Gå til innhold

Egen beredskap hvordan vil du preppe ?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Jobs skrev (10 timer siden):

Verden har blitt farligere og Europa er det igjen truende skyer som kan ende i en ny storkrig, der det i verste fall kan bli brukt atomvåpen. Hvordan vil du forberede deg og din familie om det verste skulle skje ? Selv har jeg hermetikk og tørrvare for ca 1 mnd og et dieselaggregat .

https://www.abcnyheter.no/nyheter/dsb-oppfordrer-alle-til-a-fa-seg-en-beredskapsvenn/1266308

God påminnelse.

I tillegg til å følge generelle råd, kommer jeg til å beholde dieselbilen sammen med noen liter diesel på kanner.
Vurderer også å kjøpe dieselaggregat og mer ved.

Myndighetsstyrt elbil-bonanza, digitalisering og detaljreguleringer de siste årene har ødelagt mye god egenberedskap, stikk i strid med myndighetenes anbefalinger.

Leveringssikkerhet/forutsigbarhet for strøm er ikke lenger 100% pga underinvesteringer, mer ekstremvær og økende forbruk/salg til EU/UK. Dette får igjen påvirkning på mobilnettet som kanskje har batteribackup på noen få timer.
Digitale betalingsløsninger/informasjonsplattformer er stadig mer ustabilt og utsatt for hacking/desinformasjon.

Dette har gjort oss mye mer sårbare enn tidligere og en ukes strømbrudd på vinterstid i en storby, vil få fatale konsekvenser.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 hour ago, BadCat said:

Vår nabo har nok "krutt" til å utslette samtlige 108 norske byer over 50 ganger hver. Så er visst kun drøye 1700 stritshoder utplassert.

I mellomtiden gynger Ola og Kari Dunk i gyngestolen mens de rasler nervøst med eska med jodtabletter fra beredskapslageret.

https://www.apotek1.no/livsstil/kost-og-ernaering/mineraler/jodtabletter-atomberedskap

Du tenker på atomkapasiteten til vår nabo? Nettopp, og i et slikt tilfelle vil hverken jodtabeletter eller beredskapslager ha spesielt mye å si. Når det gjelder den konvensjonelle raketter, så har de begrenset kapasitet.

Skrevet (endret)

Hvis alle kjøretøy blir elektriske vil det utgjøre 5% av forbruket. Sjanseløst i et kaldt land hvor 1/3 av boligene kun har elektrisk oppvarming.

Nyttårsorkanen i 1992 hadde ikke gått uten ved- og oljefyr. Elektrisiteten var borte i ei uke og da den kom tilbake falt den periodisk ut igjen i flere dager.

Se for dere en peak hvor alle straks begynner å lade utladede EV-er. Det eneste fornuftige i et samfunn er å fordele energibehovet over flere energikilder, ikke å flytte alt til ei kilde.

Med bensinmotor kan man varme seg i bilen og berge livet. Vel og merke hvis stasjoner har agregat til pumper.

Endret av BadCat
  • Liker 2
Skrevet

Følger myndighetenes råd for vann og tørrmat og har ved og gass, om vi må klare oss hjemme.

Dersom det er et nært forestående angrep mot Oslo området, eller dirty bomb, atom nedfall etc. så har jeg og kona en motorsykkel hver med knast / piggdekk. Slik at vi kan evakuere raskt, ved å putte en unge bakpå hver sykkel.

Når jeg ser hvordan veiene her går til stillestående bare det er en bil som får motorstopp, så kommer man seg ingen vei i det hele tatt med bil, om det skulle bli behov for evakuering. 

Skrevet
BadCat skrev (2 minutter siden):

Hvis alle kjøretøy blir elektriske vil det utgjøre 5% av forbruket. Sjanseløst i et kaldt land hvor 1/3 av boligene kun har elektrisk oppvarming.

Nyttårsorkanen i 1992 hadde ikke gått uten ved- og oljefyr. Elektrisiteten var borte i ei uke og da den kom tilbake falt den periodisk ut igjen i flere dager.

Se for dere en peak hvor alle straks begynner å lade utladede EV-er. Det eneste fornuftige i et samfun er å fordele energibehovet over flere energikilder, ikke å flytte alt til ei kilde.

Nyttårsstormen i 1992 kommer helt sikkert til å gjenta seg, men i dag er vi dårligere forberedt.

Oljefyren er blitt ulovlig, «alle» kjører elbil som ikke skal/kan lades fra vanlig kontakt, ingen har kontanter, alle er avhengig av nettverk/smarttelefon, flere bor i leilighet uten alternativ oppvarming. I tillegg har vi uvenner som liker å hacke sårbare systemer. La oss ikke glemme mer ekstremvær og et strømnett som lider av underinvesteringer.

• Liker 1
Skrevet
bzzlink skrev (4 minutter siden):

Dersom det er et nært forestående angrep mot Oslo området, eller dirty bomb, atom nedfall etc. så har jeg og kona en motorsykkel hver med knast / piggdekk. Slik at vi kan evakuere raskt, ved å putte en unge bakpå hver sykkel.

Det er mye bedre at du skalker luker og holder deg hjemme om det kommer atom nedfall .

Skrevet
5 minutes ago, bzzlink said:

Følger myndighetenes råd for vann og tørrmat og har ved og gass, om vi må klare oss hjemme.

Når jeg ser hvordan veiene her går til stillestående bare det er en bil som får motorstopp, så kommer man seg ingen vei i det hele tatt med bil, om det skulle bli behov for evakuering. 

Du får be de angripe om sommeren. Motorsykler er en kald fornøyelse om vinteren og gir ikke ly for været. Da må du nesten ha planlagt destinasjon for opphold og komme deg raskt dit.

Skrevet (endret)
10 minutes ago, Vokteren said:

Nyttårsstormen i 1992 kommer helt sikkert til å gjenta seg, men i dag er vi dårligere forberedt.

Oljefyren er blitt ulovlig, «alle» kjører elbil som ikke skal/kan lades fra vanlig kontakt, ingen har kontanter, alle er avhengig av nettverk/smarttelefon, flere bor i leilighet uten alternativ oppvarming. I tillegg har vi uvenner som liker å hacke sårbare systemer. La oss ikke glemme mer ekstremvær og et strømnett som lider av underinvesteringer.

I ei setning er det feilslått politikk. I et tidsperspektiv får mennesker betale for det med liv og helse. Ironisk hvordan myndighetene kompenserer for galemannspolitikk ved å be befolkninga om å øke menden hamstret vann og mat. Man kan fryse ihjel på full mage.

Endret av BadCat
Skrevet
Jobs skrev (1 minutt siden):

Det er mye bedre at du skalker luker og holder deg hjemme om det kommer atom nedfall .

Faren for atomkrig er minimal.
Det er mye større sannsynlighet for et langvarig strømbrudd i en kald vintermåned.

Alle bør sette opp et realistisk scenario for seg selv;
hva skjer og hva må jeg gjøre hvis hjembyen min blir permanent strømløs i 10 dager med utetemperatur på minus 10 ?

Skrevet
Vokteren skrev (16 minutter siden):

Alle bør sette opp et realistisk scenario for seg selv;

Jeg tenker beredskap ikke bør tunellsyne seg inn på étt scenarie men være et bredt spekter av forberedelser mot det meste vi kan komme ut for. Både på kort og lang sikt, med kort eller langt forvarsel, alle årstider, med utfall av ulike typer infrastruktur, ulike evakueringsmuligheter osv.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Snøhule med kuldegrop kan være løsninga ved strømbrudd. Problemet er at man blir våt og svett under gravinga. Har man tørre klær å komme inn i kan det funke i minus 35 til 40. Flere tykke liggeunderlag og varme klær er en gave.

Jeg har kunskapen og praksisen som skal til for å overleve. Spørsmålet er om jeg har utstyret etter at jeg ble byfis.

Polfarer er jeg ikke, men jeg har to uker ute i oppunder 40 minus.

Endret av BadCat
Skrevet
Simen1 skrev (5 minutter siden):

Jeg tenker beredskap ikke bør tunellsyne seg inn på étt scenarie men være et bredt spekter av forberedelser mot det meste vi kan komme ut for. Både på kort og lang sikt, med kort eller langt forvarsel, alle årstider, med utfall av ulike typer infrastruktur, ulike evakueringsmuligheter osv.

Enig i det, men langvarige store strømbrudd er det mest realistiske og kritiske scenariet for folk flest.

Skrevet (endret)
57 minutes ago, BadCat said:

Du får be de angripe om sommeren. Motorsykler er en kald fornøyelse om vinteren og gir ikke ly for været. Da må du nesten ha planlagt destinasjon for opphold og komme deg raskt dit.

Jeg kjører motorsykkel hele året. Går fint å kjøre etapper på 2 timer pluss, så lenge man har gode klær (elektrisk oppvarmet) før man må finne ly/varme i en halvtime og kan kjøre noen timer til.

En full dag på sykkelen, er Ikke noe verre påkjenning enn en dag i alpinbakken.

IMG_4203.jpeg

Endret av bzzlink
Skrevet

Har ved og propan, samt vann og mat for en to-tre ukers tid og de tingene man rådes til å ha. Pluss en EcoFlow Delta 3 Pro. Bor i Oslo, så de mest sannsynlige kjipe scenarioene her er nok vedvarende strømbrudd eller problemer med vannforsyning.

Skrevet (endret)

Det verste er hvis Internett faller ut. Sørg for å ha filmer og musikk lokalt. 75" og 1000W PC funker ikke uten el. En portabel monitor på 5W og ei effektiv maskin på få Watt gjør susen. Underholdning er viktig når tida går sakte. Portabel HDD trekker ca 4W. NAS-boksen utgår.

Endret av BadCat
Skrevet
BadCat skrev (7 minutter siden):

Det verste er hvis Internett faller ut. Sørg for å ha filmer og musikk lokalt. 75" og 1000W PC funker ikke uten el. En portabel monitor på 5W og ei effektiv maskin på få Watt gjør susen. Underholdning er viktig når tida går sakte. Portabel HDD trekker ca 4W. NAS-boksen utgår.

Godt poeng! Fylle matboden med DVD-filmer, spiller, energieffektiv OLED TV på lav lysstyrke og UPS mellom opplading med solcellepaneler er viktig for å døyve kjedsomheten hvis man må holde seg i bunkeren i månedsvis. :p

Også burde man vel ha bitcoin i tilfelle NOK-valutaen skulle kræsje..

Skrevet (endret)

Bor rett utenfor Oslo og er preppet med

1. egen borebrønn (både 2. og 3. greier å drive pumpa)
  2. Ecoflow (driver til daglig PCen jeg bruker nå)
  3. aggregat
  4. vedovn med kokemulighet
  5. mer enn nok ved fra egen tomt (nok for en krise, ikke for normal oppvarming)
  6. motorsag
  7. DAB-radio på powerbank
  8. noe mat i fryseren, men ikke mer enn for noen dager
  9. trening:  Elvias siste strømstans her - riktignok på bare 5 timer -  er bare noen måneder gammel.

og overgang til Starlink er ikke utelukket  - er jo i perioder ikke dyrere enn fiber fra Telenor

Endret av trikola
tilføyet ørten detaljer
Skrevet
BadCat skrev (11 minutter siden):

Papirbaserte bøker og nyheter kommer nok til å bli mangelvare…

Skrevet

Har lagret mat & vann + varmekilde som bør holde 2 uker for familien. Stående ordre hjemme, er at den dagen bjella går skal bestemor møte opp og ta med seg familien + forsyninger til hytta. Der kan man leve selvforsynt over lange perioder. Selv må jeg møte opp til tjeneste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...