sin tid (3.1-22) Men også analysen av hva et menneske skal bli. (Fork.6.10)

Også underforstått 1.Kor.15.35-57 / Joh.6.38-40 / Joh.17.6-19

Endret av Wall Dorf
  • Liker 1
Skrevet (endret)
PÃ¥inter skrev (11 timer siden):

Jeg leste innlegget ditt, jeg bare stusser på hva 25 års studie har resultert i.

Hvis du leser Matteus 13: fra vers 24 så får du en pekepinn på hvorfor det er ca 45000 forskjellige tolkninger av èn og samme lære.

Matteus 13,24 må du gjerne forklare. Mener du at de 45.000 menighetene tar feil, men du, eller den menighet du tilhører  har skjønt det?

Hva er kunnskapens nøkkel?

Spliden skyldes mange tusen selvmotsigelser, feiloversetninger og også direkte løgner. Det finner man når man virkelig studerer bibelen, og også historie, hvordan den er satt sammen, og ikke minst alle forandringene fra bibelutgave til bibelutgave. 

Man kan få mange forskjellige svar på samme spørsmål, alt etter hvor man leser, så alle kan vise til bibelen og ha rett, uansett hvor feil de tar. Derfor finner vi mange titusener forskjellige tolkninger av tekstene som de forskjellige menighetene tviholder på. 

Alle mener de å ha det opprinnelige budskapet.

Endret av Lexie
Skrevet
Lexie skrev (47 minutter siden):

Matteus 13,24 må du gjerne forklare

Når Jesus advarer i kapittel 7 om dette👇🏼

Vokt dere for de falske profeter! De kommer til dere i saueham, men innvendig er de glupske ulver.  16 På fruktene skal dere kjenne dem. Høster en kanskje druer av tornebusker eller fiken av tistler?  17 Et godt tre bærer god frukt, et dårlig tre bærer dårlig frukt. 18 Et godt tre kan ikke gi dårlig frukt, og et dårlig tre kan ikke gi god frukt. 19 Hvert tre som ikke bærer god frukt, blir hogd ned og kastet på ilden.  20 Derfor skal dere kjenne dem på fruktene.

Er du da uenig med jesu sine ord om at det finnes falske «kristne», eller ugress om du vil?

• Liker 1
Skrevet (endret)
Lexie skrev (13 timer siden):

Jeg tror neppe du leste særlig mye av det jeg skrev.

Du skriver jo ganske mye da så jeg tviler vel litt på at det er så mange som leser "særlig mye" av det :) Og at han du anklager nok er den som leser mest av det

Men for all del 👍

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Veldig interessant podcast!

"Hva skjer når unge nordmenn, oppvokst uten kristen tro, plutselig vender seg mot kirken?

I denne podkastsamtalen møter Ole Asbjørn Ness biskop Fredrik Hansen i Oslo katolske bispedømme til en bred og dyptpløyende samtale om kristendom, sekularisering og Europas verdigrunnlag.

Hansen forteller om en tydelig økning i unge mennesker som søker seg til Den katolske kirke, ofte uten noen kristen oppvekst. Samtalen berører hvorfor mange opplever et behov for faste sannheter i et samfunn preget av flytende normer, og hvorfor kristendommen igjen fremstår som relevant for en ny generasjon.

Videre diskuterer de:
– kristendommens betydning for Europas sivilisasjon og demokrati
– menneskeverd, menneskerettigheter og faren ved å gjøre mennesket til et middel
– dødshjelp, «kaste-bort-kultur» og historiske advarsler
– forholdet mellom kristendom, politikk og staten
– islam, innvandring og Europas møte med religion
– katolsk tro, moral, synd, tilgivelse og nåde
– liturgi, skjønnhet og mysteriet i kristendommen"

Endret av DukeNukem3d
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Wall Dorf skrev (På 27.12.2025 den 13.41):

På hvilken måte utfordrer disse to skriftstedene hverandre mener du? Forklar gjerne.

Jeg tror han tenker på rekkefølgen. Det er helt ulikt den første skapelsesberetningen og kan heller ikke stemmen. Spesielt er menneskene skapt etter dyrene i kapittel 1, men før dem i kapittel 2,4.

Den første skapelsesberetningen inneholder en allmektig Gud som skaper gudelignende mennsker i sitt bilde og sin lignelse mens 1. Mos 2 bruker en linær fortelling og en Gud som både kan lykkes og misslykkes. Mennesket her skapes heller ikke gudelignende, og trues med straff om de nærmer seg likhet. Vi ser også at det er her Eva blir til av Adams ribbein, noe som passer dårlig med å være skapt i gudenes lignelse, og ikke minst når vi ser på det faktum at mannen blir til av kvinnen. Så her snur man alt på hodet. Ordet for ribbein er også feiloversatt.

Begge skapelsesberetningene har to forskjellige forfattere og det kan være 300 år mellom dem. De bruker også forskjellige navn på Gud. Den første bruker flertallsordet Elohim som egentlig betyr «gudene». Gudene skapte mennesket til mann og kvinne,

I den andre oversettes ordet Gud fra Jave.

Vi ser også senere i bibelen at Jave ikke alltid er allmektig og ufeilbarlig. Mange ganger lykkes han ikke med det han setter seg fore. F.eks skulle de opprinnelige innbyggerne Jerusalem som da het Jebus kastes ut for Jave var med, men det fikk han ikke til (Jos 15,63) Ei heller kunne innbyggerne i fjellbygdene drives bort fordi de hadde jernvogner(Dom 1,19)

Selv undres jeg på hvorfor en allmektig skaper av universet, solen, planetene, jorden og mennesket med hele vår natur, må innta andres land og slakte ned syv nasjoner så Israelerne skal få et land når han jo bare kunne skapt et, men det er en annen historie.

Det står at den allmektige ikke kan angre (1.Sam.15:29), men Jave angrer på mye, også skapelsen av mennesket (1.Mos.6:6). Eller på at han gjorde Saul til konge (1.Sam.15:35)

Det er faktisk enormt mye som ikke stemmer med en allmektig og altvitende gudeskikkelse i bibelen. Ei heller med at Gud er en fredens og kjærlighetens Gud, slik jeg oppfatter han, både i egne opplevelser og i Jesu lære. Men bibelen er stappfull av selvmotsigelser og det er et stort problem for kristendommen.

Jeg skal nevne noe mens jeg er igang.

• Den som ikke elsker, kjenner ikke Gud, for Gud er kjærlighet. (1. Joh 4,8) Se også (Luk 18,19)
  •  Kjærlighetens og fredens Gud ( 2. kor 13,11)
  • Fredens Gud (Rom 15,33 - Fil 4,9 – 1.Tess 5,23 – 2. Tess 3,16 - Hebr 13,20)
  • For han er nådig og barmhjertig, langmodig og rik på miskunn. (Joel 2:13)

og på tross av... Malaki 3:6 sier: "Jeg er Herren, jeg forandrer meg ikke." Så husk dette med fredens og kjærlighetens Gud, den fullkomne far...

• The LORD Whose name is Jealous, is a Jealouse God. (Exodus 34,13)
  • The LORD is a man of war: the LORD is his name. (Exodus 15,3)

- En nidkjær og hevnende Gud er Herren, ja, Herren tar hevn og er full av harme... (Nah.1:2)

Et bilde på denne «herrens» sjalusi kan vi se på hans manglende toleranse for andre religioner.

• - Og Herren sa til Moses: Hent alle folkets høvdinger og la hine menn nagles til pelen under åpen himmel for Herren! Så skal Herrens brennende vrede avvendes. (4. Mosebok 25,4)
  • - «Herren» sier det hviler blodskyld på Sauls hus og forlanger syv uskyldige av Sauls etterkommere henrettet for sitt ansikt, og bare det kan stilne herrens vrede. (2. Sam 21,9)

JAVE BEORDRER FOLKEMORD

• - Dra nå ut og slå amalekittene. Slå alt som tilhører dem, med bann. Spar ingen. Drep menn og kvinner, småbarn og spedbarn, okser og sauer, kameler og esler! - (1. Sam 15:2-4)
  • - Befaler Israelittene å utrydde kanaanittene. 7 nasjoner slaktes ned på bestialsk vis. (4. Mosebok 21:2–3; 5. Mosebok 20:17; Josva 6:17, 21)

Og dette er bare en brøkdel, så det er mye å ta tak i. Jesus viste jo at det er annerledes og gikk blant annet i rette med Javes voldelighet i Bergprekenen. Også Fariseerne og Saddukernes lære som jo kommer fra GT sine tekster også den moselov om steininger av mennesker, slaver og mye annet..

Problemet er at det var slik det var på den tiden og også ellers, og man hevder gjerne at det er Guds vilje. Mye av grusomhetene beskriver en tid da Israel som nasjon var preget av blodhevn og justis i et samfunn hvor ære og hevn var sterkt knyttet sammen.

Selv i vår tid brukes Gud som kilde til grusomme kriger som jeg viste til i kommentaren om Bush og Blair som hevdet at Gud hadde bedt de om det, krig basert på en masse løgner.

Så det at det står at Jave beordrer grusomheter betyr ikke at Gud faktisk har gjort det. Det er nok heller voldelige mennesker og herskere som sier det. Vold avler vold, akkurat som kjærlighet avler kjærlighet. Den gode Gud vet det, også at menneskene trenger gode rollemodeller, men har de en «grusom Gud» eller ledere, så faller ikke eplet langt fra stammen.

Skrevet
Wall Dorf skrev (13 timer siden):

Jeg liker Forkynnerens forklaringer,  han ville granske alt med visdom (1.12)  alt som Gud har gitt menneskene å plage seg med. (13-18) Og alt har sin tid (3.1-22) Men også analysen av hva et menneske skal bli. (Fork.6.10)

Også underforstått 1.Kor.15.35-57 / Joh.6.38-40 / Joh.17.6-19

Forkynneren har mye bra, også mye til inspirasjon.

Skrevet (endret)
PÃ¥inter skrev (2 timer siden):

Når Jesus advarer i kapittel 7 om dette👇🏼

Vokt dere for de falske profeter! De kommer til dere i saueham, men innvendig er de glupske ulver.  16 På fruktene skal dere kjenne dem. Høster en kanskje druer av tornebusker eller fiken av tistler?  17 Et godt tre bærer god frukt, et dårlig tre bærer dårlig frukt. 18 Et godt tre kan ikke gi dårlig frukt, og et dårlig tre kan ikke gi god frukt. 19 Hvert tre som ikke bærer god frukt, blir hogd ned og kastet på ilden.  20 Derfor skal dere kjenne dem på fruktene.

Er du da uenig med jesu sine ord om at det finnes falske «kristne», eller ugress om du vil?

De versene bruker alle menighetene når de hevder at de andre er feil. Det er det som er så utrolig. Det er et slags ekko som går igjen og igjen. Alle har samme forsvar, nemlig bibelvers som forteller om falske lærere, profeter mm. 

Men neida jeg er ikke uenig i at det finnes mange som sier at de er kristne, men ikke er det. F.eks finnes det ikke kristne militser, selv om vi leser at det gjør det. Jeg har også lite til overs for disse pengepredikantene som opererer på tv og i mange sammenhenger, eier egne tv stasjoner og mye annet,

Problemet er bare at vi snakker om 2,3 milliarder mennesker som alle tror på Jesus, og de finnes i over 45.000 menigheter og kirkesamfunn, så når Jesus advarer mot det så bør man jo se på det. Hvorfor er det slik? Hvorfor går det an å komme opp med mange titusener av versjoner av "sannheten" og alle hevder å ha den rette.

Da er det noe alvorlig feil et sted. Bibelen som kilde er ikke samlende, men splittende. Den advarer jo selv om sine skrifter og skriverne, og selvsagt ikke uten grunn. Så når mange hevder at alt i bibelen er sant, så har de ikke studert bibelen, vil jeg påstå..

Samhold gir styrke, men det er splitt og hersk som synes å regjere her. Saltet har ingen kraft.

Endret av Lexie
  • Liker 1
Skrevet
PÃ¥inter skrev (1 minutt siden):

Tok du for mye møllers tran «Lexie»🤭bitterheten skinner.

Hva sikter du til? Jeg tror ikke du leser, men feier over. Er det slik du leser bibelen også? Jeg er ikke bitter, men bekymret:)

• Liker 1
Skrevet (endret)
Lexie skrev (17 timer siden):

I dag finnes det myriader av slike menigheter hvor alle følger sine, og det finnes 2.3 milliarder mennesker som tror på Jesus, men de står ikke samlet og er rimelig kraftløse. Prøv å forestille deg hva 2,3 milliarder mennesker kunne ha utrettet om de alle hadde samme mål og med Guds sannhet og visdom?

👇🏼

Gå inn gjennom den trange port! For vid er den port og bred er den vei som fører til fortapelsen, og mange er de som går inn gjennom den.  14 Men trang er den port og smal er den vei som fører til livet, og få er de som finner den.
De falske profeter
15 Vokt dere for de falske profeter! De kommer til dere i saueham, men innvendig er de glupske ulver.  16 På fruktene skal dere kjenne dem. 

Se disse versene sammen med de over😉

Endret av PÃ¥inter
  • Liker 1
Skrevet
Lexie skrev (24 minutter siden):

Jeg tror han tenker på rekkefølgen. Det er helt ulikt den første skapelsesberetningen og kan heller ikke stemmen. Spesielt er menneskene skapt etter dyrene i kapittel 1, men før dem i kapittel 2,4.

Den første skapelsesberetningen inneholder en allmektig Gud som skaper gudelignende mennsker i sitt bilde og sin lignelse mens 1. Mos 2 bruker en linær fortelling og en Gud som både kan lykkes og misslykkes. Mennesket her skapes heller ikke gudelignende, og trues med straff om de nærmer seg likhet. Vi ser også at det er her Eva blir til av Adams ribbein, noe som passer dårlig med å være skapt i gudenes lignelse, og ikke minst når vi ser på det faktum at mannen blir til av kvinnen. Så her snur man alt på hodet. Ordet for ribbein er også feiloversatt.

Det finnes ingen solid rekkefølge i Bibelen, (se hva Luk. 1.1-2 forteller) jeg har heller ingen henvisning til Mosebøkene. Fork.3.19- 22 viser til at menneskene er lik dyr ( de dreper hverandre) og er født i forgjengelighet, noe som betyr at de dør og råtner, med andre ord er de født av naturen som dyrene (se Rom.8.19-22: For det skapte venter med lengsel på at Guds barn skal åpenbares i herlighet. Det skapte ble underlagt forgjengeligheten, ikke frivillig, men fordi han ville det slik. Likevel var det håp, for også det skapte skal bli frigjort fra slaveriet under forgjengeligheten og få den frihet som Guds barn skal eie i herligheten. Vi vet at helt til denne dag sukker og stønner alt det skapte samstemt, som i fødselsrier.
Jak.3.7: Alt i naturen, både ville dyr og fugler, krypdyr og fisk, kan temmes og er blitt temmet av mennesket, som selv er en del av naturen.

Lager vi oss meninger som ikke stemmer med Bibelen er man straks ute å kjører. Vi lever fortsatt under forgjengeligheten. Leser man 1.Kor.15 (oppstandelse) får man bedre innsikt i dette og at oppstandelsen, dvs døden er siste fiende som blir beseiret. (v26) Derfor har forkynneren rett i at vi er lik dyrene (Adam se beskrivelsen i 1.Kor.15.42 angående dette: Slik er det også med de dødes oppstandelse. Det blir sådd i forgjengelighet,(=dødelig) det reises opp i uforgjengelighet (udødelig).

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Lexie skrev (2 timer siden):

Vi ser også senere i bibelen at Jave ikke alltid er allmektig og ufeilbarlig. Mange ganger lykkes han ikke med det han setter seg fore. F.eks skulle de opprinnelige innbyggerne Jerusalem som da het Jebus kastes ut for Jave var med, men det fikk han ikke til (Jos 15,63) Ei heller kunne innbyggerne i fjellbygdene drives bort fordi de hadde jernvogner(Dom 1,19)

Jeg sender deg direkte til Jes.46.10: Fra begynnelsen forteller jeg slutten... Hele skriften sender deg på kryss og på tvers gjennom hele Bibelen*, men også andre bøker som tilhører denne (som Apokryfene viser til forskjellige skriftsteder i Bibelen, men ikke omvendt fordi de er tatt ut av sammenhengen - dessverre! (se også Luk.21,20- 22)

Viser igjen til Forkynneren som hevder at tiden vil gjenta seg med de samme hendelser, kanskje med noen forandringer. Som du er inne på er Gud ikke alltid like kyndig når han gjør som pottemakeren hvis han mislykkes former han bare leiren på nytt. Man møter det samme problemet i Job 5.19 hvor han gjennom seks trengsler redder og i den sjuende sier at ulykken ikke skal nå deg. (Dette har vel med Matt.24 å gjøre?)

For å finne sammenhenger må man nesten følge vershenvisningene eller sporer man lett av. Det er et møysommelig arbeide som tar massevis av tid. Hele Bibelen ser ut for å være i en eneste stor sammenheng bare man slår opp på henvisningene.

*1.Mos.3.14 viser til: Jes 65,25; Mi 7,17
*1.Mos.3.15 viser til: Rom 16,20; Hebr 2,14f; 1 Joh 3,8; Åp 12,4f.15–17

Luk.1.1-2 viser til tjenerne for ordet og kaller dem for øyenvitner (profetene) i 1.Sam.9.9 får vi en oppdatering: Før i tiden sa folk i Israel når de gikk av sted for å få vite Guds vilje: Kom, la oss gå til seeren! For den som nå kalles profet, kaltes før i tiden seer. 
Det finnes også en fortelling om flytting av tid i 2.Kong.10.8-11 skyggen på Akas solur går 10 streker tilbake.

Endret av Wall Dorf
Skrevet
Wall Dorf skrev (5 minutter siden):

Viser igjen til Forkynneren som hevder at tiden vil gjenta seg med de samme hendelser, kanskje med noen forandringer. Som du er inne på er Gud ikke alltid like kyndig når han gjør som pottemakeren hvis han mislykkes former han bare leiren på nytt

Har du noen gang tenkt over disse ordene walldorf? 👇🏼

Ja, blant deres egne skal det stå fram menn som farer med falsk lære…

• Liker 1
Skrevet
PÃ¥inter skrev (1 minutt siden):

Har du noen gang tenkt over disse ordene walldorf? 👇🏼

Ja, blant deres egne skal det stå fram menn som farer med falsk lære…

Beklager at jeg ikke sendte med henvisning til dette, du finner igjen dette hos Jer. 18.1-6: 

Dette ordet kom til Jeremia fra Herren: 2 «Stå opp og gå ned til pottemakerens hus! Der skal jeg la deg få høre mine ord.» 3 Så gikk jeg ned til pottemakerens hus. Han sto og arbeidet ved dreieskiven. 4 Når karet han holdt på å lage av leire, ble mislykket i pottemakerens hånd, laget han det om til et annet kar, slik han syntes det var riktig.

5 Da kom Herrens ord til meg: 6 Israels hus, kan ikke jeg gjøre med dere slik denne pottemakeren gjør med leiren? sier Herren. Se, som leiren i pottemakerens hånd, slik er dere i min hånd, Israels hus.

Dette med leire er et dårlig element å fremstille et skapelsesproblem dersom leiren igjen må eltes på nytt? 

Så hvis du mener Herren sprer falsk lære så har du et problem i diskusjonsøyemed.

Skrevet
Wall Dorf skrev (2 minutter siden):

Dette med leire er et dårlig element å fremstille et skapelsesproblem dersom leiren igjen må eltes på nytt? 

Så hvis du mener Herren sprer falsk lære så har du et problem i diskusjonsøyemed.

Nå er det vel strengt tatt du som tolker teksten. 😉

• Liker 1
Skrevet
PÃ¥inter skrev (3 minutter siden):

Nå er det vel strengt tatt du som tolker teksten. 😉

Nei, men få høre hvordan du tolker det, jeg fremstiller det slik det er skrevet at mislykkes pottemakeren gjør han det om til et annet kar, Herren spør om ikke han kan gjøre om Isralels hus med samme prinsipp. Har han lyktes i første forsøk eller ikke?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...