Tussi Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden 23:4 skrev (2 minutter siden): Dette er jo viss vas ! Du har jo også en blind tro da ! På Vitenskapen, som hele tiden tar feil og må justere seg ! "objektiv virkelighet" finnes ikke i et og alle spørsmål i hele menneskelivet fra livet starter i mor liv til du begraves eller bisettes. Det er ekstremt mange spørsmål her som man aldri får fullt og helt svar på, og da er det "tro" som står igjen. Men den trenger ikke være blind, den dannes av budskapet man hører, beviser man finner over alt i mennesket sin eksistens, og ikke minst i flere 1000 årig levd liv og historie fra våre forfedre. Forkaste alt dette og si "vitenskapen" er direkte dåraktig. Kan være interessant å nevne at for le ve siden var eugenisme den ytterste vitenskap. Med de katastrofale virkningene det fikk for mange mennesker 1
23:4 Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Og det kan være interessant hvorfor så mange som ikke tror, bryr seg i slike tråder og skal overbevise andre om at deres tro er feil ! Det er noe veldig mørkt over det. Om man ikke tror på et liv etter døden ? Hvorfor i alle dager bry seg ? Merkelig. 1
Subara Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Kakkelfant skrev (38 minutter siden): Du må huske på det Tussi, at påstanden om "usynlig mann i en sky som ikke kan påvises men finnes 100%" også er et angrep på de ikke troendes virkelighetsforståelse. Argumentet ditt om "hva om han finnes og dere går glipp av alt" holder heller ikke vann, det samme ville være sant for alle tidligere guder og andre fantasifulle konstruksjoner. Så hvorfor ikke tekkes alle muligheter, bare for å være helt sikker? Jeg tenker det er usannsynlig at bare vår kristne Gud i Norge og i land der kristendommen er utbredt, "hersker over himmelriket". Jeg tror det er den samme guden man ber til rundt omkring i verden - med forbehold om Guds eksistens. God idé å sikre seg på alle plan, men at det vil bli altfor mange guder å pleie forholdet til, for mange trosbekjennelser og gudsord. Tiden vil ikke strekke til.
Kakkelfant Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden 7 minutes ago, 23:4 said: Dette er jo viss vas ! Her er noe du burde ta en titt på: https://snl.no/Dunning-Kruger-effekten 1
Tussi Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Subara skrev (2 minutter siden): Jeg tenker det er usannsynlig at bare vår kristne Gud i Norge og i land der kristendommen er utbredt, "hersker over himmelriket". Jeg tror det er den samme guden man ber til rundt omkring i verden - med forbehold om Guds eksistens. God idé å sikre seg på alle plan, men at det vil bli altfor mange guder å pleie forholdet til, for mange trosbekjennelser og gudsord. Tiden vil ikke strekke til. Man kan jo forsøke å tilbe alle guder i verden, men plutselig så kommer man i konflikt med de monoteistiske religionene
Kakkelfant Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden (endret) 14 minutes ago, Tussi said: Man kan jo forsøke å tilbe alle guder i verden, men plutselig så kommer man i konflikt med de monoteistiske religionene ofte er det slik at når slike konflikter oppstår er det fordi noe er feil, og kunsten da er å ikke sammenligne forskjelliger guder opp mot hverandre for å finne ut hvilken gud som er rett og hvilken gud som er uriktig - men heller å skulle sette religion opp mot fravær av religion, for å finne ut om det kan være noe i konseptet eller ikke. På denne måten angriper man problematikken på "metanivå" ved roten, og kan oppnå en dypere forståelse. Problemet for de helfrelste religiøse man finner i denne tråden og andre er at de ikke for noe i hele verden kan finne på å stille det eneste kritiske spørsmålet som kreves - nemlig om gud er virkelighet eller ønsketenkning, rent objektivt sett. De har jo allerede "funnet" svaret på dette i følelsene sine, så hvorfor ofre så mye som en eneste tanke på dette? Deretter kommer et sekundært problem, de innehar ofte ikke de mentale redskapene som skal til for å resonnere korrekt, og snubler seg dermed stadig tilbake til samme utgangspunkt, men denne gangen med et forsterket inntrykk av å ha rett fordi de nå jo har "tenkt på det". Endret 2 timer siden av Kakkelfant 1
PÃ¥inter Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden VifteKopp skrev (1 time siden): Hvordan fungerer egentlig tiden etter man har dødd? La oss se hva han som kjenner til saken sier. Forkynneren Alt dine hender kan gjøre, gjør det med den kraften du har. For i dødsriket, dit du går, er det verken gjerning eller tanke, verken kunnskap eller visdom. Så tydeligvis ingen tid som renner for de døde.
Jobs Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden VifteKopp skrev (1 time siden): Hvordan skal de uvitende kunne motta Bibelens budskap hvis de sover? 1 Peter 4.6. Derfor ble evangeliet forkynt også for de døde, for at de som i kroppen ble dømt slik mennesker dømmes, ved Ånden skulle leve, slik Gud lever. 1 Peter 3.19. For Kristus selv led for synder, én gang for alle, den rettferdige for urettferdige, for å føre dere fram til Gud. Med kroppen døde han, men ved Ånden ble han gjort levende, 19 og slik gikk han bort og forkynte for åndene som var i fangenskap.
Tussi Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Kakkelfant skrev (1 minutt siden): ofte er det slik at når slike konflikter oppstår er det fordi noe er feil, og kunsten da er å ikke sammenligne forskjelliger guder opp mot hverandre for å finne ut hvilken gud som er rett og hvilken gud som er uriktig - men heller å skulle sette religion opp mot fravær av religion, for å finne ut om det kan være noe i konseptet eller ikke. På denne måten angriper man problematikken på "metanivå" ved roten, og kan oppnå en dypere forståelse. Problemet for de helfrelste religiøse man finner i denne tråden og andre er at de ikke for noe i hele verden kan finne på å stille det eneste kritiske spørsmålet som kreves - nemlig om gud er virkelighet eller ønsketenkning, rent objektivt sett. De har jo allerede "funnet" svaret på dette i følelsene sine, så hvorfor ofre så mye som en eneste tanke på dette? Deretter kommer et sekundært problem, de innehar ofte ikke de mentale redskapene som skal til for å resonnere korrekt, og snubler seg dermed stadig tilbake til samme utgangspunkt, men denne gangen med et forsterket inntrykk av å ha rett fordi de nå jo har "tenkt på det". Jeg har tenkt tanken på hva om Gud ikke finnes. Men jeg vil 1100 ganger heller leve livet i den tro at Gud finnes, og ta feil, enn det motsatte I tillegg så handler jo dette ikke bare om hva som skjer etter døden. Det handler også om å tro at Gud holder en hånd over meg mens jeg lever. At man ikke er alene i dette universet. Så kan man selvsagt si at hva med de kristne som sulter ihjel I Afrika, elsker ikke Gid dem også? Men for meg er min tro litt som Paulus? sa, "tro er full visshet om det en ikke ser" eller noe sånt 2
VifteKopp Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden PÃ¥inter skrev (11 minutter siden): La oss se hva han som kjenner til saken sier. Forkynneren Alt dine hender kan gjøre, gjør det med den kraften du har. For i dødsriket, dit du går, er det verken gjerning eller tanke, verken kunnskap eller visdom. Så tydeligvis ingen tid som renner for de døde. Så da kan de få Bibelens budskap lynkjapt, ettersom tiden ikke renner. 1
Kakkelfant Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden (endret) 11 minutes ago, Tussi said: Men for meg er min tro litt som Paulus? sa, "tro er full visshet om det en ikke ser" eller noe sånt Og min mangel på tro en den samme "fulle vissheten" om at noe ikke er der før vi rent objektivt sett kan påvise det. Det er for meg en stor frihet, en skarp barberhøvel som effektivt skreller vekk alt det som for meg virker meningsløst å skulle fordype seg i, mens det etterlater alt det interessante som jeg gladlig dypdykker i så ofte jeg kan. Universet er fullt av forunderlige ting, mystiske fenomener vi ennå ikke forstår, så hvorfor finne opp mer mystisk, noe som ikke på noe vis kan la seg påvise og forklares, i tillegg til alt dette andre som vi vet med sikkerhet finnes og kan undersøke? Folk har nok sine grunner, og de føles helt sikkert like naturlig for dem som mine føles for meg. Endret 1 time siden av Kakkelfant 1
VifteKopp Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Jobs skrev (11 minutter siden): 1 Peter 4.6. Derfor ble evangeliet forkynt også for de døde, for at de som i kroppen ble dømt slik mennesker dømmes, ved Ånden skulle leve, slik Gud lever. 1 Peter 3.19. For Kristus selv led for synder, én gang for alle, den rettferdige for urettferdige, for å føre dere fram til Gud. Med kroppen døde han, men ved Ånden ble han gjort levende, 19 og slik gikk han bort og forkynte for åndene som var i fangenskap. Så man slipper å tro i livet, man kan vente på døden og bli dømt da? Dette motstrider hva andre kristne har sagt! 1
Jobs Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden VifteKopp skrev (1 minutt siden): Så man slipper å tro i livet, man kan vente på døden og bli dømt da? Dette motstrider hva andre kristne har sagt! Nå var dette ment for de som mener vi bare sover når vi dør,les hele kapitlet .
leticia Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Griever skrev (3 timer siden): Nja, de fleste moderne kristne lever ikke etter dette, og jeg synes det er mest rettferdig å først og fremst dømme religionen ut ifra hvordan den "normalt" praktiseres. Det er mye positivt med kristendommen, og jeg ser ikke helt at den er den største og styggeste ulven. Det betyr ikke at det ikke er problemer, men ingen flokk burde bli dømt ut fra sine sorteste får. Ja jeg hører du sier dette. Men det er helt "normalt" innen religionen at den er kvinnefiendtlig og homofobisk. Det står jo faktisk i skriftene. Så "moderne "kristne er plutselig ikke kristne likevel da? 1
Tussi Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden VifteKopp skrev (4 minutter siden): Så man slipper å tro i livet, man kan vente på døden og bli dømt da? Dette motstrider hva andre kristne har sagt! Det er allment kjent for å si det sånn, blant kristne at Jesus, da han døde på korset, for ned til dødsriket og forkynte frelsen der
PÃ¥inter Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden VifteKopp skrev (16 minutter siden): Så da kan de få Bibelens budskap lynkjapt, ettersom tiden ikke renner. Tullebukken…🤭
Griever Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden leticia skrev (17 minutter siden): Så "moderne "kristne er plutselig ikke kristne likevel da? Det får være opp til dem å styre med. Det er fryktelig mye de ikke følger i bibelen. De fleste er ikke kvinnefiendtlige homofober.
VifteKopp Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Jobs skrev (31 minutter siden): Nå var dette ment for de som mener vi bare sover når vi dør,les hele kapitlet . Og de uvitende sover jo når de dør.
VifteKopp Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden PÃ¥inter skrev (18 minutter siden): Tullebukken…🤭 Jeg vet ikke hvordan tid fungerer i et sted uten tid. Går det raskt? Tregt? Normalt? Eller opplever man alle hastigheter på en gang? 1
VifteKopp Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Tussi skrev (29 minutter siden): Det er allment kjent for å si det sånn, blant kristne at Jesus, da han døde på korset, for ned til dødsriket og forkynte frelsen der Men nå snakker jeg om de uvitende som døde etter at Jesus døde på korset - feks. de millionene av menneskene i Sør-Amerika før spanjolenes misjonærer kom. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå