Sindre Rudshaug Skrevet 21. oktober Skrevet 21. oktober Jeg har støpt såle for bod, med en del som bad, se bilde. Badet er nedsenket 4 cm, for å kunne lage fall, etc. Fordi det ligger vanntett membran under, kommer vannet ingen vei. På resten av sålen er det lite synlig, for der renner vannet av, men der betongen er senket 4 cm, står nå vannet, pga regn, opp til kanten av resten av gulvet. Dette bekymrer meg i forhold til frost, at frosten, som garantert kommer, vil fryse overflatevann OG vann nedi betongen, og ødelegge betongen. Bygget skal ikke opp før frosten kommer, så ingen mulighet for å varme dette opp. Holder det med å fjerne overflatevann og få presenning over, så bare betongen er våt? Kan jeg bore hull på badet, punktere membranen under, så vannet drenerer seg ut av badegulvet? Hva slags funksjon har denne membranen, om noen, utover å sikre at flytende betong ikke kommer under isopor og løfter isoporen? Hva bør jeg tenke på her? Takk!
OJ Doe Skrevet 21. oktober Skrevet 21. oktober Spør den som skal bygge? Det gjør vanligvis ingen ting om det fryser på betongen. Vannet som fryser ligger oppå, betongen i seg selv er vanntett. Betong står åpent i hele sin levetid mange steder. Parkeringshus, store bygg, plattinger. 1
Sjørøver Skrevet 21. oktober Skrevet 21. oktober (endret) Hva tenker du skjer når folk lager carport med betongdekke? Endret 21. oktober av Sjørøver
mobile999 Skrevet 21. oktober Skrevet 21. oktober Sindre Rudshaug skrev (8 timer siden): Kan jeg bore hull på badet, punktere membranen under, så vannet drenerer seg ut av badegulvet? Nei. Hvis det er en membran der så skal den ha en funksjon. F.eks. hindre vann nedover eller radon oppover. 1
Sindre Rudshaug Skrevet 21. oktober Forfatter Skrevet 21. oktober Sjørøver skrev (11 timer siden): Hva tenker du skjer når folk lager carport med betongdekke? Betongen ligger ikke og bader i vann til rekka, i et plastikkbadekar, for det er ikke isopor underst, som må beskyttes med plast for å unngå at betong synker ned og løfter isoporen.
Sindre Rudshaug Skrevet 21. oktober Forfatter Skrevet 21. oktober (endret) Utfordringen er kanskje at betongen er fullstendig nedsenket i vann, pga plasten under, med vann godt over betongen, som kan fryse og sprekke opp betongen. Jeg tror jeg venter til denne regnuka har gitt seg, ser om vannet fordamper, setter presenning over og satser på at vannmengden i betongen er redusert og ufarlig når frosten kommer. Eller jeg fjerner overskuddsvann. Takk for innspill, alle sammen! Endret 21. oktober av Sindre Rudshaug Presisering!
Sindre Rudshaug Skrevet 21. oktober Forfatter Skrevet 21. oktober mobile999 skrev (3 timer siden): Nei. Hvis det er en membran der så skal den ha en funksjon. F.eks. hindre vann nedover eller radon oppover. Membranen er i utgangspunktet spesifikt for å hindre at flytende betong kommer seg ned under isopor og løfter isoporen til toppen = katastrofalt. Radon ikke et problem, da det er en bod. Men, en proff sa at han heller ikke ville ha valgt å punktere membranen. Vann kan ikke komme opp, fordi det er pukk, grus og isopor under såla. 100 milimeter som falt den fredagen i høstferien ble slukt opp av dreneringen, og mye verre regn enn det tviler jeg på. Ingen er sikre på om mambranen har annen funksjon enn å hindre betong nedover.
barfoo Skrevet 23. oktober Skrevet 23. oktober On 10/21/2025 at 9:36 PM, Sindre Rudshaug said: Membranen er i utgangspunktet spesifikt for å hindre at flytende betong kommer seg ned under isopor og løfter isoporen til toppen = katastrofalt. Eh, nei. Du bruker ikkje membran for det. Det er heilt vanleg å støype rett på isopor, og vanligvis fyller jo isoporen forskalinga nok til at masser ikkje vil kunne passere.
Marzo Skrevet 23. oktober Skrevet 23. oktober Kan det tenkes å være plast som er lagt under betongen? Det er for å hindre fukt fra bakken å fordampe opp i gulvet. Hvis isoporen flyter opp er den lagt feil.
Sindre Rudshaug Skrevet 23. oktober Forfatter Skrevet 23. oktober barfoo skrev (3 timer siden): Eh, nei. Du bruker ikkje membran for det. Det er heilt vanleg å støype rett på isopor, og vanligvis fyller jo isoporen forskalinga nok til at masser ikkje vil kunne passere. Pleier du å støpe såle? Høres ikke sånn ut. Skal ikke mye betong slump 220 for å begynne å løfte isopor. Best å ikke gi råd, når man ikke vet så mye.
Sindre Rudshaug Skrevet 23. oktober Forfatter Skrevet 23. oktober Marzo skrev (2 timer siden): Kan det tenkes å være plast som er lagt under betongen? Det er for å hindre fukt fra bakken å fordampe opp i gulvet. Hvis isoporen flyter opp er den lagt feil. Plast under betongen, ja. Så den skal kunne skli/bevege seg og ikke synke ned under isopor. Ingen fukt under isopor, drenerende masser sørger for det. Men, godt poeng, mye vann vil jo kunne stå nedi grunnen, fordampe og damp opp. Isopor veier omtrent intet, og så lenge den ikke er limt fast, eller skrudd fast, så flyter den mer enn gjerne opp om det kommer vann fra betongen eller betong ned. Dette er kjent problematikk fra alle jeg har snakket med. Uten plast, vil isoporen måtte flyte opp. Vann finner alltid en vei. Takk for innspill!
barfoo Skrevet 23. oktober Skrevet 23. oktober 2 minutes ago, Sindre Rudshaug said: Pleier du å støpe såle? Høres ikke sånn ut. Skal ikke mye betong slump 220 for å begynne å løfte isopor. Best å ikke gi råd, når man ikke vet så mye. Eventuell membran er der for å hindre fukt fra undersida, eller radon i en del tilfeller. 1
barfoo Skrevet 23. oktober Skrevet 23. oktober Just now, Sindre Rudshaug said: Uten plast, vil isoporen måtte flyte opp. Vann finner alltid en vei. Det hindrer du ved at det er drenering under, slik at du ikkje får ståande vatn under... 1
Sindre Rudshaug Skrevet 23. oktober Forfatter Skrevet 23. oktober barfoo skrev (Akkurat nå): Eventuell membran er der for å hindre fukt fra undersida, eller radon i en del tilfeller. Helt klart. Radonduk hindrer Radon, men dette er bod, så radon er ikke et problem. Ingen skal bo der. Leverandør Bewi sin spesifikasjon på mur, er radonduk under isopor lag 1 eller 2, men ikke rett under betong, pga fare for punktering. Rett under betong skal det være skli- og stoppesjikt for betongen = plast som teipes.
Sindre Rudshaug Skrevet 23. oktober Forfatter Skrevet 23. oktober barfoo skrev (1 minutt siden): Det hindrer du ved at det er drenering under, slik at du ikkje får ståande vatn under... Absolutt, men dreneringssjikt pukk og grus er 30 cm, så oppå leire, der nede under pukken, kan det bli stående vann.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå