skaftetryne32 Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Griever skrev (15 minutter siden): Hverken teister eller ateister burde forvente å ikke måtte forholde seg til den andre sidens syn. Skal vi virkelig godta kristendom på barneskolen, turer til kjerka i barneskolen, og de elever som nekter tur i kjerka blir satt til å vaske klasserommet, det er ikke akkurat det samme tilbudet, er det vel? Hvor er ateisten sine seremonielle rom? Hvorfor er det kristne kors på sykehuset? Hvorfor er det så skeivt fordelt? Hvorfor er det alltid teister som må vike? De til tross for at vi strengt tatt er en like stor gruppe som alle religiøse til sammen. Griever skrev (20 minutter siden): Politiske krefter. Ikke spesielt sterke. Det er naivt, både krf og frp kjemper for at denne ondskapsfulle dritten skal være en del av skolen, og med det barns oppdragelse. Griever skrev (21 minutter siden): Selvfølgelig påvirker religion samfunnet. Sånn er det i et samfunn med mangfold. Poenget er at det ikke trenger å være så påtrengende som det er nå, og akkurat nå er det påtrengende, vi trenger ikke disse korsene overalt, vi trenger ikke en haug med kristne kirker, det vi trenger er et tilbud til alle andre, de som ikke nødvendigvis har lyst til å bli begravd i vigslet jord, eller høre en hel haug av dritt om jesus og gudene hver gang noen gravlegges, så ja det er åpenbart at religion påvirker, men det er ikke åpenbart at den skal få så mye statlig å politisk støtte, som er mye av grunnen til religion har denne påvirkningen i utgangspunktet. 2
Boing_80 Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden (endret) Baranladion skrev (9 timer siden): Og jeg deler din bekymring for at "CK sin kristendom" skal bli en guideline for norsk kristendom, eller KrF. De konservative tankene har vi her fremdeles, men de har blitt mye svakere enn de var før. En oppblomstring av disse igjen vil være urovekkende, samtidig er det jo gledelig at KrF har lav oppslutning. Jeg mener jo at politiske partier tuftet på religion, burde være forbudt 😅 Jeg kunne fint stemt KrF (selv om jeg er muslim) fordi jeg deler deres tanker om familien som en viktig institusjon i samfunnet. Er ikke alt i deres partiprogram jeg er enig i, men akkurat denne delen traff meg godt. Men så har de erklært uforbeholden støtte til Israel (støtte Israel uansett hva de enn gjør) så da mistet de min stemme. Endret 2 timer siden av Boing_80 1
Karltorbj Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Boing_80 skrev (2 minutter siden): Jeg kunne fint stemt KrF (selv om jeg er muslim) fordi jeg deler deres tanker om familien som en viktig institusjon i samfunnet. Er ikke alt i deres partiprogram jeg er enig i, men akkurat denne delen traff meg godt. Men så har de en uforbeholden støtte til Israel så da mistet de min stemme. Jeg har en kompis, som etter hvert valg sier, jeg stemte KrF jeg, for de gjoer ikke noe vondt ihvertfall. Den provoserer meg noe jaevlig. 2
leticia Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Karltorbj skrev (15 minutter siden): Jeg har en kompis, som etter hvert valg sier, jeg stemte KrF jeg, for de gjoer ikke noe vondt ihvertfall. Den provoserer meg noe jaevlig. Det skjønner jeg veldig godt. 1
FrihetensRegn Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden 23:4 skrev (17 timer siden): Og det kan være interessant hvorfor så mange som ikke tror, bryr seg i slike tråder og skal overbevise andre om at deres tro er feil ! Det er noe veldig mørkt over det. Om man ikke tror på et liv etter døden ? Hvorfor i alle dager bry seg ? Merkelig. Jeg tror det er en underliggende sjalusi og et hat mot oss som har troen på at det finnes så mye mer enn det vi har i dag. Troen på at det finnes så mye mer enn det vi vet, mer enn universet vi lever i, mer enn livet vi lever. Det er noe mer forbi og utenfor det observerte universet og noe mer etter livet. Dette gjør oss mer glad og selvsikker i hverdagen og det gjør at vi frykter døden mindre enn ateister. Vi finner motet og trøsten i livet ved å vite at det finnes en Gud som tar vare på oss, uansett hvor vanskelig eller alene vi er. Der en ateist kan møte vanskeligheter med håpløshet og selvmord, kan en kristen finne håp, samtidig vite at selvmord er en synd og holde tro og håp gående. Under en krig, under en personlig tragedie, under fattigdom, under fengsling eller annen håpløshet, er det veldig viktig at et individ, en familie og et samfunn har noe mer enn en ateist, som er mer fokusert på enkle og materielle verdier som penger, ting og sosial status. Dessverre må det ofte en dyp desperasjon eller frykt før mennesker roper på Gud. Når man faller fra en båt på havet og båten driver bort forbi horisonten og man føler at kreftene dabber av og kulden biter stadig mer, er det eneste man har igjen et mirakel og da skader det ikke å kalle på Gud. 1
FrihetensRegn Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Boing_80 skrev (12 timer siden): Det verste er at Charlie Kirks død har inspirert mange til å gå i kirken igjen. Altså, de gjør det ikke på grunn av sin personlige tro, men fordi en fyr som drev med propaganda og var langt unna Jesu lære, ble drept. Mennesker er rare. Charlie Kirk snakket ikke bare om politikk, men også filosofi, religion og andre viktige tema. Ja, mange unge i Vesten, spesielt unge menn, søker og undersøker nå kristendommen pga av CK. Men det er bare én av grunnene. Andre grunner er at man observerer at samfunnet blir mer radikalisert, mer materialistisk, mer degenerert, mer egosentrisk, mindre økonomisk sikkert, større fare for krig, mer uro og polarisering i samfunnet. Man ønsker ofte også å forbedre sin egen moral, og ønsker å forbedre seg som et menneske og være en del av et miljø som tar opp tema man vanligvis ikke kan ta opp i skolen eller i lunchrommet på jobben. Dette kommer bare til å bli mer populært fremover. Jeg møtte flere som før var ateist og liberal eller sosialist, som ble det fordi alle andre var det og fordi det vare det som ble fortalt på skolen av lærere og andre voksne. Så gjorde de sine egne undersøkelser, så på individuelle talere som CK, og fant ut at det gjorde mer mening for dem å være konservativ, kapitalist, religiøs og et ønske om å gå tilbake til slik der var før, gjerne 50-tallet med mødre som var hjemmeværende med barna mens man som ektemann bidro til å holde kjernefamilien gående med én jobb. Dette er et ønske mange menn og kvinner har, men som feminismen har gjort umulig. Det er spesielt når man blir godt voksen (25 år+) at mange begynner å skifte meninger om alt mellom himmel og jord; når man må betale egne regninger, gifte seg og stifte familie (eller et ønske om det), når man bli mer opptatt av de enkle tankene og følelsene en tenåring har.
skaftetryne32 Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden FrihetensRegn skrev (5 minutter siden): Jeg tror det er en underliggende sjalusi og et hat mot oss som har troen på at det finnes så mye mer enn det vi har i dag. Tro videre, for her tror du feil, problemet er og har alltid vært det faktum at i vårt samfunn har kristendommen en fordel ingen annen tro har, og et budsjett som ingen annen tro har, det eneste vi krever er at dere holder deres religion privat, vekk fra barn og deres kjønnsorganer, og helt vekk fra offentlige institusjoner, deres private tro kan dere beholde selv og tro meg det er få som misunner dere dette åket, men vi misliker forskjellsbehandlingen. FrihetensRegn skrev (9 minutter siden): Troen på at det finnes så mye mer enn det vi vet, mer enn universet vi lever i, mer enn livet vi lever. Det er noe mer forbi og utenfor det observerte universet og noe mer etter livet. Den troen, eller noe lignende har mange av oss selv om det har lite med religion å guder og gjøre, vi har oppdaget så veldig lite av universet, faen heller vi har knapt utforsket havbunnen, og alt det morsomme som lever der. FrihetensRegn skrev (11 minutter siden): Dette gjør oss mer glad og selvsikker i hverdagen og det gjør at vi frykter døden mindre enn ateister. Det er påstand som er litt merkelig for dere har åpenbart valgt en religion som skjermer dere fra dette ubehagelige som er døden ikke sant? Så hvordan er ateister reddere for døden sammen lignet med en som velger en religion der døden i praksis ikke eksisterer? Hvor glade de er kan diskuteres, jeg har sett mennesker komme ut av noen av disse miljøene, noen av de tingene som foregår der, de er ikke glade og selvsikre det kan jeg love deg. FrihetensRegn skrev (15 minutter siden): Under en krig, under en personlig tragedie, under fattigdom, under fengsling eller annen håpløshet, er det veldig viktig at et individ, en familie og et samfunn har noe mer enn en ateist, som er mer fokusert på enkle og materielle verdier som penger, ting og sosial status. Tullprat. FrihetensRegn skrev (16 minutter siden): Dessverre må det ofte en dyp desperasjon eller frykt før mennesker roper på Gud. Enda mer tullprat. FrihetensRegn skrev (16 minutter siden): er det eneste man har igjen et mirakel og da skader det ikke å kalle på Gud. Jeg holder en knapp på redningstjenesten, statistisk sett så har de faktisk gjort noe. 2
FrihetensRegn Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden skaftetryne32 skrev (3 timer siden): Fordi religiøse bruker så mye krefter på å pushe dette som ikke finnes inn i våre skoler, inn i politikken, og samfunnet som helhet, det dere religiøse aldri ser ut til å forstå at dere teister har rett til fri religionsutøvelse, men vi ateister har også en rett til frihet fra religion, den dagen dere kollektivt forstår det så blir det ikke nødvendig å bruke disse kreftene, men vi må forsvare oss selv, du forstår vel det? Det er faktisk det motsatte, man ønsker å skille stat og religion og ha religion som et privat anliggende. Flere ønsker seg bort fra de største menighetene som Den Norske Kirke, fordi biskopene der driver feilinformasjon. Selv meldte jeg meg ut av DNK da den var statskirke fordi jeg ønsket at staten hadde minst mulig makt og innflytelse på organisert religion.
skaftetryne32 Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden FrihetensRegn skrev (1 minutt siden): Det er faktisk det motsatte, man ønsker å skille stat og religion og ha religion som et privat anliggende. Det er mulig du ønsker det, men DNK i seg selv tenker annerledes, de vil ha statsstøtten, de vil ha den enkle meningsløse latmanns jobben som de statssnylterne lever av, den er sikker som banken, donasjoner, ikke like sikker. 2
FrihetensRegn Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden skaftetryne32 skrev (3 minutter siden): vekk fra barn og deres kjønnsorganer Om du har et problem med dette, så må du ta det opp med jøder og muslimer, da der er de som driver med omskjæring. skaftetryne32 skrev (5 minutter siden): Jeg holder en knapp på redningstjenesten, statistisk sett så har de faktisk gjort noe. Du forstod det kanskje ikke, så la meg prøve igjen. Ja, det kan være håpløshet som å være alene på havet der man snart dør av drukning eller kulde. Men det kan også være håpløshet som å være i en skyttergrav der man er omringet av fienden, det kan være en sitter med uhelbredelig sykdom som legevitenskapen påstår de ikke kan gjøre noe med og du har begrenset tid igjen. Da er det godt å tro at det ikke gjør noe, for min skjebne er opp til Gud, mitt liv her på jorden er tidsbegrenset både for meg og for alle andre. Det gir en sjelero og et svar i en håpløs situasjon der man ofte spør seg selv "hvorfor meg" eller "nå er der slutt".
leticia Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden FrihetensRegn skrev (28 minutter siden): Jeg tror det er en underliggende sjalusi og et hat mot oss som har troen på at det finnes så mye mer enn det vi har i dag. Troen på at det finnes så mye mer enn det vi vet, mer enn universet vi lever i, mer enn livet vi lever. Det er noe mer forbi og utenfor det observerte universet og noe mer etter livet. Dette gjør oss mer glad og selvsikker i hverdagen og det gjør at vi frykter døden mindre enn ateister. Vi finner motet og trøsten i livet ved å vite at det finnes en Gud som tar vare på oss, uansett hvor vanskelig eller alene vi er. Der en ateist kan møte vanskeligheter med håpløshet og selvmord, kan en kristen finne håp, samtidig vite at selvmord er en synd og holde tro og håp gående. Under en krig, under en personlig tragedie, under fattigdom, under fengsling eller annen håpløshet, er det veldig viktig at et individ, en familie og et samfunn har noe mer enn en ateist, som er mer fokusert på enkle og materielle verdier som penger, ting og sosial status. Dessverre må det ofte en dyp desperasjon eller frykt før mennesker roper på Gud. Når man faller fra en båt på havet og båten driver bort forbi horisonten og man føler at kreftene dabber av og kulden biter stadig mer, er det eneste man har igjen et mirakel og da skader det ikke å kalle på Gud. Dette må være noe av det mest morsomme (latterligste) jeg har lest på lenge her inne. 1
FrihetensRegn Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden skaftetryne32 skrev (3 minutter siden): Det er mulig du ønsker det, men DNK i seg selv tenker annerledes, de vil ha statsstøtten, de vil ha den enkle meningsløse latmanns jobben som de statssnylterne lever av, den er sikker som banken, donasjoner, ikke like sikker. Og derfor gikk jeg ut av den menigheten, de er også fylt opp av venstrevridde woke hippier som ikke ønsker å følge Bibelens ord og heller er mer opptatt av å lyge dor å tiltrekke seg et mest mulig bredt publikum. De kan godt miste statsstøtten, men de er mange sosialister så det skjer nok ikke.
Gouldfan Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden FrihetensRegn skrev (29 minutter siden): Jeg tror det er en underliggende sjalusi og et hat mot oss som har troen på at det finnes så mye mer enn det vi har i dag. Troen på at det finnes så mye mer enn det vi vet, mer enn universet vi lever i, mer enn livet vi lever. Det er noe mer forbi og utenfor det observerte universet og noe mer etter livet. Dette gjør oss mer glad og selvsikker i hverdagen og det gjør at vi frykter døden mindre enn ateister. Vi finner motet og trøsten i livet ved å vite at det finnes en Gud som tar vare på oss, uansett hvor vanskelig eller alene vi er. Der en ateist kan møte vanskeligheter med håpløshet og selvmord, kan en kristen finne håp, samtidig vite at selvmord er en synd og holde tro og håp gående. Under en krig, under en personlig tragedie, under fattigdom, under fengsling eller annen håpløshet, er det veldig viktig at et individ, en familie og et samfunn har noe mer enn en ateist, som er mer fokusert på enkle og materielle verdier som penger, ting og sosial status. Dessverre må det ofte en dyp desperasjon eller frykt før mennesker roper på Gud. Når man faller fra en båt på havet og båten driver bort forbi horisonten og man føler at kreftene dabber av og kulden biter stadig mer, er det eneste man har igjen et mirakel og da skader det ikke å kalle på Gud. Veldig godt forklart. Bra innlegg...
