Habla Møberg Skrevet i går, 14:28 Skrevet i går, 14:28 Leter etter folk som har eller har kjørt (litt mer enn en prøvetur) med en slik mopedbil. Virker som et greit alternativ til de som ikke har lappen på bil/mc, om man klarer seg med lav hastighet... Er mest nysgjerrig på farten i oppoverbakker, evt også i lave temperaturer.
Hanhijnn Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Er det samme som Renault Twizy? I såfall så har du MYE større sjangs for å finne noen med erfaring fra den.
Nimrad Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Hanhijnn skrev (2 minutter siden): Er det samme som Renault Twizy? I såfall så har du MYE større sjangs for å finne noen med erfaring fra den. Renault Twizy er ikke en mopedbil. Du må ha vanlig førerkort for å kjøre den. 1 1
BamseMums80 Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Jeg tipper de er helt ok i by,og tettbefolkede strøk. Ubrukelige på landet.
Nimrad Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden BamseMums80 skrev (2 minutter siden): Ubrukelige på landet. Hvorfor det? Der jeg vokste opp var det veldig vanlig med mopedbiler. Hele bygda er 60-sone eller mindre og det var veldig vanlig å bruke til/fra butikken. Gikk jo ingen kollektivtrafikk med unntak av skolebuss og 3-4 ganger om dagen til nærmeste by. Virker helt tipp topp på bygda spør du meg. 3
Habla Møberg Skrevet 12 timer siden Forfatter Skrevet 12 timer siden Denne er bredere enn Twisy, har større batteri, går max 45 og kan kjøres på mopedlapp, har forvarming av batteri, varmepumpe eller av (kompressor, men usikker om den også brukes til varme), webasto, skivebremser og McPherson, virker nokså moderne med aluminiumchassis, høyvolt batterier som på elbiler, etc. Ja, den går ikke fort, men for en som ikke vil/kan ta billappen er dette fristende ift å kjøre 2-hjuls scooter. Men nettopp dette med fart er mitt spørsmål. Om den klarer 45 i oppoverbakker, eller hvor mye den svekkes. En moderne moped klarer rundt 45 oppover, de har gjerne 4hk mot 2,5 før. Denne mopedbilen har forsåvidt rikelig med batteri og er sånn noenlunde kvikk til 45, men om den klarer 45 oppover er jeg nysgjerrig på. Detter den ned til 30 er det krise, men 40 er ok. Ligger en video på yt av en kineser som testet rekkevidde i 15 minus, og den gikk pokker så langt faktisk, men han brukte jo ikke engang varmeapparatet, så det var jo minusgrader inni kupeen 🥴 Men sånn ellers virker den interessant for den som trenger en mikrobil med plass til 2 og noen handleposer, for å komme seg til butikken evt jobben.
Habla Møberg Skrevet 12 timer siden Forfatter Skrevet 12 timer siden Nimrad skrev (34 minutter siden): Hvorfor det? Der jeg vokste opp var det veldig vanlig med mopedbiler. Hele bygda er 60-sone eller mindre og det var veldig vanlig å bruke til/fra butikken. Gikk jo ingen kollektivtrafikk med unntak av skolebuss og 3-4 ganger om dagen til nærmeste by. Virker helt tipp topp på bygda spør du meg. Eneste negative jeg kan tenke ut er om man må kjøre i 80-sone hvor lokale helter gjerne ligger i hundre, og det er sånn passe uoversiktlig. Ikke veldig mye sikkerhet i en slik mikrobil.
Hanhijnn Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Habla Møberg skrev (5 minutter siden): Men nettopp dette med fart er mitt spørsmål. Om den klarer 45 i oppoverbakker, eller hvor mye den svekkes. En moderne moped klarer rundt 45 oppover, de har gjerne 4hk mot 2,5 før. Denne mopedbilen har forsåvidt rikelig med batteri og er sånn noenlunde kvikk til 45, men om den klarer 45 oppover er jeg nysgjerrig på. Detter den ned til 30 er det krise, men 40 er ok. Den er helt sikkert sterk nok, men den er elektronisk sperret på "moped-fart", for å tilpasses regelverket. Så jeg vil tro at den nok greit holder 45 km/t også i oppoverbakke. Men dette bør forhandler kunne svare på.
Habla Møberg Skrevet 11 timer siden Forfatter Skrevet 11 timer siden Hanhijnn skrev (17 minutter siden): Den er helt sikkert sterk nok, men den er elektronisk sperret på "moped-fart", for å tilpasses regelverket. Så jeg vil tro at den nok greit holder 45 km/t også i oppoverbakke. Men dette bør forhandler kunne svare på. Ja,jeg håper jo det. Det burde være rikelig med kraft tilgjengelig, men slike kjøretøy har en tendens å bli designet for flatlandet. Et godt tegn er jo at denne virker gjennomtenkt med dugandes ventilasjon, forvarming av batteri, servobremser og servostyring, tilsynelatende skikkelige hovedlys... Så mye detaljer er på plass. Forhandler visste ikke, snakket med importøren Erling Sande, som kom med et God dag mann økseskaft-svar som har null verdi.
Hanhijnn Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden Habla Møberg skrev (32 minutter siden): Ja,jeg håper jo det. Det burde være rikelig med kraft tilgjengelig, men slike kjøretøy har en tendens å bli designet for flatlandet. Et godt tegn er jo at denne virker gjennomtenkt med dugandes ventilasjon, forvarming av batteri, servobremser og servostyring, tilsynelatende skikkelige hovedlys... Så mye detaljer er på plass. Forhandler visste ikke, snakket med importøren Erling Sande, som kom med et God dag mann økseskaft-svar som har null verdi. Ja dessverre et tegn i tiden det. Mange vil selge, men mange bryr seg ikke om å sette seg inn i detaljene rundt produktet. Jeg har erfart endel ganger å kunne mer om produktet enn selgeren, for jeg pleier å sette meg inn i (dyre) ting før jeg kjøper. Lykke til med denne! 👍 2
Habla Møberg Skrevet 9 timer siden Forfatter Skrevet 9 timer siden (endret) Hanhijnn skrev (1 time siden): Ja dessverre et tegn i tiden det. Mange vil selge, men mange bryr seg ikke om å sette seg inn i detaljene rundt produktet. Jeg har erfart endel ganger å kunne mer om produktet enn selgeren, for jeg pleier å sette meg inn i (dyre) ting før jeg kjøper. Lykke til med denne! 👍 Kjøpte meg ny bil for et par uker siden. Selger kunne hjelpe med hvilken farge jeg ville ha, dørmatter, hengerfeste og slike detaljer. Det var stort sett det. Orket ikke engang begynne med å spørre om detaljer jeg selv egentlig vil vite. Heldigvis er det en sånn Kneip-bil, 14 på dusinet, så der ligger masse info derute om man bare gidder å plage Google litt. Akkurat disse mopedbilene faller litt mellom 2 stoler. Det er endel MC-forhandlere som selger disse, og den som er aktuell for meg vet jeg av erfaring er helt fullstendig ubrukelig. Når eier av firmaet kalles for Sure-Magne, og det er et uttrykk som har hengt igjen siden 80-tallet og som fremdeles passer eieren utmerket den dag i dag, så er det dødfødt å handle noe derfra. Nærmeste seriøse forhandler er HMV på Voss, som er minst 2 timers kjøring unna. De selger egentlig jordbruksmaskiner, så selgeren som jeg snakket med på telefon sa som sant var at han visste fint lite, annet enn at han hadde hatt seg en prøvetur med den. Men han hadde nylig solgt en til en bekjent, så han ville spørre han om hva han synes om bla.a. motbakker. Han visste at han var fornøyd sånn generelt, bortsett fra at eksosrøret til Webastoen var montert litt lavt så den subbet nedi når han kjørte på traktorstien med den. 🙂 Men importøren, som han hadde ringt for å høre med angående motbakker og detaljer rundt en kampanjepris, kom bare med svadasvar. Ikke helt ulikt Erling Sande, de liker å gardere seg. Men de er i det minste store og velkjente, så de vil nok kunne skaffe deler og faktisk stå bak en evt garantiordning. Håper jeg. Endret 9 timer siden av Habla Møberg
Habla Møberg Skrevet 9 timer siden Forfatter Skrevet 9 timer siden sedsberg skrev (32 minutter siden): Er det ikke mulighet for prøvekjøring av disse? Nærmeste forhandler er en MC-forhandler beryktet for ubegripelig dårlig forhold til kundene sine, så de er uaktuell å bruke tid på. Nærmeste seriøse forhandler ligger ganske langt unna, så jo, vi skal ha en prøvekjøring, men ikke før vi er temmelig sikre på at det er denne vi skal ha. Da tar jeg med tilhenger og matpakke, og lager en kosedag av det. Først et par timers kjøring til forhandler, litt prøvekjøring, så evt dra den opp på hengeren og få den hjem. 1
Hanhijnn Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden Habla Møberg skrev (3 minutter siden): Nærmeste seriøse forhandler er HMV på Voss, som er minst 2 timers kjøring unna. De selger egentlig jordbruksmaskiner, så selgeren som jeg snakket med på telefon sa som sant var at han visste fint lite, annet enn at han hadde hatt seg en prøvetur med den. Men han hadde nylig solgt en til en bekjent, så han ville spørre han om hva han synes om bla.a. motbakker. Han visste at han var fornøyd sånn generelt, bortsett fra at eksosrøret til Webastoen var montert litt lavt så den subbet nedi når han kjørte på traktorstien med den. 🙂 Høres ut til at du må til Voss... 😊 Forhandlere av landbruksmaskiner er vant til å måtte si det som det er til kundene sine. Og du burde fått navn og tlf.nr. til han kunden som hadde kjøpt en sånn mopedbil, så du kunne ha snakket med vedkommende selv. Tenker dette ordner seg for deg. 2
Habla Møberg Skrevet 8 timer siden Forfatter Skrevet 8 timer siden Hanhijnn skrev (17 minutter siden): Høres ut til at du må til Voss... 😊 Forhandlere av landbruksmaskiner er vant til å måtte si det som det er til kundene sine. Og du burde fått navn og tlf.nr. til han kunden som hadde kjøpt en sånn mopedbil, så du kunne ha snakket med vedkommende selv. Tenker dette ordner seg for deg. Det var nettopp siden de selger denslags, samt at jeg tidligere har brukt de som verksted og forhandler for Citroen, at jeg tenker de er seriøse. De har eksistert siden "tidenes morgen", og har enda tilgode å høre noe negativt om de. Voss er et lite sted, de hadde aldri overlevd uten å oppføre seg. Ja, jeg skal spørre om nr til han kunden, det kunne faktisk vært greit. Ikke for det, jeg stoler på selgeren. Godt voksen kar som har solgt sine traktorer. Ikke mye overdrivelser fra den kanten. Heller litt sånn "seig vestlending". Liker slike folk jeg. De skryter ikke på seg noe. 1
Evil-Duck Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Prøvde å finne litt mer informasjon om bilen. Det ser ut til at den nordiske modellen leveres med en separat Webasto-varmer montert nede ved fotrommet, som du styrer uavhengig av klimaanlegget. Det tyder på at den ikke har varmepumpe. Jeg går ut fra at varmeren her er en elektrisk Webasto-variant og ikke en dieselbrenner, som er det jeg i det minste forbinner webasto med 😅. Når det gjelder drivlinjen er effekten oppgitt til 4 kW (altså rundt 5,3 hk). Vekten er litt uklar, noen kilder oppgir rundt 400 kg, andre rundt 500+ kg. Hvis man legger til grunn et worst case scenario med 500 kg egenvekt + ca. 150 kg personer, så havner totalvekten på over 650 kg. Med 4 kW tilgjengelig effekt vil bilen sannsynligvis ikke vil klare å holde 45 km/t i stigninger særlig over 3–4 %. På flat vei er dette ikke noe problem, og i lette stigninger går det greit, men i lengre og brattere bakker tipper jeg farten vil falle betydelig. Når det er sagt, så blir mye av dette et “educated guess” basert på de dataene som faktisk er tilgjengelige. Jeg ville nok anbefalt en prøvekjøring med realistisk last, altså med så mye vekt som man regner med å ha til vanlig. Det er også mulig at bilen har en høyere peak-effekt enn 4 kW, siden elbiler ofte er oppgitt med kontinuerlig effekt og ikke topp-effekt, og i så fall er synsingen min rundt hvilken hastighet den klarer opp forskjellige bakker ikke relevant.
Habla Møberg Skrevet 8 timer siden Forfatter Skrevet 8 timer siden Evil-Duck skrev (1 minutt siden): Prøvde å finne litt mer informasjon om bilen. Det ser ut til at den nordiske modellen leveres med en separat Webasto-varmer montert nede ved fotrommet, som du styrer uavhengig av klimaanlegget. Det tyder på at den ikke har varmepumpe. Jeg går ut fra at varmeren her er en elektrisk Webasto-variant og ikke en dieselbrenner, som er det jeg i det minste forbinner webasto med 😅. Når det gjelder drivlinjen er effekten oppgitt til 4 kW (altså rundt 5,3 hk). Vekten er litt uklar, noen kilder oppgir rundt 400 kg, andre rundt 500+ kg. Hvis man legger til grunn et worst case scenario med 500 kg egenvekt + ca. 150 kg personer, så havner totalvekten på over 650 kg. Med 4 kW tilgjengelig effekt vil bilen sannsynligvis ikke vil klare å holde 45 km/t i stigninger særlig over 3–4 %. På flat vei er dette ikke noe problem, og i lette stigninger går det greit, men i lengre og brattere bakker tipper jeg farten vil falle betydelig. Når det er sagt, så blir mye av dette et “educated guess” basert på de dataene som faktisk er tilgjengelige. Jeg ville nok anbefalt en prøvekjøring med realistisk last, altså med så mye vekt som man regner med å ha til vanlig. Det er også mulig at bilen har en høyere peak-effekt enn 4 kW, siden elbiler ofte er oppgitt med kontinuerlig effekt og ikke topp-effekt, og i så fall er synsingen min rundt hvilken hastighet den klarer opp forskjellige bakker ikke relevant. Ift varme så har den Webasto dieselvarmer, som en forvarmer, ikke som kjørevarmer. Den har en dieseltank framme under "panseret". Det er utrolig kjekt at dette kommer som standard på den dyre utgaven av disse. Bare den varmeren koster sine kroner bare å kjøpe, for ikke å snakke om at den skal installeres. Den har kjølekompressor for kjøling, men om den kompressoren også benyttes til å varme det vet jeg ikke. Det ER varme i bilens ventilasjonsanlegg, men om det bare er 1:1 elektrisk element eller også varme fra kompressor det vet jeg ikke. De skriver "AC cooling" på kjøling, og "AC heating" på varme, men hva de egentlig mener er søren ikke godt å si. Aner meg det ikke er fullverdig varmepumpe, i så fall er jo det ganske så fancy på en såvidt billig sak. Det er forvarming av batteriet, det vet jeg heller ikke nøyaktig hvordan virker. Ja, ifølge motoreffekten så burde den gå betydelig saktere i bakkene, men som du sier så er oppgitt og reell effekt i øyeblikket ikke nødvendigvis det samme.
Habla Møberg Skrevet 8 timer siden Forfatter Skrevet 8 timer siden kremt skrev (5 minutter siden): Webasto er dieselvarmer Evt bensin. Men denne er diesel. En liten tank for diesel ligger framme, og eksosen kommer ut under bilen. Det er importøren Erling Sande som monterer dette, samt antirustbehandler den.
Habla Møberg Skrevet 7 timer siden Forfatter Skrevet 7 timer siden Her er litt mer spec. Fant og lastet ned manualen. Den viser: Så det er faktisk 8KW og 64Nm. Fant at den bruker R134A gass, så åpenbart er det kjølekompressor, men flere steder snakker de om elektrisk oppvarming av kupeen, uten at de viser til noe spesifikasjon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå