Gå til innhold

Akseptere/ta i mot Jesus som sin frelser?!?

Anbefalte innlegg

Skrevet
VifteKopp skrev (8 minutter siden):

Det er lettest for de som ikke vet om kristendommen.

De kan leve som barbarer i jungelen, dø og så få bibelens budskap, og komme til himmelen.

Snarvei til evig frelse. 

Barbarer er et Romersk utrykk som syfter på alle utlendinger som "ikke er som oss".

Jeg er sikker at det også i jungelen finnes urbefolkning med god samvittighetsans..

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Gouldfan skrev (1 minutt siden):

Barbarer er et Romersk utrykk som syfter på alle utlendinger som "ikke er som oss".

Jeg er sikker at det også i jungelen finnes urbefolkning med god samvittighetsans..

Deres moralske kodeks kan fort være helt annen enn den kristne. 

Men det har ikke noe å si, for de får en sjanse til når de dør.

• Liker 1
Skrevet
FrihetensRegn skrev (50 minutter siden):

Jeg tror det er en underliggende sjalusi og et hat mot oss som har troen på at det finnes så mye mer enn det vi har i dag.

Jeg synes det er trist og stusselig at du (og noen andre) synker til et så lavt nivå at du finner på andres motivasjon i stedet for å forholde deg til hva de sier. Jeg skal ikke engang forsøke å finne på motivasjonen din for å skrive noe så dumt, bare fastslå at du ikke har noe grunnlag for å skrive det, og tar 100% feil i hvert fall når det gjelder meg.

Personlig er jeg veldig nysgjerrig på all slags kunnskap, og veldig glad for at jeg ikke er lettlurt og tror på ting uten bevis som gir grunnlag for å tro det.

Sitat

Troen på at det finnes så mye mer enn det vi vet, mer enn universet vi lever i, mer enn livet vi lever. Det er noe mer forbi og utenfor det observerte universet og noe mer etter livet.

Jeg er helt enig i troen på at det finnes så mye mer enn det vi vet - men jeg unngår den selvmotsigelsen du har når du samtidig mener du vet dette, og at dette inkluderer den kristne (eller en annen) Gud.

Sitat

Dette gjør oss mer glad og selvsikker i hverdagen og det gjør at vi frykter døden mindre enn ateister.

En påstand du ikke har dekning for. Jeg er glad og selvsikker i hverdagen, og frykter på ingen måte døden, da jeg jo tror at det ikke er noen ting der. Dette i motsetning til f.eks. min kristne mor (nå død) som stadig fryktet at hun ikke var en god nok kristen.

Jeg mener ikke å si noe om kristne er mer eller mindre glade, selvsikre osv. enn ateister, da jeg simpelthen ikke har grunnlag for å si noe om det, og det har ikke du heller.

• Liker 1
Skrevet (endret)
FrihetensRegn skrev (35 minutter siden):

Du forstår tydeligvis ikke at dette ikke handler om ett enkelt eksempel som skyttergraver eller drukning. Det handler om når man befinner seg i en håpløs situasjon, der ateister vil se mørket mens religiøse vil se lyset.

Og du forstår tydeligvis ikke det at dette er bare nok en tro du har, og ikke en faktisk realitet, din åpenbare å personlige frykt for døden er ikke noe vi nødvendigvis deler, du må forstå det at det er du som har valgt religionen der døden ikke eksisterer, det er nok ikke helt tilfeldig. 

Generelt sett er jeg og de fleste religiøse mennesker veldig glade og har en mye sterkere fightervilje enn ateister.

Bevis det.

Du, jeg og alle andre vil derimot oppleve nedturer, for eksempel at vi selv eller noen vi er glad i ligger for døden, der vi selv eller andre kommer i en ulykke, der noen vi er glad i dør.

Hør, fint det er en trøst for deg, men vi andre har vår egen redskaper for å takle nederlag, dette burde faktisk ikke være så vanskelig å forstå.

Da er religion fint å ha. Det er fint å ha resten av livet også, men spesielt i situasjoner der håpløshet regjerer, og ditt håp og din tro vil bli testet. Man kan se mørket og døden, men man kan også velge å se livet og lyset.

Som sagt mitt livssyn er ikke i nærheten av å være så defaitistisk som ditt, denne håpløsheten din regjerer ikke her i mitt tempel, jeg håper det går bra med deg og alt det der, men ikke alle mennesker trenger alle dine mentale våpen mot håpløsheten å dødsfrykt.  

Endret av skaftetryne32
  • Liker 2
Skrevet
VifteKopp skrev (21 minutter siden):

Deres moralske kodeks kan fort være helt annen enn den kristne. 

Men det har ikke noe å si, for de får en sjanse til når de dør.

Da er vi over på Arv og Miljø, jeg mener og har alltid ment at Arv er det viktigste..

Skrevet
VifteKopp skrev (1 minutt siden):

Er det Gud som bestemmer arven? 

Arv er det menneskelige, miljø vil si omgivelsene dvs familie, lærere,venner og hvordan det påvirker deg.

Vi som tror på Gud tror at Gud skapte mennesket i sitt bilde.

Skrevet
FrihetensRegn skrev (1 time siden):

Flere ønsker seg bort fra de største menighetene som Den Norske Kirke, fordi biskopene der driver feilinformasjon.

?

Skrevet
Gouldfan skrev (13 minutter siden):

Vel.. Noen har en meget forvridd humoristisk sans. 😃

• Liker 1
Skrevet (endret)
Duriello skrev (6 minutter siden):

Vel.. Noen har en meget forvridd humoristisk sans. 😃

Det fullkomne mennesket har/hadde ikke sykdom.

Endret av Gouldfan
Skrevet
Gouldfan skrev (18 minutter siden):

Inkluderer det bildet pedofili, psykopati og narsissisme? Det er jo strengt tatt en del av mennesket? 

• Liker 2
Skrevet
Gouldfan skrev (21 minutter siden):

Arv er det menneskelige, miljø vil si omgivelsene dvs familie, lærere,venner og hvordan det påvirker deg.

Hvorfor skapte Gud Hitler?  

• Innsiktsfullt 2
Skrevet
skaftetryne32 skrev (3 timer siden):

Er det virkelig greit å ha kjønnslemlesting som en del av en religiøs oppdragelse? Eller bør dette forbys? Personlig mener jeg enhver form for kjønnslemlesting av barn bør straffes veldig hardt. De bør ikke få lov til å utføre fysisk handlinger på barn med kniv som er uopprettelige, jeg synes det burde være åpenbart.

Fri religionsutøvelse er en selvfølge, men den samme friheten til å slippe religionsutøvelse bør også være der, ateister fortjener den friheten like mye som teister. 

Like fullt er det altså sterke politiske krefter som vil ha religion i skolen, ikke lært som historie, men som kristendomslære, de vil ha kirkebesøk i skolen, de vil hjernevaske så tidlig som mulig, skal vi bare ignorere dette, fordi det ikke er noe særlig push? Samtidig ser vi russiske trollfabrikker og maga fasister påvirker blant annet KRF og FRP med sitt råtne kristne hat mot lgbtq, om du ikke ser påvirkningen religion fremdeles har på samfunnet så har du ikke virkelig ikke sett godt nok etter. 

Slike fæle tradisjoner vil forsvinne litt etter hvert fra moderne samfunn via holdningskampanjer.

Jeg forstår din motstand mot religion, når du forteller hva du har opplevd.

Gjennom livssynsundervisningen i skolen har vi trosfrihet. I og med at religion fortsatt har gode levevilkår, vil en ateist aldri kunne ta pause fra denne kampen. Jeg synes Griever(får ikke til å lage @ til navn fra en Mac) har et poeng når han snakker om mangfold.

Politikk har blandet seg med kristendom, Kirk i USA, Krf som har beveget seg veldig langt til høyre. Kristendom/religion skal stå for humanisme. Det kan se ut som at det gode og det onde er snudd om på. 

• Liker 1
Skrevet
VifteKopp skrev (1 minutt siden):

Hvorfor skapte Gud Hitler?  

Hvorfor finnes det ondskap? Om Gud finnes. Historien er full av onde konger og ledere, slik var det i gamle Israel også når de hadde store profeter med direkte linje til Gud...

På Jesus tid også, Caligula feks.

Hitler har mer med den industrielle revolusjonen å gjøre, og dannelser av stater i Europa og nasjonalismen.

Hvorfor har vi utvikling? Det er på godt og vondt alt sammen. Av krig fant vi også ut nye ting, medisiner feks og romfart osv....

Hvorfor ting blir som de blir har med tiden på jorda å gjøre, og menneskelig utvikling på godt og vondt.

Vi er i en ny revolusjon nå AI feks vil endre ting igjen.

Skrevet
Gouldfan skrev (5 minutter siden):

Hvorfor finnes det ondskap? 

Ja, hvorfor skapte den allmektige Gud ondskap? 

Han kunne lagd hvilken som helst verden han ville, og så lagde han en fylt av lidelse og død. 

Er han en sadist? 

• Liker 2
Skrevet
Gouldfan skrev (2 minutter siden):

Hvorfor finnes det ondskap?

Tilsynelatende fordi guden din skapte oss sånn?

Gouldfan skrev (3 minutter siden):

Hitler har mer med den industrielle revolusjonen å gjøre, og dannelser av stater i Europa og nasjonalismen.

Men det var guden som skapte krabaten ikke sant? Kan noe som helst skje uten at den omnipotente guden din godkjenner det? 

Gouldfan skrev (4 minutter siden):

Hvorfor finnes det ondskap? Om Gud finnes. Historien er full av onde konger og ledere, slik var det i gamle Israel også når de hadde store profeter med direkte linje til Gud...

På Jesus tid også, Caligula feks.

Hvorfor har vi utvikling? Det er på godt og vondt alt sammen. Av krig fant vi også ut nye ting, medisiner feks og romfart osv....

Hvorfor ting blir som de blir har med tiden på jorda å gjøre, og menneskelig utvikling på godt og vondt.

Vi er i en ny revolusjon nå AI feks vil endre ting igjen.

Du svarer ikke, du unngår å svare på spørsmålet, svaret burde være enkelt, svaret vet du, gjør du ikke?👇

Gouldfan skrev (34 minutter siden):

• Liker 2
Skrevet (endret)
VifteKopp skrev (13 minutter siden):

Ja, hvorfor skapte den allmektige Gud ondskap? 

Han kunne lagd hvilken som helst verden han ville, og så lagde han en fylt av lidelse og død. 

Er han en sadist? 

Det var mennesket som valgte å ikke følge Gud, om vi virkelig hadde gjort det, så ville det ikke eksistert ondskap..

Gud kunne også skapt oss uten fri vilje, litt som en bikube eller maurtue.

Men det var ikke hans vilje at vi skulle være viljeløse roboter.

Nå går tralten, hvorfor skapte Gud i det hele tatt mennesket, og hvorfor er noen mennesker onde? Hvorfor skapte Gud onde mennesker, og hvorfor drepte Kain Abel?

Gud stoppet ikke Kain fra å drepe Abel enda Gud elsket Abel. Men Kain fikk en streng straff..

Gud reddet ikke heller Jødene fra Holocaust selvom de er hans folk.....

Endret av Gouldfan
Skrevet
skaftetryne32 skrev (5 timer siden):

Fordi religiøse bruker så mye krefter på å pushe dette som ikke finnes inn i våre skoler, inn i politikken, og samfunnet som helhet, det dere religiøse aldri ser ut til å forstå at dere teister har rett til fri religionsutøvelse, men vi ateister har også en rett til frihet fra religion, den dagen dere kollektivt forstår det så blir det ikke nødvendig å bruke disse kreftene, men vi må forsvare oss selv, du forstår vel det? 

Vi har ikke fri rett nei, staten blander seg faktisk inn i hva jeg velger å snakke med og be med min pastor om, på min forespørsel (konverteringsforbud)

Forøvrig er jeg enig i at religiøse norner ikke skal danne basis for lover, f eks ift seksualitet

Skrevet
Gouldfan skrev (9 minutter siden):

Det var mennesket som valgte å ikke følge Gud, om vi virkelig hadde gjort det, så ville det ikke eksistert ondskap..

Gud kunne også skapt oss uten fri vilje, litt som en bikube eller maurtue.

Men ved å skape mennesker med fri vilje, og åpnet han også døren for grenseløs ondskap.

Det er til syvende og sist han som er ansvarlig for sine skapninger, er det ikke? 

• Liker 1
Skrevet
Gouldfan skrev (14 minutter siden):

Men hva med all lidelse som ikke skyldes menneskers vilje? Hva med vulkaner, jordskjelv og andre naturkatastrofer? 

Hvorfor skapte en god gud en verden hvor det er så mye unødvendig lidelse, som ikke skylder menneskers vilje? 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...