FrihetensRegn Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden leticia skrev (2 minutter siden): Dette må være noe av det mest morsomme (latterligste) jeg har lest på lenge her inne. Du ler kanskje også om et nært familiemedlem ligger for døden også. Men vit da at du ikke har noe å tape på å be Gud om hjelp. Det er i våre mest sårbare tider at vi trenger vi trenger ham som mest <3
skaftetryne32 Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden FrihetensRegn skrev (Akkurat nå): Om du har et problem med dette, så må du ta det opp med jøder og muslimer, da der er de som driver med omskjæring. Noe jeg gjorde, jeg har ikke sagt noe om at det er et stort kristent problem i dag. FrihetensRegn skrev (1 minutt siden): Du forstod det kanskje ikke, så la meg prøve igjen. Ja, det kan være håpløshet som å være alene på havet der man snart dør av drukning eller kulde. Men det kan også være håpløshet som å være i en skyttergrav der man er omringet av fienden, det kan være en sitter med uhelbredelig sykdom som legevitenskapen påstår de ikke kan gjøre noe med og du har begrenset tid igjen. Jajaja, ingen ateister i skyttergravene ikke sant? Vel det stemmer ikke, det er bare nok en greie dere teister sier, hvorfor vet jeg ikke. FrihetensRegn skrev (3 minutter siden): Da er det godt å tro at det ikke gjør noe, for min skjebne er opp til Gud, mitt liv her på jorden er tidsbegrenset både for meg og for alle andre. Det gir en sjelero og et svar i en håpløs situasjon der man ofte spør seg selv "hvorfor meg" eller "nå er der slutt". Fint for deg , men du må prøve å forstå en ting, ikke alle har et så defaitistisk livssyn som deg. 1
VifteKopp Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Gouldfan skrev (13 timer siden): I Bibelen står det at det skal være en oppstandelse for begge både de urettferdige og de rettferdige.. Mulig de får vite det da? Det står også om de ikke troende som har sin egen lov, og er rettferdige og godkjent av Gud, tror det menes med Ateister og andre som har god kontakt med sin samvittighet. Så først dør de. Så sover de. Så gjenoppstår de. Og da får de vite Bibelens budskap? Og da kan de si: Jeg er med, og vipps så kommer de til himmelen! Høres ut som en digg snarvei. 1
skaftetryne32 Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden FrihetensRegn skrev (1 minutt siden): Men vit da at du ikke har noe å tape på å be Gud om hjelp. Det er heller ikke noe å vinne på det. Husk det at fra et teologisk standpunkt så er det faktisk tusenvis av guder, om de eksisterer så har du muligens valgt feil gud, ber du til feil gud, så kan en annen gud prøve å skade din slektning ikke sant? Logikken går begge veier. 1
Gouldfan Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden (endret) VifteKopp skrev (2 minutter siden): Så først dør de. Så sover de. Så gjenoppstår de. Og da får de vite Bibelens budskap? Og da kan de si: Jeg er med, og vipps så kommer de til himmelen! Høres ut som en digg snarvei. Det er enklere for de som tror. Det er jo en dom der også.. men de som følger sin egen lov, dvs har god samvittighetsans er inkludert... Endret 2 timer siden av Gouldfan
FrihetensRegn Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden skaftetryne32 skrev (1 minutt siden): Jajaja, ingen ateister i skyttergravene ikke sant? Vel det stemmer ikke, det er bare nok en greie dere teister sier, hvorfor vet jeg ikke. Du forstår tydeligvis ikke at dette ikke handler om ett enkelt eksempel som skyttergraver eller drukning. Det handler om når man befinner seg i en håpløs situasjon, der ateister vil se mørket mens religiøse vil se lyset. skaftetryne32 skrev (2 minutter siden): Fint for deg , men du må prøve å forstå en ting, ikke alle har et så defaitistisk livssyn som deg. Generelt sett er jeg og de fleste religiøse mennesker veldig glade og har en mye sterkere fightervilje enn ateister. Du, jeg og alle andre vil derimot oppleve nedturer, for eksempel at vi selv eller noen vi er glad i ligger for døden, der vi selv eller andre kommer i en ulykke, der noen vi er glad i dør. Da er religion fint å ha. Det er fint å ha resten av livet også, men spesielt i situasjoner der håpløshet regjerer, og ditt håp og din tro vil bli testet. Man kan se mørket og døden, men man kan også velge å se livet og lyset.
VifteKopp Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Gouldfan skrev (1 minutt siden): Det er enklere for de som tror. Det er jo en dom der også.. men de som følger sin egen lov, dvs har god samvittighetsans er inkludert... Det er lettest for de som ikke vet om kristendommen. De kan leve som barbarer i jungelen, dø og så få bibelens budskap, og komme til himmelen. Snarvei til evig frelse. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå