Gå til innhold

For dyrt med desentralisert bosetting ?

Anbefalte innlegg

Skrevet
rozon skrev (2 timer siden):

Har du eksempel på 1 slik øy?

Ona

Mausund

Sula 

De har riktig nok bare 4 avganger daglig, men har hurtigbåt, med plass til bil i tillegg. 

De få jeg kom på i farten.  

Ja, hva er det egentlig som produseres i Oslo? Det er mange bedrifter, som selger importvarer ut til resten av landet. Det er mange hovedkontorer, og mange småbutikker slik at dere kan selge drit til hverandre. Dere har også mange offentlige arbeidsplasser. Ser bra ut på BNP regnskapet, men hva produseres?? 

Norge AS eksporterer i hovedsak: Olje og gass, sjømat og metaller.(kraftintensiv industri). Omtrent alt av dette ligger i....ta..da... distriktene. Skal man ha verdiskapning her, må det også bo folk der. 

"Tre av Norges fire største eksportfylker er lokalisert på Vestlandet. Fylkene Vestland, Rogaland og Møre og Romsdal utgjør samlet omkring 40 prosent av den samlede eksporten utenom olje og gass. De tre mest eksportintensive fylkene i 2024 var Møre og Romsdal, Vestland og Nordland. Møre og Romsdal hadde eksport per sysselsatt på over 750 000 kroner, og har vært det mest eksportintensive fylket siden første utgivelse av Eksportmeldingen i 2021." 

oppsumert: 

Byregionene står for hoveddelen av verdiskapingen (BNP), omtrent 3/5 av totalen. (Ikke rart siden det er her folk bor)

Distriktene står for hoveddelen av eksporten, spesielt innen olje, gass, industri, maritim sektor og sjømat.

Oslo dominerer innen finans, tjenesteyting og kunnskapsøkonomi, mens eksportverdien er langt mer geografisk spredt. 

Har vi samme tilbudene på bygd, som i by? Nei. Her jeg bor går det 2 busser daglig, det er skolebussen. Er det noen som klager? Nei. 

Det sagt, jeg hadde ikke flytta til Oslo, om jeg så fikk betalt for det.. Der dere virkelig troner på toppen og har mest av i hele landet er... 

Kø... 

Jeg skjønner ikke at dere gidder.. fy flate for en drittplass. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
OJ Doe skrev (13 minutter siden):

Det er jo bare et spørsmål om vi må si nei til de aller dyreste enkeltpersonene i samfunnet. Skal en multihandikappet få koste samfunnet 15 millioner i året fordi denne personen skal få så god livskvalitet som mulig, eller skal vi si "godt nok" et sted, og spare penger? Skal vi ha barnehager med 10 barn og 7 voksne? Skoler med like mange elever som klassetrinn, og enda flere lærere? Utfordringen er at ved å begynne å kutte de dyreste 10%, så er det noen andre som er de dyreste 10%. Hvor skal du stoppe, eller begynne? 

Var det meg du siktet til?

Jeg mener det er en distinkt forskjell på syke mennesker som er avhengig av hjelp uansett, og mennesker som har et vanlig behov for hjelp, men som koster ekstra mye fordi de velger å bo ekstremt øde, istedetfor å bo mer sentralt i samme kommune. 

Det ene er uforskyldt, det andre er faktisk noe egoistisk

Skrevet
Fibonacci skrev (Akkurat nå):

Man kan si det samme hver gang det jamres om at mennesker med normal lønn ikke har råd til å bo i bykjernen i Oslo. Det er selvvalgt, det også.

Ja, og?

Skrevet
Fibonacci skrev (Akkurat nå):

Det er kanskje ikke så mye mas om det her, men på /r/norge på Reddit er det omtrent ukentlig grining over hvor umulig det er å komme inn på boligmarkedet.

Det er vanskelig, men det er nå sånn det er. Blir det for vanskelig for vanlige folk å bo i oslo eller pendle dit vil de merke det når det blir mangel på sykepleiere, helsefagarbeidere og bussjåfører...

Skrevet
1 hour ago, kåre b said:

Ona

Mausund

Sula 

De har riktig nok bare 4 avganger daglig, men har hurtigbåt, med plass til bil i tillegg. 

De få jeg kom på i farten.  

Ja, hva er det egentlig som produseres i Oslo? Det er mange bedrifter, som selger importvarer ut til resten av landet. Det er mange hovedkontorer, og mange småbutikker slik at dere kan selge drit til hverandre. Dere har også mange offentlige arbeidsplasser. Ser bra ut på BNP regnskapet, men hva produseres?? 

Norge AS eksporterer i hovedsak: Olje og gass, sjømat og metaller.(kraftintensiv industri). Omtrent alt av dette ligger i....ta..da... distriktene. Skal man ha verdiskapning her, må det også bo folk der. 

"Tre av Norges fire største eksportfylker er lokalisert på Vestlandet. Fylkene Vestland, Rogaland og Møre og Romsdal utgjør samlet omkring 40 prosent av den samlede eksporten utenom olje og gass. De tre mest eksportintensive fylkene i 2024 var Møre og Romsdal, Vestland og Nordland. Møre og Romsdal hadde eksport per sysselsatt på over 750 000 kroner, og har vært det mest eksportintensive fylket siden første utgivelse av Eksportmeldingen i 2021." 

oppsumert: 

Byregionene står for hoveddelen av verdiskapingen (BNP), omtrent 3/5 av totalen. (Ikke rart siden det er her folk bor)

Distriktene står for hoveddelen av eksporten, spesielt innen olje, gass, industri, maritim sektor og sjømat.

Oslo dominerer innen finans, tjenesteyting og kunnskapsøkonomi, mens eksportverdien er langt mer geografisk spredt. 

Har vi samme tilbudene på bygd, som i by? Nei. Her jeg bor går det 2 busser daglig, det er skolebussen. Er det noen som klager? Nei. 

Det sagt, jeg hadde ikke flytta til Oslo, om jeg så fikk betalt for det.. Der dere virkelig troner på toppen og har mest av i hele landet er... 

Kø... 

Jeg skjønner ikke at dere gidder.. fy flate for en drittplass. 

Kø = egentid

Mvh
Småbarnsfar

• Liker 1
Skrevet
bzzlink skrev (2 timer siden):

Kø = egentid

Mvh
Småbarnsfar

Det er virkelig lav kvalitet på den formen for egentid. 

Fibonacci skrev (6 timer siden):

, det burde vært mye mer avslappede regler for distriktene. F.eks. der jeg bor, har NVE definert hele fjorden som rasfarlig. Dvs alle som vil bygge noe, må selv bevise at der ikke er rasfarlig. På den måten hever man med en gang terskelen for å bygge noe.

Man har ambulanse og alle disse tjenestene som man må ta hensyn til. Spredt bosetting krever mer av det. Men man burde kunne skrive under på en egenerklæring og få bygge, mener jeg. 

• Liker 1
Skrevet
bzzlink skrev (2 timer siden):

Kø = egentid

Mvh
Småbarnsfar

Høres ut som ett forferdelig trist liv, hvis man heller vil stå i kø enn å tilbringe tid sammen med unga.

Jeg er også småbarnsfar.

• Liker 1
Skrevet

Som jag skrev tidigare men många som bor i större byer gör det för att det er bra arbeidsmarknader der och att annat er lätt tillgängligt också.  

Sikkert veldigt bra att bo långt ut på bygda på många sätt men det er desverre ikke så enkelt att få jobb för två voksna der for eksempel en er IT utviklere och den andra maskin tekniker. Hvis bedriften man till slut har fått jobb på nedbemmanar eller lägger ned så kanske det ikke er så nära till närmaste möjliga arbeide

Byar har problem med att det er mye folk, dyra boliger och pendling kan ta tid men för många är det det bästa/ända alternativet.   

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...