Gå til innhold

Egen beredskap hvordan vil du preppe ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har 200 liter flaskevann som i praksis har uendelig holdbarhet så lenge de står mørkt og kjølig. Jeg har også hermetikk for 3 måneder, som også har uendelig holdbarhet. I tillegg kan hermetikken spises uten oppvarming, noe som reduserer behovet for strøm/ild. Hermetikken inneholder også vann.

Jeg har en medisinkiste med Paracet, Ibux, kodein, bandasje, plaster, alcoholwipes, antibac, saltvann, diverse salver.

I tillegg har jeg et lite solcellepanel for lading av elektronikk som kan plasseres i vinduet, et par strømbanker, maske (ikke helmaske) med utskiftbart filter for røyk og virus/bakterier. 

Jeg bor høyt i blokk, og leiligheten er branncelle med tykk og solid dør. Alle vegger er armert betong. Føler meg helt trygg og forberedt på det meste. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Skal være veldig forsiktig med å drikke vann som har stått på varmtvannstank uten å koke vannet skikkelig, særlig om temperaturen har sunket pga mangel på strøm. Får du listeria eller lignende er det o7 over og ut.

Endret av Kakkelfant
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Kakkelfant skrev (11 minutter siden):

Skal være veldig forsiktig med å drikke vann som har stått på varmtvannstank uten å koke vannet skikkelig, særlig om temperaturen har sunket pga mangel på strøm. Får du listeria eller lignende er det o7 over og ut.

Holdt på å skrive dette selv, veldig bra innspill. 

Vann som har ligget "på vent" en stund er overraskende skumle saker. 

Men koker man vannet er berederen absolutt en god nød-kilde under vanskelige tider. 

• Liker 1
Skrevet
4 minutes ago, Cyrio said:

Holdt på å skrive dette selv, veldig bra innspill. 

Vann som har ligget "på vent" en stund er overraskende skumle saker. 

Men koker man vannet er berederen absolutt en god nød-kilde under vanskelige tider. 

Det er akkurat av denne grunn det kan være helt avgjørende med en fjellbekk som renner forbi huset ^^

• Hjerte 1
Skrevet (endret)
2 hours ago, Krig og fred said:

Jeg tror folk har sett for mange filmer. Da store deler av Puerto Rico ble jevnet med jorden av orkan Maria, og enorme områder manglet strøm, mat og rent vann, gikk lokalsamfunn sammen og hjalp hverandre. Det var en økning av kriminalitet, men det var hovedsakelig rettet mot kvinner. 

Hvis du er smart og prepper, så betyr ikke det at Mad Max lignende gjenger vil gå dør til dør og plundre skulle katastrofen ramme. 

Det flyter blod i gatene etter tre uker. Den største faren er at myndighetene beslaglegger ressurser og rekvirerer utstyr.

Endret av BadCat
Skrevet
BadCat skrev (7 minutter siden):

Det flyter blod i gatene etter tre uker. Den største faren er at myndighetene beslaglegger ressurser og rekvirerer utstyr.

Hold deg selv ute av gatene og alt av ressurser/utstyr godt skjult. 🙂

Lite poeng i å henge på hjørnet hvis du har mat hjemme. 

Samband er forøvrig en ting som ikke er nevnt her. Kjekt med en liten radio for oppdateringer, selv om vi ser at mobilnettet er ganske standhaftig. Selv i Ukraina hvor det er full krig har man i stor grad hatt mulighet til å prate i telefon/sende sms osv. 

Skrevet

Man kan lagre 5000 liter vann på 6-7 kvadratmeter. Muligens 10 hvis man ikke vil leke akrobat. Det er viktig å beregne at gulv og hyller tåler vekta. Ei enkel utebod på betongsåle burde holde. For et par hundre k kan man ha komfortabelt med vann i 3 år eller 6+ i sparemodus.

image.thumb.png.25b8f23f10b046f82070b65664ff00b3.png

Problemet er å holde det for seg selv enten det er innomhus eller utomhus. Man kan støype det ned i bakken, men det vil fremdeles vekke oppsikt at man holder koken over tid. Da vil man være sårbar både hjemme eller når man skal hente ei krukke. Alle skjønner at du har en hemmelighet hvis du ser godt ut mens alle lider.

Et alternativ er 100 krukker vann, og krukker med ris og diverse, sukker, salt + frysetørret mat bak en falsk vegg innerst i ei bod. Havregryn funker også, men ikke ubegrenset holdbarhet selv om mørkt og lufttett hjelper.

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, Kakkelfant said:

Vann på 5 liters dunker tappet på fabrikk, kjøpt på butikken. Helt trygt. 

Skrevet
36 minutes ago, Cyrio said:

Hold deg selv ute av gatene og alt av ressurser/utstyr godt skjult. 🙂

Lite poeng i å henge på hjørnet hvis du har mat hjemme. 

Samband er forøvrig en ting som ikke er nevnt her. Kjekt med en liten radio for oppdateringer, selv om vi ser at mobilnettet er ganske standhaftig. Selv i Ukraina hvor det er full krig har man i stor grad hatt mulighet til å prate i telefon/sende sms osv. 

Det er en uttrykksform, ikke for bokstavelig tolking. Det vil ikke være trygt noe sted hvis de vet eller tror at du har noe de gjerne skulle hatt. Folk handler ikke rasjonelt etter uker uten mat.

Skrevet (endret)
20 minutes ago, Krig og fred said:

Vann på 5 liters dunker tappet på fabrikk, kjøpt på butikken. Helt trygt. 

Det smaker ille med plastdunk. Dra til Voss eller Kristiansund og tapp vann på glasskrukker. Kjør så varsomt hjem. :lol:

Etter en lang smaksrunde kom juryen med sin bedømmelse: Norges beste drikkevann finner vi i Kristiansund og på Voss. I klassen for overflatekilder var det Kristiansund vannverk som stakk av med seieren. Det beste grunnvannet i Norge finner vi på Voss.

https://norskvann.no/disse-har-norges-beste-drikkevann/

Endret av BadCat
Skrevet (endret)

Jeg kan sitte og spille HoMM III i etterspillet av en termonukleær krig.

Serien The Outer Limits (1995-2002) har flere episoder om å overleve verdens undergang.

Dead Man's Switch

Season 3, Episode 13

56th of 152 episodes

Air date April 4, 1997

Written by Ben Richardson

Directed by Jeff Woolnough

Ben Conklin, a lieutenant in the United States Air Force, is given the assignment of spending one year in a bunker 11,000 feet beneath Alaska. He and a small team of personnel around the world are tasked with a single objective: prevent the end of the world.

On day 367, a fire breaks out in Katya's bunker and since she is unable to escape, she is killed. After this, the devastated Ben begins to lose touch with reality. On day 369, his supply of water runs out and he decides to let the countdown reach zero. As the countdown is about to expire, he receives an urgent message from General Eiger, telling him that they have finally defeated the invaders. Eiger pleads with Ben to continue pushing the switch until they can find a way to deactivate the doomsday weapon without setting it off and dig him out of his bunker. When the communication ends, however, Eiger is shown to be controlled by a parasitic alien, with Washington, D.C. outside his window a burning ruin and the rest of Earth possibly the same way.

The episode ends with Ben still in his bunker, with very little food left and the bunker systems beginning to fail, repeating to himself, "Just keep pushing the button." The ending is left ambiguous and it is left to the viewers to imagine his fate.

Our destiny is controlled by the choices we make. Those choices can turn an ordinary man into a king, or reduce him to little more than a pawn. With the fate of the world in your hands, what would you choose?

Uff, nå fikk jeg lyst til å binge alle 7 sesongene.

https://www.dailymotion.com/video/x61kukx

Endret av BadCat
Skrevet
2 hours ago, Cyrio said:

Hvordan vet du at informasjonen er legitim? Informasjonsstrømmen er tvilsom eller diskutabel til vanlig.

Skrevet
BadCat skrev (2 minutter siden):

Hvordan vet du at informasjonen er legitim? Informasjonsstrømmen er tvilsom eller diskutabel til vanlig.

Hehe, nå kan jeg bruke en av mine yndlingsfraser. :)

"Det er situasjonsbestemt"

Var ikke den fin..? ;)

Om jeg slår på radioen min og det første jeg hører er "Situasjonen er nå under kontroll, alle som trenger X kan finne dette på nærmeste hjelpestasjon osvosvosv" så er det et veldig fint råd og få hvis situasjonen har vært: 

Eksepsjonelt stor og lang vinterstorm som har ført til at strømnettet brøt ned, veiene ble stengt, vanntilførsel er borte og man har vært avskåret fra omverdenen i 3 uker 

Det er kanskje litt mer suspekt om situasjonen har vært

Full atomkrig, invasjon og/eller borgerkrig hvor alle menn i stridsdyktig alder blir skutt ved visuell kontakt.

Så kan man stille seg selv 2 spørsmål: 

1. Hvilket scenario er mest realistisk/sannsynlig?
2. Hvis det mot formodning er scenario 2, ville du befunnet deg i eget hus i utgangspunktet?
(Hvis svaret på sistnevnte er ja, så har du jo iallefall mulighet til å fundere litt over egen sikkerhet når diverse meldinger begynne rå renne inn om ikke annet)

Jeg vil mene at en DAB-radio ikke er så dumt å ha uansett, selvsagt kan det jo være bedre om man bare blir radioamatør, men det er mye annet som skal på plass før det bør være fokusområdet. 

Har man vann, mat, ly og sikkerhet er man uansett på god vei, om man slenger en liten DAB-radio i skapet så er det kjekt å ha dersom man sitter og "lurer" etter å ha vært isolert et par uker. 

Men prepping for egen del blir nok litt mer fokusert opp mot naturkatastrofer/andre ting som gjør at man kanskje blir stående uten infrastruktur en liten stund. 

Om det blir full Fallout/Stalker så er jeg nok screwed uansett, men har resonnert meg frem til at førstnevnte er mer sannsynlig i overskuelig fremtid. :)

Skrevet

Innen få år kan man generere lyd og bilde troverdig nok til å lure hvem som helst. Kvaliteten på informasjonen under Covid var elending og ble ikke tatt et oppgjør med.

Skrevet

Er vel ikke det tråden handler om, men skjønner ikke i hvilket scenario en "stormakt" som står fryst ved frontlinjene skal utgjøre en trussel mot NATO i nær fremtid. 

Slike forberedelser er vel i tillegg ikke hensiktsmessig i et scenario med atomkrig.

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, Windoge said:

Er vel ikke det tråden handler om, men skjønner ikke i hvilket scenario en "stormakt" som står fryst ved frontlinjene skal utgjøre en trussel mot NATO i nær fremtid. 

Slike forberedelser er vel i tillegg ikke hensiktsmessig i et scenario med atomkrig.

Vår nabo har nok "krutt" til å utslette samtlige 108 norske byer over 50 ganger hver. Så er visst kun drøye 1700 stritshoder utplassert.

I mellomtiden gynger Ola og Kari Dunk i gyngestolen mens de rasler nervøst med eska med jodtabletter fra beredskapslageret.

https://www.apotek1.no/livsstil/kost-og-ernaering/mineraler/jodtabletter-atomberedskap

• Liker 1
Skrevet (endret)
Kakkelfant skrev (9 timer siden):

Berederen inneholder ferdigkokt vann. Når den kjøles ned så vil det ta lang tid før det utvikler seg listeria. Listeria er noe som typisk vokser fram over uker med mellomtemperaturer. Men ja, planen er at det skal kokes uansett.

Kakkelfant skrev (9 timer siden):

Det er akkurat av denne grunn det kan være helt avgjørende med en fjellbekk som renner forbi huset ^^

Hvis det er radioaktivt nedfall i området så kan det blir et problem å stole på overflatevann. Da ville jeg heller satses på brønn fra grunnvann i lange tider. Men lagret vann er uansett å foretrekke så lenge det varer.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Skrevet
Fibonacci skrev (9 timer siden):

Bor på bygda, så vann er det over alt.

Det som er "feilen" med denne tankerekka er at den bekken du har planar om å bruke fort kan bli utilgjengeleg for deg, til dømes om det er orkan og for farleg å være utandørs. Andre utfordringar er at det er ikkje sikkert det er berre du som veit om denne vannkilden, så det som var ein rein bekk kan fort endre seg til å bli grums når halve bygda skal hente vatn der. I aller verste fall kan denne bekken bli ein open kloakk om du ikkje er den som bur øverst. Ein tredje praktisk utfordring er at det potensielt er mykje vatn du må hente utan at du kan rekne med å berre hoppe i bilen. 

Det sagt, i ein slik situasjon der du ikkje kan forlate huset i ei veke så er det ikkje gitt at du treng 4 liter per døgn per person. Vil nok tru at ein slik krisesituasjon er ei ypperleg anledning til å rasjonere og gå litt ned i hygienestandard. 

Skrevet
23 minutes ago, Simen1 said:

Berederen inneholder ferdigkokt vann. Når den kjøles ned så vil det ta lang tid før det utvikler seg listeria. Listeria er noe som typisk vokser fram over uker med mellomtemperaturer. Men ja, planen er at det skal kokes uansett.

Hvis det er radioaktivt nedfall i området så kan det blir et problem å stole på overflatevann. Da ville jeg heller satses på brønn fra grunnvann i lange tider.

Har du elektrisitet til tanken? (ordspill tiltenkt)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...